Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sjalabais

#31
Takk for analyse og gode løsningsforslag!
#32
For tre år siden kjøpte jeg den helt nødvendige varme-bryteren av @TorC, som har gitt oss mange ekstra kilometer og som har betalt for seg selv mange ganger over med dagens kokkelimokkeli strømpriser.

De siste månedene har den av og til ikke registrert at vi har slått av varmen. Bilens strømbrukindikator viser da at varmeapparatet fortsatt drar strøm. Vi vrir vanligvis bryteren over én gang til og da funker det. I dag var første gangen det ikke virket andre veien: Jeg fikk ikke på varmeapparatet på vei til jobb. Den stå på, men ingen strømbruk ble registrert. Så vippet jeg den frem og tilbake uten hell. Etter halvannen mil med vipping og litt banking på armaturet kom knappen på i "halv styrke"-stillingen og jeg fikk minimalt med varme mot slutten av min 23 km lange pendling.

Noen som har en idé om problemårsak og en mulig løsning til meg?

Problem #2 for dagen er at setebeltevarsleren ikke merket at jeg var spent fast. Vrikking i beltefestet, av/på og høylytt banning førte til ingen endringer. Når jeg kjørte over humper skjedde det noe dog. Etter en 5-6 km med piping i bilen fungerte det plutselig, og det gjorde det mesteparten av hjemveien også.

Hva gjør jeg med dette? Pussing av beltefestet og haugevis med kontaktspray?
#33
Takk for veldig gode svar! Dette var interessant. I praksis får man nesten ikke tømt batteriet på elsykkelen min da effekten ved 2/10 streker er bortimot ikke eksisterende. Så da unngår jeg jo å komme dit hen.
#34
Jeg har nylig skaffet meg en elsykkel. Når denne nærmer seg 30% batterinivå, blir motor-(!) effekten merkbart dårligere. Det samme merker jeg ikke med bilen. Fins det en enkel forklaring her?
#35
Leaf 2010-2017 / Sv: Ettermontering av varmepumpe i en 2012 Leaf?
lørdag 12. november 2022, klokken 10:16
Jeg leste den med stor interesse, men kan ikke si at jeg har funnet noe. Bilen er tørr, men vifta er svak. Uten varme på vil det selvsagt dugge mer på innsiden også.
#36
Leaf 2010-2017 / Sv: Ettermontering av varmepumpe i en 2012 Leaf?
fredag 11. november 2022, klokken 13:09
Avduggingsknappen? Den kjenner jeg ikke til. Vi setter på varme kun ved behov, men viften er alltid på, ACen som regel kun sammen med varmen. Det hender vi setter en varmevifte i bilen for å avfukte.
#37
Leaf 2010-2017 / Sv: Ettermontering av varmepumpe i en 2012 Leaf?
tirsdag 08. november 2022, klokken 16:10
Dieselvarmer er jo relativt dyrt, og jeg får nok neppe en slik gjennom husrådet. :D
#38
Leaf 2010-2017 / Ettermontering av varmepumpe i en 2012 Leaf?
mandag 07. november 2022, klokken 23:23
Duggsesongen er i gang og jeg er så lei det lite effektive varmeanlegget i 2012-en vår. Er det mye knot og kostnader om vi skulle ha prøvd å bytte til varmepumpe fra en nyere modell?
#39
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf 24kwh vs 30kwh
torsdag 13. oktober 2022, klokken 11:25
Jeg har ikke erfaringen, men lekte med tanken da 30 kWt Leafene kostet 50000 kr. Men den tiden er vel over? Følger for å se svarene.

Prinsipielt er det jo viktig å ha klart for seg hva slags forbedring du ønsker deg. Vår '12 24 kWt Leaf har nå 18,5 kWt igjen, en tilsvarende 30-modell vil vel yte som en nyere 24?
#40
Vi endte opp hos Tores Auto i Arna. Jeg tror det ble rundt 5000 kr for p-bremsen. Men det er deilig å ha den i orden igjen, tydelig forskjell nå da den tar skikkelig og på begge sider. Skal huske tipset i Samnanger!
#41
Det er nok en helt riktig analyse. Vi ser litt etter ny/brukt bil også, men utsetter det foreløpig.
#42
Ja, nettopp. Disse bilene lå ute på Finn for 50k for ikke så lenge siden. Å fylle en hangar med Leafer da hadde vært en bedre investering enn halvparten av aksjene mine i samme tidsrom.
#43
Wow. Jeg blir revet helt av sokkene her nå, dette er jo ren galskap. Hva kosta den ny for åtte år siden? Det dobbelte?
#44
Jeg klikker bare litt rundt på FINN og så dukker denne opp:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=264094780

Sprø pris for en 24 kWt bil?
#45
Euniq 5 / Sv: Tester
søndag 26. juni 2022, klokken 16:34
Er ikke nyttelasten et litt teoretisk tall? Vi er bare en familie på fire likevel. Men jeg hogger min egen ved. Leafen har tatt i underkant av 500 kg før, uten synlig skade og betydelig over nyttelasten. Mer erfaringer fra hverdagsbruk hadde vært kjekt å se!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA