Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sjalabais

#271
Riktig, jeg får se hva som kan gjøres med diagnose og sender en melding til @rekorden. Så setter jeg meg ned til helgen og prøver å få litt oversikt. Igjen, dere er en fortreffelig gjeng, takker så mye!
#272
Bilen tar imot hurtiglading, ja. :) Jeg bor øst for Bergen, så Arna og kanskje også Åsane er aktuelle for meg.

Verkstedet kom med et tilbud nå. 24000 skulle de ha for delen før moms, men de er villige til å gi oss 25% rabatt, altså kun tjene 50% på den, så er det 7500kr + mva i arbeid. Helt hårreisende. Diagnosen skal koste 2500kr også, et tall som jeg ikke forstår hvordan det blir til - det dekker jo halvannen time med arbeid til deres priser. Delenr. er 296A0-3NA8A.

Lang dag i dag så jeg har ikke kommet videre, men får vel senest i helgen sette meg ned og finne ut av dette her.
#273
Takk for gode råd, igjen, begge to! Så utrolig flott med dette forumet!

Muxsan laderen koster 30- el. 50000 kr. Det er helt uaktuelt, tenker jeg. Vi har nok Leafen for rimelig og lettvint transport i nærmiljøet, ikke fordi vi er utprega Leaf-entusiaster. Jeg har fortalt kona om bl.a. leafnor sitt batteribytte, som jeg synes er helt fantastisk. Får vi en "ny bil" for 30-40000kr er jo saken en litt annen, men så mangler vi kunnskap og ferdigheter her også.

I dag skal jeg egentlig plukke opp bil nr. 3, selgeren har meldt tilbake at "det skal holde hardt" med nye dekk og alt som skal være med. Men så har vi stasbilen også som for tiden suger til seg et pengebehov som er noe uventet. Så alt passer egentlig litt dårlig nå og får jeg en gammel lader et eller annet sted, får dét være en løsning vi kan leve med inntil videre.
#274
Tusen takk for gode råd, jeg setter stor pris på det! Hvis problemet er såpass fremtredende, skulle jeg tro at dette kan lages billigere av andre? Eller er det virkelig så vanskelig å gjenkonstruere noe slikt?

Med en del fra huggeren er det vel langt fra noe garanti på at den virker heller? Best å se etter en tydelig kræsjet bil da, antagelig. Er det laderen som sitter bak i bilen som er gåen, altså man må komme til nedenfra? Brukte du en YouTube video til anvisning?
#275
Nå står jeg og hurtiglader. Da er det siste symptomet på plass. Pokker altså, dere skulle ha visst hvor mye biltrøbbel vi har hatt siden august...og elbilen var liksom den stødige her. Har sendt en forespørsel om pris på diagnose og reparasjon til en lokal forhandler, så kan det hende at jeg napper i deg en gang til på jakt etter brukt lader, @leafnor. Kan en titomlet apekatt gjøre denne jobben, altså noen på mitt ferdighetsnivå?
#276
Jeg må ta en annen bil til jobb. Kun de to siste strekene igjen her. :S Jeg er ordentlig redd for at ladeenheten er gåen, ser også at Nissan bygde åtte forskjellige versjoner bare i 2012. Så det er ikke lett å holde styr på brukte deler heller.
#277
Dét er ikke beskjeden jeg ville høre...  :o Pokker, altså, samme symptom fortsatt, med rensa kontakter og ladet batteri. Sendte en melding til verkstedet om de har råd. Det er to streker igjen, aner ikke om jeg kommer meg til hurtigladeren etter jobb i morgen.
#278
Tusen takk for rask respons! Dét er det svaret jeg helst vil ha, ja! :D Jeg fant ikke vedlikeholdsladeren min til 12V batteriet, så lånte tilsvarende hos naboen. Da er den koblet fra en god stund, og jeg kan teste dette igjen senere. Hva tar verkstedet for diagnose og sletting?
#279
For tiden er det visst bare jeg som skriver innlegg her, men nå har jeg brått et ordentlig problem. I natt ville ikke Leafen lade. Det kommer tre blink fra dashbordet, og idet viften kommer på som man hører under lading, slår hele systemet seg av. Starter jeg bilen, får jeg et gult varsel, bil med utropstegn, som ifølge manualen er en feil jeg helst ikke vil ha - et eller annet på elbilens komponenter. Har lest litt i forumet her og tørket alt godt ila. natta, renset kontaktene i kabelen og renset kontaktene på 12V batteriet - til ingen nytte. Min OBD enhet har aldri klart å koble seg til Leafen, så feilkodelesing er heller ingen alternativ. Lurer på om jeg skal låne kabel av naboen og/eller ta en tur til hurtigladeren, men jeg har kun 24 km igjen på gjettometeret, som betyr én vei til hurtigladeren, ikke lengre. Litt rådvill nå, noen her med ideer?
#280
Supert, takk! Jeg har ikke noe lift, men skal gruble litt på hvordan jeg kan finne ut av dét.
#281
Takk for gode råd! Påfører du dette selv? Hvor kjøper du i så fall lanolin? Lurte på å bruke noen lokale bedrifter, f.eks. Skogsvåg Auto.
#282
Slik ser batterikassa under Leafen vår ut. Rusten spiser seg innover. Jeg har forstått understellsbehandling ikke bare er enkelt på elbiler, men hva med en relativt skånsom Lanolinbehandling? Det er jo åpninger her som kanskje blir litt utsatt, men har noen her prøvd å konservere understellet slik?
#283
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor billig kan en gammel Leaf være?
torsdag 29. oktober 2020, klokken 06:38
Det har du nok helt rett i, men bare det at noen er villig til å akseptere en slik innbyttepris får meg til å bli litt yr. Du får tross alt en ganske god bil til prisen av en automatkasseflusjing; eller prisen av t/r flybillett til Kirgisistan.
#284
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor billig kan en gammel Leaf være?
onsdag 28. oktober 2020, klokken 06:41
Spriket er jo helt vilt. En 2012 med 8 barer til 7500kr er såpass til kupp at her trenger ikke en kjøper tenke seg om en gang. Vi kjøpte jo vår med 10 streker for snart to år siden til 60k, og jeg ser at samme bil i samme stand gjerne ligger ute til samme pris ennå - den er kun kjørt ca 80k km. Men 8 streker ville jeg heller ikke sagt er 8 mil; aldri i i livet ville jeg ha stolt på det med min erfaring her. For et fascinerende marked å følge med på!

Vi har for øvrig kjøpt en liten bensin Hyundai med brukshorisont ca fem år, og avventer kjøp av billig elbil med større rekkevidde frem til da.
#285
Leaf 2010-2017 / Hvor billig kan en gammel Leaf være?
fredag 23. oktober 2020, klokken 08:14
Vi har pt. to biler, Leafen vår og stasbilen min. Leafen har ti streker og en realistisk rekkevidde på 70-90 km. Kona mi er redd for å kjøre stasbilen, og vi skal derfor anskaffe en bil nr. 3, som vi også hadde inntil nylig (men den gjorde et solid mageplask i EU kontrollen og er solgt til Nigeria).

Så nå grubler vi på alternativene. Elbilenes sutalausheit er nesten uslåelig, men vi vegrer oss for å bruke så mye penger på en såpass ny bil. Siden langkjøring her er et tungt argument, blir det kanskje heller en bensinbil à la Honda Jazz eller Hyundai i20 i 100000 kroners klassen.

Men...når vi først ser etter bil, slår det meg at det nå fins Leaf som kan være helt supre kjøp for småpendling. Om man f.eks. pruter ned denne her til en komfortabel pris ned i 20000 kr klassen så har man jo en pendlebil som gir rom for noe mer artig "på si". Den har 7 streker og eier påstår en maks rekkevidde på 60km. Egentlig en god kandidat for et batteribytte og det er ingenting i veien for å kjøre 5, 10, 20 km hver dag der man ikke kan sykle.

Hva er den billigste Leafen i god stand dere kunne tenkt dere å kjøpe?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA