Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sjalabais

#16
Plugg-inn hybrider / 2018 Kia Optima PHEV som bruktbil?
tirsdag 11. april 2023, klokken 21:55
Vi ser på Optima PHEV som erstatning for en bensinbil. Laderekkevidden er mer enn nok i hverdagen vår, og dette ser ut til å være den mest fornuftige bilen i markedet - fin størrelse, normal automatkasse (også foran elmotoren), god kvalitet, ikke SUV. Men så leser jeg om mye trøbbel med Theta-motorene, høyt oljeforbruk, motorhavari og - i USA - montering av gratis ny motor. Det er litt uklart om det gjelder 2018-modeller også. Tydeligvis mye trøbbel før det, men jeg finner også rettssaker og utfordringer etter det - og disse bilene er jo nokså nye. Er dette en bil man helst skal unngå?
#17
Leaf 2010-2017 / Leafen ser ut til å "handshake" i det uendelige
tirsdag 11. april 2023, klokken 20:32
Leafen skulle lade i natt, men lager bare en endeløs rekke av tilkoblingslyder:

https://streamable.com/2n3x6a

Jeg har testa dette med 2 EVSEr og samme resultat:

https://streamable.com/ptlti3

Har ikke prøvd å lade uten forsinkelse ennå, men ifølge LeafSpy er det absolutt ingen feilmeldinger på bilen - også etter sletting og nylesing. Hva er dette for noe nå da? Skulle gjerne ha dratt til jobb med denne i morgen.

I tillegg ser SOC bildet plutselig bekymringsverdig ut, holder batteriet mitt på å ryke?:

https://ibb.co/album/C1VD7j
#18
Leaf 2010-2017 / Sv: Mistet varme - PTC eller sikring?
søndag 09. april 2023, klokken 21:13
Renault og Nissan samarbeider, men man kan vel ikke akkurat si at Leafen har noe særlig franske gener.
#19
Leaf 2010-2017 / Sv: Mistet varme - PTC eller sikring?
lørdag 08. april 2023, klokken 22:28
Sitat fra: thomase på torsdag 02. mars 2023, klokken 14:30Bytte av sikring tar en god dags jobb, så det koster nok en del i tillegg.
Nissan altså...hvem f*** designer en sikring som det tar én arbeidsdag å skifte?
#20
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor kjøper du reservedeler?
lørdag 08. april 2023, klokken 22:24
Jeg foretrekker også Eurodel. Har brukt AutoDOC litegrann, men der kommer toll og litt forskjellig til, så prisene blir ikke så gode til slutt lel.

Men...én million to hundre tusen kilometer altså? Eller var det en ekstra null der, @Tesla1? Vi skiftet skivene fremme etter ca 100k km, etter pålegg under EU kontroll. De var egentlig helt greie, men begynte å rustsprenges innenfra.
#21
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 09. mars 2023, klokken 21:20
Sitat fra: Sjalabais på onsdag 08. mars 2023, klokken 11:30
Ja, ser dette med lang leveringstid. Hva er det som går i stykker her, helt konkret? Forstår at dette er en del i bevegelse, og som vestlending blir jeg jo umiddelbart i alert. :D
På vår røk denne delen ca 2017. Fikk det på garantien dengang.
Det var et av stagene som hoppet av i fra koplingen. En stund tok jeg hånden inn en inspeksjonsluke og klarte å trykke staget på plass igjen, men «koppen» som skulle trykkes nedpå en kule, ble slakkere og slakkere og hoppet av igjen etter kort tids kjøring. Var en slags fjær eller simmerring inni den som var blitt for slapp til å holde koppen på plass nedpå kulen.
Interessant, der har kanskje Biltema en boks med standarddeler som kan passe?

@TerjeFjern, jeg forstår deg kjempegodt. Biler er kompliserte og reparasjoner er sjelden rett frem. Men dette forumet, bl.a., har gitt meg selvtillit til slikt arbeid de siste årene.
#22
Ja, ser dette med lang leveringstid. Hva er det som går i stykker her, helt konkret? Forstår at dette er en del i bevegelse, og som vestlending blir jeg jo umiddelbart i alert. :D
#23
Så dette er en greie også? Det er så mange deler på Leafen som liker å svikte.
#24
Da har jeg fått reparert bilen takket være god hjelp. Siden dette forumet er nokså still nå, henviser jeg bare til min engelske "how to"-guide:

https://www.speakev.com/threads/a-guide-to-repairing-the-parking-brake-failure-on-the-ze0-1st-gen-leaf.175764/

Det viser seg altså at dette er en veldig enkel jobb, som jeg tror de fleste kan klare selv. Takk for motivasjonen og gode råd her inne! Legger for moro skyld ved prisoverslaget fra Sande på over 38000 kroner...til slutt kostet dette meg bare noen få kroner i stripser, silikon og oljedråper.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#25
Tusen takk for svaret! Dette her er nok over ferdighetsnivået mitt. Har jo lest om det famøse nylonhjulet før, men kun her inne. Merkelig at det ikke kommer tydeligere frem på engelsk. I kveld ladet jeg 12V-en (for sikkerhets skyld) og prøvde å løse p-bremsen manuelt. Det var ikke vellykket. Så da blir det nok tauebil i morgen eller onsdag...er det dyrt å bytte hele sulamitten? Vi betalte verkstedet for å fikse håndbrekket, som ikke tok lenger, i juni i fjor. Det er vel ikke noe å reklamere på?

Våre feilkoder:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#26
  [ You are not allowed to view this attachment ]  

Hva gjør jeg nå? Denne skulle jeg dra på jobb med om ni timer.
#27
Leaf 2010-2017 / Sv: Visit dealer - Parkbrems
lørdag 11. februar 2023, klokken 10:13
Jeg fikk det ordnet på uavhengig verksted for 5-6000kr.
#28
Leaf 2010-2017 / Sv: Takstativ
mandag 30. januar 2023, klokken 19:36
Vi har slike som sitter i døråpningen og det fungerer helt utmerket. Pleide å feste de på en Camry vi hadde, og vi har dessverre ikke prøvd de på Leafen ennå. Men jeg ser ingen grunn til at det ikke skal virke.
#29
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf 2012- hjelp til småting
fredag 27. januar 2023, klokken 12:55
Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:03
Nå lader den ikke automatisk når vi plugger i ladekabelen hjemme.

Sjekk om "charge timer" er på i bilens meny. Da venter bilen på det innstilte klokkeslettet med å lade.

Sitat fra: Elsykkelogelbil på tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:03
...selv om den er tilkoblet hjemmelader virker det som den varmer opp bilen fra 12 v batteriet? Kan det stemme?

Nei, det kan ikke stemme, da 12V batteriet ikke har kapasitet til å varme opp bilen overhodet. Om du mener 400V batteriet (altså Batteriet med stor B), så vil jo varmeapparatet trekke 4500W - avhengig av ytelsen på hjemmeladeren, så er det muligens mer enn den strømmen du kan trekke. Jeg har min på 8A kontakt, så over halvparten av varmeenergien går fra Batteriet om jeg varmer med EVSEn i.

Et lite ekteskapsråd får du gratis: Ikke skyld på kona for eventuelle tabber gjort av et verksted.  :-*
#30
Leaf 2010-2017 / Sv: Lenkearm/stabstag var noe HELT annet (skummelt)
mandag 12. desember 2022, klokken 18:26
Oops!! Min 2012 har gått omtrent like langt i samme område, og høres ut som i vedlegget. Er det den samme lyden? Jeg sjekker støtdempertoppene av og til og de ser helt greie ut.

Hva gjør du nå da? Sveise og fikse?

https://files.fm/u/8jbmkmqp2
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA