Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ryback

#91
Model 3 / Sv: Fjerning av lim fra panser
søndag 26. januar 2020, klokken 20:02
Jeg brukte bremserens for å fjerne noe limrester etter en teip de ikke hadde fjernet ved levering. Tidligere har jeg brukt lynol, men fant ikke kanna før jeg var ferdig..
#92
Model 3 / Sv: vedlikehold av seter i Model 3
fredag 17. januar 2020, klokken 15:39
Sitat fra: K.M.L på onsdag 15. januar 2020, klokken 15:46
Sitat fra: ryback på tirsdag 14. januar 2020, klokken 13:54
Støvsuger og våtservietter.
Bruker du da servietter med eller uten såpe og/eller smøremiddel?

Det er Änglamark Coop baby våtservietter som jeg bruker til kattevask før/etter matpause.
#93
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
torsdag 16. januar 2020, klokken 11:36
selskap: Jernbanepersonalets bank og forsikring
årspris:8642 kr
bonus: 70 %
kjørelengde: 12000 km
egenandel: 4000 kr
#94
Model 3 / Sv: vedlikehold av seter i Model 3
tirsdag 14. januar 2020, klokken 13:54
Støvsuger og våtservietter.
#95
Model 3 / Sv: Varmer batteriet i dog mode
tirsdag 14. januar 2020, klokken 13:54
For min del er det mer interessant om hva som tar kortest tid. Lade litt mer, men på høyere hastighet eller lade litt mindre, men på lavere initiell hastighet.

Forøvrig burde det vært mulig å velge forvarming manuelt. Jeg måtte lade med kaldt batteri hos Cirkle K. Jeg fikk vel 30-35kW på en 50kW lader. Hvis batteriet kunne varmet seg litt på den 15min lange kjøreturen til Cirkle K så kunne jeg kanskje ha ladet litt fortere.
#96
Model 3 / Sv: Varmer batteriet i dog mode
mandag 13. januar 2020, klokken 13:13
Sitat fra: GL1 på søndag 12. januar 2020, klokken 10:55
Antar at det blir det samme med keep climate on? Føler ihvertfall at den stiplede regen-streken forsvinner fortere om jeg lar klima være på når jeg forlater bilen.
Mener at Teslabjørn nevnte det i sin Geilo-video. Han stod parkert med keep climate on og la merke til at motorene stod og genererte varme.
#97
Elbiler i media / Sv: Ustabilt elbil-marked
fredag 10. januar 2020, klokken 16:06
Det er mye snakk på forumet her om at bompenger for el-bil vil gjøre at folk slutter å kjøpe el-bil. Kjøp av bil er veldig følelsesstyrt. Følelsen av å miste et gode, fri bompassering, er nok sterkere blant de som allerede har el-bil, enn de som idag betaler full pris gjennom bommen mens fremtidige elbileiere ser frem til en tilværelse hvor bomutgiftene minsker med minst 50%.

Det blir litt som de som fulgte regjeringens signaler og kjøpte dieselbil. Når dieselbiler ble gjort mindre gunstig så var det de som hadde kjøpt dieselbil som følte seg lurt, ikke de som var på utkikk etter ny bil.

De jeg snakker med som vurderer elbil er mer opptatt av hvor de skal lade bilen. At de må betale litt i bommen er ikke noe de bryr seg så mye om all den tid det vil være mindre enn de betaler idag.

Om man innfører moms på elbil vil nok bunnen falle ut av markedet, men en justering av bomavgiften tror jeg ikke vil ha dramatiske konsekvenser.
#98
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøp av (ny) el-bil (hjelp)
torsdag 09. januar 2020, klokken 16:04
En ting jeg ville vært skeptisk til når det gjelder å kjøpe en ikke-Tesla er lading på langtur i typiske utfartstider som påske etc. Jeg har selv en Model 3 og romjula var det ladekø på hurtigladerne på Geilo. Jeg vil tro det er helt kaos på Gol i påsken, men det kan kanskje noen med erfaring på det området uttale seg om.

Med mindre bilen klarer tur/retur hytta på en lading så må du lade på ett eller annet tidspunkt. Selv med en Tesla kan du da oppleve ladekø. Hvis du kan lade på hytta og bilen klarer hele turen på en lading så slipper du å ta hensyn til slikt.

En ting som gjør at jeg ikke anbefaler å kjøpe Tesla er den elendige servicen de utøver.
#99
Sitat fra: TB på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:17
Lite og kostbar parkering er gjerne et større innhugg i økonomien.

Hvis man hadde begynt å fordelsbeskatte de som har gratis parkering på jobben så hadde nok køene forsvunnet ganske fort.

Det er litt rart at man må betale skatt om arbeidsgiver dekker bil,mobiltelefon, kollektivreise, avis etc - men parkering går fri.
#100
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:50
Jeg gjorde det. Det jeg skrev var ikke rettet direkte mot deg som sådan, mer en generell tanke om hvordan man hele tiden snakker om at det ikke nytter å bygge ut veiene fordi trafikken bare vil ta seg opp slik at kapasiteten blir sprengt igjen, men ingen snakker om at man jo vil få det samme problemet med kollektivtransport.
Ser jaggu ut som om Tokyo har tenkt det samme som meg. https://www.japantimes.co.jp/news/2019/01/18/national/tokyo-metro-aims-ease-morning-rush-hour-overcrowding-free-soba-tempura/#.XhQ_aWT0laQ

Nå er det nok noen år til vi får Tokyo-tilstander i Oslogryta, men ja i et hypotetisk scenario så vil E18 bli fyllt med busser som stamper i kø.

En annen måte å "utsette" problemet på er pekt på i denne tråden allerede - at folk bor tettere. At folk på død og liv skal bo på 200kvm med hage og jobbe i sentrum gjør at man får transportutfordringer.
https://jalopnik.com/its-time-to-let-go-of-commuter-culture-1840630621
#101
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:42
Sitat fra: ryback på tirsdag 07. januar 2020, klokken 08:40Jeg tror man må prøve nye løsninger for å utnytte eksisterende infrastruktur bedre. Det nytter ikke å bygge seg ut av køproblemene. Man må få flere over på kollektiv.

Vil ikke kollektivtransport også lide av samme problem som utbygging av bilveier? Jo bedre kollektivtilbudet blir, desto flere vil benytte seg av det, og dermed blir kapasiteten sprengt.

Se bare på Japan, der de visst har egne folk som har som oppgave å presse folk inn i vognene fordi de blir så fulle og det er så mange som skal på.

Hvorfor kritiserer man utbygging av trafikkapasitet for bil, men ikke utbygging av kollektivkapasitet?

Det kan være lurt å lese hele innlegget før du svarer.
#102
Jeg tror man må prøve nye løsninger for å utnytte eksisterende infrastruktur bedre. Det nytter ikke å bygge seg ut av køproblemene. Man må få flere over på kollektiv. Problemet er at kollektivtilbudet også er sprengt på visse tidspunkter. Jeg tror mye kunne vært gjort med forholdsvis enkle grep når det gjelder innfartsparkering.
Hvis innfartsparkeringen har automatisk registrering av skilt ved inn og utkjøring slik man har på mange parkeringshus så kan man feks si at de som kommer før kl 6:30 får redusert parkeringsavgift i 8 timer som kanskje vil føre til at flere vil benytte kollektivtilbudet utenfor den verste rushen.

Man kan bruke diverse kjøpesentere som innfartsparkering. Hvis vi tar Liertoppen som eksempel så vil jeg tro parkeringsplassen deres står ganske tom mellom 06-18 på hverdager. Folk kan parkere der gratis for så å bli busset inn til Oslo. På slutten av arbeidsdagen så busses de tilbake og Liertoppen senter har X antall potensielle kunder som kan handle middag og annet før de kjører hjem.
#103
Model 3 / Sv: Kulderas fra glasstak
mandag 06. januar 2020, klokken 11:41
Sitat fra: knegg på mandag 06. januar 2020, klokken 09:43
Hvordan ser det ut innvendig?
Jeg kan ta et bilde i kveld/video. Det ser kliss likt ut som det Tesla selger, med unntak av at det ikke er en merkelapp hvor det står Tesla. Se video: https://shop.tesla.com/en_no/product/model-3-glass-roof-sunshade
Med skumgummien over så slipper det ikke gjennom lys så da ser det ut som et sort stofftak. Det henger ikke ned, men er stramt og fint.

#104
Model 3 / Sv: Kulderas fra glasstak
mandag 06. januar 2020, klokken 09:19
Medlånetaker er veldig frossen av seg så jeg tenkte jeg skulle forsøke isolere glasstaket litt.

Jeg kjøpte solskjerming fra Kina og skumgummi på biltema. Jeg har bare montert foran men det ser ut til å isolere forholdsvis bra. Det har ikke vært skikkelig kaldt ennå så noe testing har jeg ikke foretatt.  Skumgummien måtte klippes til for å passe. Jeg brukte 2 av 5 plater foran. Jeg vil tro det går med 4-5stk bak. Bildet er etter lett snøfall og forvarming av bilen.

https://a.aliexpress.com/MdhKh91A
https://www.biltema.no/bil---mc/bilstereo/bilstereo-tilbehor/dempemateriale-for-hoyttalere-5-stk-2000018639
#105
Model 3 / Sv: Bilen lader ikke!
onsdag 25. desember 2019, klokken 11:50
Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. desember 2019, klokken 12:05
Sitat fra: ryback på mandag 23. desember 2019, klokken 17:54
...... Redigert: Etter 40 min med  UMC-lading på 6A så byttet jeg til L2-lader. Nå har den ladet fint i et par timer på 6A.
Hva mener mener du med L2-lader? Mener du Type 2 kabel.... altså Mode 3 lading? eller noe annet?

Ja det er kanskje Mode 3 det heter. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA