Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cra

#7516
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva skjer med minibussene?
fredag 24. august 2007, klokken 12:49
Har ikke hørt noe mer, men jeg tar gjerne en billig (og ny) minibuss, takk. Ikke for å komme fram i kollektivfelter o.l. (som ikke finnes her), men for å kunne ta med hele familien.  :)
#7517
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladeplassmangel på Gardermoen
fredag 24. august 2007, klokken 12:37
Tja. . . . Små moteller med gratis lading av EL-bil, da? Det tar jo tross alt noen timer å lade batteriene.

Savner ellers ladeplass i en annen by nord for sinsen; nemlig Ålesund. Noen plasser i byen, eller i alle fall noen på Moa (Handlesenter utenfor byen) der alle fra området rundt kjører til hadde virkelig gjort seg. Parkeringa på Moa er allerede gratis for alle, så det trengs egentlig bare ladeplasser.
#7518
Andre elektriske doninger / Denne var litt artig
torsdag 23. august 2007, klokken 09:53
http://www.neodymics.com/

Så ut til å være rimelig enkelt også. :)
#7519
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladeplassmangel på Gardermoen
onsdag 22. august 2007, klokken 07:57
For det første er det vel strengt tatt bare bra at det begynner å bli for lite ladeplasser? (Så lenge det ikke er fordi de fjernes, selvfølgelig.) Det betyr jo at el-bilen blir mer og mer populær, og det økte behovet for ladeplasser vil presse fram flere, både der de finnes fra før og på nye steder. (Jeg vet til dags dato ikke om noen i Ålesund?)

De første man skulle tatt kontakt med er vel de som drifter ladeplassene som allerede er der? De skulle ha gode forutsetninger for å vite hva som skal til for å få flere. (Kjøp av plass, utstyr osv)

Ellers er jeg ikke spesielt kjent med forholdene på Gardermoen - og jeg kommer neppe til å kjøre dit med Think'en - men hvis der er flere parkeringsselskaper kan det kanskje gå an å høre med disse? Eller med disse overnattingsplassene der man kan overnatte billig for å ta et morgenfly? Det kan jo være aktuelt for disse å tilby lading også.
#7520
Takker for tipset. Mener forøvrig bestemt at jeg var innom Biltema og lette etter en slik 5m kabel før jeg krøp til korset og ga slipp på 500-lappen. De hadde noen so mlignet veldig, men de passet ikke 100% med DEFA-pluggen.

Hvis du forteller meg at jeg må bytte inntakskabelen for 159 kr OG kjøper en ny type 5m kabel som passer til den (men ikke til DEFA) så er det en helt akseptabel løsning.  :)

Så får jeg rydde plass i garasjen såpass jeg får plukket av fronten innendørs.
#7521
Heisann!

Er det noena som har byttet DEFA-pluggen som sitter på bilen og kan fortelle meg om det er en vanskelig/kostbar affære? En av pinnene inni sitter litt løst, og pluggen blir noe varm ved lading (kjører kun på 10A). Dette har resultert i at kabelen et par ganger har sittet fast etter lading, og jeg har klart å få sprekker i den plata som kontakten sitter i.  :-[

Dette igjen medfører at pluggen holder på å forsvinne inn i bilen hvis man er litt ufoisiktig når man setter ladekabelen i.

Det er snart dags for EU-kontroll og batteriservice, så jeg tenkte å evt. få skiftet denne pluggen samtidig, med mindre det er en kurant sak å gjøre selv. Jeg er ikke noen bilmekaniker, men klarer å håndtere en skrutrekker i hver hånd, så hvis noen har vært borti og gjort dette tar jeg gjerne imot tips.  :)

Alternativt lurer jeg på å sette på en annen type plugg, slik at jeg kan koble til med en kabel til en hundrelapp, i stedet for en DEFA-kabel til 500 (!!!) kroner for noen få meter.
#7522
Jeg var borte i ca to uker, og da var måleren min nede på rundt 30%. Den klatret litt opp igjen når jeg begynte å kjøre.
#7523
Dette er et generelt problem med alle nyere biler, har jeg inntrykk av. Det blir stadig trangere, og er bare så vidt plass til delene, og ingen hender til å håndtere dem. Det er nesten så man kan mistenge bilfabrikantene for å bruke barnearbeidere med veldig små hender.

<digresjon>
Ellers hadde jeg en "positiv" opplevelse da jeg for noen år siden krokket caravellen og knuste et blinklys. Jeg kjøpte nytt hus, og skiftet det selv på et knapt halvminutt.  :D Det var bare å hekte av en fjærbelastet krok, trekke ut huset koble av kontakten på pæra og gjenta det hele i motsatt rekkefølge med nye deler. Den fjærbelastede kroken har sågar et stort øye det er lett å få tak på. :)
</digresjon>
#7524
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Vannhull i Nittedal
onsdag 27. juni 2007, klokken 08:29
Noen i Ålesunds-området som utfører/vurderer å utføre tilsvarende tjeneste? Evt som kunne tenke seg å være med på en ordning der vi spleiser på nødvendig utstyr og kanskje tar oss en tur til en annen kant av landet for opplæring?   :)
#7525
Andre elektriske doninger / Sv: Elsykkel
tirsdag 26. juni 2007, klokken 10:18
#7526
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lithium
onsdag 20. juni 2007, klokken 13:40
Klart det er verd å prøve! :)  Om ikke annet så kan det bli en artig liten snutt på YouTube av et batteri som eksploderer, samt en forklaring på *hvorfor* man ikke skulle lade det.  :D
#7527
Kjøpe elbil? / Sv: Vil vite alt om el bil???
onsdag 20. juni 2007, klokken 12:28
> Du utvikler en litt mykere kjørestil og blir mindre stressa.

Denne er også en fordel for de som bare har el-bilen som #2. Den myke kjørestilen tar man med seg over til fossilbilen, og man sparer drivstoff (og miljø) her også. :)

Kanskje all føreropplæring burde starte i el-bil, slik at man legger seg til de myke vanene fra starten av? Det eblirn i alle fall tilfelle hos oss fra rrsskiftet av, når eldstemann kan begynne å øvelseskjøre.
#7528
Det er nok riktig at el-biler har egen takst. På flere ferjesamband kreves det bl.a. inn bompenger av ulike slag, og disse er el-bilen fritatt for. Det er derimot ikke motorsykkel. :)
#7529
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Indre skader?
tirsdag 12. juni 2007, klokken 09:11
Jeg ble i går pårygget mens jeg sto parkert, og Thinken fikk seg en liten trøkk framme på venstre hjørne. Bortsett fra litt skitt på karosseriet og en liten stripe på "boksen" rundt lykta hadde jeg ingen synlige skader. (Hun som rygget på meg, derimot, har nok en 5-10.000 kroners skade på sin to uker gamle støtfanger.)

Mitt spørsmål er: Er der noen "vitale organer" fremme på førersida som kan ha fått en skade? Det har ikke vært noe fart å snakke om, så det er nok bare en hard klem den har fått. Så ikke ut til at noen fester e.l. for fronten hadde løsnet/knekt; alt satt fast.
#7530
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Vil batteriene overleve ferien?
tirsdag 05. juni 2007, klokken 09:06
Hva med å sette på en timer slik at batteriet lades f.eks. et kvarter hvert døgn? Vil det være dumt å gjøre det slik?

Miljømessig liker jeg ideen med å låne vekk bilen. Da er det noen andre som ikke slipper ut eksos de ukene, og kanskje "frelser" mannoen, slik at det blir en el-bil til i nabolaget? Da kan man få flere å diskutere med, gjøre vedlikehold sammen med osv. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA