Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cougar

#16
Jeg har sjekket på min bil (Ioniq 28kWh) og der lades 12v-batteriet når bilen er aktiv, og ved både AC og DC-lading.
Dessuten slår den på lading fra hovedbatteri en kort periode (ca 15 minutter) om spenningen på 12V-batteri faller under ca 12,5 V når bilen ikke er aktiv.
(Hadde en bluetooth batterimonitor koblet til 12V-batteriet en periode for å sjekke dette)
#17
Elbiler i media / Sv: Aptera er tilbake.
fredag 22. januar 2021, klokken 19:05
"Selskapet hevder at Aptera skal kunne lade inntil 72 km. pr. dag via tre kvadratmeter med solpaneler på taket. Solpanelene skal ha en svært effektiv og energivennlig struktur på 180 grader, og er bygget inn i karosseriet på bilen."
Hva betyr dette?? Energivennlig struktur på 180 grader?
3 kvm solceller gir ca. 450W om de er 90 grader mot solen, og det er de ikke her.
Har nå lett rundt på websidene deres i 5 minutter uten å finne noe tekniske data på bilen (Vekt, batteristørrelse, forbruk etc. (mulig noe av dette finnes i forumet, men burde være lettere tilgjengelig).
Det jeg finner er knapper med Reserve Now!! overalt.
Syns dette virker noe useriøst.
#18
Hyundai Ioniq / Sv: Infortainment spørsmål
mandag 18. januar 2021, klokken 15:10
Sitat fra: Moffen på søndag 20. desember 2020, klokken 08:19
..På min gammle ioniq kunne jeg få frem en graf som fortalte meg om forbruket på en tur dette kan jeg ikke lengre finne.
Hvor fant du denne grafen?
Jeg har en 2019 men kan ikke huske å ha sett noe slikt, men skulle gjerne ha hatt det!
#19
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil som student?
onsdag 13. januar 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Orbit på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:48
Hvordan er parkeringssiatuasjonen hjemme? Innendørs? Tilgang til lading?

Ved utendørs parkering er bil med app-styring ønskelig. Da kan du starte med isfrie ruter og varm bil på vinteren. På langtur er det også stor forkjell på hvor rakst bilene faktisk hurtiglader, spesielt i kaldt vær. Dette er avhengig av at batteriet har optimal temperatur (typisk over +20C). Av de bilene du nevner, har i3 best håndtering av batteritemperatur med både aktiv varming (gitt bilen er tilkoblet lader) og kjøling. Det gir ganske forutsigbar ladehastighet (gitt du får varmet batteriet før avreise på vinteren), men ser også ut til å gjøre at batteriene holder seg bra over tid.

Siden Ioniq er ett alternativ så kan jeg nevne at 28kWh-versjonen lader veldig raskt også med kaldt batteri (den har ikke batterivarmer), testet i jula med iskaldt batteri (rundt 0 grader) og den toppet allikevel over 60kW ladehastighet, snitt på 45kW fra 40-75% soc.
Ser at de starter på rundt 160k på Finn, så burde absolutt være noe å se på.
(Ja, jeg har en selv  8) )
#20
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trille eller regenerere
fredag 08. januar 2021, klokken 23:38
Sitat fra: hanche på fredag 08. januar 2021, klokken 20:55

Apropos ABS: snip
Kan hende vil bilen droppe regenerering og bare bruke mekaniske bremser når hjulene glipper, slik at velprøvd ABS-teknikk kan redde dagen.
Akkurat slik virker det på min, mekaniske bremser og ABS tar umiddelbart over om det glipper under oppbremsing på glatt føre. Fungerer helt fint.
#21
Elbiler i media / Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
fredag 08. januar 2021, klokken 12:27
Ligger en video her hvor høyspentkabler byttes på en eGolf, ser ikke ut til å ta veldig lang tid.

https://www.youtube.com/watch?v=OSQii5aT_dg
Regner med at om verkstedet har utstyret for programmering/koding av deler, burde dette være kjapt gjort.
(Har de ikke utstyret får de jo ikke gjort det, uansett tidsbruk  8) )
Det kan ta lengre tid på andre biler, f.eks på Ioniq hvor batteriet er over bakstillingen, så endel mer demontering er påkrevd. Uansett ikke 3 dager  :D
#22
Elbilen i Samfunnet / Sv: Trille eller regenerere
torsdag 07. januar 2021, klokken 16:12
Sitat fra: esan på tirsdag 05. januar 2021, klokken 10:45
Jeg savner det for meg viktigste argument i denne diskusjonen, nemlig rust på skivebremser. Jeg har stilt inn bilen på lav regenerering fordi jeg ønsker å bruke bremsene mest mulig. På den måten kan jeg begrense et problem som er spesielt stort på el-biler, nemlig rustne skiver fordi man nesten bare bruker regenerering.
Det har ingen betydning hva man stiller regenereringen på (i alle fall ikke på Ioniq), da den bremser med regenerering selv om man bruker bremsepedalen under normal kjøring.
Først når jeg virkelig trykker til på pedalen (og regenereringen passerer ca 60kW) brukes de mekaniske bremsene.
For å bremse med de mekaniske uten å virkelig bremse hardt, må jeg sette den i N (eller bruke håndbrekket)
#23
Elbiler i media / Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
torsdag 07. januar 2021, klokken 12:23
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:37

* Å kjøpe nytt batteri til Egolf: 280000,-
* Å reparere bilen via forsikringsselskapet med bare ny batterikasse (en klump aluminium): 107000,-
* Å reparere bilen med brukte deler (brukt batterikasse og brukt batteri): 70000,-

Altså, hvordan i Satan kan man forlange mer penger for en batterikasse (uten batteri) inkludert arbeid, enn en brukt batteripakke og batterikasse som da må koste langt over 300000 helt nytt? Her tar åpenbart verkstedene for godt betalt av forsikringsselskapene. Trolig fordi forsikringsselskapene har en avtale med verkstedet og ikke ofte nok stiller spørsmål rundt taksten de får av verkstedet.

Forstår fortsatt ikke hvordan reparasjonen kom på 70k når brukt batteri koster 20k (Det ligger i øyeblikket 2 stk på bruktdel.no)
Må sies at jeg så ikke programmet, ble det byttet mer enn batteri?
Det er ufattelig at det skal koste 50k å bytte batteri, det er ikke akkurat rocket science dette.
#24
Elbiler i media / Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
onsdag 06. januar 2021, klokken 14:58
Jeg stusset på en annen ting i artikkelen: De "reddet" en 2016 eGolf fra pressa ved å bytte komplett batteri.
Denne jobben kom på 70.000 kr ifølge artiklen.
Ett kjapt søk på bruktdel.no viser ett par batterier til 20.000 kr.
Brukte de virkelig 50.000 i arbeidspenger på å bytte dette batteriet??
Ikke rart bilene blir vraket da..

Edit: bruktdel.no blander sammen batterier til Golf GTE (hybrid) og eGolf, har rettet prisen nå
#25
Elbiler i media / Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
onsdag 06. januar 2021, klokken 14:53
Sitat fra: hanche på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:41
Sitat fra: vitty på onsdag 06. januar 2021, klokken 14:06
Enig i at det er fint dette tas opp men jeg klarte ikke å se noe sted i artikkelen eller dokumentaren som tilsier at faktisk er flere elbiler som blir vraket enn andre biler. Likevel har de vinklet det sånn.
Det går vel ganske klart frem av reaksjonen til bilopphuggeren, som tross alt har noen års erfaring med temaet. Men det hadde vært bedre om de hadde gravd opp noe ordentlig statistikk også.

Det med at man ikke anvender brukte deler så lenge nybilgarantien gjelder, burde jo gjelde fossilbiler også. Dermed er det vel bare moms-effekten som kan forklare at flere nye elbiler skrotes, dersom det virkelig er slik.

Helt enig, hele artikkelen virker som kjapp synsing fra journalistens side.
Det eneste jeg fant av statistikk var dette:
I 2019 ble totalt 1400 el- og hybridbiler vraket her i landet. De fleste av bilene var under fem år gamle. 670 av bilene var elbiler, ifølge Vraksys"
Det hadde vært interessant å se litt mer på tallene som åpenbart ligger i Vraksys:
F.eks hvor mange bensin/diesel-biler nyere enn 5 år ble vraket i samme tidsrom, og så sammenholdt dette mot den totale bestanden av biler splittet opp på forskjellig drivlinje.
Dette ville vel krevd litt mer jobb av journalisten kanskje?
#26
Elbiler i media / Sv: Årets elbilsuksesser – og skuffelser?
onsdag 06. januar 2021, klokken 10:37
Sitat fra: elektro på fredag 01. januar 2021, klokken 11:17


Kineserne kommer, men de kommer ikke til å overta. Veldig mange er villige til å betale ekstra for en bil som er bygget i Europa og har et godt merkenavn. På denne måten kan disse merkene opprettholde sin gode kvalitet/ytelse og sitt gode navn og rykte. Porsche er det ultimate eksempelet.

Det er ikke bare biler fra Europa som har brukbar byggekvalitet.
Jeg har nå for første gang en asiatisk bil (Hyundai Ioniq) etter å ha kun hatt europeiske biler tidligere (ca 25 stk), og må si at kvaliteten på Ioniq'en er langt over det jeg forventet.
Har hatt den i ca 2 år, og den har ikke bare vært fullstendig feilfri, men byggekvalitet (lakk, panelgaps, rare lyder etc) er fullt på høyde med de europeiske bilene jeg har hatt, selv om mange av disse har kostet betydelig mer.
Kanskje ikke verdens mest spennende bil på noe vis, men slikt har jeg "hobbybiler" til  :)
#27
Elbiler i media / Sv: Nye elbiler vrakes i bøtter og spann
onsdag 06. januar 2021, klokken 09:19
Dette gjelder ikke bare elbiler, selv om det er fokuset i artikkelen. Delepriser/arbeidspriser på nye biler, uavhengig av drivstofftype gjør at de fort blir vraket istedenfor reparert.
En ting som heller ikke blir fokusert på i artikkelen er fastsettelse at priser på brukte deler. Jeg har flere halvgamle hobbybiler og bruker av nødvendighet brukte deler, da nye kan være vanskelig å få tak i.
Jeg opplever da ofte at prisen på brukte deler er veldig høy, noen ganger opp mot det delen koster ny (om den var tilgjengelig).
Det virker som om det er "tenk på ett tall" når bruktpriser settes.
#28
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: ID ladehastighet
mandag 28. desember 2020, klokken 21:00
Høres dårlig ut på en ID3, faktisk langsommere enn min 28 kWh Ioniq som har halvparten så stort batteri.
Her er ladekurve på den fra i går, ca 0 grader, bare kjørt 2 km før lading på 150kWh lader, 1 avlesning / minutt.
Er godt fornøyd med over 61kW ved 66% SoC, og snitt på rundt 48kW med kaldt batteri på den.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#29
Hyundai Ioniq / Kjapp ladetest, Ioniq 28 på nullføre :)
søndag 27. desember 2020, klokken 18:44
Lite å gjøre i jula med drittvær ute (0 grader og bortoversludd) så jeg kjørte bort på lynladeren på XY Jaren med bilen som har stått parkert hele jula. Er bare ett par km unna, så det ble vel ikke mye oppvarming på batteriet på den turen.
Ikke riktig så rask som på sommeren, men jeg er godt fornøyd.
Startet på 44% SoC. Kunne vel stått lengre enn 12 minutter, men var for tynnkledt  :o

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

#30
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
onsdag 23. desember 2020, klokken 00:23
968 biler registrert i dag, 10.326 registrert i desember.  Spørs om rekorden fra mars 2019 på 11.609 ryker i desember, det er fortsatt noen arbeidsdager igjen (for noen av oss  8) )

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA