Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sjalabais

#76
I praksis er det nok det samme vi gjør. Men da er vi klare over at det er godt med slingringsmonn å hente.
#77
Vi skriver ned kilometerstand og GOM-estimat ved avreise og ankomst hver gang vi kjører Leafen vår. Det havner i en Excel-tabell og den regner ut en faktor på hvor mye GOM-talla avviker fra reell, kjørt distanse. Nå har vi bikket 1000 målepunkt og da kan jeg presentere følgende faktortall: 1,51. Tada!

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Hva kan dette tallet brukes til? Ikke så mye. :D Men det bekrefter det vi alle vet på vitenskapelig vis: Bilen er for optimistisk. Denne Leafen kjøres mest imellom 70-90 km/t på en Europavei, i Bergenstraktene.
#78
Leaf 2010-2017 / Sv: Vannlekkasje antenne LEAF 2013
lørdag 05. mars 2022, klokken 09:20
God video. Er ikke det merkelig at det renner vann inn i toppen og langs denne pakningen? Kommer vannet inn i pakningen og sp ut av luftehullene? Snålt!

Uansett, jeg hører bakluka di knirke ved åpning. En god sprut med Biltema sin silikonspray på hengslene fikser denne.
#79
Leaf 2010-2017 / Sv: Vannlekkasje antenne LEAF 2013
tirsdag 15. februar 2022, klokken 16:47
Ja, skjønte først etter sist kommentar at det var du som hadde begge tråder. Jeg bor på den andre siden av Byen med stor B og en slik lekkasje er selvsagt skrekken. Kjører du rundt med demontert innertak nå? Jeg har for øvrig heller ikke fått gjort noe som helst meningsfull bilhold annet enn vask siden Regnet kom for et halvt år siden. Makan til fryktelig vinter vi har hatt her.
#80
Leaf 2010-2017 / Sv: Vannlekkasje antenne LEAF 2013
tirsdag 15. februar 2022, klokken 09:37
Hvilken vei renner vannet, ser du det i taket innvendig? Sedvanlig gode tipps fra @kaiat.  :+1:
#81
Leaf 2010-2017 / Sv: Da er nok Leafen ved veis ende....
tirsdag 15. februar 2022, klokken 08:09
Vårt prisoverslag fra Sande i Åsane:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Diagnose på 2500kr skulle komme i tillegg. Etter protester kunne vi få 20% rabatt på delen, så det er jo hyggelig, men en slik investering er jo ikke spesielt fristende i en gammel bil.

Jeg skulle gjerne ha visst hvor vanlig sviktende OBC egentlig er; fremstår som veldig vanlig på nettfora i alle fall.
#82
Leaf 2010-2017 / Sv: Da er nok Leafen ved veis ende....
mandag 14. februar 2022, klokken 17:05
Wow, kult, jeg måtte ut med 7000 kr for en gammel enhet med mange kilometer på seg.  :-X
#83
Jeg sjekker appen av og til, mest for å se på snittforbruket. Nå om vinteren går denne opp og ned som en jojo, fra 0,18 kWt/km til tidvis over 0,3 kWt/km. Men jeg forstår meg ikke helt på evalueringsmatrisen. Ifølge den er det en voldsom akselerasjonsforskjell mellom dagene vi kjører de samme veiene. Bremseytelsen reflekterer at batteriet er kaldt og ikke vil regenereres. Den eneste kategorien som fungerer noenlunde opplagt er den siste linja som reflekterer om vi hadde varmeapparatet på eller ei...

Så bruker dere denne matrisen til noe? Forandrer dere kjørestil etter den?

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#84
Leaf 2010-2017 / Sv: Da er nok Leafen ved veis ende....
fredag 11. februar 2022, klokken 20:32
Jeg har vært gjennom dette og skjønner skuffelsen din og din reaksjon alldeles utmerket. Finn den rette delen og jobben er overkommelig. Her på forumet var det fantastisk mye hjelp å få! Jeg er helt sikker på at jeg skrev en guide her på norsk, men finner den ikke. Her er den engelske versjonen:

https://www.speakev.com/threads/a-guide-to-changing-the-onboard-charger-on-the-nissan-leaf.160015/#post-3034845

Kan hende @rekorden er fortsatt interessert i den ødelagte laderen?
#85
Nissan skulle kanskje ha hatt en klubb med plakett for slike som dere. À la "Volvo high mileage club" i gamle dager. Hadde 100k og 200k miles plakett på min '77 242 og var så meget fornøyd med det. "12 strekers klubb"-plaketten er en helt egen form for status i EV-verdenen.
#86
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 30. januar 2022, klokken 00:20
Min 2013 (november) modell 24 kw er kjørt 138.000 km, har fremdeles alle 12 strekene. 😊
Jøss, da må du nesten fortelle oss litt hva du har gjort rett? Samme eier hele tiden? Hurtiglader du? Fullader du? Hva er den realistiske maksrekkevidden du kan oppnå?

Nå vinterstid begynner det å bli litt stramt med rekkevidden på Leafen vår. Kanskje 60 km på det allermeste? Med varmen på kan vi komme opp i 0,23 kW/km, mot 0,17 sommerstid.
#87
Leaf 2010-2017 / Sv: Batterioppgradering
tirsdag 28. desember 2021, klokken 21:09
Sitat fra: Oggioffshore på søndag 26. desember 2021, klokken 14:40
Fikk akkurat en 2012 leaf m 8 streker, og 50-60 km rekkevidde på denne årstid, skulle gjerne fått bytta noe batteri ...  :o
"Fikk"? Utdyp!

Jeg har så mange ideer om hvordan gamle Leaf kan brukes til noe artig - elektrifisere en annen gammel bil (som norsk lov ikke åpner for), bruke batteriet i huset, eller i båt...men jeg kan og forstår like mye om dette som en fisk om sykling.
#88
Hva er forskjellen mellom før og etter 2013 mtp. bevaring av batteriet? Det er vel fortsatt ikke noe aktiv kjøling?
#89
Kan jeg sjekke dårlige celler med Leafspy? Jeg har en drøss med OBD2-lesere her som virker/ikke virker etter smak og behag, mest sistnevnte. Men jeg kunne vel ha prøvd å lese det ut.

Om 12V batteriet kan sluke så mye batteri...? Takk for tipset, skal google det. Jeg hadde egentlig lagt vekk den teorien.
#90
I går kveld sjekket jeg bilen i appen og fikk da sett at bilen hadde 58km og 6 streker igjen på SOC. Det var litt i grenseland for komfortabel pendling, men jeg gadd ikke å lade (bilen står et stykke unna vinterstid) og sa meg fornøyd med det. I morges kom jeg til en bil med 46 km og 5 streker igjen. Så da ble det til utrolig forsiktig cruise control-kjøring rett i fartsgrensa, og ingen varme. Hva skjedde i mellomtiden? Det har gått vel 12 timer og jeg kan ikke se at noen som helst forbrukere var på. Det er heller ikke særlig kaldt her i Bergensområdet nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA