Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øystein Hermansen

#16
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
fredag 25. juni 2021, klokken 12:48
Sitat fra: emurof på fredag 25. juni 2021, klokken 09:44
Sitat fra: knute på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:37Minuttelementet kan sammenliknes med en parkeringstariff og bidrar til at folk flytter bilen når man har ladet det man trenger.

Tror de folk er dumme? Man trenger ikke å ta blodpenger for hvert eneste minutt hvis målet er at folk flytter bilen når de har ladet det de trenger.

Synes modellen til disse (https://www.maingau-energie.de/e-mobilitaet/Autostrom-Tarif) er ganske grei.

De tar Euro 0.10 per minutt etter 60 min DC eller etter 240 min AC ladning.
#17
Tur/retur Sandnes - Lindesnes denne helgen.  Startet med SOC 100% og GOM 419 km.  18" hjul med Michelin dekk.
Samlet kjøring på 362,6 km hvorav 348,3 km i ECO mode (hovedtur opp/ned). 

Tørt og fint føre på vei ned, 15 grader, 177 Wh/km. 
Regn og vått føre på vei hjem (ca ¾ av hjemturen), 10-12 grader, 193 Wh/km.

Fulgte trafikken som lå omkring fartsgrensen hele tiden (+/- 5 km).  Stort sett 80 soner men noen strekninger med 60 og 70 soner.


Kom med hjem med 15% SOC og GOM 63 km.  Så SOC og GOM fulgte hverandre veldig godt.
#18
Sitat fra: Vollis47 på søndag 25. april 2021, klokken 16:20
Jeg får ikke til å registrere Elbilforeningens brikke hos Fortum. Får beskjed om at brikken ikke kan finnes. Hos Mer gikk det fint. Er det noen som kan forklare eller har opplevd liknende?

Jeg måtte ringe inn til Fortum kundeservice og så la de til brikken over telefonen.  Hadde samme problem som deg.
#19
i-Pace / Da var kampanjemodellen tilbake
fredag 16. april 2021, klokken 16:30
 :)

Jaguar I-Pace - EV400 - Nordic Edition, kr. 669.000. https://finansiering.jaguar.no/finansiering/finansiering/kampanjer/nordic-edition

10000 kroner dyrere enn sist gang + tillegg for metallic lakk (men så kan du selv velge hva du ønsker i forhold til sist gang hvor det var 6 farger å velge mellom) Fortsatt en bra pris mener nå jeg da.

De kjenner nok pusten i nakken av Audi og MB tipper jeg.

#20
Elbilen i Samfunnet / Sv: "Private" bommer
fredag 16. april 2021, klokken 14:08
Hvordan kan Statens vegvesen håndbok R702 gjelde for private veier?  Syntes dette hørtes merkelig ut, men i dag så kan jo alt være mulig.
#21
i-Pace / Sv: Ville du kjøpt I-Pace idag ?
fredag 09. april 2021, klokken 16:23
Sitat fra: Barfot på torsdag 08. april 2021, klokken 14:30
Spørsmål til dere som kjenner bilene bedre : Hva sier dere til denne hos Hellestø Bilpaviljongen på Sola ?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=213110056


Basert på utstyrslisten så ser det ut til å være en Nordic Edition.  Det var en kampanjemodell som ble solgt til og med mars 2020.  I praksis en S-modell med tillegg (drive-pack med ACC, cold-climate-pack, sorte vinduer, panoramatak og noe til).  Hadde en veil pris på 659.000.  Dette var 19.000 mer enn standard S med med tilleggsutstyr for omtrent kr. 70.000  (ref prislisten til Jaguar).

Jeg har samme bilen selv bare svart (men synes denne er finere) men jeg kjøpte også brukt. Har nå hatt bilen i snart 1 år og enda ikke angret.


#22
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
onsdag 07. april 2021, klokken 18:39
Sitat fra: janbanan på tirsdag 06. april 2021, klokken 19:34
Jeg er ikke veldig imponert over viljen til å ta med oppdateringer i kartene som brukes i navigasjon. Det er mye veier med feil fartsgrense, dessverre. Det tar ofte lang tid før nye veier dukker opp også.
Fartsgrensene i kartgrunnlaget som Audi lager sine kart fra, finner du her. https://mapcreator.here.com

Jaguar I-Pace benytter også here.com som kartgrunnlag.  Samme feilene finnes her også når det gjelder fartsgrenser og visning.  Er noen områder hvor bilens kamera gjenkjenner et 80 skilt (eller 60 skilt med streker over) og viser 80 km/t som fartsgrense og så går det 100-200 meter så er vi nede i et 60 km/t område i følge bilen.  Har tatt av funksjonen "gi beskjed dersom du er 10/20 km/t over grensa".  Det ble bare et irritasjonsmoment.

Det værste er at jeg har gått inn på here.com på PC, opprettet konto, og endret fartsgrenser på kartet (en kan gjøre det).  I følge kart på mobilen så er (sjekker her) fartsgrensen oppdatert, men laster jeg ned oppdatert kart til bilen så er det ingen endringer her (enda i alle fall).  Nå har det snart gått 6 mnd.  Kanskje jeg skal prøve igjen til sommeren ....
#23
i-Pace / Sv: Ville du kjøpt I-Pace idag ?
torsdag 11. mars 2021, klokken 16:06
Sitat
Sitat fra: Barfot på onsdag 10. mars 2021, klokken 14:33
Her hjemme har vi 3-fas, 230 V, TT nett her hjemme, ser andre steder at nett betyr endel for lading, så skal bli gøy å se om den lader på vanlig schuko, 16 amp.
Du må nok regne med å kjøpe egen EVSE, da den som følger med er en dum vits som bruker 40-50 timer på å lade. Med 16A enfase lader jeg 3 kw med andre biler, så det er mulig I-pace vil ligge på samme nivå, og da vil det ta 30 timer å lade batteriet fra tomt til fullt.
Jeg veit ikke om bilen tar mer enn 16A enfase på IT.
Jeg kjøpte en 16A evse fra evmotion.eu:

På TN nett burde den ta 11kw fra veggen, så jeg tipper man får 9kw lading. Jeg har ikke prøvd den å IT-nett. Bruksanvisninga sier at man må velge en manuell instilling, hvis man skal plugge den i IT-nett, så den bør kanskje brukes av elektroingeniører.

Nødladere skal vel ikke trekke mer enn 10A (2300W) over en Schuko dersom den skal være lovlig.  Det kan være brannfarlig å trekke 16A i 20+ timer over en Schuko og er ikke anbefalt.  Så Jaguar holder seg vel strengt tatt bare til lovverk og anbefalinger når deres nødlader bare lader med 10A over Schuko standard kontakt.

Bilen kan lades med opptil 32A (ca 7,4 kW) over 1-fase IT/TT nettverk ved bruk av skikkelig lader for elbil.
2021 modellene kan også lades med 11 kW tilkoblet 3-fase 400V TN-nett.

#24
i-Pace / Sv: Kondens I frontlykter
tirsdag 09. februar 2021, klokken 16:47
Er vist et ganske vanlig problem i mange nyere biler.

https://www.tv2.no/a/9652838/
https://bimmers.no/forums/topic/805711-kondens-i-frontlykter/
https://www.carlightblog.com/2018/10/23/condensation-in-your-headlights-is-nothing-to-worry-about/
https://www.topgear.com.ph/columns/motor-mouth-online/condensation-inside-headlights-a57-20171124

Gjelder særlig biler med LED fordi de aldri blir varme.  Standard lyspærer men Xeon-pærer genererer varme som gjør at kondensen forsvinner.  Når er det en luftstrøm som skal få til det samme, og det kan ta litt lenger tid når det er kaldt og høy fuktighet i lufta.

#25
Input til regneark/oversikt i Google.  Synes dette er veldig bra og oversiktlig men dersom dere låser øverste linje, men med år/merke/model + mye mer, så blir det enda enklere å benytte.

Klarer dere det?

Takker
#26
i-Pace / Sv: Spørsmål om forvarming
tirsdag 26. januar 2021, klokken 16:26
Sitat fra: fantonsen på tirsdag 26. januar 2021, klokken 15:32
Et lite spørsmål angående dette: Hvordan ser du dette på Easee-laderen?
Fulgte du med live i appen i det aktuelle tidspunktet, eller har du fått denne informasjonen fra Easee-laderen i ettertid?

Jeg sjekket live i Easee app.  Jeg hadde jo lest at den skulle varme opp batteriene i timene før avgang, så jeg sjekket 30, 60, 90 og 120 min før.  Gikk 0 strøm fra lader hver gang.  Men ca 20 min før så var den startet med oppvarming av kupe og da leverte Easee ca 5 kWh på det meste.


Sitat

Og hvor fant du denne settingen? Jeg finner heller ikke noe slikt i appen.
Måtte du da inn på Wifi-innstillingene til laderen? Jeg har ikke gjort noe med dette siden jeg installerte Easee-laderen for over 1 år siden, og kan ikke huske om dette var et valg der.

Start Easee-app. Skroll ned (trykk øverst på det hvite området og trekk nedover) og du får en svart meny/skjerm.  Velg "Strøminnstillinger" og der har du valget "Strøm til enhver tid".  Sett denne til "Ja".

Dersom det ikke er mulig i din app så skyldes nok det at du har valgt Tibber som operatør.

#27
i-Pace / Sv: Spørsmål om forvarming
tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:46
Da har jeg i alle fall forstått riktig hvordan det skal virke.  Jeg har nå aktivert "strøm alltid på"-funksjonen i Easee laderen.  Da skal i alle fall bilen se at det strøm tilgjengelig selv om den ikke lader.  Laderen har opptil

Skal aktivere avreisetidspunkt neste gang jeg lader, så ser jeg om forvarming av batteri fungerer denne gangen. 
#28
i-Pace / Spørsmål om forvarming
tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:17
I en annen tråd så har jeg lest følgende:
----
Forvarmet du med å starte klima fra appen, eller satte du planlagt avreisetid? Den første varianten varmer ikke batteriet. Du må planlegge avreise minimum tre timer i forveien. Da vil den varme batteriet, og en halv time før avreies vil den slutte å varme batteriet og varme opp kupeen.
----

Jeg prøvde dette sist uke og da var ute-temp +2 grader.  Satte bilen på lading hjemme torsdag kveld og den sto tilkoblet helt til fredag ettermiddag. Hadde satt avreise til kl 18:00 på fredag.   Bilen ladet seg ferdig natt til fredag og kl 17:30 startet den med oppvarming av kupe.  Men i følge lader (Easee) så ble det ikke trukket noe strøm (0 kW) mellom ladning var ferdig (fredag tidlig morgen) og frem til kl 17:30 (når kupevarming startet).  Burde det ikke gått strøm for forvarming av batteri?  Forvarming av kupe trekker strøm fra ladekabel og det bør vel også forvarming av batteri?

/Øystein
#29
Sitat fra: chargedup på mandag 18. januar 2021, klokken 17:15
Du forvarmet altså ikke kupeen på fergene?

Nei, ingen forvarming.  Ferjeturen tok fra 25 til 45 min så det ville vel i grunnen ikke fungert heller eller?  Forvarming av kupe varmer vel ikke batteriene?

Benyttet ikke forvarming på hverken tur opp eller ned.  Men neste gang jeg skal til fjells så skal jeg det.

/Øystein
#30
Tenkte å komme med en liten oppdatering selv.  Har sjekket litt omkring og finner mange gode artikler om batterier og kapasitet vs temperatur. 

Denne presentasjonen https://www.nrel.gov/docs/fy13osti/52818.pdf er riktignok gammel, men slide på side 11 er fortsatt gyldig med henblikk på prinsipper.  Nå er kjemien blitt forbedret siden 2011 så det er ikke nødvendig slik at en et Li-ion har 10% mindre effektiv energi ved 0 grader vs 20 grader men den beskriver uansett forholdet mellom effektiv kapasitet i batteriet og temperaturen.

Denne undersøkelsen https://pdf.sciencedirectassets.com/277910/1-s2.0-S1876610217X00052/1-s2.0-S1876610217301479/main.pdf?X-Amz-Security-Token=IQoJb3JpZ2luX2VjEIf%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2FwEaCXVzLWVhc3QtMSJGMEQCIBcH1NzEDRLz02JI6NGtFuxwG8qsyvVxs%2BGk%2FHjr4rYFAiBzLpQ8dSHDyqeXJ7yFI59hQgH94ab0msvL8IUOH7AEwCq0AwhgEAMaDDA1OTAwMzU0Njg2NSIMBJFr7a4JEYaiMGzyKpEDzqQjCXKNFi84ZekSwbQoolNUF7qdZxWy7YILk1CsjUzB56pAeVthoNrD%2BF91gRtD7wIjHENFZPFxafddVxzd57%2BGaLo8YGLh2JHuh2aZ2QMnOV7j7EOozrvA3tizSsJ69XQRS8RRAc2fy5MRithK6U90o8MF8uBeV%2BAKM5btRw4xQr9PgGPuzTMk5jMwDO4yhaDBZz%2BJj6EcW%2FUpRGqNMcJ0XoD7JVF6oc06AGVNpkUwVrLjSEoa%2BWYDF01eBIPlpJR%2BTU%2BLFI60HTL2t0dE54kiK4itfNPHoIWTZvI0Corm8MPXCR60sZkJMaelSZqzNCGdDChribDPcrg2TKruV2kfxWIWov5M6uMppZSwEU91IGzhCYrvFL3UK4YFLoVONPLJ8swhdhVP9YnQCVBbHR%2FNPDBepm8Db%2Bz3gkfCXsYLnax3rU64FRxewDoLQSB6VLxThi%2Bv02zVP43XgAmJbhWahW44LpKvSkpC%2BSdyuokalHV7qk2q0mMiP4YARN8TAfwYC6I9cp3oVcFmZvspotwwyLuWgAY67AHYlaT68b7u9PGFBfWE7w7%2FzXENTJ38I75mkNKsAt0Pipxh6yjOSSFAS5iOMwm73byCR6xOicW%2BDKZKJaW9eTSeNKv36poXnbhEH%2FHlGAaMnZ7J05HoKh6%2BSl8EoESu0fSb4iPauk0wgbo45JlAtcxBIVLzL2L%2FQy0fyGFfHIFWzRJcb4Z3aSQufs%2FRw8SzoJbgN%2FrX56%2BZ2VesNZzfzsCjxzIFoAx7HQISKhvY%2B3ePwHxIk7GkP4ne7mi%2B%2F1H%2F7yWTqXJoB8eZDws0UNz6Ymu%2B0DILalXu1SDfvD%2BIwCQmRmwd8leg6bck4zF3ow%3D%3D&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Date=20210118T152944Z&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Expires=300&X-Amz-Credential=ASIAQ3PHCVTYUWMN2ZFW%2F20210118%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Signature=4a2fc2910f1338d88775c4328a33bd75847578ca8b1bac3dade8d0a6cd4ce69b&hash=96703899139d9e7b7de96a2c7b160a62f9d60e4d8c3eef5d8efc79f8f3b0c5a7&host=68042c943591013ac2b2430a89b270f6af2c76d8dfd086a07176afe7c76c2c61&pii=S1876610217301479&tid=spdf-326ff37f-6806-4a4a-9b56-04dcbbe0a91e&sid=6225afdb4c1fd94dd82adb62b245a9890dd7gxrqb&type=client   gjort i 2017 viser tilsvarende tall.  Den viste at en celle som hadde 100% SOC ved +25 C falt til 93% SOC ved -5 C. 

Jeg regnet med at det var temperaturen som var skyld i "manglende energi" i mitt batteri, men var vel ikke klar over at det var såpass allerede med -5 grader.  Lesson learned må være at preconditioning av batteriet er et must når en skal ut å reise på litt lengre turer og det er kalde grader ute.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA