Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cra

#7531
Andre elektriske doninger / Sv: Gressklipper på litium
tirsdag 22. mai 2007, klokken 10:39
Den Li-klipperen fra Bosh kom ganske bra ut på testen; nest best, faktisk. :)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=382718
#7532
Jeg har prøvd en gang for noen år siden å få thinken opp i hastigheter over 90, bare for å se om det lot seg gjøre. Jeg satte den da i nøytral i en bratt bakke, men nei. Nåla stoppet på ca 92, så med speedometermisvisningen tatt i bed traktning klarte jeg ikke engang 90. Ikke at det spiller noen rolle, for jeg må langt utenfor Thinkens rekkevidde for å finne en 90-sone uansett. :)
#7533
Humor og kanari / Sv: Småmotorer er STORE forurensere
onsdag 16. mai 2007, klokken 18:53
Nei, noen golfbane blir det nok aldri (selv om det kjennes stort nok ut til det når det skal klippes og rakes). Dersom man kan lage biobrensel av høymol og vilt gress hadde det kanskje vært noe. :) Har vurdert å legge asfalt noen ganger (vanligvis hvert år fra begynnelsen av mai og fram til september/oktober), men det er det nok for bratt til.  :-\

Jeg får nok heller se på det som sårt tiltrengt trim, og evt ta fram stuttorva dersom jeg virkelig føler meg so men miljøversting. :)

#7534
Humor og kanari / Sv: Till svensken i SUV...
onsdag 16. mai 2007, klokken 18:44
HA HA H!!! Priceless!  :D  Det er flere som tror det er størrelsen og ikke høyreregelen som teller. :(
#7535
Humor og kanari / Sv: Småmotorer er STORE forurensere
mandag 14. mai 2007, klokken 08:20
Hmmm... Kanskje? Synes klippebredden fortsatt er litt liten; har nesten to mål med plen, hvorav halvparten er mer som utmark å regne. :( Mye av den er jeg nødt til å klippe med "helikopteret". Men med en noenlunde velstelt og flat plen må da dette være helt supert. :) Kunne tenke meg å prøve en slik og se om det er noe. Den var jo ikke så tunm g, så den er kanskje tingen i den delen av hagen som ar brattest. Det er met ork å slepe den vanlige klipperen rundt mellom alle bærbuskene, men så veier den jo noe mer enn 14 kilo også. :)
#7536
Sitat fra: Griffel på torsdag 10. mai 2007, klokken 10:21
Sitat fra: cra på torsdag 10. mai 2007, klokken 09:12
Mon tro om noen kanskje kan finne opp en liten dubbeditt som gjør at vi kan overføre denne strømmen til batteriet?
Selv om spenningen kan bli høy er heldigvis energien så liten at dette bare er ubehagelig og ikke veldig farlig. Så et evt. bidrag til økte km blir mikroskopisk. (trolig mindre enn 1/100 J)

Joda, jeg er klar over det, så det var mest ment som en spøk. :) Det var derfor jeg brukte smiley med "lurt blunk" (semikolon), men det lure blunket kommer ikke så godt frem i ;D  :-\

Sitat fra: Griffel på torsdag 10. mai 2007, klokken 10:21
En annen ting som kan hjelpe er de antistatiske lissene som kan henges under bilen. Dette er en gummilisse med innvevd metall og kanskje er også karbon tilsetninger som kan skrues fast i metall under bilen, og som slepes mot veien. De koster ikke mange kronene og er vell verd et forsøk. Siden den statiske spenningen blir så høy har de faktisk en god effekt som avleder.
(Thorshov i alle fall, og sikkert andre har slike)

Ja, det kan kanskje være noe. :) Har alltid trodd at de bare var for å spare dekkene i tilfelle lynnedslag (svidde dekk når strømmen går fra felgen til bakken), men kanskje de er mot statisk elektrisitet? Noen som har erfaring? Kanskje jeg skulleso skaffet meg en slik også. :)
#7537
Jeg har aldri hatt dette problemet med Think'en, men så har den jo karosseri nav plas, . :) På Caravellen (og på trampolina), derimot opplever jeg dette ofte. Det er ikke farlig, men kan være veldig ekkelt.

Opplevde det mye da jeg jobbet på hudstansa på Ekornes, og der var det "deler" like under beltespenna som var mest utsatt pga høyden på bordet!  :o  Vi sprayet plata med en blanding av vann og skyllemiddel (mener jeg å huske det var), og det hjalp en del.

Det virker også som det er verre i kaldt, tørt vær. For å ungå overraskelsen går det an å knipse/slå på dørkarm e.l. før man går ut. Da gjør det ikke vondt, fordi fingrene (hjernen) er forberedt på at det kommer en liten smekk. Gjrø det samme når jeg skal av trampolina også; knipser på ramma.

Mon tro om noen kanskje kan finne opp en liten dubbeditt som gjør at vi kan overføre denne strømmen til batteriet?  ;D
#7538
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: 2007 Th!nk
onsdag 09. mai 2007, klokken 08:41
Jeg må si meg litt (enig med Thomas; størrelsen og den begrensede rekkevidden gjør at el-bilen ikke er et reelt alternativ for mange, kanskje de fleste. Men: Nye think har dobbelt så mange sitteplasser og dobbelt så lang rekkevidde som forige versjon. Vi er på rett vei! :) Nå vil det kunne være et alternativ for flere, og utviklinga vil forhåpentligvis fortsette. Jeg ser ikke for meg at jag kan ta med meg hele familien (7 personer) på langtur i el-bil på mange, mange år enda, men kanskje kan jeg ta med barnebarna (hvis jeg får noen) på en lengre tur når de blir store?

All interesse for el-bil er bra, og jo flere som begynner å bruke dem, jo mer interessant vil det være for produsenter å kapre deler av markedet.
#7539
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Varm ladekabel
onsdag 09. mai 2007, klokken 08:36
Sitat fra: El rayo på tirsdag 08. mai 2007, klokken 23:30
Tror ikke de fjernstyret billigbryterne er dimensjonert for 10 A.

Visste ikke om jeg skulle "gidde" å svare på denne  ;) men jeg kommer nok til å montere utvendig kontakt slik at det blir mer ryddig å ta riktig ende ut først. Jeg må nesten sette en grense for hvor langt jeg skal la latskapen ta meg.  ;D

Hvor vidt de er dimensjonert for 10A er jeg for øvrig ikke sikker på sjøl heller. Kan sjekke hos fattern; han har en slik montert på et par lampetter med bryteren vanskelig tilgjengelig.
#7540
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Varm ladekabel
tirsdag 08. mai 2007, klokken 08:00
Bremseklosser har jeg skiftet, og det var jo ikke så vanskelig. Det var god hjelp i en teknisk manual jeg fikk tilsendt av en av veteranene i forumene her. (Husker ikke hvem i farta.)

For min del foregår også mesteparten av ladinga på nattestid, men det hender seg at bilen må få litt ekstra om ettermiddagen for å klare en ekstra tur til ett eller annet. Vi harikke så faste rutiner på kjøring enda, for med fem unger blir det mye "ad-hoc" kjøring til ulike aktiviteter.

Det jeg kommer til å gjøre er å legge opp et utvendig støpsel, slik at de late (samboeren og jeg ;) ) slipper å gå rundt på baksida av garasjen og tilbake for å koble til og fra. En anne løsnig kunne jo være en slik radiostyrt bryter som man får for et par hundrelapper.

Da blir jo spørsmålet om jeg skal gjøre det "riktig", eller falle for fristelsen til å kjøpe enda en "dubbeditt" på C.O. :D
#7542
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Varm ladekabel
torsdag 03. mai 2007, klokken 13:09
Jeg får skjerpe rutinene for hvordan kontaktene settes i, da. :)  Vet det har vært slurvet en del med dette i det siste, siden ledningen ligger under garasjeporten og man må rundt garasjen, inn ta ut kontakta og så hele veien tilbake igjen. Mye snertnere å bare nappe ut pluggen.  Latskapen er en sterk drivkraft.

Men - Teknisk sett er det vel ikke lov å skifte kontakta på veggen selv? Men man har kanskje lov å mekke bilen selv? :)
#7543
Elbiler i media / Sv: Klimabilen
torsdag 03. mai 2007, klokken 11:13
Ja ja, hvorfor ikke? Allemonner drarorvel. Selv betaler jeg konsekvent IKKE klimakvoter, og kommer neppe til å gjøre det. I alle fall ikke frivilling. Avlat er noe forb***et tull. Det er bare utvikling av mer miljøvenlig teknologi skråstrek senket utslipp *i praksis* som hjelper. Disse kronene bidrar ikke til en eneste grtad lavere temperatur, slik jeg ser det.

Å fortsette å slippe ut CO2 mm og si at "jeg slipper det ut for en stammehøvding i afrika" blir litt som å si at den gamle nabokjerringa kjører alltid 20 under fartsgrensa, så da kan jeg kjøre 20 over; det går opp-i-opp.
#7544
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Varm ladekabel
torsdag 03. mai 2007, klokken 10:46
Ved de siste ladingene synes jeg ladekabelen har blitt noe varm ved kontakten på bilen. Det er antydning til smelting på ett av hullene på kabelen. Det er en helt ny original DEFA-kabel på fem meter. Jeg bruker ikke skjøtekabel eller timer, og lader på 10A. (10A-lampen på dashbordet lyser)

Tappene inne i kontakta på bilen ser noe sotete ut. kan det være de må renses på noe vis for å få bedre kontakt?

Er det noen som har vært borti dette og klart å "fikse" det? Den forigr kablelen jeg hadde skiftet jeg nettopp fordi DEFA-pluggen på den var så svidd/smeltet i åpningene.
#7545
Et meget pent stykke arbeid. :)

http://zeept.wordpress.com/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA