Jeg forstår ikke helt hvilke tilfeller hvor sentrallåsen ikke vil gå på. Det er stort sett under hurtiglading at jeg går fra bilen med varme på, og da kan jeg aldri huske at det har vært noe problem med å låse.
Nå snakka jeg med en bilist som pleier å stoppe på kaffestasjoner med varme i bilen, og da er det heller ingen problemer med å låse bilen, men man må stå nærme for å høre at den går i løs.
Ellers trur jeg ikke jeg ville tørke bilen på den måten. Det hjelper ikke så mye å varme opp kupeen til 30C, så lenge man ikke får fuktigheta ut av bilen. Da har jeg mer tru på utlufting. Når jeg lar vinduene stå åpne eller litt på gløtt, mens bilen står i garasjen, er kupeen alltid tør og fin når jeg kommer tilbake. Under kjøring, så kan AC få fuktighet ut av bilen. Skal man parkere utendørs, så gjelder det ta en gjennomlufting etter kjøretur, med alle dører åpne noen sekunder. Er det noe ekstraordinært søl i bilen, så ville jeg prøve å finne ei stor vifte som kan blåse på fuktigheta.
Parkerer man Leafen med varm og fuktig luft i kjølig vær, så kan det være håpløst å få tørre ruter når man skal starte opp igjen. Starter man derimot kjøreturen med tørr bil, så et det som regel svært enkelt å holde bilen tør under kjøring, om det ikke er helt spesielle værsituasjoner. Som regel forsvinner dugg på noen sekunder med AC, mens under vanskelige forhold kan det virke umulig å få tørre ruter, så det gjelder å legge merke til hva som er vanskelige forhold.
For at varmen skal fungere må du bruke timer (men den fungerer bare i 30 min). Slår du på bilen kan du slå på varmen men da får du ikke låst den når den står til lading.
Eneste som fungerer er å bruke appen.