Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ryback

#31
Model 3 / Sv: Sminke speil - knust
torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:06
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 07. oktober 2020, klokken 22:04
Er nok rimeligere å bytte dette sjøl, tviler på man får byttet kun speilet er nok limt på.

https://finndel.no/delinfo.aspx?f=761&dnr=128682

Ut i fra bildene må da trådstarter velge mellom knust speil eller møkkete solskjerm. Jeg ville valgt knust speil.
#32
Model 3 / Sv: Glatt ratt
tirsdag 06. oktober 2020, klokken 13:48
#33
Alt det andre / Bompengerabatt med utenlands bombrikke.
tirsdag 15. september 2020, klokken 12:42
Jeg bestilte meg brobizz-brikke for bruk på Danmarkstur da denne gir betydelige besparelser over Øresund og Storebælt. Da ferien var over så glemte jeg å fjerne brikken fra bilen og oppdaget etterhvert at mine passeringer ble fakturert på brobizz-brikken og ikke autopass-brikken. Jeg oppdaget også en betydelig prisforskjell. Passeringene som med autopass koster 4 NOK koster 3,30 NOK med brobizz.

Brobizz-brikken gir tydeligvis en valuta-rabatt på 17,5%. Det er ikke store pengene å spare for en som av og til kjører gjennom bomringen med en elbil, men for de med fossilbil som pendler gjennom x antall bomringer kan det bli store penger å spare. Brobizz trekker direkte fra kredittkortet som gir 1% cashback så da får man bittelitt igjen der også.
#34
Kjørte Bergen - Ustaoset - Oslo med sykkel på hengerfeste på Model3. Ladekablene blir litt korte når bilen blir en drøy meter lenger. Heldigvis var det god plass så jeg kunne stå på tvers.

Ladet på GK-stasjonen på Bromma siden blæra uansett måtte tømmes. Jeg tenker det er fint å legge igjen litt kroner selv om jeg hadde rekkevidde nok til å komme meg hjem uten lading.
#35
Elbiler i media / Sv: Tesla E-Mustang from Russia with love and Power
søndag 09. august 2020, klokken 18:06
Mange kule el-restmods ute og går. Kanskje man i fremtiden får bilproduksjon slik den var i den spede begynnelsen. Man kjøper et skateboard og får en coachbuilder til å lage karosseriet/interiør.
#36
Elbiler i media / Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
søndag 09. august 2020, klokken 18:03
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. august 2020, klokken 16:03
Det er dessverre ikke så enkelt. Om du vil betale med bankkort på denne måten må du også velge ønsket ladetid på forhånd, f.eks 20 minutter. Dette fordi betalingssystemene ikke kan ha en "åpen" transaksjon i så lang tid som du lader. Ved bensinfylling går det greit, da er man innenfor tiden dette tillates. Men der reserveres også et høyt beløpt fra kortet, opptil 1500,- har jeg hørt om. Har man lav saldo på kortet kan det skape problemer slik at man må betale i kassen.

Uansett er det ganske upraktisk å måtte velge ladetid på forhånd, jeg tror de fleste fort vil gå svært lei av det og heller legge inn kortet i en app eller koble det til en ladebrikke.
Jeg tenkte på kortbetalinger som en nødløsning for dem som ikke har brikke eller app. Det burde være mulig å taste inn at man skal lade for X kroner. Men det kommer neppe noe slikt. Man har jo SMS som siste utvei i dag.
Jeg så at på CirkleK Gulsvik kan man nå betale for fossilsuppe med app. Kanskje de etterhvert går bort fra kortterminal på pumpene sine.
#37
Elbiler i media / Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
fredag 07. august 2020, klokken 14:14
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 06. august 2020, klokken 19:41
Med unntak av sanntidsoppdateringer (som er fullstendig meningsløst såfremt du ikke er så nærme laderen at du kan se den), så har da elbiler mulighet til å se ladestasjoner i navigasjonssystemet. Dette har til og med vært vanlig på fossilbiler i en årrekke. Både elbilen og bensinbilen min viser meg ruteforslag til de nærmeste hurtigladerne (elbilen) og bensinpumpene (bensinbilen) når rekkevidden begynner å bli lav. De viser også rute til nærmeste servicesenter når bilene skal på service. Bensinbilen viser til og med bensinprisene, men det er jo like meningsløst som å se statusen på en ladestasjon, da de kan endres det neste sekundet.

Felles app/RFID til betaling har man også, hvis man kjøper tysk elbil.

Du bør kanskje sjekke ut hva som faktisk finnes på markedet før du hamrer løs på tastaturet neste gang ...

I artikkelen så står det at laderen i Lavik var i ustand. Er dette uinteressant? Er det uinteressant å vite at 4 av 4 ladere er opptatt, men at kun 1 av 4 er opptatt 10 minutters kjøring unna?

Ja, i de fleste biler kan man se ladestasjoner, men man ser ikke alle. Har alle elbiler online navigasjonssystem som oppdaterer seg når nye ladestasjoner kommer i drift eller tas ut av drift? Jeg minnes med gru den gangen jeg navigerte leiebilen til en bensintasjon som ikke fantes. Da fikk jeg virkelig kjenne på rekkeviddeangst.

Roy Aasen skriver at hans navigasjon er ubrukelig, men han lyver kanskje?

Nobil er jo vel og bra, men burde ikke være nødvendig å ha en egen aktør for å aggregere data.
Jeg synes elbilforening sin er fin til norgesbruk, men til utenlandsturer er den stort sett ubrukelig.

Når det gjelder betaling med kort så burde det vært mulig på større ladestasjoner med 4+ ladere. Plugg inn bilen. Gå til en felles betalingsterminal, velg hvilken lader du skal betale for og tæpp bankkortet.
#38
Elbiler i media / Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
torsdag 06. august 2020, klokken 10:11
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 19:44
Og det er selvsagt fullstendig irrelevant hvor turen går om usikkerheten kommer av at man mangler den erfaringen man trenger for å føle seg trygg på langtur.

Jeg sier gjerne ja takk til bedre betalingsløsninger, men det er faktisk ikke her skoen trykke i dette tilfellet.
Jeg burde kanskje ikke nevnt det med betalingsløsning i innlegget mitt for det er ikke det som er hovedutfordringen. Hovedutfordringen er å vite hvilke ladestasjoner som finnes langs veien. I dag må planlegge turen nøye på forhånd.

Det som må til er en felles åpen standard som gjør at bilen kan finne alle tilgjengelige ladestasjoner og status på disse. På den måten kan alle biler bli like enkle å bruke som Tesla, skriv inn destinasjon og bilen forteller deg hvor du må lade. Når vi er der så kan elbil bli mainstream langturbil. Før den tid tror jeg det blir forbeholdt pendling og spesielt interesserte.

Med en felles åpen standard så blir det lettere å planlegge på forhånd også. Dette er teknisk sett veldig enkelt å få til all den tid informasjonen allerede er tilgjengelig for ladeopertørene sine egne apper. De må bare åpne for at alle andre kan ta i bruk informasjonen også. Å få en felles app til å betaling bør også være trivielt.

Problemet er at operatørene ikke har interesse av dette og kommer neppe til å gjøre det frivillig.

Det bør også være bedre skilting langs veien slik at en med lav batteristatus er trygg på at det er X antall km til neste ladestasjon, men det vil forsåvidt være unødvendig hvis man får overnevnte løsning.
#39
Elbiler i media / Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
tirsdag 04. august 2020, klokken 07:45
Det er synd at noen velger å blåse i andres bekymringer når det kommer til ladeopplevelse/angst. Hvis man ikke tar det på alvor så vil det ikke skje forbedringer.

Vi som er på dette forumet er 10+x mer elbil-nerd enn den jevne forbruker, men jeg synes selv det er strevsomt å finne ladestasjoner langs veien. Det er dårlig eller ingen skilting langs veien. Når man først kommer frem så er det ikke alltid like lett å få øye på den. Det er (heldigvis) ingen 10 meter høye neon-skilt med GrønnKontakt-logo. I Norge går det forholdsvis greit, men i utlandet er det helt krise. Man bør være TeslaBjørn^2 for å dra på elbilferie nedover Europa i noe annet enn en Tesla eller noe med tilsvarende rekkevidde.

Når det gjelder løsning forenkling av ladehverdagen så tror jeg man må se til Open Banking-initiativer. Ladeoperatørene må tvinges til å frigi data til 3. part gjennom åpne APIer, ala PSD2. På den måte vil 3. part kunne lage en app som viser lokasjon/status/pris/betaling på alle stasjoner. Den samme informasjonen vil kunne være tilgjengelig i bilens infotainmentsystem.

Det tok vel 2-3 år, men nå kan jeg se saldoen på sbanken-kontoen min i Sparebank1-appen. Det tar nok lenger tid enn det før EU har meislet ut et direktiv, men kanskje litt kortere tid før det er implementert når det først har tredd i kraft?
#40
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oversikt over alle lynladere
mandag 27. juli 2020, klokken 15:28
Sitat fra: RJK på onsdag 22. juli 2020, klokken 11:30
Sitat fra: ryback på onsdag 22. juli 2020, klokken 11:08
Noen som vet om en app som viser alle ladere i (Nord-)Europa og lar deg filtrere på effekt? Så kan man heller laste ned betalingsapp når man vet hvilke ladere man skal bruke.

Eller ha de fleste lastet ned og bruker opprettet, slik at man slipper styret med å laste ned app og registrere seg, når man står ved laderen.

Det er nettopp det jeg ønsker å få til. Når jeg planlegger en tur idag så bruker jeg feks chargemap for å finne potensielle ladere nedover Europa. Når jeg har peilet meg inn på en lader så blir jeg som regel lang i maska fordi det viser seg at laderen er en 50kW lader som for mitt vedkommende ikke er raskt nok. Hvordan skal jeg vite hvilke betalingsapper jeg må laste ned hvis jeg f.eks. skal kjøre Oslo - Praha? Jeg har ingen anelse om hvem som tilbyr lynlading i Tjekkia.

Slik det er nå må jeg gå inn på chargemap og forsøke å lete gjennom skogen av CCS-ladere etter en som er 100+kw

Hvis chargemap eller en annen app kan i tilegg til å filtrere på plugg, også kan filtrere på maks effekt så hadde det gjort planleggingen mye enklere. Da kunne jeg mye enklere funnet ut hvilke ladestasjoner som er potensielle stopp på veien og lastet ned appene for disse.

Elbilappen er forsåvidt fin, men noe mangelfull nedover Europe. Det er sikkert noen APIer som må på plass.
#41
Jeg kjører ikke i rushen da jeg sykler til jobb eller har hjemmekontor.

De kommer seg lettere frem fordi det er en bil mindre i feltene de kan kjøre i. Det er ikke snakk om kjøring i kollektivfeltet når de andre feltene stamper i kø. Det er når det er god driv, men fortsatt mange biler. De som kjører i feltene til venstre kjører som regel over fartsgrensen. Jeg holder meg på fartsgrensen for å ikke kjøre forbi på høyre side. Derfor går det som regel saktere for meg å kjøre i kollektivfeltet enn å følge trafikkflyten, men jeg har sjelden dårlig tid når jeg skal inn/ut av Oslo for da er jeg som regel på tur.

Det kan godt hende at det trafikkavviklingsmessig har ingenting å si, eller har negative konsekvenser for alt jeg vet.
#42
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oversikt over alle lynladere
onsdag 22. juli 2020, klokken 11:08
Noen som vet om en app som viser alle ladere i (Nord-)Europa og lar deg filtrere på effekt? Så kan man heller laste ned betalingsapp når man vet hvilke ladere man skal bruke.
#43
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
onsdag 22. juli 2020, klokken 09:32
Det er "lov" å kjøre gjennom Sverige om man skal til/fra Norge så lenge man ikke stopper unødig. Det er heller ikke "lov" til å overnatte. Hvis du skal til Finland så slipper man ikke inn i Finland om man krysser via Sverige.

Vi kjørte fra København over Svinesund for 2 uker siden. Det eneste de spurte om var:
Politiet: Hvor har dere vært?
Jeg: Danmark
Politiet: Har dere stoppet på veien?
Jeg: Ja for å lade
Politiet: Det er greit, men dere har ikke vært på Nordbysenteret?
Jeg: Nei det har vi ikke.
Politiet: OK. God tur videre.
#44
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
mandag 20. juli 2020, klokken 21:41
Forhåpentligvis får hotellnæringen øynene opp for hvilket konkurransefortrinn det er å kunne tilby kundene sine lading. Jeg passer ihvertfall alltid på å spørre om det er lading tilgjengelig uavhengig om jeg har behov eller ikke.
#45
Blir vel populært å fylle gamle Toyota HiAce med Zoe-er og sende til det afrikanske kontinent. :P
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA