Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cra

#31
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er Tesla med gratis SC undervurdert?
fredag 04. mars 2022, klokken 13:39
Min erfaring er også at kroner spart på fri supercharging ikke er allverden, men er man av de som opptar lokale SC til stadighet slik som f.eks. er tilfelle i Åsane så stiller det seg sikkert annerledes.

Det man ikke skal undervurdere er "peace of mind"-følelsen det gir å slippe å tenke på det. Plugg i, strekk litt på beina, koble fra, kjør videre. Det er så sutalaust!  :) Noen kroner spart på toppen av det hele blir en hyggelig bonus.
#32
Alt det andre / Sv: Står verden til påske?
fredag 25. februar 2022, klokken 10:52
Sitat fra: geear på torsdag 24. februar 2022, klokken 08:48
Et land blir angrepet, skutt i filler, og folk dør, mens andre bekymrer seg for bensin/strømpriser og bompenger for å kjøre til Roskilde...

Hallo! Det er helt innafor å ha sine egne bekymringer som man diskuterer; det er tross alt disse man kjenner på kroppen, om enn så ubetydelige de måtte være sammenlignet med hva som skjer med andre. Forøvrig er nok ikke krigen i Ukraina er i nærheten av å være den verste konflikten som pågår akkurat nå, men du påpeker kanskje den fordi den er nærmere oss enn diverse masakre som pågår i Afrika akkurat nå?
#33
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 23. februar 2022, klokken 13:57
Ja, FSD her ute på bygda kommer jeg nok aldri til å oppleve (håper jeg tar feil), men FSD på hovedfartsårer når man skal på langtud, da med innebygget assistanse i/langs vegen tror jeg så absolutt er innenfor rekkevidde. Såframt det kommer en standard som alle kan enes om. Da kan alle være med å bidra uavhengig av bilmerke (sensorer i bilene melder inn til sentral, og bilene mottar info fra vegen om alt mulig.

Det sagt; selvkjøringa i Tesla er allerede imponerende den, og jeg bruker den rett som det er. Noe L4/L5 er det imidlertid slett ikke enda.
#34
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 22. februar 2022, klokken 09:54
Sitat fra: arthur på mandag 21. februar 2022, klokken 16:26
Det er snakk om en kombinasjon av at de nå IKKE setter opp nettleien med 15% som varslet OG setter den i stedet ned til null som for oss betyr fem (!) øre per kWt. I kombinasjon utgjør det for de fleste en del kroner!


Tja. Noen kroner blir det jo, men ikke mange. Fire milliarder er i snitt knappe 750kr pr pers, så er det bare å gange opp med antall medlemmer i husstanden. Noen små hundrelapper i måneden for en husstand på fire er mager trøst når strømregninga har økt med noen tusen.
#35
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 18. februar 2022, klokken 14:26
Sitat fra: Motorwatt på fredag 18. februar 2022, klokken 13:11
de som har fått sete bakerst slippes inn først, og derfor helt tilfeldig hvor man ender opp, og når man slipper inn.

Huh???  ???

Det er da ingenting tilfeldig over det (utover hvilket sete man på forhånd blir tildelt hvis man ikke spesifiserer ett)? Man vet nøyaktig hvor man ender opp i god tid før man går inn i flyet. At man av praktiske hensyn sender de som skal bakerst inn først er heller ikke særlig tilfeldig. Det er bare å se hvor kork det blir pga de brødhuene som ikke evner å følge henvisningen og står og stapper baggasje mens de 15 bakerste rekkene prøver å komme seg forbi.

Da hadde en sammenligning med kino/teater i gamledager uten numererte plasser vært bedre. Det var ikke hjelp i å komme tidlig for å få et godt sete; de raskeste/sterkeste/frekkeste tok de beste plassene uansett.

Poenget til automat om at man føler man får noe ekstra igjen for å betale premium pris er absolutt verdt å merke seg. For meg har i alle fall det vært noe av det beste ved å kjøre Tesla; det har (med unntak av et par ganger på store utfartsdager på små SC-lokasjoner) vært ganske luksuriøst å alltid finne ledige ladestolper.

Hvis det blir slik at man kommer til SC med ledige plasser og "noen fra turistklasse" har parkert ved en eller flere stolper på en slik måte at en ledig stolpe blir utilgjengelig for "business class" blir det fort dårlig stemning. Da ligger plutselig forskjellen i at når man flyr får man ganske god erstatning hvis man blir nedgradert, mens man på SC står med svarteper og må vente.

Med tanke på alle tåpelige pålegg og standardiseringer som finnes (spesielt i EU) så hadde standardisering av hvor ladekontakten skal være gjort det mye enklere og bedre for alle, både vi som kjører elbil og de som driver med ladestasjoner. Personlig anser jeg ladekontakt bak som det eneste fornuftige, slik at man rygger inn og kjører ut fra plassen.
#36
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
fredag 18. februar 2022, klokken 12:58
Sitat fra: hELgenen på fredag 18. februar 2022, klokken 12:45
Vel - når du går ombord på fly så er det jo litt ymse regler som gjelder som da ikke relateres til når du kom til gaten.

Det ligger en vesentlig forskjell i at på flyet vet alle hvor de skal sitte, så det er ikke noe kamp om plassene. Eneste ulempen med å komme sist er at du kanskje ikke får legge noe baggasje i hylla rett over der du sitter.

Hovedformålet med å gå inn i flyet (selve reisen) skjer jo 100% samtidig for samtlige.

På ladestasjoner blir det noe helt annet hvis noen unødig blokkerer plasser man ellers kunne benyttet. Det kommer garantert til å bli noen trasige situasjoner av dette.
#37
Kjøpe elbil? / Sv: Rwd eller gå over til AWD?
onsdag 16. februar 2022, klokken 12:47
På generelt grunnlag: AWD hjelper hovedsaklig på framkommeligheten. Det har lite/ingenting å si for hvor godt du holder deg på vegen eller stopper.

Kjenner ikke Kia spesifikt, men det kan selvsagt tenkes at AWD kan bedre opplevelsen.

Jeg gikk fra RWD til AWD Tesla Model S, men det var ikke nevneverdig sleng på RWD det jeg kan huske. For hardt pådrag på glatt føre gir antydning til skjening også med AWD, mulig RWD ga mer følelsen av "sleng".

AWD er veldig kjekt å ha av og til, selv om jeg strengt tatt slett ikke trenger det med mitt kjøremønster. Ålreit å kunne rygge rolig opp den bratte bakken til huset også når det er sleipt og vått. Uten AWD har jeg alltid måtte ta rennafart, uansett bil.
#38
Model Y / Sv: Ny bil bestilt - hva trengs av tilbehør?
tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:09
Mitt beste tips: Ikke kjøp noe dyrt før du vet at du trenger det! Gikk i den fella på min første TMS.  :P
#39
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 15. februar 2022, klokken 01:09
Hydrogen er dyrere og mer komplisert å lagre i tanker, men virkningsgraden i motorer er på høyde med fossile brensler og i noen tilfeller bedre (som i brenselsceller).

Det jeg fikk ut av dette: Virkningsgraden til hydrogen er like lav som for forssile brensler. Legg på kostnad/tap i produksjon, lagring og distribusjon.
#40
Sitat fra: Moggen på søndag 13. februar 2022, klokken 20:44Vis en fcev skal tankes en gang per uke, vil den gjenomsnittlige stasjon se en kunde per 20h.. Ja da haster det jo å bygge ut kapasiteten med ytterligere 400 stasjoner.

Her er det vel snakk om å dekke et større operasjonsområde for de eksisterende bilene, ikke gjøre noe med overbelastede fyllestasjoner?

Ellers enig i at hydrogen er et gigantisk blindspor når det kommer til personbiler og slikt, men kanskje har noe for seg på fly, skip og lignende.

Poenget med distribuert kraft er godt, og da kan det som nevnt like godt brukes til å lade batterier som å produsere hydrogen.

Anbefaler på det sterkeste Kirk Sorensens TED talk om Thorium: https://www.ted.com/talks/kirk_sorensen_thorium_an_alternative_nuclear_fuel?language=en

Det er forstemmende at vi ikke allerede er langt framme på dette. Vi kunne vært ledende på både utvinning (vi har store mengder av Thorium også) og teknologi. Thorium kan bli (og burde for lengst vært) den nye oljen.
#41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 11. februar 2022, klokken 09:29
Sitat fra: turfsurf på fredag 11. februar 2022, klokken 08:42
Det eneste som egentlig kan flyttes hos privatpersoner er varme, elbillading og varmtvann.

Hvor mye kan man egentlig flytte oppvarmingen? Det er jo når vi er hjemme vi trenger å ha det varmt. Tenker du på flytting typ varme opp ekstra på natt/tidlig morgen og flyte på restvarmen mens man lager frokost og strømmen er dyr? Dette tror jeg få vil benytte seg av da det (i alle fall for meg) så langt framstår som usikkert, tungvindt og ukomfortabelt (ustabil temperatur).

Vann og lading av bil ser jeg som enkelt flyttbart. Høiax kommer med en VVB som kan styres med futurehome, men desverre har de ingen planer om å la den kontrolleres av noen andre smartsystemer (tipper de har et (eksklusivt?) samarbeid med futurehome), så den er uaktuell for meg.
#42
Model Y / Sv: Får ikke opp frunk
torsdag 03. februar 2022, klokken 15:47
Er der ingen manuell release på disse slik som det er på TMS? (wire tilgjengelig bak innerskjermen)


https://www.youtube.com/watch?v=b1bJ0F3R0Nc
#43
Sitat fra: Thalgar på fredag 21. januar 2022, klokken 10:02
Sitat fra: YesThatsMe på fredag 21. januar 2022, klokken 09:39
Jeg ringte Tesla Drammen for ca. 2 uker siden, da visste de ingenting. Tvert i mot, jeg fikk et inntryk om at denne batchen blir en miks av ''gamle'' biler og oppdaterte.
Det blir drama i februar, med andre ord...

Samme opplegget som da TMS kom, og de hadde begynt å montere innfellbare speil. Folk mista nattesøvnen over hvorvidt de fikk den nye typen speil eller ikke (selv om ingen hadde bestilt med slike speil)....  ::)
#44
DRIFTSBATTERI / Sv: Tuklet med batteri helsen ?
torsdag 20. januar 2022, klokken 11:17
Snakker vi km rekkevidde eller prosent igjen på batteriet her?  "110km rekkevidde i %" gir ingen mening.  ???

Ellers er det en grunn til at denne visningen på Leaf kalles "gjettometer"; den kan varierer helt basert på det siste stykket du har kjørt. Høy hastighet opp bratte bakker gir et altfor pesimistisk anslag, mens lange nedoverbakker med regenerering gir altfor høy rekkevidde på gjettometeret.

Det eneste som virkelig fungerer er nok å lære seg bilen å kjenne opp mot egen kjørestil. Tallet i displayet kan man aldri stole helt på.
#45
Sitat fra: banZi på fredag 14. januar 2022, klokken 10:20
Fikk ikke fylt på spylevæske i går, frunken er låst fast.
Ligger nå en recall i appn på Frunk. Googlet og ser det er en stor recall på Frunk på Model S fra 2014-2021.

Jaja. En uke med dårlig sikt da. Kjedelig for de som har noe viktig i frunken sin de ikke får ut.

Ikke hvis man har google. Første treffet:
https://www.youtube.com/watch?v=b1bJ0F3R0Nc&t=36s
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA