Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 23:42Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 13. april 2023, klokken 21:45Hvis det var en salgs-gimmick så lurer jeg på hvorfor Zaptec Pro har dette. De må åpenbart se på dette som en Pro-funksjon.I et stort ladeanlegg hvor hele anlegget er dedikert til lading, og det kan være ganske mange biler på samme hovedsikring, har det selvsagt noe for seg å fordele 1-fase biler dynamisk på de forskjellige fasene.
Og det fungerer veldig bra hos oss. Komfyr står på fase L1+L2. Når en har behov for å bruke mange komfyrplater og stekeovnen, samtidig som flere ovner står på og en også skal lade bilen, så er dette en veldig praktisk funksjon for oss. Skifte av faser, sammen med automatisk begrensning av ladestrøm i sanntid, fungerer veldig godt under høy belasting.
Ved hjemmelading er det få som har behov for å lade med høy effekt hele natten. Å lade mens en lager middag tror jeg også er et behov som et mindretall har. De fleste vil gjerne unngå dette på grunn av makstime-grensene og strømprisene.
Men OK, noen har behov for å kjøre mye både før og etter middag, og da er Easee sin løsning en billig måte å løse det på. Men kanskje for billig altså.
Poenget er ikke middagen men mengden strøm tilgjengelig for lading. Jeg hadde tidligere 1-fase med 50A hovedsikring. Det betyr ca 11.5 kW tilgjengelig og om vinteren kan dette bli i minste laget dersom en lader bil med 7 kW og i tillegg har på ovner og varmepumpe for oppvarming. Etter jeg byttet til 3-fase IT (kunne ikke få TN) så har jeg noe over 19 kW for bruk (fortsatt 50A hovedsikring). Og da er ikke lading av elbil, oppvarming og kanskje matlaging noe problem lenger ved bruk av Easee lader og Equalizer med fasekontroll og strømstyring.