Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kaptein70

#46
Model 3 / Sv: Nedbetaling - hvor mange år?
onsdag 21. oktober 2020, klokken 12:41
Skal du kjøpe bil uansett pris må man ha råd til å betale ned verditapet + driftskostnader.
Mao bilen vil sannsynligvis være verdt 55-60% av kjøpspris etter 3 år. Så kan man alltids diskutere riktig prosentsats, men jeg mener dette er generelt en ganske bra antagelse. Alt mindre verditap er en oppside.

Så hvis du greier å betale avdrag + spare ca 15% av bilens verdi per år, og du mener du kan bedre avkasting enn effektiv rente på lånet, er det bare å låne mest mulig og lengst mulig tid.
Du skal da i tillegg betale renter + driftskostander.

MEN HVIS IKKE ville jeg satt maks 5-6år nedbetaling,
#47
Audi e-tron / Sv: Navigasjon ute av posisjon
onsdag 16. september 2020, klokken 12:15
har hatt samme feil, de resatte enhet som beskrevet over
#48
Polestar 2 / Sv: Feil og mangler
tirsdag 15. september 2020, klokken 12:37
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 15. september 2020, klokken 10:58
Kjøp noe koreansk...lite feil, men heller ikke feilfri🙂. Eller kjøp en Audi..

....
@mroek...😀

Audi er vel ikke direkte feilfri den heller ;)
#49
Audi e-tron / Sv: Batterikapasiet e-tron 55
mandag 20. april 2020, klokken 22:45
Sitat

Hei Kaptein70.

Hva er status på dette? Opplever du fortsatt avvik i forbruk og batterikapasitet? Normaliserte dette seg etterhvert eller var det noe feil? Evt fant du/forhandler ut hva som var feilen?

Har kjørt min e-Tron50 nå i 2 uker og opplever nøyaktig det samme.

Jeg fant aldri ut hva feilen egentlig var. Jeg leste av spenningen på batteriet med ODBeleven (H-V battery nominal capacity, den viste da i underkant av 230 Ah ved hver avlesning uavhengig av ladetilstand). Denne spenningen korolerte den kjørelengden jeg fikk ut. Vet ikke om det er forklaringen men er det nærmeste jeg kommer en årsak.

Men etter en helgetur i vinter hoppet den opp på ca 240 Ah som er der den skal være. Selvfølgelig skjedde dette like før service og de fant ikke ut noe spesielt.

Bilen begynte da også å gi riktig (forventet) kjørelengde ift forbruk (og kapasitet på batteri).

så nå har jeg ihvertfall en bil som går som forventet. Selv om jeg synes forbruket generelt er skuffende høyt (men det visste jeg jo)

Jeg logførte en haug men turer (km kjørt, forbruk, og % brukt batteri), dette viste da en kapasitet på rundt 70 kwh (mot 83.6 kwh som er spekken for 55)
#50
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
lørdag 15. februar 2020, klokken 13:20
Sitat fra: Hårek på søndag 19. januar 2020, klokken 15:16
Eksempel på Live data fra 8C Battery energy control module og C5 Thermal management.
Har kjørt en kort tur fra Drammen til Asker, på motorvei.
[ You are not allowed to view this attachment ]

Noen enkel måte å laste ned disse dataene?
#51
Slenger meg på med en link (har bare postet den denne gangen 😄)


Hei! Jeg bruker Tibber, appen som erstatter strømselskapet og gjør strømregningen lavere med teknologi. Blir du også kunde, får vi begge 500 kr å handle smarte dingser for: https://invite.tibber.com/31b1c340

Trenger å kjøpe noe stasj fra dem. De er konkurransedyktige på pris 😄
#52
Audi e-tron / Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
fredag 31. januar 2020, klokken 10:29
Sitat fra: Hårek på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:06
Har ikke mye erfaring med dette enda. Tror opheim vet mer.
Et par eksempler fra Battery energy control module:

[ You are not allowed to view this attachment ]

Greier du å se kapasitet på batteri med disse dataene?
#53
Audi e-tron / Sv: Batterikapasiet e-tron 55
torsdag 30. januar 2020, klokken 20:20
Ser at Teslabjørn kjørte 320,3 km med forbruk på 25.3 kwh/100km med 2% igjen som gir 82.6 kwh kapasitet

#54
Audi e-tron / Sv: Batterikapasiet e-tron 55
torsdag 30. januar 2020, klokken 20:09
Sitat fra: daktari på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:07
En måte å teste dette på er å kjøre en passe lang tur samtidig med en annen e-tron og sjekke hvor mye strøm som forsvant. Det bør være likt innenfor et par-3 prosent, litt avhengig av turens lengde.
Forbruket ditt virker normalt for årstiden.

Enig at forbruket er normalt, men burde allikevel ha mer igjen på batteri.

noen som har lyst på en tur fra Oslo området ;)
#55
Audi e-tron / Batterikapasiet e-tron 55
torsdag 30. januar 2020, klokken 18:53
Prøver en egen tråd får samle info. Ligger mye her og der, men tar mye tid samle all info.
Mitt problem er at jeg opplever at bilen tilsynelatende har langt mindre kapasitet, enn det jeg skulle forvente.
Forbruket som sådan er i tråd med forventningen, men syntes den går veldig fort tom. Bilen er bare 3 uker gammel og dessverre pre uke 48 :(

Når jeg regner på andre eksempler på forumet her, gir disse oftes en teoretisk kapasitet på 80+kWh

Tur 1
En lang tur uten stans, forvarmet bil med lading på - ladelys blinket grønt (start minus 3 grader, plussgrader etter 20 min, nede fra fjellet)
Batteri start 99%
Batteri slutt 22%
Forbruk 21.9 kWh/100km
Distanse 246 km
Totalt forbruk 53.9 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 70.0 kWh

Tur 2 (kanskje ikke beste eksempel)
Litt forskjellige turer over to dager (bil parkert inne i garasje 8-10 grader pluss, 2-3 plussgrader uke)
Batteri start 100%
Batteri slutt 48%
Forbruk 29.9 kWh/100km
Distanse 126.4 km
Totalt forbruk 37.8 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 72.7 kWh

Ut fra jeg greier å forstå virker et som bilen enten har en for lav kapasitet tilgjengelig, eller forbruksmåler er ute å kjører, eller det er et energitap som ikke fanges opp (men får ikke det til å stemme med erfaringer her ellers).

Selvfølgelig er det usikkerhet mht % bruk av batteri, etc

Jeg har heller ikke opplevd å se rekkevidde på over 300km ved fullladet bil (selv om snitt forbruk før lading har vært på 20-25 kWh/100km)

Jeg leser at noen andre har opplevd det samme?
Noen erfaringer?
Relevante forbruksdata som kan deles?

Forhandler skal ta bilen inn i februar, men foreløpig forklaring er at vil gå kortere om vinteren(!).
#56
Litt mer info om mitt problem

Her er data fra to turer

Tur 1
En lang tur uten stans, forvarmet bil med lading på - ladelys blinket grønt (start minus 3 grader, plussgrader etter 20 min, nede fra fjellet)
Batteri start 99%
Batteri slutt 22%
Forbruk 21.9 kWh/100km
Distanse 246 km
Totalt forbruk 53.9 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 70.0 kWh

Tur 2
Litt forskjellige turer over to dager (bil parkert inne i garasje 8-10 grader pluss)
Batteri start 100%
Batteri slutt 48%
Forbruk 29.9 kHh/100km
Distanse 126.4 km
Totalt forbruk 37.8 kWh
Som gir en teoretisk kapasitet på 72.7 kWh

Etter tur 2 ladet jeg bilen opp med hurtig(lyn)lader fra 48% til 100% (52%) totalt levert 39,608 kwh
hvis man antar noe energitap (mao normalt ca 95% effektivitet på laderne) gir dette kapasitet på batteriet på 72.3 kwh ... tar da ikke høyde for noe tap i intern motstand i batteri hvilket gir dårligere tall
så i tråd med forbruksdata ovenfor

Er det noen med tilsvarende erfaringer, eller hvordan ser data ut for velfungerende biler
#57
Joda, men batteriet var ladet med schuko (1.6kwh) så tror ikke det var veldig varmt

Turen startet med nedoverbakker, men tror ikke jeg var nede i 0 i forbruk (kanskje en veldig kort periode).
Uansett synes jeg det var overraskende stort tap på batteri, på en tur med veldig jevn og rolig trafikk. ACC på nesten hele tiden.
Hvis jeg skal stole på tallene gir 21.6 kwh/100km et forbruk på 52.5 Kwh.
Med rest på 22% ser det ut som jeg har brukt 64.5 Kwh (26.6kwh/100km)
så et tap på 12 Kwh
#58
Det var en tur fra Venabu til Oslo (rv4)

Bilen var ladet opp 100% (lading stanset), men startet varme litt før vi kjørte
#59
Noe jeg ikke helt får til stemme. (E-tron 55)

Startet med 99% batteri
Kjørte 243km med forbruk 21.6kw/100km
Rest var 99 km (batteri på 22%)

Teoretisk burde vel total rekkevidde da være rundt 400km?
Bruker varmeapparat så mye strøm? Kjørte efficiency (også AC)
#60
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron 50 - kjøpe eller lease?
tirsdag 28. januar 2020, klokken 09:48
Hvis en leaset bil blir kondemert får du refusjon av forskudd (minus måneder brukt) leasing selskapet får utbetalt tapet. Du får nødvendigvis ikke ny bil

Eier du egen bil får du ny (hvis under 3 år gammel). De fleste «superkasko» har dette
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA