Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - IbizaMan

#16
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 16. februar 2023, klokken 19:13
NHTSA Recalls Every Tesla Equipped With "Full Self-Driving Beta" Over Crash Risks

https://jalopnik.com/nhtsa-recalls-every-tesla-equipped-with-full-self-driv-1850123182

Tesla, Inc. (Tesla) is recalling certain 2016-2023 Model S, Model X, 2017-2023 Model 3, and 2020-2023 Model Y vehicles equipped with Full Self-Driving Beta (FSD Beta) software or pending installation.  The FSD Beta system may allow the vehicle to act unsafe around intersections, such as traveling straight through an intersection while in a turn-only lane, entering a stop sign-controlled intersection without coming to a complete stop, or proceeding into an intersection during a steady yellow traffic signal without due caution. In addition, the system may respond insufficiently to changes in posted speed limits or not adequately account for the driver's adjustment of the vehicle's speed to exceed posted speed limits.
#17
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 27. januar 2023, klokken 14:46
Sitat fra: SurSnasen på fredag 27. januar 2023, klokken 13:30
Sitat fra: OlaM på fredag 27. januar 2023, klokken 10:33
Det eneste som gir mening per nå er å se om Tesla er over- eller underrepresentert i den totale ulykkesstatistikken. Hvis AP gjør bilen tryggere enn andre biler, så vil det føre til at Tesla er underrepresentert, selv om ikke alle bruker AP hele tiden. Støttesystemer og betjening som hjelper på oppmerksomheten vil også trekke i gunstig retning. Og vice versa...

Så enkelt er det ikke. Slik Tesla-salgene har vært, er gjennomsnittsalderen på en Tesla på veien et sted mellom 2 og 3 år, mot gjennomsnittsalder på andre merker på 10-11 år. Nyere biler har naturligvis langt bedre sikkerhetsutstyr og støtteutstyr kontra eldre biler. Ergo bedre muligheter for å unngå ulykker. Men det gjelder uansett om det er en nyere Mercedes, Skoda eller Tesla.

Dette er like meningsløst som dataene om hvor langt Tesla'er har kjørt med AP sett i forhold til sikkerhet. Det krever så mye mer informasjon og nyansering før man dra noen slutninger basert på slike data.

#18
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 26. januar 2023, klokken 22:54
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. januar 2023, klokken 19:49
Elon Musk kills hope of Tesla retrofitting new Autopilot/Self-Driving hardware

Ikke overraskende!

https://electrek.co/2023/01/26/elon-musk-kills-hope-tesla-retrofitting-new-autopilot-self-driving-hardware/

Ja, der ble det omsider bekreftet og de som tidligere har hevdet at ved å kjøpe FSD så er man "future proof" blir nok litt skuffet. Jaja...det går over.

Det som nå blir spennende er hva Musk kommer til å kalle den "nye" FSD funksjonen. Blir det "FSD v2", "FSD+", "FSD - Even more safe"........? Vi er ikke helt i mål enda nei  :)


#19
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 17:18
Sitat fra: Odinpodin på mandag 16. januar 2023, klokken 16:16
Hva er diskusjonen her egentlig? ;)

Jeg kan også konfigurere en ribbet id4 med firehjulstrekk til ca 530

Var en smart person her som sa det var 200k prisforskjell til Id4. Hvit Tesla med std 19 tommer Gemini vs top spekket Id4 Gtx.

Og så var det en annen "smart" person her inne som ikke klarte å forstå hva den andre "smarte" personen skrev for noe. Ikke at jeg hadde forventet at den første "smarte" personen skulle klare dette men det er nå en annen sak :)

Da gjør vi som jeg gjør med mine barn, vi får bruke teskje-metoden. Les nøye teksten under og så forklarer du meg hvor jeg sier noe om 200k prisforskjell til ID.4. Du må gjerne ta hele uken til hjelp om du trenger litt ekstra tid.

Sitat fra: IbizaMan på mandag 16. januar 2023, klokken 10:32
Men det må jo være utrolig irriterende for de som absolutt ikke skal ha Tesla eller som venter på en annen tilsvarende bil som er NOK 200k dyrere. Det har jeg full forståelse for.....  :)

Sitat fra: IbizaMan på mandag 16. januar 2023, klokken 11:19
ID.4 er for meg ikke et alternativ og jeg anser ikke den for å være i samme klasse som TMY. Dessverre får jeg vel egentlig si ettersom jeg ikke har noe religiøst forhold til bil eller bilmerker. Skal jeg få det jeg er ute etter i en bil så må jeg nok opp på NOK 7-800k når vi ser på dagens utvalg. Da fremstår TMY som et knallkjøp for min del.


#20
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 16. januar 2023, klokken 10:56
For å følge argumentasjonsrekka her på Tesladelen av forumet. En Id4 med firtrekk får man til 528k. Vinterdekk finner man billig på finn. Og krok har jeg ikke behov for. Med rabatt er denne på 500k. Så 200k over i pris vs TMY er jo en drøm.

Vi har alle ulike behov og vurderer ting forskjellig. Jeg kommer fra 10+ år med VW (før TM3) og er ikke fremmed for å velge VW igjen. Ble litt interessert i den nye ID.7 som kommer etterhvert men med de nye prisene på TMY så var valget enkelt.

ID.4 er for meg ikke et alternativ og jeg anser ikke den for å være i samme klasse som TMY. Dessverre får jeg vel egentlig si ettersom jeg ikke har noe religiøst forhold til bil eller bilmerker. Skal jeg få det jeg er ute etter i en bil så må jeg nok opp på NOK 7-800k når vi ser på dagens utvalg. Da fremstår TMY som et knallkjøp for min del.


#21
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 15. januar 2023, klokken 20:25
529k er hvit med kjipe Gemini 19 tommers felger sommer og vinter.

Skal du sammenlige, bør du i det minste velge induction 20 tommere på minimum 1 av settene. Da er du på 552k. Velger du grå og ikke hvit, er prisen 584k.

Underlig kommentar. Jeg velger bevisst minste dimensjon på dekk p.g.a. lengre rekkevidde, mindre støy, mer gummi som beskytter felgene, etc. Når det gjelder farge så foretrekker jeg hvit men farge er uansett ikke avgjørende for min del. Bilen er derfor utrolig rimelig sett i forhold til alternativene.

Men det må jo være utrolig irriterende for de som absolutt ikke skal ha Tesla eller som venter på en annen tilsvarende bil som er NOK 200k dyrere. Det har jeg full forståelse for.....  :)



#22
Model Y / Sv: Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?
søndag 15. januar 2023, klokken 23:17
Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 23:05
Sitat fra: Contango på søndag 15. januar 2023, klokken 23:00
Jeg ville vært litt forsiktig med å bruke brukermanualen som referanse. I "Parkeringshjelp" er det eksvs beskrevet en masse funksjonalitet som bilene uten sensorer i dag ikke har. Men det blir ikke noe mer klarhet i denne tråden av at vi alle gjetter mer og mer aggressivt....

Må si meg enig der..

Dette blir jo bare spekulasjoner men skulle ikke overraske meg om så skulle skje. Men ingen treff noen som helst plass i Google sitt univers tilsier at dette er storm i et vannglass, enn så lenge.

Når det er sagt, kunne ikke brydd meg mindre om de kutter ut varme i rattet. Ser ingen praktisk nytteverdi i dette så lenge bilen blir supervarm på noen få minutter uansett. Men vi er forskjellige, for de som synes dette er "deilig" og har stor nytteverdi så har det vel det da.....  :)

#23
Model Y / Sv: Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?
søndag 15. januar 2023, klokken 19:16
Sitat fra: Elektro12 på søndag 15. januar 2023, klokken 18:47
529 000 er ikke akkurat gratis heller da selv om det er tilsynelatende mye ift. andre merker.

9000+renter hver eneste måned i 5 år.

Det er egentlig helt irrelevant så lenge man har økonomi og lyst på bil i en gitt klasse. Det billigste er jo å ta beina fatt, om det er et alternativ, ikke nødvendigvis helt gratis det heller men mosjonen regnet inn så sier vi det går i null...  :) :+1:


#24
Model Y / Sv: Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?
søndag 15. januar 2023, klokken 19:10
Sitat fra: hELgenen på søndag 15. januar 2023, klokken 18:56
Sitat fra: Otkristo på søndag 15. januar 2023, klokken 18:37
Litt som med VW. Man bestiller blir med x-antall pakker. Noen måneder senere ringer forhandler. Dessverre, men skal du ha bil dette året må du fjerne pakke X, Y og Z.

Dersom det er slik, hvilket sikkert kan ha skjedd, så er det jo trist.
Men hos Tesla vet man jo ikke vet noe med sikkerhet før bilen står der og pengene overført..
Er det en dealbreaker så må man kjøre på med angrerett og så vente på pengene tilbake på konto. Noe informasjon om hva som følger med av ulike funksjoner i detalj ligger jo ikke på nettsiden til Tesla. Det gjør det jo litt usikkert å bestille. Noen gikk jo vekk fra bilen pga. manglende optiske sensorer...Hva slags konsekvens vil det ha å kjøre rundt i trange parkeringsshus er noe som bekymrer meg. Som regel holder jeg meg langt unna slike bygg, men på jobben har vi en slik kjeller med masse søyler..og uten sensorer så er jeg redd det liksom ligger i kortene at det vil kunne bli en smell....om da ikke Tesla kommer med en løsning som fungerer med kamera...Da kan jeg i det minste gjøre rent kameraene før jeg rygger inn i en trang luke....
Og dette med varme i ratt er liksom blitt standard på alle biler nå - men jeg synes fortsatt det er uklart om det er med eller ikke med på biler som leveres fra f.eks mars...Finner ingen informasjon om dette foruten i brukermanualen...der står det jo, men så har jo Tesla en lei tendens til å legge til og fjerne funksjoner ettersom de selv finner det for godt....
Så selv med denne prisdumpen så synes jeg det fortsatt er mye uavklart mhp. hva man eventuelt kjøper...Synes det er underlig at Tesla ikke kan sette opp en liste over hardware og funksjoner som følger med bilen slik andre produsenter gjør...altså litt med detaljert enn det de gjør i dag. Det ville i alle fall fjernet en del usikkerhet.

Ikke uenig i det og fra en kjøpers ståsted er det jo ikke optimalt. MEN, når jeg veier opp alle fordelene mot ulempene så er dette en no-brainer for min del med dagens priser. Man betaler for et kompromiss uansett hvordan du ser på det så lenge man er ute etter høyest mulig kost-nytte.

Men alle har sine ulike behov og utgangspunkt og alle må gjøre seg opp sin egen mening. Det som er riktig for meg er ikke alltid riktig for andre....


#25
Model Y / Sv: Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?
søndag 15. januar 2023, klokken 19:03
Sitat fra: oroar på søndag 15. januar 2023, klokken 18:40
Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 18:20
529 for hvit bil, med vinterhjul.

600 for sølv bil med vinterhjul og EAP. 620 med svarte 20".

Hvorfor sølv og EAP? Les på side 1. Det er en direkte sammenligning med bestilt ID.4, i sølv, med førerassitenpakke+ som har auto filskift, parkeringassitent m.m.

Hvilken post sikter du til?
Så er jo det jo ikke noe alternativ å velge bort parkeringsassistent hos ID4 hvis du vil ha autopilot. Det er som nevnt standard hos Tesla. Sølvfargen til Tesla koster kr 25.000. Tvilsomt om de som vurdere annen bil pga pris velger en farge til kr 25.000 når de kan få metallic multicoat lakk til kr 0.

Sølvfargen m/mva kommer på NOK 31.250,- Det kan selvfølgelig være mye penger for noen.
#26
Model Y / Sv: Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?
søndag 15. januar 2023, klokken 18:20
Sitat fra: oroar på søndag 15. januar 2023, klokken 18:08
Ja, uten rattvarme og korsryggstøtte er nevnt her av ID4-eiere.
Også at en ny YLR koster ny kr 600.000.
Når jeg legger inn en bestilling på YLR inkludert, vinterhjul, autopilot og metallic lakk kommer den ut med kr 529.303. Den summen er inkludert både mva og vektavgift.

Det er helt riktig, når vi runder oppover. Tar vi med desimaler blir den faktisk enda litt billigere, "på papiret"  :)


 [ You are not allowed to view this attachment ]  




#27
Model Y / Sv: Er TMY i ferd med å bli en Pizza Grandiosa for folket?
søndag 15. januar 2023, klokken 18:06
Sitat fra: daktari på søndag 15. januar 2023, klokken 17:42
Den har ikke rattvarme lenger.

Er du helt sikker på det? Jeg har prøvd å finne en kilde til denne påstanden uten å lykkes.
#28
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
søndag 15. januar 2023, klokken 17:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 16:22
Sitat fra: Counterpointer på søndag 15. januar 2023, klokken 13:39
Volvo sier;
«
– Vi mennesker er veldig dårlige til å overvåke en maskin som handler riktig i 99 prosent av tilfellene, sier Martin Kristensson i Volvo Cars. De minimerer hvor mye bilen styrer selv, for at brukeren ikke skal få for stor tro på bilens ferdigheter. »

Kanskje det skulle vært to varianter, en for de som gidder å følge med, og en for de som ikke greier å følge med.

Har snart kjørt 170.000 km med Tesla AP, og har opplevd de fleste varianter av fantombremsing og unnamanøvre. Har enda ikke opplevd noe som var vanskelig eller skummelt å håndtere. Noe er irriterende eller frustrerende ja, men aldri problematisk eller skummelt.

Jeg er helt klart av de som foretrekker at bilen gjør det meste og jeg håndterer avvikene. De andre implementasjonene jeg har prøvd kunne jeg like godt vært uten.

Da tror jeg du gikk glipp av poenget. Så lenge Tesla sin Autopilot fungerer så dårlig som i dag, vil en sjåfør stort sett sitte i full beredskapsmodus og være på vakt kontinuerlig. Klar til å ta over hvert eneste øyeblikk og med hånda godt plassert på rattet. Det fungerer sånn passe og veldig avhengig av sjåfør.

MEN, når Tesla sitt system blir så bra at bilen faktisk håndterer 99% av kjøringen/situasjoner/strekninger selv, da blir det farlig og da vil ikke du nødvendigvis håndtere de situasjonene du gjør i dag. Da begynner menneskehjernen å fade ut og fokusere på helt andre ting. En situasjon som bilen da ikke håndterer korrekt vil plutselig bli veldig farlig.

Dette er hovedgrunnen til at jeg aldri tror Tesla kommer i mål med FSD med nåværende strategi.

#29
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 01. desember 2022, klokken 22:19
Sitat fra: OlaM på torsdag 01. desember 2022, klokken 21:17
En annen ting er alle de måtene du bruker utenom-trafikal erfaring, empati og andre menneskelige egenskaper til å tolke trafikkbildet og beregne risiko. Du kan se på blinkende bremselys at en kar i høyrefeltet er hissig på grøten og kommer til å smette ut i venstrefeltet rett foran deg og du skjønner selvsagt hva som kan skje hvis en fotball kommer sprettende ut bak en hekk. Det må maskinlæring matche hvis den skal bli bedre enn mennesker til å kjøre i det menneskelige systemet som biltrafikken er, og det kommer ikke til å skje i nærmeste fremtid.

Og så er det andre ting som til stadighet oppstår. Vær og føre, når skal AIen innse at man burde snu og velge en annen fjellovergang eller avlyse turen? Eller nødsituasjoner, vil maskinlæringen bremse hvis noen vinker med begge armene i veikanten før en krapp sving? Kan den dirigeres mot en omkjøring av en politimann? Takler den omveier i det hele tatt? Kan den tolke "stengt felt"-lysene i taket på tunnelen? Listen med sånne situasjoner er veldig lang og alt må trenes spesifikt for med nøye kuraterte treningssett, slik vi fikk opplyst i detalj på AI-day.

Så lenge man anerkjenner at det må sitte et menneske bak rattet så trenger vi bare gode L2-systemer. Håper utviklingen fremover går mer mot støttesystemer som hjelper føreren holde oppmerksomheten på veien, ikke mot håpløse AI-fantasier.

Helt enig og godt oppsummert. Dette er noe av grunnen til at selvkjøring (FSD om du vil) ligger mange år fram i tid og kommer aldri til å oppleves i de Teslaer som finnes på norske veier i dag. Jeg håper fokuset snart endres fra selvkjøring til å bruke AI inn mot mer matnyttige funksjoner som f.eks. økt sikkerhet og reell hjelp til sjåføren. Vi må nok bare innse at det å kunne lene seg tilbake, lukke øynene og ta seg en lur på vei til hytta på fjellet vil forbli en fjern drøm enn så lenge, dessverre.


#30
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 25. november 2022, klokken 15:33
Sitat fra: emurof på fredag 25. november 2022, klokken 14:59
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 24. november 2022, klokken 22:42Så får nå tiden vise om Elon (og "emurof") hadde rett når de påstod at FSD ikke trenger noe bedre HW for å fungere. Jeg avventer i spenning..... :)

Vi husker jo dine feilslåtte spådommer om Tesla Vision (som nå har fått toppscore hos IIHS og andre), så det kan sikkert være greit å fokusere mer på sak og mindre på person.

Du er nå en liten spøkefugl er du.......hvilke "feilslåtte spådommer" er det du sikter til da?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA