Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nilka

#46
EL6 / NIO ES6
fredag 30. april 2021, klokken 18:23
Denne bilen må jo bli en sterk konkurrent til ID4, Enyaq og Audi Q4 samt BMW Ix4 og alle de andre i samme kategori.

Bilen er 4850mm lang, 1965mm bred og 1758mm høy. Bagasjerommet er ca 580liter.
Startprisen på denne er jo helt nede på 358.000rmb. Som tilsvarer ca 460.000 nok. Som alle NIOs biler er det 4-hjulstrekk på alle modeller og akselerasjonen er 0-100 på 5,6 sekunder i billigste konfigurasjon. Da med 70kwh batteri og 420km NEDC.

Utstyrsnivåene på disse bilene ser jo ut til å være svært høyt. Så tror dette også kan bli en storselger i Norge for folk som ikke trenger mer enn 5 seter.
For meg som ønsker 6 seter blir det nok ES8 og hvis jeg går for 5-seter vil jeg nok kanskje velge coupe utgaven EC6 grunnet at den er mer energieffektiv uten å miste så mye plass. Men synes ES6 kanskje er den mest spennende av de NIO kommer med.
Med batterilevetid blir jo startprisen fort ned mot 350.000. Er utrolig spent på hvordan denne vil gjøre set i Norge.
#47
ES8 / NIO ES8
fredag 30. april 2021, klokken 15:04
Siden NIO er på full fart inn i Norge og allerede hr 3 biler i produksjon og en fjerde på vei tenkte jeg at det var på tide og opprette en kategori for hver av bilene.

NIO ES8 er NIOs største bil. Dette er en bil som er 5022mm lang 1962mm bred og 1752mm høy. Bilen fåes som både 6 og 7 seter og i Kina starter prisen på 468.000 rmb som tilsvarer ca 595.000 med dagens kurs. Dette er utifra det jeg kan se før insentiver og inkludert kinesisk VAT på 13%.

Bilen kommer standard med 70kwh batteri som skal gi en rekkevidde på ca 415km ifølge NEDC-standarden. Vil anta den legger seg rett over 300km etter WLTP. Modellen kan også fåes med et batteri på 100kwh. Dette vil gi en NEDC på 580 (tør vi tippe wltp 450km).

Som alle NIOs biler er batteriene i en standardstørrelsen og kan byttes på 3 minutter i deres batteribyttestasjoner. Unikt for NIO er at du kan leie batteri istedenfor å eie det. Dette vil få ned prisen på bilen med ca 70.000 rmb eller ca 100.000 nok. Mens leieprisen for 70kwh batteriet ligger på 980rmb.  Det er allerede bekreftet at NIO vil prøve å sette opp batteribyttestasjoner i Norge da de har flere stillingsutlysninger om det.

Ser selv for meg dette som en verdig utfordrer til Model X i alle fall den gamle varianten. God plass til bagasje mulighet for 6 og 7 seter. Unikt for ES8 er at 2. seterad også lar seg felle ned som 6-seter. Dette har såvidt jeg vet ingen av de andre suv 6-seterne. Utifra bilder er det også mye som tyder på isofix på både andre og tredje seterad. Dette har jeg dog ikke fått bekreftet enda.

Blir pressekonferanse førstkommende torsdag. Er veldig spent på denne og har et håp om at påslaget blir en del mindre enn de andre kinesiske som kommer hit siden Nio etablerer selv og det derfor ikke er flere som skal dele profitten. Isåfall kan dette bli en seriøs konkurrent til flere av de etablerte.



#48
Frykter at den blir dyrere enn det, når jeg ser hvor mye mer andre produsenter prøver å ta her i Norge. Når det er sagt er det jo NiO selv som starter opp her så man kan krysse fingrene. ES8 starter jo på 468 000 rmb. Som tilsvarer ca 595.000 nok. Dette inkludert kinesiske mva så det er jo håp.
Dette kan tilogmed bety at den blir mulig å skaffe for under 500.000 om man leaser batteriet. Men jeg tipper dessverre at vi nærmer oss 700.000 for kjøp.
Når det kommer til hengervekt frykter jeg vi blir skuffet. Usikker på om den får henger i det hele tatt og om den gjør det mistenker jeg mellom 1000 og 1600 som de fleste konkurrentene.

Men ja denne i 6-seter variant er min drøm.
#49
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Underkategori for NIO
onsdag 28. april 2021, klokken 11:20
Nå er det også annonsert pressekonferanse 6. mai klokken 10. må jo være på tide å få en hovedkategori for dette merket. Norges kanskje dyreste utstillingslokale. Har allerede 3 biler i produksjon og kommer med en fjerde i løpet av året. Har noe av de mest interessante ideene om teknologi og livsstil. Men har ikke egen kategori.

Blir litt oppgitt. Jeg administrerer gjerne den delen om folk synes det er for slitsomt.
#50
Nå er det annonsert pressekonferanse med NIO Norge ved Marius Hayler 6. Mai klokken 10.

Blir spennende å se hvor mye informasjon som kommer.
#51
Dette er som sagt verifiserte rykter men blir spennende å se hva som skjer der.
#52
Ser vi er mer enige enn det først kan virke som.

Nå er jo nettopp batteribytte ment som et tillegg til hurtiglading og ikke istedenfor hurtiglading. Nio har mange flere hurtigladere enn de har batteribyttestasjoner.

Og et av de beste poengene er jo nettopp det du snakker om å kjøre rundt med et relativt lite batteri i det daglige og så bytte til stort batteri når du trenger rekkevidden. Om folk klarer å tenke litt i forveien er det mange som vil få nok rekkevidde til å komme til påskehytta uten lading om de passer på å få stort batteri før de drar. Disse vil jo da ikke oppta plass på batteribyttestasjonene.  De som derimot har vært dårlige på tenke frem i tid vil derimot ha en ekstra mulighet. Mens de av oss som har barn som uansett må strekke på føttene kan ty til hurtigladere og lynladere.
Det har også vært uttalt fra sjefen i NiO at når de all til Norge har de et strategisk samarbeid på gang med en av de største navnene i elbilindustrien. Så det er ting som kan tyde på at de kanskje blir de første til å få lade på teslas superledere. Ganske naturlig å tronet de kan ha slike samarbeid all den tid Nio bygger stort superladernettverk i Kina som Tesla kan låne å lade på der.
For så å bygge ut mindre selv i Europa.
#53
Tja tror du bare skal gå inn å lese deg opp på hvordan dette faktisk fungerer på NIO før du fortsetter å uttale deg.
Batteribyttestasjonene er ganske små og nette. Man trenger ikke dekke samme mengde som en bensinstasjon ettersom de fleste på lange utfarter starter med full tank.
At man må standardisere batterier på tvers av fabrikanter er bare tull. Det blir som å si at teslas superchargere ikke kan fungere siden det bare er Teslaer som får lade der.
Og at batteriet ikke kan være en strukturell bit av bilen bare fordi det kan byttes er noe av det mer underlige jeg har hørt i dag.

Anbefaler deg å lese deg litt opp på dette.

NIO har sålangt utført ca 2 millioner batteribytter og synes dette hr gått såpass bra at de nå har kommet med løfter om kraftig utbygging nord i Kina. Innen 2025 skal de ha 5000 stasjoner.

Et batteribytte tar heller ikke mye lenger tid enn å fylle en tank. Faktisk er snittet på tid ved pumpa ifølge justervesenet 3 minutter. Det er samma som batteribyttet.
#54
Hva er det som gjør at du tenker batteribytte er feil spor? Personlig ser jeg svært mange fordeler utover det å raskt komme videre med fulladet batteri. Sørlig kombinert med muligheten for å leie batteri. Så jeg er nysgjerrig på hvilken ulemper du tenker dette bringer.

Fordelene slik jeg ser det.

1. mulig å bytte til større batterier de gangene du trenger det for langtur men slik at man generelt produserer for mange store batteri som er miljøverstingen for elbiler.
2. ved at batteriene byttes og blir diagnostisert hver gang de byttes får man tidlig mulighet til å fikse eventuelle feil på batteriene som gjør at man kan unngå at batteriet fortsetter å bli mer og mer skadet til det uopprettelige.
3. ved å kunne bytte batterier når som helst bør bilens verdi være høyere ved videresalg side. Man kan garantere at batteriet er friskt og helt.
4. fordi det er hele batterimodulen som byttes kan man når det kommer nyere teknologi få bla.a. Raskere ladehastighet til bilen uten å måtte inn på verksted å gjøre om mye. Eksempler på dette er når NIO skal komme med solidstate batteriet sitt i 2022 hvor det er snakk om 2-3 ganger økt ladehastighet på lynladere.
5. det åpenbare med å få bilen raskt fulladet.

#55
Overrasker meg at det er så lite oppmerksomhet rundt dette.

Her har vi en startup som faktisk har gjort mye nytt og tatt mange grep og begynt å produsere men ingen egen forumkategori på tross av at de kommer med 3 biler til Norge til høsten og en fjerde i første halvår 2022. De har annen tilnærming til batterier med batteribytte og leie.

Synes det er merkelig rett og slett. Særlig når andre merker får egen kategori bare det virrer et rykte.
#56
I Kina begynner ES8 på 468.000 rmb som tilsvarer 602.000 nok med dagens kurs. Dette er før subsidier, men såvidt jeg har skjønt med kinesisk merverdiavgift på 13%

Om vi tar med frakt og norske kostnader er det et håp om at den kanskje kan starte på ca det samme.

Den store spenningen er jo om NIO går like hardt ut i Norge som i Kina. I Kina så har du gratis service hele bilens levetid, og du er fullforsikret hele bilens levetid. Dette gjelder kun nybilkjøper. Om dette blir medi Norge må nok prisene noe opp, men kan fortsatt være aktuelt da det er snakk om store besparelser.

ES6 og EC6 ligger vel på rundt 470.000nok som startpris i Kina. Så er det jo der mulig å leie batteri istedenfor å kjøpe.  Og da går prisen ned med over 100.000 sist jeg sjekka. Så ingen tvil om at dette bli spennende.

Er selv ganske interessert i ES8, men litt usikker på om jeg vil ha 6 eller 7 seter konfigurasjon. Og igjen så kommer det an på prisen.
#57
Hengervekt er ikke noe jeg har funnet noe om men finnes mye fine videoer av både ES6, ES8 og EC6.

ES8:

https://youtu.be/niqoaS0U-TM


https://youtu.be/prNsevvvMQk


https://youtu.be/UunlXv9Zl4o

EC6:


https://youtu.be/3HQgAxUDYB0

ES6:


https://youtu.be/aLs2n5sxODg
#58
elbil.no og elbilforumets nettsider / Underkategori for NIO
tirsdag 13. april 2021, klokken 12:27
Nå som NIO kommer til Norge og ser ut til å komme med alle bilene sine samtidig burde vi kanskje få en egen kategori for disse bilene også. De bringer jo tross alt også muligheten for raske batteribytter samt mye annet snacks.

#59
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
onsdag 17. mars 2021, klokken 15:52
Er enig i at det ser rart ut med dette veldig lille bagasjerommet. 48 cm lenger og 10 cm breiere enn en Hyundai kona men samma størrelse på bagasjerommet virker tåpelig.

Det skal sies at jeg har sett et par videoer fra Kina. Jeg kan ikke kinesisk men når de står der og prater spretter tallene 650 og 880 opp mens de gestikulerer inne i bagasjerommet noe som kan minne om høyden til nakkestøtte og helt opp til taket. Og det så jo ut som mye mer plass enn kona så lov å håpe det er noen bom i kommunikasjonen her.
For med bagasjerom som ZS ev eller større blir nok detta kjøp. Med rom som Hyundai kona blir det nok noe annet.
#60
MG5 EV / Sv: Hengerfeste?
tirsdag 16. mars 2021, klokken 11:41
Bilen skal komme til høsten og ha støtte for 550kg hengervekt. Ikke all verden men bedre enn kona og e-Niro.

Rekkevidden er også oppgitt til over 400km på dagens europeiske pressekonferanse.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA