Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Croft

#31
Tesla SW og AP / Sv: 2019.20
søndag 16. juni 2019, klokken 00:27
Autowiper har ikke fungert optimalt hos meg heller, visker fint i forhold til minimum requirement, men ikke godt (ofte nok) til FORETRUKKET frekvens. Løsning: Rain X foran front kamera ( holder et par uker) Burde være ekstremt enkelt å endre sensitiviteten, eller i det minste tilby ekstra setting, men foreløbig ikke enda.
Når det gjelder Ap har jeg hatt utelukkende positive opplevelser med oppgraderinger, men har for første gang gang valgt å avvente oppdatering ( 2019.12.1.1 nå) pga 15 sek "nag time" pga. EU reguleringer kontra 52+ på nåværende. Brenner etter å oppdatere, så håper virkelig Tesla finner en løsning på disse reguleringene.








å
#32
Tesla SW og AP / Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
fredag 14. juni 2019, klokken 21:01
Samme som deg. S75 2018 EAP
#33
Tesla SW og AP / Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
fredag 14. juni 2019, klokken 20:51
Sitter og leser her litt med undring.
NOEN har åpenbart «issues» med bruk av AP og TACC. Andre ( ink meg selv ) har så godt som ingen problemer overhodet. Konklusjonen må være at det er forskjell på en eller flere av følgende:
1. Modell ( virker ikke slik da problem rapportene krysser modeller)
2 SW ( virker heller ikke å være svaret da noen har vedvarende, andre ikke over ulike versjoner.)
3 Subjektiv opplevelse ( vanskelig å vurdere)
4 Geografiske forskjeller ( ulike kart gir ulike opplevelser, ( virker  sannsynlig)
5 Individuelle forskjeller mellom hver enkelt bil ( virker også sannsynlig med tanke på rapportering om adferd.

Selv har jeg kjørt halve Europa og deretter halve Norge på kryss og tvers uten nevneverdige problemet med AP eller TACC og tenker således at det neppe er den geografiske forklaringen som er riktig. Da står jeg igjen med at det er individuelle forskjeller mellom bilene.
Hva består disse så eventuelt av ?  For min del tenker jeg det er ulik kalibrering av sensorer ( eventuellt innstilling i sw meny), og muligens en cummulativ «lære prosess» mellom sjåfør og bil.
Det siste er det riktignok intet objektivt belegg for å hevde, men det er dog likevel mitt klare intrykk at bilen ( den enkelte) « lærer» ettersom en kjører.
#34
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
onsdag 12. juni 2019, klokken 17:58
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-12/sweden-s-electric-car-boom-is-under-threat-from-power-crunch

Selges noen Tesla hos «søta bror» også, til tross for «dårlige» priser.
#35
Sitat fra: emmern på søndag 09. juni 2019, klokken 21:52
Skjermen i Model 3 ser ikke ettermontert ut, men den ser heller ikke ut som en del av bilen...

«Ettermontert» er kanskje upresist. «Påmontert» er kanskje mer riktig. Poenget er at skjermen stikker ut, og selv det kanskje ikke skjer, så føles det litt som noe som kan kommes borti eller rives av om en er uheldig.  «Tomrommet» foran og rundt på den flate dashen sammen et lite ratt, forsterker dette intrykket. Håper i så måte Tesla vil lande på en refresh design som ivaretar både instrument cluster samt integrering av hovedskjerm også på kommende versjoner av S og X.
#36
Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. juni 2019, klokken 16:29
Model 3 løsningen kunne med fordel hatt HUD eller et lite display til, men å kalle det «jalla» eller «ettermontert» tyder på at en ikke skjønner designet.

He he, regnet nesten med at noen ville reagere på bruk av betegnelsen «jalla»  ;)
Det er forskjell på å skjønne og å like. Har kjørt 3 en del og løsningen fungerer helt fint, praktisk. Jeg LIKER imidlertid ikke designet i det hele tatt, og foretrekker langt S/X designet da det både er MER praktisk i tillegg til å se mer ut som en integrert del av bilen. Minimalistisk er noen ganger lik « less» og det er i mange henseender ikke å foretrekke.
#37
Sitat fra: Newbee på søndag 09. juni 2019, klokken 13:08
Dagens HMI HW i mod S er tilnærmet perfekt slik den er. Hvorfor endre bare for å endre? Mulighet for egen kofigurering av menyer og apper kunne vært hyggelig, men ellers synes jeg det er lite å sette fingern på. All interaksjon på en landscape skjerm på siden (mod 3) er nedtur.

Tiltredes!

Skjermløsningen i mod 3 virker «ettermontert» og «jalla» i mangel av et bedre ord. Gir meg flashback til sugekopp stativ for ettermontert nav. i eldre biler uten.
#38
Tesla SW og AP / Sv: 2019.16
mandag 03. juni 2019, klokken 10:32
Sitter nå med samme dilemma som flere andre her inne. "To update or not to update." Vanligvis svært ivrig, men har pr nå ( 2019.12.11) bortimot ingen bugs (  kun lett skipping på spotify av og til) og en svært velfungerende AP.
Masefrekvens på 15 sekund frister lite. Registrerte 52 sek som snitt på nåværende versjon på en langtur på svingete tofelts motorvei nå i helgen.

Noen som kan peke på noen grunner til at en ikkke bare utsetter så lenge som mulig?
#39
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 24. mai 2019, klokken 22:13
https://www.tek.no/artikler/tesla-iverksetter-ekstreme-sparetiltak/466158
Med forbehold om ulike agendaer for å sverte selskapet så gjør ikke slike artikler underverker for «premium «følelsen.
Med den posisjonen Tesla har virker det som feil strategi og gå for volum og cost efficiency fremfor premium og høy margin. Artikkelen refererer selvsagt ikke til noe som direkte berører bilene, men gir ikke akkurat tiltro til at organisasjonen opererer i og har ansvar for et fremdragende produkt.
#40
Tesla SW og AP / Sv: 2019.16
torsdag 23. mai 2019, klokken 23:35
Har fått med meg dette ja >:( Første gang jeg vurderer å kutte/utsette en update. Velger å tro/håpe at Tesla kan lage en tilpasning til EU regler som ikke går ut over kjøreegenskapene.
#41
Tesla SW og AP / Sv: 2019.16
torsdag 23. mai 2019, klokken 22:36
Sitat fra: Kim- på torsdag 23. mai 2019, klokken 19:09
Autopiloten er nå blitt helt latterlig dårlig i forholdt til hvordan den var. Ned i under 25 i en sving i 60 sonen. 2 ganger med alarm om «prepare to take over», og faretruende nærme gullinjen ved flere svinger.  Største tilbakesteget ever!!! Disse svingene taklet APen så elegant før....eneste positive er st jeg ikke hadde fantombremsing...  den nye visualiseringen var heller ikke noe særlig. Var blitt vant til plassering på bilen, no er det zoom inn og ut og man ser at bilen svinger(hallo, hva er poenget?). Likte den funksjonen med at man kunne se lysene, bremselys og blinklysene før, no var det vanskelig å se de..

Mener å huske at det kom en oppdatering i fjor på denne tiden ( juni?) med utrolig mye nagging på ap: Etter en ulykke med ap engaged i California. Etter å ha nagget voldsomt ofte, ble dette normalisert igjen etter på neste update. Har egentlig vært svært fornøyd med AP siden da. Strekningen Kristiansand Stavanger er eksempelvis en strekning med varierende veistandard som har vært kjørt problemfritt flere ganger nesten utelukkende ( med unntak av rundkjøringer og et og annet lyskryss) på AP og med lange intervaller uten nags.
Det finnes en krapp "90 graders" sving midtveis mellom Kristiansand og Mandal ( Valand) som kan være utfordrende for mang en bilist, men som bilen pr i dag forserer elegant på AP.  Dette er intet mindre enn imponerende. Dersom en ved en update risikerer å få avbrutte svinger og utilbørlig nagging frister det sterkt å avvente så lenge som mulig..
#42
Lading av Tesla / Sv: model 3 priority my ass
torsdag 16. mai 2019, klokken 22:55
Som S eier føler jeg meg litt som som storebror som får et yngre søsken, hyggelig nok, men de(t) bør kjenne sin plass!
Ikke bare har det nye familie medlemmet stjålet oppmerksomheten, men også påført eierne av S/X et ekstra verditap på 50-100 lapper bare ved å eksistere! ( nylige prisendringer)  I tillegg skryter den av raskere ladetid og  bedre energi utnyttelse! Ikke rart at "Priority model 3" fort blir provoserende for noen. "Lillebror" bør kjenne sine plass, og det er ikke først i køen! ;)

I all enkelhet burde  vel situasjonen etterhvert snues helt rundt. 3 er en massemodell mens S/X retter seg mot segmentet med "added value". Mao etterhvert som volumene justeres vil det være mer naturlig at det finnes flest ladere til 3, men at S/X har "priority pass" foran og over!
Ellers kommer en langt med høflighet, både for den ene og den andre!
#43
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladehastighet Tesla S og SC
søndag 12. mai 2019, klokken 19:25
Ut i fra denne diskusjonstråden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/early-75-75d-pack-degradation.105895/page-4    ser det ut som det muligens kun er 75 packs produsert mens 90 batteriet var i produksjon som har samme begrensninger. Dvs. At 75 packs produsert etter lanseringen av 100 batteriet ikke skulle være utsatt.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladehastighet Tesla S og SC
lørdag 11. mai 2019, klokken 23:37
Noen som har en oversikt over hvilken kjemi som gjelder for hvilke modeller ( batteri og år)?
#45
Tesla / Sv: Hva må man regne med av ekstrautgifter?
tirsdag 07. mai 2019, klokken 22:02
Kjenner ikke kostnad, men finnes egen tråd ink diy løsninger for informasjon
Hund er ellers helligbrøde i mine biler, i alle fall i setene >:(
Om du ikke må ha hengerfeste, hadde jeg heller gåttt for en S, da de er mindre utsatt for feil. Selv om evt. småfeil er dekket av garanti, så er tid (til og fra verksted) også en kostnad.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA