Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thalgar

#196
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:46
Sitat fra: Thalgar på onsdag 16. mars 2022, klokken 14:02
Er vel berre ein grunn til at Y Performance ikkje går opp: Den blir produsert i Berlin, og har dermed ei anna prissetting enn resten av modellane. Y Performance fekk høgare pris i USA.

Ser at Tesla har typegodkjent nye modeller av Y LR i Europa med vesentlig kortere rekkevidde enn dagens Y LR, så kanskje det betyr at rekkevidden på Y fra Berlin blir kortere enn de fra Sjina?

Kjelde på dette?
#197
Er vel berre ein grunn til at Y Performance ikkje går opp: Den blir produsert i Berlin, og har dermed ei anna prissetting enn resten av modellane. Y Performance fekk høgare pris i USA.
#198
Model Y / Sv: 3-barn, 5 eller 7-seter?
tirsdag 08. mars 2022, klokken 12:37
Sitat fra: Simmelim på mandag 07. mars 2022, klokken 09:12
Venter selv på Model Y og har 3 kids. Har testet og får to forovervendte isofix stoler med pute imellom uten problem. At noen skal ha en bil som er 4,75 m lang som syvseter forstår jeg ikke. Trenger man 7-seter så må man opp på Q7, Model X, XC90 størrelse for at det skal ha noe poeng mener jeg. Hvertfall om det er barn som skal sitte i barnestol på tredje rad.

Poenget er vel å ha fleksibilitet i kvardagen. Ville ikkje hatt Model Y med fem ungar, men med tre er det digg å kunna putta 9-åringen på tredje rad, eller å kunna kjøra heile venninnegjengen på fotballtrening. Og tapet av plass med 7 vs 5 seter er minimalt.
#199
Tesla SW og AP / Sv: Slutt på fantom-bremsing?
onsdag 23. februar 2022, klokken 23:35
Kjørte forbi Grelland i dag, forventa brems...  Men ingenting  8).
#200
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
fredag 18. februar 2022, klokken 18:41
Dårleg tegn? Tesla har endra omtalen av Model Y frå "plass til sju" til "plass til fem"...

https://www.tesla.com/no_no/modely
#201
Det er jo ikkje heilt teoretisk gitt at det har skjedd i Sveits ;)

Vidare var det slik at bilmyndigheitene i Tyskland ikkje hadde fått med seg oppjusteringa av nyttelast før ein forumbrukar på Tff-forum gjorde dei merksame på det.

https://tff-forum.de/t/zuladung-im-model-y-lr/130091/101

Så ein kan jo håpa at både Tesla og Biltilsynet har gjort jobben sin her, slik at ein ikkje får tullet som i Sveits (og kunne fått i Tyskland).

#202
Sitat fra: Rocklobster på tirsdag 15. februar 2022, klokken 23:15
Ser at de som får bil tidlig med tidlig VIN i Sveits får med gammel nyttelast, mens det ser ut som alle nå i tyskland får høyere nyttelast. Håper det ikke blir lotto hvilken nyttelast man får her.

Tyske stats her forøvrig (2,4% FSD so far):

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CqbH7y-Hy-AE-HNeATCPPnfJxbRWAmqyEKulNkdXJt8/edit#gid=620289118

Er de ikke litt treige med utlevering i Norge siden de allerede er godt i gang med utlevering flere steder i Tyskland?

Her kan det bli drama. Viser seg at Tesla ikkje hadde oppdatert data for Model Y i Sveits, slik at godkjenningspapira der hadde gammal nyttelast. Men ein fyr har fått skriftleg stadfesting frå Tesla i Sveits om at han vil få oppdatert nyttelast:

https://tff-forum.de/t/zuladung-im-model-y-lr/130091/385

Ser FORT for meg at tilsvarande kan skje her til lands...
#203
Tesla / Sv: Har Tesla blitt bedre?
mandag 14. februar 2022, klokken 09:45
"In the Gigafactory Shanghai layout, Tesla is clearly utilizing a "U" shape layout which is much more efficient from production. Vehicles go directly from stamping to welding to the paint shop and finally general assembly almost in a continuous process. As a result, this significantly improves efficiency, improves quality, and reduces additional transportation costs incurred in the Fremont factory."

https://www.gearprimer.com/automotive/tesla-fremont-factory-vs-shanghai-gigafactory-manufacturing-flow-suggests-tesla-is-learning/
#204
Tesla SW og AP / Sv: Slutt på fantom-bremsing?
søndag 13. februar 2022, klokken 13:25
Trykk lett på gasspedalen når du møter vogntog i sving  ;)
#205
Model Y / Sv: Forskjell på lakk?
lørdag 12. februar 2022, klokken 11:39
Er vel ingen prov på at ein lakk er betre enn andre. Men ulike typer skit og riper viser jo veldig ulikt på ulike fargar. Kvit er best for riper, grå best for norsk vinterskit. Svart klart verst når det gjeld riper.
#207
Tesla SW og AP / Sv: Slutt på fantom-bremsing?
mandag 07. februar 2022, klokken 14:31
"En trailer kom i motgående felt mens en annen var på vei ut fra bensinstasjon."

Litt vanskeleg å sjå for seg korleis dette såg ut... Kor var bensinstasjonen i forhold til deg?
#208
Tesla SW og AP / Sv: Slutt på fantom-bremsing?
fredag 04. februar 2022, klokken 17:10
Prøvd kamerarekalibrering?
#209
Model Y / Sv: Får av og til ikke kontakt med bilen i appen
fredag 04. februar 2022, klokken 17:09
Har du bilen kopla til Wifi med litt tvilsam styrke i garasjen?
#210
Model Y / Sv: Model Y med 7 seter reservasjon
onsdag 02. februar 2022, klokken 14:29
Sitat fra: JackHide på onsdag 02. februar 2022, klokken 13:55
Sitat fra: Thalgar på tirsdag 01. februar 2022, klokken 16:45
Sitat fra: JackHide på tirsdag 01. februar 2022, klokken 13:35
Got a call today: 7 seater only available towards end of 2022. But my ordered RWD will most likely never arrive in Norway. Forces me to go from RWD to AWD and pay additional 33k. I guess removing the extra seats is about 25k.... I guess that is reasonable?

Was late 2022 certain, or just their guess?

email 1feb22: "Staying with 7 seater most likely pushes the delivery towards end of the year."

Thanks! That at least means they are pretty confident the 7-seater will in fact arrive.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA