Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - IbizaMan

#106
Model 3 / Sv: Valg av Ladeboks hjemme.
onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:48
Mulig det kan være gode nyheter i horisonten hva gjelder TWC og 3-fase lading på IT-nett. I kveld så jeg faktisk 10kW ladefart i bilen selv om gleden var kortvarig. Men kanskje de holder på å teste ny funksjonalitet. Fikk tatt et bilde mens bilen stod på Scheduled Charging og når jeg deaktiverte denne så kunne jeg justere ladestrømmen opp til 28A og jeg så faktisk 10kW ladefart på TWC for første gang. Men gleden var som sagt kortvarig.......

[ You are not allowed to view this attachment ]

#107
Sitat fra: stefse på torsdag 24. oktober 2019, klokken 21:21
Etter resett av laderen (power cycle) prøvde bilen faktisk å lade på 29A en kort stund, men så stoppet hele ladingen opp, og jeg måtte deaktivere ladingen for å få den i gang igjen. Da stod den plutselig på 5A.

Neste gang er 19A begrensningen tilbake. (3Fas IT) Så det er vel 19A som fremdeles gjelder ja.

Jepp, akkurat det samme skjedde meg i kveld. Fikk tatt et bilde mens den stod på Scheduled Charging men når jeg deaktiverte denne så kunne jeg justere ladestrømmen opp til 28A og jeg så faktisk 10kW ladefart på TWC for første gang. Men gleden var dessverre kortvarig.......

[ You are not allowed to view this attachment ]


#108
Model 3 / Sv: Valg av Ladeboks hjemme.
mandag 28. oktober 2019, klokken 16:13
Sitat fra: Soala på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:12
Gode poeng. Forstår det går raskt å bestille TWC online? Er dette også lagervare på SC rundtomkring? Spesifikt Stavanger SC?
Du bare bestiller fra Tesla sin Webshop. Det leveres til nærmeste postkontor i løpet av et par dager. Fikk beskjed fra SC på Skøyen om å bestille direkte fra nett men tror dette varierer fra SC til SC og når du etterspør det.....
#109
Model 3 / Sv: Valg av Ladeboks hjemme.
mandag 28. oktober 2019, klokken 11:53
Sitat fra: Soala på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:03
For meg står også valget mellom Easee og TWC, og heller mot TWC, først og fremst pga innebygd knapp for åpning (og spesielt utløsing ved avsluttet lading) av ladeport, som på M3 virker som en tungvint affære.

Dette var akkurat det som var mest utslagsgivende for min del også ved valg av ladeboks (vet at man kan få kjøpt løs kabel som gjør det samme). Det å lade hjemme skal være så enkelt som overhodet mulig, det er faktisk en del av den gode opplevelsen man får med TM3 og TWC bare forsterker denne.

Et annet moment som spilte inn er at TWC har blitt levert i mange år i relativt store volum og er derfor godt testet/verifisert. Easee er en ladeboks fra en splitter ny leverandør fra Norge og hvem vet hvilke barnesykdommer som kan dukke opp etter noe tids bruk. Men artig og innovativ ladeboks det skal de ha......

#110
Model 3 / Sv: Valg av Ladeboks hjemme.
mandag 28. oktober 2019, klokken 09:54
Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
Jeg hadde lett valgt Easee:
+ Type B-vern integrert (slipper dette i sikringsskapet samt å forholde seg til store påslag på type b-vern fra elektriker)
Det er helt riktig men de fleste må nok inn med en ekstra sikring i skapet likevel og da bør ikke dette koste stort mer enn 1500,- ekstra som fremdeles gjør TWC prismessig gunstigere.

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Kan bytte kabel (hva bringer fremtiden). Kan også lade biler med type1 som kommer på besøk.
Det kan man jo med TWC også selv om dette krever noe mer arbeid. En fordel med fast ladekabel er at du får mindre sannsynlighet for feil og problemer som er relatert til overgangen fra ladeboks til kabel. Mindre fleksibelt men også mindre trøbbel, spesielt om ladeboksen står utendørs.

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Software-oppdatering (igjen, hva bringer fremtiden)
Dette gjelder for TWC også.

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Kan stille ladestrøm på laderen
Dette er et poeng men så lenge du kan gjøre dette fra bilen så er det vel ikke den store greia.

Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Blir det høy effekttariff har du mulighet for Tibber. Trenger det ikke fra starten, men kan være greit med en
mulighet i fremtiden.
Tibber fungerer helt fint sammen med TWC så lenge du lar bilen få styre ladingen selv. Da snakker Tibber med et API i skyen som igjen snakker med bilen. Man må nesten velge om det er ladeboksen eller bilen som skal sitte på kontrollen og jeg velger å legge kontrollen til bilen. Da er man sikret strøm når bilen trenger det (f.eks. til oppvarming) og man er ikke avhengig av at ladeboksen skal forstå dette.


Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
+ Kan bytte mellom 1- og 3-fase lading kjapt på nettsiden til Easee-boksen(ikke aller biler takler 3-fase IT).
Jeg kan se denne men for de aller fleste biler så vil ikke dette være noe problem.


Sitat fra: Wisd0m på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:48
Som jeg kan se er Easee den klart mest fremtidssikre ladeboksen.
Velger man å la bilen styre ladingen så trenger man ikke å "fremtidssikre" ladeboksen slik jeg ser det. Klarer den å bli enig med bilen om hvor mye strøm den skal levere til bilen så tenker jeg det holder. Ser man på antatt levetid på en ladeboks så tror jeg nok denne er klar for utskifting lenge før det kommer nye ladestandarder som krever nye kabler, etc.


Men, alle poengene du nevner over er gode slik jeg ser det. Uansett om man velger TWC eller Easee så får man en glimrende ladeløsning i heimen.......





#111
Model 3 / Sv: Valg av Ladeboks hjemme.
lørdag 26. oktober 2019, klokken 11:53
Sitat fra: S4e på lørdag 26. oktober 2019, klokken 10:31
Om du har 230v anlegg så er det superviktig å velge lader som støtter 3-fas på IT nettet. TWC gjør ikke det enda, selv om det er lovet...

Joda, TWC støtter 3-fase på IT nett (230V) men maks ladestrøm er 19A i forhold til andre som kan lade helt opp til 28A (det er uvisst om dette lar seg oppgradere en gang i fremtiden eller ikke). Det jeg konkluderte med var at 8kW lading hjemme er mer enn nok for mitt bruk og så er det jo et spørsmål om hvor mye man egentlig ønsker å belaste hovedkursen med i hjemmet. Tenker det er mer fornuftig å begrense lading til 19A fordelt på alle  3 fasene enn å makse til 28A for de aller fleste hjem........

Så mitt syn er at det som kanskje oppleves som "superviktig" for noen er for de aller fleste helt "uvesentlig". Uansett, dette er noe hver og en bør vurdere ut fra eget bruk, behov og ønske.



#112
Model 3 / Sv: Sentry Mode
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 21:43
Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:53
Sitat fra: IbizaMan på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:29
Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:38
Jag hade samma problem, formaterade om usb minnet med EaseUS Partition Master, sen fungera det.

Interessant. Hvilken Cluster Size formaterte du med?

4

Ok, takk. Da prøver jeg det samme og ser om det utgjør noen forskjell.
#113
Model 3 / Sv: Sentry Mode
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:29
Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:38
Jag hade samma problem, formaterade om usb minnet med EaseUS Partition Master, sen fungera det.

Interessant. Hvilken Cluster Size formaterte du med?
#114
Model 3 / Sv: Sentry Mode
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:20
Sitat fra: storform på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:01
Jeg ser forøvrig ikke noe varsel på skjermen om at Sentry Mode er aktivert, uavhengig av om opptaket fungerer eller ikke. Dette bildet har jeg aldri sett på min skjerm.

Prøv å aktivere Sentry Mode (da skal de runde symbolet lyse rødt opp til høyre på skjermen), gå bort fra bilen et stykke slik at bilen låser seg, slå av Bluetooth på mobilen (sett den gjerne i Flight Mode så er alle radioer av), gå tilbake til bilen og kikk inn vinduet. Da bør du se den skjermen om alt er som det skal. Dersom ikke, kjør en hard reset av bilen og prøv igjen.
#115
Model 3 / Sv: Sentry Mode
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:51
Sitat fra: storform på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 17:51
Hmmm...
Nokså vanlig? Kjipt hvis det skjer ved en parkeringsskade da. Trodde dette var pålitelig?

Ja, dette skjer dessverre nokså ofte. Må være en bug i systemet en plass. Sikkert noe relatert til skriving til fil og USB som ikke funker helt som det skal, kan muligens ha noe å si hvilken minnepinne man bruker men det blir bare ren spekulasjon. Håper de får optimalisert dette med tiden................
#116
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:59
Sitat fra: morrun på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 14:16
Beklager om jeg spør om noe det egentlig er svart på før, men jeg skal be elektrikeren komme tilbake, ettersom hjemmeladeren ikke leverer slik jeg forventet. Hadde vært flott å vært litt mer kompetent, vite hva jeg skal si når han kommer. Har 3x63amp inn. Moderne innmat i skapet, men 230V IT-nett. La opp 25 mtr 6mm2 3-fas kabel fra sikringsskap, over loft, ned i bakken og opp i garasjen. 25amp «dum» sikring og separat B-vern. Installerte overspenningsvern også. Hadde forventet mer, men bilen vil ikke justeres høyere enn 14amp. Trodde den ville utnytte 25amp og lade oppimot 11kwh. Har ny TWC. Den ble koblet slik bruksanvisningen sier, ved 25amp sikring og 3-fas IT-nett. Elektriker monterte den via denne store medfølgende braketten, fordi det da blir mer plass til å snurre opp ladekabelen. Kun derfor. Hva har blitt gjort feil, om noe er gjort feil? Finnes det en bedre løsning med mitt anlegg?

Du kan stille opp TWC til 32A (3-fas). Den vil da gi deg 19A på samtlige faser (som sikringen din på 25A vil håndtere). Du får da nåværende maks lade-effekt med TWC på 230V IT nett på bortimot 8kW.
#117
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
torsdag 10. oktober 2019, klokken 11:05
Dro selv til med momentnøkkel og det skal faktisk litt mer kraft til enn det man kanskje tror. Kjører man med 75kg last på taket i 100km/t vil i alle fall jeg være sikker på at det sitter som det skal.......  :+1:
#118
Model 3 / Sv: Kan man slå av «vampire drain» på model 3?
torsdag 10. oktober 2019, klokken 09:02
Sentry Mode er vel som regel synderen. Bruker du bare Tesla sin App så holder det som regel å slå av Sentry og bilen sovner fort av seg selv........
#119
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
torsdag 26. september 2019, klokken 17:25
Sitat fra: HCO på torsdag 26. september 2019, klokken 14:56
Sitat fra: IbizaMan på torsdag 26. september 2019, klokken 14:32
Er alle hjulboltene like eller har de også en på hvert hjul hvor man trenger en "adapter"?

Ingen låsebolter.

Ok, takk.
#120
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Ta en sjekk på hjulboltene.
torsdag 26. september 2019, klokken 14:32
Er alle hjulboltene like eller har de også en på hvert hjul hvor man trenger en "adapter"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA