Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thalgar

#31
Sitat fra: Strøm Tycoon på søndag 12. mars 2023, klokken 09:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 10. mars 2023, klokken 06:59
Jeg så ikke den komme for 10 år siden at vi skulle få en egen "tags" på TV 2 som het "kinabil"  :D

Men slik er det blitt...

https://www.tv2.no/arkiv/kinabil

Kan ligne på hvordan amerikanerne omtalte biler av japansk opprinnelse som gjorde inntog i det markedet med stor suksess på 70-tallet, bare at vi ikke har egen bilindustri.

Jeg syns det grenser til rasisme, og det kommer trolig til å ende der, vi skal ikke like Kina lenger. Det var bra når vi fikk utnyttet billig arbeidskraft derfra, men nå har noe endret seg.

Japan på 70- og 80-talet var eit demokrati med pasifisme som del av grunnlova. Kina er eit marerittaktig totalitært regime som systematisk overvakar folket, driv øydelegging av ein nasjonal minoritet med sinnsvake metodar og rustar opp for potensielt å ta over Taiwan med makt. Og alle kinesiske selskap må gjera som leiarane i Beijing seier. Det i seg sjølv burde få ein til å sky kinesiske teknologiselskap som pesten.

Men ut frå eigeninteresse er det òg skummelt å kjøpa kinesisk. Kva skjer med service og programvare om Kina invaderer Taiwan, og Vesten svarar med same type sanksjonar som ein såg mot Russland? Kva skjer om Kina går fullt inn med støtte til Russland i Ukraina - kva sanksjonar kjem då? Då kan fort den nye Kina-bilen visa seg å bli ei svært dyr investering.
#32
Model Y / Sv: Tesla Model Y Midnight Cherry Red
søndag 12. mars 2023, klokken 12:34
Snart leveringsklar openbart. Og det er verkeleg kirsebærfarge dette her:

https://tff-forum.de/t/fotos-und-diskussion-midnight-cherry-red/230602/337
#33
Sitat fra: Handyman på mandag 27. februar 2023, klokken 10:24
Min erfaring er at bilen leser de aller fleste skiltene, men at den ikke alltid justerer hastigheten etter dem. Det gjelder oftest ved øking av fartsgrensene. Da henger bilen igjen i feks. 60 lenge etter at det har blitt 80, selv om den viser ny hastighet på skjermen i bilen. Irriterende og merkelig oppførsel. Flere steder jeg opplever dette har "aldri" fartsgrensene vært endret, men at feilen på ett tidspunkt kom i bilen. Det rare er at ved midlertidige hastigheter, som feks. veiarbeid, så reguler den som regel hastigheten som den skal.

Stakkaren som fikk fartsbot lever kanskje etter mottoet: "det er lov å prøve seg". Uansett; sløsing med felleskapets ressurser.

I utgangspunktet skal dette fungera slik: Dersom ein har valt å setta Autopilot-fart etter fartsgrensa, så vil bilen på landeveg (ikkje motorveg, der justerast aldri farten), justerast farten opp og ned etter det han oppfattar er fartsgrensa, basert på kartdatabase eller skiltlesing. MEN: Bilen vil aldri setta høgare fart enn det ein sjølv tidlegare har sett. Det vil sei at dersom ein sette farten i ein 70-sone og det blir 80, så vil ikkje farten auka. Ein må då manuelt stadfesta ny fartsgrense.
#36
Green spekulerer i at dette blir offentleg på Investor Day 1. mars. Så er spørsmålet om dette først kjem berre på Model S og X, og seinare på Y og 3.
#37
Å jo då, dette er stort:

https://mobile.twitter.com/greentheonly/status/1625905213176422400

Ser ut til at det blir lagt til kamera i støtfangarane både framme og bak.

Og radar:

https://mobile.twitter.com/greentheonly/status/1625905227172917253
#38
Green the Only har fått tak i HW 4.0:

"Looks like Tesla started to build cars with it but does not deliver them yet, I imagine the plan is to announce on March 1st that all cars off the line are already having it."

https://mobile.twitter.com/greentheonly/status/1625905179282354194?s=46&t=WgG2LMd_NRHOQB68EcGSEg
#39
Tesla SW og AP / Sv: Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?
onsdag 15. februar 2023, klokken 16:16
Sitat fra: OlaM på tirsdag 14. februar 2023, klokken 19:47
Test i dag i 7-8 minus og knallsol.


  • Stemmekommando ble forstått ok, men viskerne visket fremdeles
  • Varme i bakrute noen min funket ikke, de visket fremdeles
  • Frontrute avising "høy" funket. Etter kort tid sluttet den å viske og visket ikke mer på resten av turen.

Med andre ord var nok problemet dogg framfor kameraet.
#40
Tesla SW og AP / Sv: Automatisk avdugging
tirsdag 14. februar 2023, klokken 18:42
Ok, hadde dette i dag. Problemet var dogg inne i kamerahuset som bilen ikkje klarte å bli kvitt, trass over ein time med automatisk avdogging.
#41
Tesla / Sv: Innbytte eller selge privat
torsdag 26. januar 2023, klokken 14:21
Fleire som har fått innbytte frå forhandlarar og Tesla i det siste? Kva vart det i så fall tilbydd? Er det full panikkstemning der ute?
#42
Model Y / Sv: Model Y med 3 ungdommer i baksete?
onsdag 25. januar 2023, klokken 10:06
Sitat fra: Bjsol på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:48
Har en model 3, med 3 barn på 8,11 og 13. Vurderer å bytte til en Y men lurer fryktelig på hvordan bakseteplassen i Y oppleves. Nå fungerer model 3, men om noen få år begynner barna å bli brede over skuldrene. Tar gjerne i mot erfaring på hvordan model y bakseteplass oppleves med 3 baki. Om noen også har sammenlignet med model 3 er det jo enda bedre. Og litt off topic. Hva er nyttelasten for en RWD vs LR?

Nyttelasta skal vera lik med 464 kg (pluss 75 kg førar). jfr. "VC 26" her:

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-model-y-technische-veraenderungen/100784
#43
Synest synd på folk som skal selga x med fem seter for tida. Seks og sju-setarar har i det minste noko unikt å tilby.
#44
Bestilling og levering / Sv: Levering 2023
onsdag 18. januar 2023, klokken 10:44
Bytta frå kvit til quicksilver Model Y LR på måndag, og fekk VIN i dag med forslag om levering i månadsskiftet januar-februar. Opprinneleg bestilling frå juli.
#45
Model Y / Sv: Model Y: 854 liter virkelig??
mandag 16. januar 2023, klokken 00:04
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA