Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ryback

#1
Elbiler i media / Sv: Oslo kommune setter opp ladeprisen med 130%
torsdag 22. desember 2022, klokken 13:21
Oslo kommune burde heller leie ut all gateparkering med og uten lading til en privat aktør og sette ut håndheving av parkeringsbestemmelser i samme slengen.

Bymiljøetaten er ikke i stand til å håndheve parkeringsbestemmelsene og bør få lov til å konsentrere seg om andre ting. At parkering er en kommunal oppgave er i utgangspunktet helt høl i huet.
#2
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
torsdag 22. desember 2022, klokken 13:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 22. november 2022, klokken 15:31
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. november 2022, klokken 14:04
Min daglige transport veier 340 kg og går inni bilen jeg bruker om jeg trenger mer plass. Selv den veier "kun" 2215 kg med fører.

Ja her vinner du helt klart :+1:

Min veier i overkant av 20kg. (elsykkel).
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:03
Sitat fra: RJK på torsdag 06. oktober 2022, klokken 12:57
Så har du MDG som helst ser at vi bytter ut bilen med en elektrisk transportsykkel der ungene og bikkja kan ligge i kurven foran og fryse på vinteren.

Ettersom batteriet til en id3 har like mye lagringskapasitet som 100+ sykkelbatterier så vil jeg si det er god ressursbruk å få flest mulig til å bruke elektrisk transportsykkel. Tusenvis av unger overlever vinteren liggende i en pulk. De 300 000 kronene man sparer på å kjøpe en elsykkel kan man bruke på varme klær til ungene (og bikkja).
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling
torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:01
Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. oktober 2022, klokken 06:58
Det største problemet er egentlig robustheten ved start av lading. Har opplevd både yngre og godt voksne slite med å få startet lading grunnet timeout ved kommunikasjon, både mellom bil og lader, og lader og backend. Ganske håpløst egentlig.

Jeg så en video fra en ladestasjon i Tyskland(?) Der kunne man koble til CCS og få 2kW for å holde liv i ladesesjonen. Man gikk så til en felles betalingsterminal hvor man valgte ladestolpenummer og betalte med kort.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:54
Jeg synes nå at det bunnfradraget på 500 kilo var veldig lavt. Finnes det elbiler (klasse B) som veier mindre enn 500kg? Jeg tror det ville vært mer effektivt å ha et høyere tak og en høyere avgift, kanskje til og med progressiv avgift.
#6
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. september 2022, klokken 12:49...Kanskje de til og med ønsker å kjøpe en sånn Vertikal Vindmølle, som de kan ha i nærheten. Aner ingenting om disse, men virker jo som et godt alternativ på plasser hvor en ønsker litt strøm, lite lyd, og få isklumper i hodet..

Min far har en vertikal vindmølle montert på uthuset på hytta. Den gir visstnok knapt nok strøm selv når det blåser godt. Den har begynt å støye litt pga slitt lager så den blir nok demontert og ikke erstattet. Solcellene er en mye bedre løsning. God isolasjon og store vinduer hjelper mye på oppvarmingsbehovet.
#7
Elbiler i media / Sv: Tesla sultestreik
tirsdag 06. september 2022, klokken 14:03
Hvordan går det med sultestreiken?
#8
Elbiler i media / Sv: Ford Mustang Mach-E i hardt vær
fredag 01. oktober 2021, klokken 14:50
Det er vel ikke annet å forvente fra et startup-selskap. De etablerte bilprodusentene klarer nok å bygge biler som ikke faller fra hverandre skal du se. /s
#9
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 09. juni 2021, klokken 17:31
Sitat fra: ryback på onsdag 09. juni 2021, klokken 16:12
Er det virkelig så stor utfordring at det ikke er felles betalingsløsning? Ja, det er litt slitsomt i begynnelsen når du kommer til en ladeoperatør du aldri har brukt før og du må laste ned app, opprette konto og legge inn kortinfo. Det tar jo fort 5-10 minutter. Men det er noe man må gjøre én gang.

Husk at ikke alle er like flinke som oss. Min mor opplever sånne forsinkelser nesten hver gang hun skal på langtur. Hun kjører langt en til to ganger i året og da har alltid appen oppdatert seg eller hun har blitt logget ut av andre grunner. Så har hun glemt passordet, så har hun kanskje glemt hvilken e-postadresse hun brukte, så var det kanskje jobb-mailen som hun ikke får lest på telefonen, etc.

Høres teit ut for oss som er mer rutinerte, men det er faktisk en betydelig hindring for en del av befolkningen, og betaling med kort hadde unngått alle sånne problemer.

At noen brukere synes det er vanskelig de  to gangene i året de skal bruke en løsning synes ikke jeg er god nok grunn til å investere millioner i å gjøre løsningen enklere for dem det gjelder. Som andre har nevnt så er det i dag mulig å bruke RFID-brikke så og si overalt. Jeg har brukt samme RFID-brikke i 2 år og har aldri måttet oppdatere noe som helst annet enn første gang jeg knyttet den til kontoen hos ladetilbyderen. Charge & Drive hvor betalingen gjøres automatisk av bilen ala Tesla er støttet på nye biler. Forhåpentligvis blir det den nye standarden.
#10
Er det virkelig så stor utfordring at det ikke er felles betalingsløsning? Ja, det er litt slitsomt i begynnelsen når du kommer til en ladeoperatør du aldri har brukt før og du må laste ned app, opprette konto og legge inn kortinfo. Det tar jo fort 5-10 minutter. Men det er noe man må gjøre én gang.

Ja, det er vanskelig å forholde seg til kwt/minuttpris etc. Min løsning er å ikke forholde meg til det. 75% av ladingen skjer hjemme. Når jeg er på tur så lader jeg når jeg må og da får det koste det det koster. Om ladesesjonen kommer på 80 eller 160 kroner spiller ikke så stor rolle. Men det burde vært en mulighet å legge inn maks kostnad på ladesesjonen i appen slik at de som faktisk må snu på hver krone ikke plutselig står der med overtrukket konto.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gW5WR1/stortinget-vil-at-du-skal-kunne-betale-med-kort-direkte-paa-hurtiglader
#11
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. mars 2021, klokken 06:52
I dag er det skremmende dyrt med ladestrøm for mange elbileiere. Hjemme koster den gjerne 1kr/kWt eller tilsvarende 10kr/l fossilt drivstoff. For beboere i borettslag koster gjerne ladestrømmen fra kr 1,5/kWt eller tilsvarende 15 kr/l

På hurtigladere kan prisen komme opp i over 8 kr/kWt eller tilsvarende 80 kr/l for fossilt drivstoff. Slike priser ødelegger for det grønne skiftet. Enten må prisen på ladestrømmen ned, eller prisen på fossilt drivstoff opp.

Hvis bilen din bruker 1kwt per kilometer er det noe galt med den eller så står du fast i kø og kjører varmeapparatet på fullt med vinduene åpne. Typisk forbruk ligger på 0.15-0.3kwt per km, ikke 1. Med andre ord 1.5-3kr per mil på hjemmestrøm.

Slik feilinformasjon du kommer med ødelegger for det grønne skiftet!
#12
Har selv lyst på en stasjonsvogn men Porsche blir for dyrt. Holder en knapp på overnevnte space Vizzion.
#13
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
lørdag 27. februar 2021, klokken 08:58
#14
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
fredag 26. februar 2021, klokken 18:56
Sitat fra: trykkertor på fredag 26. februar 2021, klokken 18:39
Bolten har jo gjenger hele veien. Bare å kappe av det du ikke trenger.

vurderte det, men jeg har ingen skrustikke og var usikker på om jeg ville klare å få et rent nok kutt til at mutteren ville gå på. Jeg gikk derfor for den enklere, men dyrere løsningen, selv om jeg generelt er mer fan av billige reodor-løsninger.
#15
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
fredag 26. februar 2021, klokken 14:27
Sitat fra: Krokodillen_Frank på torsdag 25. februar 2021, klokken 23:04
Sitat fra: ryback på torsdag 25. februar 2021, klokken 14:39
Jeg bruker takstativet kun til å frakte skiposer og pulk. Tidligere har jeg bare stroppet dem fast, men da har det vært fare for sideveis forskyvning.
Jeg gikk til innkjøp av M8 vognbolt og en øyemuttere, men vognboltene var såpass lange at jeg gikk for Thule sin eyebolt-kit istedenfor. De passer i sporet, men kan være litt vanskelig å få på plass så jeg brukte silikonstiften jeg vanligvis bruker til å smøre gummilister med. Da gled "mutteren" lett i sporet.

Huh! Hvordan har dette funket for deg? Har du anledning til å dele bilder ev.? :)

Jeg hadde egentlig planlagt å bare stroppe fast skipose på taket selv, men oppdaget ganske raskt at det var vanskelig å få festet den forsvarlig. Et par bolter høres ut som en god løsning for å få festegrep, jeg var ikke klar over at dette fantes i det hele tatt. Takk for tips!



Slik ser det ut med en alt for lang bolt. Løsningen er litt vinglete men så lenge man har en lastestropp som drar i festeringen så går nok ikke bolten noe sted. Det er nok en "god nok" løsning som ser litt jalla ut. Det er nok lurt å laste slik at stroppen drar så rett opp som mulig for å fordele trykket på så mye av bolthodet som mulig.

Hvis man finner en skive med firkantet hull som går ned over den firkantede delen av bolten så kunne man satt den i klem med en mutter og da ville det nok sittet mer enn godt nok. Hvis bolten hadde vært kort nok kunne man sløyfet mutteren og fått en løsning som tilsvarende thule sin.

Som du ser så har jeg kjøpt den thuleløsningen som snhansen la ved bilde av. Da ligger "mutteren" permanent i skinnen og man skrur inn øyebolten ved behov.

varenummer biltema:
87-0297
19-063 evt. 19-060 om man vil ha rustfri

Når det er sagt så fikk jeg festet en paris-pulk og 3 skiposer med bare lastestropper. Det var som sagt litt sideveis bevegelse, men først og fremst var det knotete å surre det fast.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA