Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - IbizaMan

#61
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 16. januar 2022, klokken 13:04
Sitat fra: Motorwatt på søndag 16. januar 2022, klokken 12:57
Mye som står igjen før de trenger å bry seg om fartsskilt....

Joda, rekkefølgen kan man jo alltids debattere. Men hadde de i det minste klart å lese fartsgrensen riktig så hadde man jo kunne bruke Adaptiv Cruisekontroll og det er jo bedre enn ingenting. Ikke helt FSD men en funksjon som i alle fall gir litt verdi......  :)
#62
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 16. januar 2022, klokken 12:54
Er det ikke et lite paradoks at så mange tror Tesla vil klare å levere FSD i overskuelig framtid når det viser seg å være SÅ vanskelig å tolke et godt standardisert fartsskilt? Dette burde vel være blandt de enkleste oppgavene i forhold til FSD med tilstrekkelig god HW?

Eller tror folket fremdeles på lovnaden fra Elon om at den HW som i dag sitter i bilene er i stand til å levere FSD?

#63
Tesla SW og AP / Sv: Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!
mandag 06. september 2021, klokken 14:52
Sitat fra: amrois på lørdag 04. september 2021, klokken 20:11
Det mest interessante for meg er at det må komme på plass lovregulering som tillater en hands off tilnærming. Det finnes ikke i Europa  i dag. Deretter må forsikringsselskapene bestemme seg for hva de kan akseptere, og der tror jeg det ligger betydelige utfordringer.

Enig, jeg tror den store utfordringen kommer når systemet går fra å bare være en assistent til fører av bilen til faktisk å ta over førerrollen. Jeg mener dette oppstår så fort man går fra L2 til L3 men nivåene er ikke så viktig. Det som er vesentlig er hvordan ansvaret defineres og reguleres i det enkelte land. Så langt har vi ikke kommet enda og før vi kommer dit er og forblir FSD bare et assistent system, helt uavhengig av teknologi og hva Tesla måtte mene om dette.

Jeg tror en godkjenning av hands-off type biler i Norge ligger minst 5-10 år unna p.g.a. alle testene og sikkerhetsvurderingene som skal gjøres. Dersom noen ønsker å sannsynliggjøre at dette faller på plass i løpet av de neste 5 årene ser jeg fram til å høre argumentasjonen for dette.


#64
Tesla SW og AP / Sv: Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!
søndag 05. september 2021, klokken 14:47
Sitat fra: kodax på lørdag 04. september 2021, klokken 12:04
Sitat fra: IbizaMan på fredag 03. september 2021, klokken 11:07...tittelen "Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!" er jo i utgangspuntet så upresis at det selvfølgelig vil bli diskutert fra mange ulike vinklinger. Dersom du bare ønsker bidrag fra de som utelukkende er troende og positive så ville jeg nok ha omformulert tittelen noe... :)
Folk sier jo det til vil på et forum uavhengig av hva man ønsker at de kan si, som sagt var hovedpoenget mitt at gjentagende kommentarer som at FSD er svindel syns jeg er lite spennende å lese.

Neida, vi skal ikke dramatisere betygningen av en tittel og enig i at denne ikke bør begrense en tråd i alt for stor grad. Men uansett så er den jo med på å sette agenda og hva som blir diskutert. Da tenker jeg at man må kunne tolerere både positive/støttende men også negative/utfordrende kommentarer.

Jeg synes selvkjørende biler er teknologisk veldig interessant men enig i at diskusjonen noen ganger blir litt vel polariserende, enten er man "for" eller "mot". Det jeg savner er bedre analyser av hvorfor man har grunn til å være positiv eller evt. negativ.

Jeg tror noe av grunnen til at FSD blir framstilt som svindel er at "FSD" er solgt men enda ikke levert. Og dette blir nok ytterligere forsterket av at ingen klarer å definere hva FSD faktisk er for noe. Jeg registrerer at jeg per nå ikke har sett noen i dette forumet som klarer å definere hva FSD betyr for kjøpere i Norge og da er det jo ikke så rart at det blir diskusjon når et innlegg antyder at "FSD" snart kommer til Norge....  :)



#65
Tesla SW og AP / Sv: Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!
fredag 03. september 2021, klokken 11:07
Sitat fra: kodax på torsdag 02. september 2021, klokken 22:17
Jeg syns det er gøy at de prøver, og tror at de fortsatt prøver, og er mest interessert i framdriften og teknologien. Teoretisering på hvorfor det ikke har kommer, og hvorfor det ikke kommer på X antall år må man altså gjerne diskutere, men jeg ber igjen ydmykt om at det ikke dras inn i alle tråder om FSD.

Ja, tittelen "Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!" er jo i utgangspuntet så upresis at det selvfølgelig vil bli diskutert fra mange ulike vinklinger. Dersom du bare ønsker bidrag fra de som utelukkende er troende og positive så ville jeg nok ha omformulert tittelen noe... :)

Men, ettersom du ønsker å diskutere framdrift og teknologi kan du kanskje bidra med å opplyse om hva du legger i FSD og hva du tenker om framdriften. Det jeg ofte har stilt meg selv spørsmål om er hva FSD betyr for kjøpere i Norge, hva kan de forvente at FSD vil gi dem og sånn ca. når? Da kan man jo diskutere konkrete funksjoner sett i forhold til teknologi og utviklingstid.

Spørsmål, er FSD egentlig bare en fintuning av Tesla selvkjøring Nivå 2? Men andre ord, det vi har i bilene allerede men kanskje med noen nye funksjoner. Eller tar FSD oss over til Nivå 3 selvkjøring?

Jeg tror egentlig ikke det er så mange som forstår utofordringen som ligger i å gå fra Nivå 2 til Nivå 3 når det gjelder selvkjøring.


#66
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 25. august 2021, klokken 10:10
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 24. august 2021, klokken 20:10
Tja...
SitatFSD Beta 9.2 is actually not great imo, but Autopilot/AI team is rallying to improve as fast as possible.
    We're trying to have a single stack for both highway & city streets, but it requires massive NN retraining.
    — Elon Musk (@elonmusk) August 23, 2021

SitatJust drove FSD Beta 9.3 from Pasadena to LAX. Much improved!
    — Elon Musk (@elonmusk) August 24, 2021

Tipper han fikk litt intern respons på den første uttalelsen og klar beskjed om at dette måtte han ordne opp i fort som fy......  :)

Når det er sagt, jeg ville vel ikke ha lagt så mye vekt på hva Elon sier om FSD og tidslinjer lenger ettersom hans troverdighet på dette området er relativt lav....

#67
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 24. august 2021, klokken 09:06
Veldig interessant å se Tesla AI Day og få litt mer innsyn i de teknologiske nyvinningene rundt FSD. Ingeniørene hos Tesla må jo ha det supergøy på jobben hver eneste dag vil jeg tro. Men så bekreftet jo bare AI Day at Tesla befinner seg i starten av det som refereres til som "verdens vanskeligste/mest komplekse oppgave" eller noe i den dur. Har man jobbet med utvikling og satt seg litt inn i temaet selvkjøring og da med nivå 5 som målsetning, forstår man ganske raskt at om FSD er ensbetydende med Nivå 5 så ligger dette så langt fram i tid at man i dag ikke engang trenger å diskutere dagens HW og diverse SW Beta versjoner.

Velger man derimot å spesifisere 100% hva FSD faktisk er, ja da kan man jo være mer konkret. I dag er det vel ingen som kan fortelle meg hva FSD faktisk er for noe (som er målbart), ikke engang Tesla tror jeg vet hva målet er i forhold til tidslinjen. Men så lenge begeistringen og troen er stor nok blandt folk, hvilken rolle spiller vel det.

En ting som kan diskuteres relativt konkret, er det Musk faktisk sa på AI Day. Han sa at HW3 ville være i stand til FSD (hva nå enn dette er) men at HW4 som kommer til neste år ville være enda mer kapabel. Dette uttrykte han ved at HW3 ville være x% tryggere enn menneskekjøring mens HW4 ville være y% tryggere. Jeg husker ikke de eksakte tallene men Y er jo da selvfølgelig større enn X.

Hva betyr egentlig det? Har Tesla nå egentlig lansert 2 versjoner av FSD, altså FSD(HW3) og FSD(HW4)? Hva betyr dette for dere som tror dere skal få oppdatert bilene deres fremover med nye sensorer og chipset? Hva betyr dette for f.eks. kategorisering av selvkjørende biler på veiene? Hvordan tror dere forsikringsselskapene vil forholde seg? En pris for FSD(HW3) og en litt bedre pris om du har FSD(HW4)?

Tenk dere scenarioet; fotballkamp for guttungen/jentungen, 2 biler har meldt seg til å kjøre, en med FSD(HW3) og en annen med FSD(HW4). Din sønn/datter får plass i bilen med FSD(HW3) og det skjer en ulykke? Noe å tenke på for kommende foreldre om dette en gang skulle bli realitet (noe jeg dog ikke tror....).

Det finnes uttallige innfallsvinkler for å diskutere "verdens mest komplekse oppgave" og hva dette faktisk kommer til å bety etter hvert........  :) :+1:
















#68
Sitat fra: stefse på lørdag 14. august 2021, klokken 11:35
Dersom du har en lavere ladeeffekt, må du sjekke scrollehjulet i laderen, ref manualen. Du må selvsagt ikke sette skrollehjulet til en høyere ampere verdi enn anlegget ditt tåler. Egentlig er det vel elektriker som skal opplyse om max strømtrekk og evt. selv sette dette på laderen ved installasjon.
Ja, glemte å nevne at 11kW effekt fra TWC krever tilstrekkelig tverssnitt på tilførsel slik at TWC kan konfigureres til å dra 32A. Uansett så bør alle med 3fase tilkopling nå oppleve høyere ladefart ettersom bug'en reduserte ladefart i forhold til alle varianter av konfigurert ampere.....
#69
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
lørdag 14. august 2021, klokken 11:26
Sitat fra: alagerqv på lørdag 14. august 2021, klokken 11:23
Kan virke som det bare er Gen 2?
« Connect the vehicle to the Gen 2 Wall Connector (device needs to be powered).»

Ja, det kan nok være. Men det er vel denne de aller fleste har vil jeg tro. Den kom vel på markedet i 2016 så vidt jeg har forstått......

#70
Ser ut som om TWC'en nå trekker rundt 11.7kW under lading hjemme hos meg. Nå har jeg relativt høy spenning på nettet under lading, 236/237 V.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#71
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
lørdag 14. august 2021, klokken 11:16
Sitat fra: alibaba på lørdag 14. august 2021, klokken 11:01
Ser det er flere på Facebook grupper som og rapporterer at det virker nå. Har dere vært i kontakt med Tesla for oppdatering, eller har det bare skjedd «av seg selv»?

Du finner oppskrift her: https://elbilforum.no/index.php?topic=57235.0

#72
Sitat fra: z4rd på lørdag 14. august 2021, klokken 10:07
Gledelig å høre!

Jeg har TWC kjøpt i 2017. Får fortsatt kun 14A som maks i min TM3, selv om det er 230V/3-fas. Må du gjøre noe på selve laderen? Kjører samme SW-versjon som deg. Kursen er for øvrig satt på 25A.

Nei, du skal ikke trenge å gjøre noe på selve laderen. Bilen oppdaterer FW i laderen automatisk men jeg måtte "hjelpe den i gang" med dette ettersom oppdateringen ikke startet automatisk hos meg. Fikk følgende oppskrift fra Tesla:

------
Thank you for contacting Tesla.

After further investigation found that your Tesla wall connector needs to be updated.
The Software update is already sent to your car and you need to follow the instructions below to update your Tesla wall connector via your car:

Make sure the vehicle's battery SOC is above 50%.
Move the SOC target slider on the vehicle's touchscreen to a value below the current state of charge. for example if it is on 70% slide to 60%
Connect the vehicle to the Gen 2 Wall Connector (device needs to be powered).
Make sure all vehicle doors are closed and Airco is off.
The off-board update will start as soon as the center display is off.
The update may take between 10-20 minutes.

Try to charge after and check the limit in your screen.

Please do not hesitate to contact us again if there are further questions or problems around your Tesla. We are here to help you.

Kind Regards,

EMEA Customer Support- Tesla

-------


Kan legge til at jeg måtte gjennom oppskriften 3 ganger før det endelig fungerte. Laderen markerte for kommunikasjonsfeil på de to første forsøkene (via LED'ene på TWC) men så gikk det altså på det tredje. Jeg rebooted dessuten både laderen og bilen mellom hvert forsøk. Kan virke som om kommunikasjonen mellom bil og TWC er nokså skjør.....


#73
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
lørdag 14. august 2021, klokken 10:05
Sitat fra: alagerqv på lørdag 07. august 2021, klokken 13:28
Da er din ett halvt år nyere enn min, så da er det nok bare å innse at også for meg blir det som før...

Da har Tesla endelig fikset bug'en på TWC og Model 3 kan nå lade med 11kW effekt selv på IT nett (230V). Det tok over 2 år for Tesla å fikse bug'en men bedre sent enn aldri!  :+1:

Oppsett:
- TWC Gen2 kjøpt i mars 2019
- TM3P tatt ut i august 2019
- IT nett (230V), 3-fase, 40A sikring
- SW versjon: 2021.12.25.7

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#74
  [ You are not allowed to view this attachment ]  
#75
  [ You are not allowed to view this attachment ]  
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA