Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ryback

#16
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
torsdag 25. februar 2021, klokken 15:00
Sitat fra: najtrox på torsdag 25. februar 2021, klokken 14:52
Har selv bestilt et slikt takstativ fra "Taptes" (fra Begood). Er det noen som har erfaring med å montere dette uten lås? Evt: får man kjøpt lås til det? Virker jo som man må montere dette riktig for å unngå skader samt. at det ikke skal løsne :)

Det er en egen tråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=53733.0
Hvis det er som Tesla-stativet, bare uten lås så kommer det nok ikke mutteren til å løsne med det første. Du kan evt. ta på litt lock-tite hvis du er redd for at mutteren skal riste seg løs.
#17
Model 3 / Sv: Reseal Front Upper Control Arm
torsdag 25. februar 2021, klokken 14:48
Jeg hadde min 2019 til service og de hadde samme re-sealjobb i tillegg sjekk av noe ledninger i bakfangeren.

Bekymring: Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints
Utført arbeid: Reseal Area Around Both Front Upper Control Arm Ball Joints With Urethane (Model 3)

Bekymring: Inspect X950 and X952 for Damaged Electrical Circuits.
Utført arbeid: Inspected the X950 and X952 electrical circuits. No issues detected.
#18
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
torsdag 25. februar 2021, klokken 14:39
Jeg bruker takstativet kun til å frakte skiposer og pulk. Tidligere har jeg bare stroppet dem fast, men da har det vært fare for sideveis forskyvning.
Jeg gikk til innkjøp av M8 vognbolt og en øyemuttere, men vognboltene var såpass lange at jeg gikk for Thule sin eyebolt-kit istedenfor. De passer i sporet, men kan være litt vanskelig å få på plass så jeg brukte silikonstiften jeg vanligvis bruker til å smøre gummilister med. Da gled "mutteren" lett i sporet.

De thulegreiene var overpriset som fy så hvis noen finner noen M8 vognbolter som er 20mm så er det sikkert mange som ville satt pris på det. De eneste jeg fant var på engros-butikker i pakker á 200 stk.

https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/bolter/vognbolt-2000017862
https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/lose-deler-og-tilbehor/thule-lose-deler/thule-profesjonell/thule-eye-bolt-sett/n388/pn1205080/
#19
Ja, man bør nok ha egen ladeplass før man kjøper elbil. Det er få kommunale ladeplasser i Oslo. De som finnes er "dyre" per kwh og det er begrenset hvor lenge man kan stå der.

Løsningen for de som vil ha bil i sentrumsnære strøk blir vel å leie/eie en garasjeplass med lademulighet.
#20
Elbiler i media / Sv: Elbil-eiere opplever ladetrøbbel
tirsdag 29. desember 2020, klokken 17:36
Skjønner godt at Bollefyren vil ha subsidiert infrastruktur, men det skal selges mye boller for å tjene inn de skattekronene. Når jeg sjekker fortum-appen at det er 5 ledige CCS nå så det er tydeligvis god kapasitet utenom utfartsdager.

Å satse på Espa virker ganske høl i huet all den tid det eneste som finnes der er en bensinstasjon.
#21
Sitat fra: RJK på fredag 20. november 2020, klokken 12:49Lengre ut av sentrum, og gjerne lengre nord i landet, så er ikke plass et problem. men det er derimot alternativ transport. Bedriften ligger kanskje slik til, at det blir tungvindt å komme frem om man ikke kjører bil, eller det er rett og slett ikke mulig.


Hva som er rett og galt i forhold til om det er en fordel som bør beskattes eller ei, er det kanskje bare arbeidstaker og arbeidsgiver som vet svaret på. Dermed blir fordelsbeskatning fort svært urettferdig, og kan egentlig ikke aksepteres på generelt grunnlag.

Hvis man tar utgangspunkt i markedspris og har et riktig fribeløp så vil man ende opp med at det kun er de som får gratis parkering sentralt i byer som må skatte av dette. Jeg ser på finn.no at en parkeringsplass i der jeg jobber koster 2850,- i mnd.

Fordelsbeskatning er ekstremt urettferdig. Hvis arbeidsgiver sponser ansatte med månedskort, sykkel eller medlemsskap på treningssenter så må arbeidstaker skatte av dette, parkeringsplass derimot er en skattefri fordel.
#22
Sitat fra: arthur på torsdag 19. november 2020, klokken 10:34
Går ikke store deler av inntektene fra bompenger til utvikling av kollektivtrafikken som igjen trolig reduserer presset på veiene, ikke minst i rushtiden?

Bompenger går noen steder til å utbedre kollektivtrafikk og rushtids-priser "pisker" bilister inn på bussen eller opp på sykkelsetet og det mener jeg er vel og bra.

Men det er nok av steder hvor bompenger brukes for å finansiere nye motorveier. Veibyggingen her til lands tok helt av med FRP i samferdselsdepartementet med store naturinngrep, utslipp og bompenger som resultat.
#23
Jeg er enig i Elektrolux sitt forslag om momsfritak opp til et visst punkt. Man får en Id3st til 350k. Jeg tenker at det er et godt utgangspunkt for å starte momsen.

Bompenger mener jeg bør brukes for fjerne rushtrafikk, ikke finansiere ny vei. Nå tror jeg forøvrig at det ville vært mer effektivt å begynne å fordelsbeskatte de som har får gratis parkering fra arbeidsgiver. Å leie en parkeringsplass i Oslo sentrum koster noen tusen i mnd. Noe mange får gratis (som en del av avlønning) fra sin arbeidsgiver.
#24
Model 3 / Sv: Overgang fra Model S til Model 3
torsdag 19. november 2020, klokken 09:44
Jeg hadde en S75D som lånebil i 3mnd mens min M3LRAWD var på service. Det S er bedre på er bagasje-plass, automatisk vindusvisker som fungerer og støy. Jeg husker veldig godt hvor skuffet jeg ble da jeg hadde levert inn S-en og kjørte av gårde i 3ern. Støynivået oppleves som mye høyere selv i lav fart på grov asfalt. Ved høy fart så er det også mye vindstøy i Model3. Men det er jo lett å gjøre en A/B-test med dette om du kjenner noen med en Model3.
#25
Model 3 / Sv: Model 3, 2021, med eller uten FSD?
mandag 16. november 2020, klokken 11:25
Jeg har betalt for FSD, men hadde ikke gjort det om jeg skulle kjøpt bil i dag. Hvor mange år tar det fra FSD er klart til lovgivningen er på plass? I dag får ikke bilen en gang lov til å skifte fil uten at sjåføren griper inn og er så tregt at jeg foretrekker å skru av autopilot, skifte fil og skru på autopilot igjen. Jeg er slank nok til at summon, de gangene det fungerer, tar lenger tid enn å snike seg sidelengs inn i/ut av bilen.

Så hvis du ofte parkere på trange plasser og har stor mage så er kanskje FSD noe for deg. Jeg ville nok heller brukt pengene på en ergometersykkel.
#26
Model 3 / Sv: Mobilen som "nøkkel"
fredag 06. november 2020, klokken 14:47
Det hender at bilen ikke låser seg opp når jeg har mobiltelefonen i baklomma, iphone11.

Jeg glemmer til stadighet telefonen på ladeplaten og har derfor pin2drive på min bil.
#27
Model 3 / Sv: Spørsmål om lading på lav effekt hjemme.
mandag 26. oktober 2020, klokken 11:38
Jeg har Tesla Model 3 LRAWD og ladeboks på 10A sikring. Som trådstarter så kjører jeg lite i hverdagen. Jeg har bilen stående tilkoblet lader på 50-60% batteri og lader til høyere nivå når jeg skal til hytta eller på andre langturer. Det tar ca ett døgn å lade opp fra hverdagsnivå til langtur-nivå.
#28
Elbiler i media / Sv: Det ultimate elektrisite trekkdyr....Hummer
torsdag 22. oktober 2020, klokken 12:07
Denne prototypen har slikt firkantet tilhengerfestesak som er vanlig på amerikanske pickuper
https://www.youtube.com/watch?v=LkM0L4_W_pM
Må si jeg synes det var mye "luft" rundt disse batterien. Skulle tro det gikk an å pakke dem litt mer effektivt.
#29
Elbiler i media / Sv: Det ultimate elektrisite trekkdyr....Hummer
torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:19
280ish wh/km om man tar utgangspunkt i tall oppgitt fra produsenten.

Markedet for luksus-pickup er ganske stort og profitabelt i USA. Blir sikkert populært blant folk med mye penger og behov for å vise seg frem. On-brand som det heter på nynorsk.
#30
Model 3 / Sv: firehjulskontroll
fredag 09. oktober 2020, klokken 09:13
NAF tar 2290 kroner. Jeg antar at du vil klare å finne billigere sjapper. Hvis feilslitasjen ikke kommer av feil dekktrykk ville jeg helt klart gjort en kontroll. Dekk er ikke gratis og feil hjulstilling gir kan også være en sikkerhetsrisiko.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA