Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nilka

#76
G3 / Sv: Xpeng G3
søndag 24. mai 2020, klokken 18:45
Blei plutselig veldig stille her på forumet om denne bilen. Selv vurderer jeg den fortsatt. Var på Aker brygge og hadde med barnevogn med både sete og kurv. Alt fikk god plass i bagasjerommet. Den brønnen under plata er dyp.

De på standen sa at de hadde fått mellom 30-40 bestillinger allerede. Har kontakta NAF og Meca for å finne ut hvordan denne serviceavtalen er. Meca sa at de ikke har noen sentralisert avtale, men at de muligens har med enkelte verksteder siden alle deres verksted er frittstående. NAF venter jeg fortsatt på svar fra.

Har også fått se en video av bilens infotainment på engelsk og det så veldig lovende ut.

Skal innrømme at jeg har skikkelig lyst på denne bilen da den passer perfekt til vår familie. Får se om jeg greier å forhandle noe på prisen og håper på betryggende svar fra NAF. Isåfall blir det nok kinesisk særlig siden man har 14 dagers angrerett. Men jeg må nok få den nærmere 400k blank med vinterhjul.

Noen andre som har prøvd den?

#77
Hyundai KONA / Sv: Dyr forsikring på Kona.
torsdag 21. mai 2020, klokken 19:38
Er bok ganske avhengig av person til person. Personlig er dette en av bilene jeg får billigst forsikring på.
Men for å si noe om hvor dyr eller billig forsikring du får må vi nesten vite litt mer.

For meg med 12000km ikke fører under 23 og 75% bonus havner jeg på 370,- mnd i trygg med UNIO rabatt.
#78
G3 / Sv: Xpeng G3
lørdag 16. mai 2020, klokken 14:35
Da har jeg vært og prøvekjørt G3 og jeg må si selve bilen overrasker positivt. Sett ut ifra at det er en kinabil som er billig der hadde jeg mine tanker rundt kvalitet og slikt, men førsteinntrykket er svært bra. Bilen oppleves svært responsiv og tildels tight i styringa, noe helt annet enn min nåværende leaf og MG ZS EV som jeg også har prøvd.
Det er klart at Tesla Model 3 oppleves enda tightere og mer responsiv, men den er en ganske annen bil. Teknologien virka bra. Fikk også prøvd xpilot og den lå overraskende godt på veien og jeg følte den ganske trygg.

Den store frontruta likte jeg svært godt, skjønt jeg skulle ønske det var full panoramaglasstak hele veien slik det model Y.

Mtp kinaprisen og importør som starter ny avdeling og litt annerledes serviceløsning synes jeg fortsatt prisen er noe høy da man tar større risiko med å handle her enn andre steder mtp eventuelle konkurser og lignende, men når det er sagt ville jeg neppe nølt med å kjøpe bilen til den prisen om det var en større og kjent importør som stelte seg bak. Slik det er nå vurderes det fortsatt, men er enig han som skriver over at det burde fulgt med vinterdekk og 3 års service til den prisen.
#79
P7 / Sv: De har mer på gang. Nemlig Xpeng P7
fredag 15. mai 2020, klokken 12:22
Når bilen i Kina koster 198.000 kinesiske som tilsvarer 280.000ish norske er det klart at det å ta 400.000 for den i Norge er et hanske stort påslag. Særlig når man tar med at mangel på norsk mva blir en god del mer enn det bilen får i subsidier i Kina.

Når det kommer til andre land så er det vel etter min kjennskap ingen andre land hvor bilen er til salgs enda. Men jeg kan jo si at andre importører av kinesiske biler her til lands som jeg har snakket med har langt lavere påslag (MG). Og de jeg har snakket med hos RSA gir et inntrykk av at prisen på Tang vil bli langt nærmere de kinesiske prisene selv om de ikke kan si noe sikkert enda.
#80
P7 / Sv: De har mer på gang. Nemlig Xpeng P7
fredag 15. mai 2020, klokken 11:50
Jo men man er ikke lovpålagt slikt før man faktisk åpner for salg i Europa. Og vi har ikke kommet helt dit med P7 enda.

Ellers er bilen spennende den, men frykter den norske importøren skal ha et for stort påslag på denne på samme måte som jeg synes de har for stort påslag på G3.
#81
Tang EV600 / Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
onsdag 13. mai 2020, klokken 13:29
Er ganske interessert i denne selv, men har fått beskjed om at den mest sansynlig kommer med chademo ( ikke helt sikkert enda). Og hvis dette skulle være tilfellet tror jeg ikke det er mange de får solgt med mindre de klarer å pushe ladeutbyggerne til å fortsette chademoutbygginga med flere stasjoner og ikke minst høyere kapasitet. Hurtiglading på 2timer er ikke akkurat hurtiglading.

Men enig at bilen ser veldig bra ut. Skulle bare ønske de kom med mer info om den. Eneste jeg har fått tak i er at de som sagt tror den blir med chademo da det er nærmest den kinesiske standarden og at det ikke er sikkert de får levert biler før 2021.
#82
G3 / Sv: Xpeng G3
lørdag 09. mai 2020, klokken 16:54
Sitat fra: chargedup på torsdag 07. mai 2020, klokken 16:18
Risikoen for at importør/forhandler kommer til å legge ned dersom et stort antall biler har feks batterifeil er større for Xpeng, BYD, Byton osv enn hos feks VW og det burde gjenspeiles i prisen. Jeg tror de importører som er raske med å ta inn Kinabiler enten tjener masse penger på å være tidlig ute (før mva) og noen få legges ned pga mye reklamasjoner.

At det skal være så mye flere reklamasjoner på kinaelbiler er jeg usikker på. De har stort sett langt mer erfaring med elbiler enn alle vestlige ettersom Kina har satset på elbil lenger enn vesten. Xpeng og Byton er nå relativt nye og kan ha en tøff start på samme måte som Tesla, men også der er det store økonomiske muskler bak og en uttalt langsiktig horisont som gjør at jeg tviler på at de legger seg ned ved første antydning til motstand. Som gjør at jeg tror det skal endel til før satsingen på merkene her legges ned.
Spessifikt for BYD tror jeg det er et merke å legge merke til ettersom de er største el-bilprodusenten i verden siste 6 åra. At de skulle slite mer med batterifeil finner jeg svært lite sansynlig.
Synes jeg xpeng burde ha ligget lavere i pris, så absolutt. Hadde den vært 60-70k billigere hadde jeg vært 95% sikker på at det er min neste bil. Slik det er nå heller jeg fortsatt mot Tesla Model Y. Men skal bli veldig gøy å prøvekjøre Xpeng G3 neste helg. Så får vi se hva inntrykket blir.
#83
G3 / Sv: Xpeng G3
torsdag 07. mai 2020, klokken 13:59
Mulig du får rett.

Jeg synes i alle fall det er en spennende bil og gleder meg til å få prøvekjørt den.

Har en Tesla Model Y i bestilling men usikker på om den blir for dyr og da kan denne være interessant.
#84
G3 / Sv: Xpeng G3
tirsdag 05. mai 2020, klokken 18:46
Å sammenligne denne mot billigste kona faller jo på sin egen urimelighet. Det er en større bil med langt mer plass. I tillegg virker det å være langt mer teknologi og høyere innvendig standard i denne bilen. Toppmodellen havner jo på samma pris som toppspeccet kona. Eneste grunnen til å velge Kona er jo mer etablert merke samt hvis man er ute etter en mindre bil.
#85
Model Y / Sv: Prisstigning?
onsdag 18. mars 2020, klokken 06:22
Les innlegget en gang til. Det er ment som en spekulasjon på at det ikke er usannsynlig at de norske prisene vil øke enda mer fordi den norske krona er så svak. Og et spørsmål om Tesla har garantert for prisen til de som allerede har bestilt slik at de ikke trenger å tenke på nye kurser.
#86
MG ZS EV / Mulig App for MG ZS EV
lørdag 07. mars 2020, klokken 17:43
Kontaktet MG her om mange ting og et av svarene jeg fikk var følgende

Dear Njall,

About the app, our team is exploring the possibilities to have the app feature added in the future, but we are not able to confirm a release date just yet.

Best,
Joyce from MG Motors Europe

Så selv om jeg ikke vil si at noe er sikkert er dette i alle fall noe som gjør at jeg øyner håp for at dette virkelig blir en bil som vil bli bedre og bedre fremover. Ikke helt pånivå med Tesla og deres OTA men har fått mye positive meldinger Og de er raske på å svare.
#87
MG ZS EV / Sv: Software update
fredag 06. mars 2020, klokken 14:45
Står kontaktinformasjon nederst på sida til mgmotor.eu/nn-NO
#88
MG ZS EV / Software update
fredag 06. mars 2020, klokken 10:29
Heisann. Jeg har kontaktet MG om ting jeg mener er problemer med bilen og som burde bli utbedret og fikk en hyggelig mail tilbake.

Det er håp om en del forbedringer.

1. De er klar over at alle varsellydene er plagsomme og fabrikken jobber med ny programvare som skal dempe disse som er antatt å komme medio april.

2. De er klar over at bilen lader for dårlig her til lands om vinteren og jobber med å utvikle programvare for bedre forvarming av batteriet slik at vi skal få mer opptimale ladekurver. Her var det ingen tidsestimat, men forsikring om at det jobbes med.

3. De har overbrakt mitt ønske om mulighet for å se prosentvis gjenværende batteri og ikke bare en estimert kjørelengde.

4. Når det kommer til at MG-pilot ikke bruker regenerering under adaptiv cruisekontroll  er dette et designvalg for full støtte rundt ABS og virker ikke som noe de har tenkt å endre på.

5. Når det kommer til tidsinnstilt forvarming er dette ikke noe de ser på akkurat nå. Her vil det være flott om flere kan sende inn dette som et tydelig markert ønske slik at de kan overbringe det til de som utvikler programvaren.

6. Jeg spurte om bilen hadde samme maskinvare som Asia-bilene slik at den kunne få appstøtte OM de valgte å sette opp serverløsning i europa. Det eneste svaret jeg da fikk var at appløsningen utenfor europa er via en 3.parts leverandør. Så her er det ikke noe klart svar hverken den ene eller andre veien. Antar det egentlig betyr at mulighetene ligger der men at det er helt avhengig av salg om de har tenkt å investere i en løsning eller ikke.

Tenkte i alle fall dette var grei informasjon for de som sitter på gjerdet.

Om bilen får på plass god ladekurve og mulighetene for å¨dempe disse varslene nok til at det går an å ha sovende barn i bilen så er mye gjort for min del.
#89
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
onsdag 04. mars 2020, klokken 09:57
Ser flere her kommer med anekdoter som bevis på at markedet kommer til å flomme over av Model 3 når model Y kommer.
I samme anekdotiske stil kan jeg påpeke at samtlige av de jeg kjenner med model 3 skal ha eller sterkt vurderer å skaffe seg model Y isteden når den kommer.
Når det kommer til hvor mange % som faktisk kommer til å bytte i løpet av første året veit jeg ikke, men selv om det ikke skulle bli mer enn 5% betyr det plutselig fort i nærheten av 1000 model 3 på bruktmarkedet. I dag er det totalt 76 stk på finn.
Om vi fordeler disse 1000 bilene over 1 år så betyr det fortsatt mer enn en dobling av antall model 3 på bruktmarkedet det er klart det kommer til å påvirke bruktmarkedet.

I tillegg så er det slik at veldig mange av de potensielle kjøperne som finnes for brukte model 3 i dag nok har ganske lyst på model Y eller en annen litt større bil og heller vil kjøpe dette, jeg er selv en av dem. Har vært så nærme å kjøpe enb M3 flere ganger siste månedene, men med alle nyhetene om model Y og fremskynding så har jeg latt være gang på gang. Og nå skal jeg få en veldig god deal før jeg heller går for 3 enn Y.

Og når alt kommer til alt tror jeg vi nok heller får at 10% eller 20% av Model 3 eierne vil bytte til Y. Men det er bare spkulasjoner.

For å komme med en konkret spådom for at jeg skal kunne ha retten til å si hva var det jeg sa eller andre skal få retten til å si du tok feil.
1 år etter at TMY lanseres i Norge vil:
TM3 SR+ ligge på under 300.000 på finn
TM3 LR AWD ligge på 350.000 på finn
#90
Model Y / Sv: Model Y in the wild
onsdag 04. mars 2020, klokken 09:43
Jeg skulle gjerne hatt alle specs oppgitt jeg også fordi jeg vurderer veldig sterkt å bestille denne bilen, men jeg skjønner også hvorfor specs ikke er oppgitt.

"Den store hemmeligheten" er at all den tid forumbrukere som oss og allskens bilpresse ikke har nøyaktig informasjon bruker vi masse tid på å spekulere på forum, som gjør at synligheten på internett øker som igjen tilsvarer gratis PR for Tesla.

Og når de første brukerne endelig får bilen kommer youtube og andre sosiale medier til å druknes i first impressions, reviews og specs videoer fordi alle vil være den første til å fortelle om den nye bilen og håper de kan øke følgertallene sine med å være først ute eller ha den beste posten/videoen av dette.

Og vi som henger her på forumet kommer til å kaste oss over alle disse videoene og postene og skrive side opp og side ned om dem.

Hadde Tesla oppgitt alle tall og spesifikasjoner ville interessen vært noe høyere tidligere, men det er først nå når bilen faktisk blir tilgjengelig de har nytte av at interessen er stor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA