Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cra

#7111
Elbilen i Samfunnet / Sv: Parkering på kommunale parkeingsplasser
tirsdag 05. august 2008, klokken 12:15
Slik jeg har forstått det så skal elbiler kunne parkere gratis på  offentlige parkeringsplasser. Offentlige color=blue]veier[/color] kan ALLE benytte seg av, o( det "gratis" (ser bort fra veiavgift, bompenger osv)

Dette er bare et forsøk på å snike til seg kroner for parkering, det er jeg overbevist om.  >:(
#7112
Elbiler i media / Svenskene får Think
fredag 04. juli 2008, klokken 09:44
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=507852

Svneskene ønsker først og fremst samarbeid på utviklingssiden - ikke nødvendigvis på bilen, men på det elektriske. De har samtidig inngåttlen rammeavtale på tusen biler.
#7113
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Vectrix i praksis
torsdag 03. juli 2008, klokken 08:31
Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. juli 2008, klokken 17:15
Håper den snart blir klassifisert som 125cc, slik at det ikke blir en gubbesykkel :D 

Er dette kanskje noe Norstart kan ta opp med sentrale politikere? Det er jo mulig for noen å få seg ei aldri så lite stjerne i margen ved å gjøre det mulig for enda flere å ta i bruk elektriske kjøretøy. Ikke minst er det viktig å gi ungdomen muligheten til å venne seg til å kjøre elektrisk. Det øker sjansen for at de gjør det når de blir større også.
#7114
I farten kommer jeg på Lynet, som er en ikke ukjent figur her på forumet. Ellers er dedt mange her som gjerne yter fjernhjelp, og du trenger faktisk ikke ha nevneverdig peiling på bil for å kunne gjøre litt med en el-bil. :)

Selv har jeg en Think, og er så vidt jeg vet "alene" her på Sunnmøre. (Jeg vet det finnes flere think-eiere her, men har ikke klart å komme i kontakt med noen enda) Likevel har jeg nå kommet dithen at jeg selv fyller vann på batteriene, har skiftet ladekontakt på bilen pluss litt småtterier. Dette er gjort av en medr bilkunnskaper som strekker seg til skifte av dekk to ganger i året. :D

Så når det gjelder hjelp til elbli tror jeg ikke du trenger å frykte. Er du litt nevenyttig, eller kjenner nduoen som er det så tenker jeg det ordner seg. Og jeg er sikker på at Lynet er villig til å "holde deg i hånda" til du har kommet i gang selv også :)
#7115
Sitat fra: bosonic på fredag 27. juni 2008, klokken 12:04
Sitat fra: elektrolux på fredag 27. juni 2008, klokken 09:39

Innkjøringen består i 5 påfølgende fulle oppladinger og tømminger av batteriene. Det hevdes at dette skal øke rekkevidden.


Dette er viktig både med nye NiMh og NiCd seller, på "allt mulig utstyr" som bruker denne batteriteknologien.

Jeg kan i alle fall skrive under på at dette fungerer bra på mobiltelefoner og trådløse telefoner som jeg har brukt dalig i årevis rmed god kapasitet på batteriene :)
#7116
Humor og kanari / Senke ulykkesstatistikken med elbil?
fredag 27. juni 2008, klokken 10:03
Det slo meg: Politikerne snakker om strengere regler for ungdom for å få færre ulykker. Forbud mot kjøring om kveld/natt/helger samt forbud mot pasasjerer nevnes som tiltak. Hva med unntak for el-bil? Det er jo uansett ikke så lett å grisekjøre med slike, de har begrenset rekkevidde og ofte (jeg vet det finnes hederlige unntak) er det bare plass til en eller to pasasjerer.

Man oppnår at ungdommen likevel kan besøke venner et stykke unna, uten at de "blåser ut steam" i samme grad som de kan med en bil med 150HK. Det blir kindre utslipp, alle me dungdommer i huset får et incentiv til for å ha elbil (ungdommen vil antakelig faktisk pushe på for dette! :) ) og en helt ung generasjon lærer seg at elbil faktisk er framtida.
#7117
Spennende! :)  Jeg håper virkelig de klarer å klasifisere ned disse et hakk, da det skulle være midt i blinken for ungdommene som nærmer seg det statiet i livet der de lovlig kan bevege seg rundt i trafikken på motoriserte kjøretøy.
#7118
Agder elbilforening / Sv: Kjære! EL venner!
torsdag 26. juni 2008, klokken 09:02
Gratulerer!

Håper dere får en fantastilsk dag!  :D
#7119
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: ny viftelyd
søndag 22. juni 2008, klokken 11:58
Høres ut som det er lagerne som er gåen, ja. Har vært borti mye lignende på diverse PC'er. Like greit å få ordnet det før vifta stopper helt, for før eller siden gjør den det. Bråkende lager er sånn sett en glimrende måte å varsle dette på. :)
#7120
Sitat fra: Ken på lørdag 21. juni 2008, klokken 18:38
Maintainance Charge Required betyr at batteriene må fylles øyeblikkelig og helst en måned siden.

Men ikke la panikken gripe deg helt enda. Jeg ble selv overrasket av maintainance charge-varselet her forleden, og foretok vannfylling selv umiddelbart. Det viste seg at jeg brukte 9 liter vann, fordelt nokså likt på alle cellene. Under ti liter var ansett som bra i følge skjema jeg fikk fra Ken. :)

Men for å være på den sikre side kan det være lurt å ikke bruke bilen noe mer før du får fylt vann, i fall noen av cellene dine skulle være tomme, eller nesten tomme.
#7122
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: think, ny model
fredag 20. juni 2008, klokken 09:05
Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. juni 2008, klokken 17:21
Think sin aldeles glimrende Saxo er framdeles til salgs i Stavanger,

Oj... Du aner ikke hvor forvirret jeg ble første gangen jeg leste denne setninga....  :D
#7123
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Range extender
torsdag 19. juni 2008, klokken 15:57
Tror ilmar treffer spikeren på hodet her; det er "mest for å få det til". Jeg har ikke tall på hvor mange prosjekter jeg har satt i gang med, og når jeg er over kneika og ser at det er gjennomførbart så går lufta ut av ballongen og spenningen er borte. Prosjektet blir dermed kanskje ikke helt ferdig.

Jeg ville i alle fall ikke bli stoppet i kontroll med et agregat på slep, for ikke å snakke om i bagasjerommet! ;)
#7124
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Sv: Range extender
torsdag 19. juni 2008, klokken 11:00
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 19. juni 2008, klokken 10:15
Dessverre føler jeg at flere som jeg oppfattet som elbilentusiaster er egentlig gjerrigknarker der elbilen kun er et brikke i spillet.

Jeg vet ikke hvordan du har oppfattet meg så langt, men jeg har i alle fall aldri påstått at miljøet har vært mitt hovedmotiv for å kjøpe elbil. For meg var det det "økonomiske" ved å slippe et fylle bensin for mange hundre kroner. Alternativet var å ta de 125.000 kronene og kjøpe et vrak av en miljøbombe til 25.000 kroner og bruke resten av pengene på bensin, vedlikehold, bompenger og parkering osv. Jeg ville antakelig komme bedre utav det rent økonomisk.

Jeg vil si det slik at jeg gikk fra å være gjerrigknark (jeg er da sunnmøring ;) ) til å bli elbilentusiast. Jeg "misjonerer" så mye jeg klarer, og flere jeg er i dialog med er i siget for å kjøpe seg elbil av ulike slag.

Desuten kan man være like elbilentusiast som noen, om man så har mahogny-terasse med dieselaggregat til å varme svømmebassenget.

Hvilke motiver folk har for å kjøre elbil synes jeg ikke spiller noen rolle. Det viktige er (i mine øyne) at så mange som mulig gjør det, fordi:

1. Det er bra for miljøet
2. Økt volum vil føre til lavere priser og bedre teknologi. Dette bidrart til mer av 1.
3. Det øker kunnskapen om el-biler. Dette bidrar til at flere tør ta steget, som øker  2.

For øvrig så er jo det å spare bompenger/parkering/årsavgift/tid (kjøre kollektivfeltet) noen av de viktigste og mest brukte argumentene for at folk skal kjøpe elbil, er det ikke? Jeg tror veldig få lar seg overtale utelukkende av argumentet om at det er miljøvennlig, selv om det sikkert er det viktigste argumentet for noen. For meg er det miljøvenlige "bare" en meget hyggelig "bonus" i det hele. Jeg anser det i alle fall slik at jeg ved å kjøpe og kjøre elbil kommer gunstigere ut på miljøskalaen enn jeg gjorde før.


Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 19. juni 2008, klokken 10:15
Hva er spiselig pris på batterier til en Think A266 !

For min del kan jeg si at noe særlig mer enn 30.000 for en batteripakkke ville (pr i dag) ikke være aktuelt for meg. Da sammenligner jeg med registerreimhavari med påfølgende totaloverhaling av motor, som så vidt meg bekjent gjerne ligger rundt 30.000 kr.

Jeg er også klar over at om batteriene mine ryker så må jeg antakelig ut med det doble av dette, og mere til.
#7125
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Lakkrens
torsdag 19. juni 2008, klokken 08:54
Sitat fra: Griffel på torsdag 19. juni 2008, klokken 00:05
Nå bruker jeg bioavfetting fra biltema.

Er du fornøyd med den? Har kjøpt meg en selv, men ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd den. Alt for mange prosjekter på blokka på en gang. :( 

Jeg er alltid litt skeptisk til ting som er "Bio-", "Miljø-" osv. Det er så "i tiden" med slikt nå at jeg frykter å kjøpe Snake Oil av folk som bare skal tjene penger på miljøbølgen.  :-\
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA