Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ronnyponny

#1
e-Golf / Sv: Valg av vinterdekk til e-Golf
søndag 07. august 2022, klokken 23:39
Har kjørt med Hakka 9 piggdekk i tre vintre og har ikke noe å utsette på de (205/55-16).
Kjører mest på saltet vei, men har fått testet de på veldig glatt vei samt med mye snø. De sitter bra og den tar seg godt fram. Kjører ca 25.000 km i året.
#2
Ja det er vel så enkelt som at det er 365 dager.
På min ble det lagt inn 2 år til neste service (etter første service på 30.000 km). Men det er jo som nevnt tidligere i tråden manuelt kodet, og siden jeg hadde service på NAF-verkstedet her i by'n møter jeg trolig lite velvilje fra Møller på den hvis det skulle knipe.
#3
Hvor eksakt skal man egentlig være med intervallet her?

Hadde min på 2 år/30.000 service 9. juni i fjor, så da holder juni i år tenker jeg.

Men hvordan er ordlyden her egentlig?

Skal den på service etter 1 år fra forrige service, eller er det årlig service som gjelder? Hvis det er årlig service som gjelder så holder det jo at jeg får den inn i år. Det hadde passet meg bra for den vil ha gått 30.000 siden sist service sånn ca i september i år.
#4
e-Golf / Sv: Android auto i e-golf
onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:07
Fant du den?
Appen ligger i oversikten over apper på min gamle Samsung s7.
#5
e-Golf / Sv: Volum på Bluetooth
tirsdag 22. september 2020, klokken 09:40
Sjekket hvordan dette fungerer i min 20-model.
Lyd på medier skrus opp til max når den kobler til bluetooth, men det skrur seg ned igjen automatisk når den kobler fra.
Samsung S7
#6
e-Golf / Sv: eGolf bruktpris og salgstid
onsdag 26. august 2020, klokken 19:30
Veldig spent på hvordan det går med prisene hvis dette blir en realitet:

Subsidier på tyske biler gjør at VW ID. 3 blir 90.000 billigere som bruktimportert bil.
https://www.dinside.no/motor/frykter-bruktbilboom/72753966
#7
e-Golf / Sv: eGolf bruktpris og salgstid
fredag 21. august 2020, klokken 22:24
Det er veldig lite bil i markedet nå, så det kan nok føre til stive priser.
Fører statistikk med ujevne mellomrom, og 17/8 var det bare 240 e-golf av alle årsmodeller til salgs.
Sammenlign med 3/4 når det var 507, og 10/6 når det var 473, eller 1305 5/4-19, så skjønner du at det er mer selgers marked nå. Ser samme tendens på Leaf også.

Spørs hvordan det blir når det begynner å leveres volum av nye modeller sånn som ID3.

#8
Takk!  :D
#9
Hadde en elektriker innom i dag for å legge opp en 16A 1-fas kurs til industrikontakt (CEE), men det ville han ikke gjøre fordi NEK fra 2018 begrensa det til 10A i følge han. Stemmer det?

Har ikke tilgang til NEK sjøl, men det som står på DSB sine sider er at "Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden."
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Elektrikeren mente at det som står på DSB sine sider er utdatert siden det er datert mars 2017. Hva er rett?
#10
Takk for svar. Lærer mye av det her!

Dessverre får jeg nok ikke med huseier med på noe mer en installasjon av en enkelt kurs på 16A med kombistikk, og det er det. Fikk beskjed om det i dag. Hadde vært kjekt med noe mer, men men...
Man får lade når man kan  ;)
#11
Men er det noen vits i 3-fase lading på e-golf? Det står mange steder at den bare kan lade på 1-fase. Skjønner jo at det tydeligvis er vits i 3-fase, men ikke funnet ut hvordan det fungerer. Noen som kan forklare?

Må vel skaffe meg en 10m 32A skjøteledning til å bruke i nødsfall når jeg ikke kan komme nærme nok med bilen til at de 10m holder. Ganske greit å få lagt kabelen slik at den hverken er snubletråd eller blir overkjørt.

Veldig god ide med kombistikk på motorvarmerkontakten, men da er jeg redd elektrikeren vil kreve at den kursen også får sitt eget b-vern. Unødvendig ekstrakostnad. Eller kan samme b-vern brukes på 2 kurser? Får heller skifte ut kontakten selv dersom det skulle bli aktuelt med lading på den kontakten også. B-vern vil det jo være i den laderen jeg har tenkt til å kjøpe til golfen så den kan brukes på en kurs uten b-vern tenker jeg.
#12
Takk for svar.

Utekontakta går tydeligvis på samme kurs som stua, så det går ikke å bruke den kursen. I tillegg er den montert på en måte som får meg til å lure på om den virkelig er satt opp av en elektriker. Så derfor er det greit å få ting i orden.
Derfor har jeg fått til en avtale med huseier om vi deler på kostnaden med å få lagt opp en 16A industrikontakt på egen kurs og en vanlig schuko til motorvarmer på egen kurs.

Planen var jo 16A, og det vil holde til hverdags med det bruksmønstret vi har. Men det blir fristende å endre til 32A når det går an for å ha muligheten til å lade raskt når det trengs. Vanligvis vil det nok bli ladet på 16A slik at vi slipper å bekymre oss for å overbelaste hovedsikringen. De sjeldne gangene vi vil lade på 32A får vi være strenge på bruken av andre ting i huset. Varmtvannsberederen blir nok stående på, men må vurdere om varmepumpa skal slås av eller ikke. Må se litt på hvilken effekt de drar. Kjedelig om det bare skal en vannkoker og en oppvaskemaskin i tillegg til for å ta hovedsikringen.

Men er det mye dyrere å få lagt inn 32A enn 16A i en industrikontakt? Og hvor lang kabel er det mulig å få på en ladekabel på 32A? Ser at elbilgrossisten har en som er 10 meter, men det finnes kanskje lengre?
#13
Har tråla forumet for å se om jeg fant svar på det her, men prøver et innlegg i steden.

Får snart en e-golf 300km/35,8 kWh og må få til en lovlig ladeløsning for denne.
Det er et par ting som kompliserer ting: for det første leier vi, og for det andre skulle jeg ideelt sett hatt 15-16 meter ledning. Det som gjør det litt greiere er at utleier blir med å deler på kostnaden for installasjon av kontakten. Huset har 63A hovedsikring.

En mulighet hadde selvfølgelig vært å brukt den medsendte 10A laderen på en vanlig schuko utekontakt, men utekontakten her er av tvilsom kvalitet, så her må det elektriker til uansett.
En slik løsning med schuko, med eller uten skjøteledning, hadde uansett ikke vært aktuelt siden det ikke er lovlig for fast ladepunkt.

Siden vi leier og siden det av og til vil være behov for å parkere litt lengre fra kontakten er en fast ladestasjon ikke aktuelt. Det jeg heller ønsker å gå for er en industrikontakt (blå CEE) og en uoriginal lader.

Hadde egentlig tenkt å sette opp CEE sikret med 16A, men etter å ha lest litt ser jeg at det kanskje hadde vært like greit å gå for 32A og kjøpe en ladekabel som gir opp til 32A. Dette burde være greit eller er det noe her jeg overser? Skulle tro at kostnaden for installasjon av kontakten er stort sett den samme?

Men er det mulig å få en ladekabel som gir 32A med opp mot 16m kabel?
#14
e-Golf / Sv: Kjøpe eller lease E-golf nå
torsdag 12. september 2019, klokken 15:04
Hvis man skulle kjøpe brukt så ble det for dyrt for meg med bortimot 180.000,- for en 2016 med lite kilometer og toppspekket slik som jeg vil ha den.

Her gir jeg altså 140.000,- mer for en bil med det store batteriet som er helt ny. Det er for meg ikke så mye å lure på. Med et prisfall pr år på 10-15.000,- og 50.000,- for differansen mellom lite og stort batteri, samt at på en fire år gammel bil må du kanskje kjøpe 8 nye dekk for 15.000,- og bytte bremser for 10-15.000,- så blir regnestykket helt klart fordelaktig for en helt ny bil. I hvertfall i mine øyne.

((15*4)+50+25 = 135.000,-) dvs 180+135=315.000 i sammenlignbar pris for en 2016 mod

Så kan du se på at renta ved nybilkjøp er 1,99% nom...
#15
e-Golf / Sv: Kjøpe eller lease E-golf nå
torsdag 12. september 2019, klokken 14:54
Det går an å få kjempepris på ny toppspekket e-golf nå. 2020 model.
Fikk pris på 320.000,- hos Erik Arnesen Bryn, og det var på en bil med utvidet garanti og nesten alt utstyr. Det som mangler på den er bare telefongreiene, baklysa og parkeringassistenten. I tillegg fikk jeg ned renta til 1,99 der også.

Nå kjøpte ikke jeg bilen der siden jeg fikk til en avtale med min lokale forhandler, men her er det mye å spare. På en mer ribba utgave blir det jo enda billigere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA