Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nilka

#1
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
søndag 13. februar 2022, klokken 10:31
Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 04. februar 2022, klokken 11:19
Siden Europa ligger litt etter Kina så kan en få ett innblikk i hva som kommer i neste versjon 3.1, har lys skjem modus, "gjennomsiktig" karosseri i 360, (som jeg håper blir med til Europa) AVAS som kan slåes av og Phone as Key, i Kina har de også 2 kontoer pr bil.

På en QA session med William Li på NIO house i Oslo fikk vi opplyst at NOP skulle komme i en oppdatering i mars og at Bluetooth nøkkel skulle komme i Juni. Ingen husker å spørre om flere kontoer men jeg har blitt forsikret om at det er på vei har jeg fått beskjed om av ansvarlig for brukeropplevelse. Det er snakk om
Kontoer knyttet til skya slik jeg har forstått sånn at man kan dele bilnøkkel til hvem som helst som har NIO-konto og at uansett hvilken NIO du låner er alle innstillinger justert for deg når du setter deg inn. Er i alle fall slik det fungerer i Kina.
#2
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
torsdag 27. januar 2022, klokken 17:25
Wltp er oppgitt med 20" ifølge Nio sin hjemmeside. Synes uansett resultatet er relativt bra.
Når det kommer til enyaq er det gjort en feil slik at red og awd er forbryter mtp resultater.
#3
ES8 / Sv: Spørsmål og svar
søndag 02. januar 2022, klokken 09:41
Det er litt vanskelig å svare helt sikkert på om 22kw lading er mulig å få i fremtidig OTA. Men det vi vet er at de i Kina selger en hjemmelader for 22kw og at bilen i det markedet kan utnytte den hastigheten. Så spørsmålet er hva løsningen der er og om dette er endret hardwaremessig i den europeiske versjonen. Jeg skal høre med servicesjefen hos Nio og se om han vet noe.

Det finnes en universal gitterløsning for 7-seter og de samarbeider med et firma i Sverige for å lage en gulv til tak løsning for 6-seteren og en bedre for 7-seteren.

Når det kommer til setestøtte er det vanskelig å si spesifikt. Jeg er selv 188 og har aldri hatt bedre seter, men det betyr jo ikke at de er gode nok for deg.

Det er flere festepunkter for bagasjeromssikting i bilen. Om du ønsker kan jeg ta bilder og sende deg fra min 6-seter om du bare gir meg en måte å kontakte deg på. Det er også et 12v strømmuttak bak i bilen.
#4
ES8 / Sv: NIO ES8
søndag 26. september 2021, klokken 21:38
Sitat fra: JohnPGriff på fredag 24. september 2021, klokken 11:17
Uten batteri koste bilen i China 471 800RMB (628 000NOK). Dette har også inkludert en subsidie av 22 500NOK som er trukket fra liste pris.
Dette er forsovidt sant, men det er viktig å huske at dette også inkluderer kinesisk mva på 13%. I Kina er BEV momsfritt, men dette er noe du må få tilbakebetalt i ettertid, så priser oppgis med MVA som her utgjør ca 80.000. Frakt og klargjøring (understellsbehandling) til Norge koster ca 30.000.

I tillegg er det interessant å ta med i betraktningen at NIO har valgt å legge seg på at 10 NIO-points er 1,2 NOK. Dette er interessant fordi 10 NIO-points også omregnes til 1 RMB. Det er mao. Mulig NIO har brukt en lavere omregningskurs når de har beregnet norske priser. Vi kan i alle fall håpe.
#5
ES8 / Sv: NIO ES8
onsdag 22. september 2021, klokken 22:55
Pris og specs kommer 30. september. Det er ingen som får bilen sin før dette. Isåfall tror jeg NIO får massivt PR-trøbbel med mange sinte UAB-folk som lurer på hva i H**** de driver med.

At bilen er i salg i Kina og har vært det lenge er en ting, men ryktene skal ha det til at det er nye batteriløsninger på vei i morgen eller på annonseringen som kan ha store konsekvenser for prisingen og om så stemmer er det ikke så rart at det har blirt litt utsatt.

Når det kommer til bilenes produksjonsdato er den meg bekjent fra ca midten av Juli.
#6
ES8 / Sv: NIO ES8
fredag 03. september 2021, klokken 18:56
Sitat
Hi Elektro, hvis du snakke om at bilen har støtte for 180kW eller 210kW ladereffekt, dessverre er dette for høy. Ut fra hva jeg kunne få ut av NIO men var ikke offentlig bekreftet, maks effekt er under 115kW. Forhåpentlig kurven er flat til en relativ høy SoC. Lest at BYD Tang hold rundt 113kW helleveien til 64%. Som har vært skrevet, en flat kurv fra 10% - 80% har sin fordel hvis den kan holde en relativ høy effekt.

Ladestasjonene skal ha 180kw kapasitet. De jobber med å sjekke hvor mye batteriene tåler og de håper å ha 120 kw. lading klart når de første bilene leveres men ønsker på sikt å øke til 180. Men de må ha mer data før de vil komme med oppdateringer som støtter dette. Lading er litt annerledes i Kina pga hvordan strømnettet er utbygd. Derfor har de ikke fått testet disse hastighetene som vi forventer her til lands. Dette er også en av grunnene til fokus på swapstations.
#7
ES8 / Sv: NIO ES8
fredag 03. september 2021, klokken 18:18
Sitat fra: JohnPGriff på fredag 03. september 2021, klokken 17:49
Sitat fra: elektro på torsdag 02. september 2021, klokken 20:37
Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. september 2021, klokken 06:09
Sitat fra: elektro på onsdag 01. september 2021, klokken 23:01
Tipper NIO må ned på rundt 700.000 fullutstyrt, inkludert eie av 100 kWh batteriet. Da ryker kanskje e-tron her i gården, pga. plassen i ES8. Og så har jeg ikke ting som ventilerte massasjeseter i dag..  :)

Ellers så blir det vel å vente på Rivian R1S da, den koster 608.000 direkte oversatt fra Dollar til NOK med "Large Pack" (135 kWh batteri / 300 miles EPA). Eller 695.000 med Premium interiør/utstyrsnivå, Metallic lakk. Off Road pakke og 21-tommers hjul.
Tja, 700k var da veldig lavt. Tror nok den går greit for opp mot 800k. Er vel fremdeles godt under etron 55 og med vesentlig bedre plass.


Men kommer R1S til under 700k full pakke er det "shut up and take my money" for min del.

Hvorfor skal NIO være vesentlig dyrere enn Rivian? Fordi europeisk premium er enda dyrere, si... Ja, selv Model X koster jo fra 1 mill. nå. La oss snu på det da, hvorfor er Rivian så billig?

Hvis ES8 koster 700k med 100kWh batteri, er det "shut up and take my money" for min del. Men så veldig mye mer er jeg ikke villig til å betale. Da vil jeg i alle fall først vurdere plassen i BMW iX i40 (må ikke ha 7-seter, kun stort bagasjerom) eller vente på Rivian. Er jo også nysgjerrig på hvordan ladehastigheten på ES8 er, synes det har vært mistenkelig stille rundt det. Vil også gjerne se hvordan bilen fungerer generelt på vinteren. Tenker lys, viskere, dørhåndtak osv.

Er redd den blir dyrere enn 700k, men samtidig kan den jo faktisk også bli billigere, med BaaS (Battery as a Service). Noen interessante perspektiver på dette i denne artikkelen, selv om det er vedr. ES6. https://seekingalpha.com/article/4375356-baas-is-big-reason-to-buy-nio

La oss si at man betaler 600.000 for bilen, altså ES8, og 1.500/mnd for batterileie. Kunne det vært noe?

På NIOs Kinesiske sider koster bilen som kjent 468,000 RMB (627.634 NOK) som 7-seter. Det som kanskje ikke er like mye omtalt er teksten under, hvor det står "Velg NIO batteriutleie, og bilprisen reduseres med 128,000 yuan (171.571 NOK) *Utstyrt med en 100kWh batteripakke."

Dvs. en bilpris på 456.063 NOK, direkte oversatt. Da sier jeg i alle fall "shut up and take my money"!! :D

Bilen NIO ta til Norge er Signature versjon med alt utstyr som standard. 100kWH batteri koste RMB 58 000 ekstra i China og pris med 100kWH er RMB 616 000 (NOK 826 000). NOK 456 063 er ikke riktig pris for bilen som NIO vil selger i Norge. Som en FYI det er ingen MOMS ut 2022 i China for elbiler eller hybrid. 70kWh versjon er ikke aktuelt for Norge. Det er riktig at hvis du velge BaaS bilens pris med 100kwH batteri er redusert med RMB 128 000 som er NOK 165 000 Uten batteri koste Signature versjon i China RMB488 000 (NOK 654 000). Måneds kost i China for BaaS (100kWh batteri) er RMB 1480 som er NOK 2 000/måned.
Hvis i start fasen NIO er OK med å selge ES8 (Uten Batter og med BaaS) som en del av en "Lanserings Kampanje" til en pris under var du betale i China, mulig pris er kanskje rundt 580 000 til 600 000 eller 599 000 som Tang. Måneds kost for BaaS kanskje NOK 2 000 - NOK2 500 avhengig at BaaS er MOMS pliktig eller ikke. Hvis bilen er leaset, jeg regner med ett måneds beløp og du slipper unna MOMS inntil videre.
Med kjøp av bilen med 100kWh batteri det er vanskelig å tenke en bil som koste NOK826 000 i China selges langt unna den prisen her in Norge, kanskje igjen bare i begynnelse med en "Lanserings Kampanje". NIO China må har en veldig bra argumenter over sin "Brukere" i China om hvorfor vi i Norge kan kjøpe en bil som fraktes tusenvis av km's er billigere en de kan?
Min følelse er NIO ønske å prioritere BaaS. Leasing selskaper muligens vill like dette også, på grunn av batteri i bilen er "Future Proof" og når bilen selges etter 3 år, det er NIO som har ansvar for batteri og SoH og med BaaS er "ALLTID" 100%
Om 3 år med en restverdi av rundt 55% mulig høyere. Bilen vil har en brukt verdi av NOK330 000 - NOK 350 000 som er latterlig billig. På Eggemoen på onsdag Marius Hayler presisert at BaaS måneds kost skal ikke opp, men overtid ned. Batteri kapasitet skal opp slik at det er fult mulig du vil få en 150kWh batteri for de samme pris som du har betalt for 100kWH. Hvis senere de åpner for 70kWh for folk som meg som klare seg OK med en e-tron 50 med "bare" 65kWh "BaaS" er en måneds kostnad jeg kan svelger.

Selv om elbil i Kina er mva-fritt er det slik at bilens priser oppgis med 13% mva. Dette kan du deretter få trukket fra eller tilbakebetalt etterskuddsvis.
I tillegg har NiO sagt at de ikke ønsker at prisene på bilen skal være forskjellig i forskjellige markeder utenom mva og avgifter. Dette vi gi en pris på ca 720.000 inkludert batteri. Med Baas er prisen ca 550.000.
Slik jeg har forstått er det også slik at NIO vil sette prisen en gang og så er det prisen. Tilbud vil i den grad det kommer være i form av flere tjenester ekstra utstyr og lignende ikke endringer på selve prisen. Av denne grunn tror jeg dessverre vi snakker 750.000 m batteri og 599.900 med Baas

Men om de klarer 50.000 lavere vil det være fantastisk mye bil. Fikk også bekrefta at de ikke kommer med 70kwh batteri i Norge og ikle helt skrape biler. Men noen flere valg vil det komme på sikt.
#8
ES8 / Sv: NIO ES8
fredag 03. september 2021, klokken 18:02
Jo de bygger også egne ladere i tillegg til batteribyttestasjonene
#9
ES8 / Sv: NIO ES8
fredag 03. september 2021, klokken 16:29
At du ikke liker utseende er helt greit. At du ikke liker interiøret er også helt greit. Er uenig med deg i at det ser billig ut. Synes det ser langt finere ut enn tang som jeg prøvekjørte på onsdag. For meg fremstår den som et glorete forsøk på å se dyr ut. Men kvaliteten på sømmer var kritikkverdig.
At du foretrekker BYDen og at den kan være en bedre bil for deg skal jeg ikke benekte.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor du misliker at de bygger ut eget ladenettverk? Hva i alle dager er galt med at det blir flere ladere tilgjengelig? Eller har du rett og slett ikke fått med deg at hurtigladere fra NIO skal kunne brukes av alle?
#10
ES8 / Sv: Testkjøring med ES8
fredag 03. september 2021, klokken 16:23
Eventen er over så er nok ikke mulig. Men om du vil se bilene er det bare å sende en Mail til Nio så ordner de det.
#11
ES8 / Sv: NIO ES8
tirsdag 31. august 2021, klokken 17:35
Leien av batteri kan når som helst avsluttes og da kan du heller betale for batteriet om du ønsker det. Skjønner at dette kan virke avskrekkende på folk men det er mange gode muligheter her. For min del vil jeg nok gå for leie det første året frem til NIO har lansert sitt 150kwh batteri. Når dette kommer vil jeg vurdere kjøp.

Andre alternativer er at jeg 10/12 måneder leier det minste batteriet som holder til all daglig kjøring og så leier det store når det er ferie og tid for langtur.
Det er selvfølgelig avhengig av hva prisen på leie blir. I Kina tilsvarer prisen at du vil betale mer for leie enn eie etter mellom 7-8 år.
#12
ES8 / Sv: NIO ES8
tirsdag 31. august 2021, klokken 12:10
Skulle ønske du hadde rett men tror du er et godt stykke unna basert på prisen i Kina. Man får den kanskje til den prisen om man kjøper den uten batteri g heller går påbatterileie gjennom Baas.
#13
Tang EV600 / Sv: Prøvekjøringer
onsdag 25. august 2021, klokken 22:43
Sitat fra: VoltWay på onsdag 25. august 2021, klokken 17:29

Det blir spennende å se hvordan den klarer seg på vinteren. Det er lite snø og minusgrader i Kina. Ikke minst panoramataket som skal bli kjent med snø og is.


At Kina ikke har kaldt klima med is og snø er vel ikke akkurat riktig. Er jo bare 1/2 år til de skal holde vinter-OL.
Mange steder med ned mot og under -20 grader celcius i Kina. Med det sagt så er BYD sitt hovedkvarter i Shenzen med subtropisk klima. Men de selger biler over alt og har jo alt mye erfaring med norske vintere når det kommer til bussene som går i Oslo.
#14
EL6 / Sv: NIO EL6
tirsdag 24. august 2021, klokken 14:04
100 kWh pakker på de første som kommer til Norge. 84 kWh pakkene selges ikke lenger. I løpet av 2022 skal de komme med noen 150kwh pakker. Så blir spennende å se om de leverer på det området eller ikke.
#15
ES8 / Sv: Lading og batteri (se eget delforum for batteribytte)
torsdag 19. august 2021, klokken 10:51
Nio Norge har ikke villet gå ut med priser enda, men NIO sa ved siste kvartalsrapport at bilene skulle prises identisk i hele verden og at kun avgifter og mva skulle gjøre at det ble forskjeller. Dette var noe de sa i forbindelse med at de snart skal slippe to nye modeller under et eget billigere merke, men indikasjoner tyder på at dette er planen over hele fjøla. Isåfall vil toppmodellen i Norge ligge på ca 720.000 med dagens valuta med 100kwh batteriet. Om man går for baas (batterileieløsninga) vil prisen være i nærheten av 570.000.

Når det kommer til landinga så tror jeg dine estimater stemmer ganske godt, men hva som skjer fremover er vanskelig å si. Nio har jo varslet solid state eller solid state hybridbatterier for salg allerede i 2022 og jeg har kommet over artikler som sier at det er snakk om å øke ladehastigheten for disse opp mot 300KW med dagens biler om man bytter til disse batteriene. Men dette blir kun spekulasjoner
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA