Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - el-sprell

#16
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
lørdag 05. desember 2020, klokken 19:21
Har fått VIN 835XXX på M3P, bestilt i slutten av oktober. Ut i fra den tyske listen kan jeg like gjerne ende opp med 77kWh som 82kWh batteri. Men hvordan kan Tesla selge begge bilene med lik oppgitt rekkevidde? Er det ekstra stor buffer på bilene med 82kWh?
#17
Audi e-tron / Sv: Leveringstakten ser ut til å øke
mandag 28. oktober 2019, klokken 22:20
Helt ok ja...
#18
TAYCAN / Sv: Ladeport
torsdag 26. september 2019, klokken 23:45
Sitat fra: elektro på fredag 20. september 2019, klokken 20:22
Sitat fra: Rollep på fredag 16. august 2019, klokken 16:47
Sitat fra: daktari på fredag 16. august 2019, klokken 14:22
Uheldig hvis de nå flytter DC over på høyre side når I-pace og e-tron har den på venstre siden. Da blir det kluss med parkering på ladested. Håper dette bare er for England (Fully charged er engelske).
Bilen var en av de vanlige testbilene og ble testet i Tyskland, kan uansett ikke tenke meg at de skulle lage et spesielt oppsett for England.

For meg er det ett fett om DC kommer på høyre eller venstresiden, det viktige er at jeg får AC på venstresiden ellers kan jeg ikke lade den hjemme i garasjen ;)

Du får nok AC på begge sider, men mot tillegg. Ser ut som standard DC/AC er på høyresiden, overraskende nok.
https://youtu.be/ir4ty9GVMM4 (Ser ikke ut til at denne lynladeren er har væskekjølte kabler, hadde håpet å se 270-tallet.)

Ladeporten på siden foran førerdøren gir mening på SUV med hengerfeste og stor bakluke, kanskje med hundebur osv. Her virker det litt upraktisk, særlig fordi bilen er lav og det er lett å skade frontspoileren.. ved sidelayout på laderen spiller det liten rolle hvor den er. Sikkert en grunn til at den er foran, men rart de ikke har den på venstre side som andre tyskere.

(Foran, som en del koreanere og hybridene til VW har, er dårligste løsning mht. ising..)

Tipper det er for å gjøre det likt som på Porsche sine sportsbiler. Har aldri tenkt på at det er noe problem å fylle på høyre side på min. Om det er den "riktige" avgjørelsen er et annet spørsmål.
#19
Tenkte mest på at vindmøllene stod stille nedover i Sverige den dagen han kjørte E-tron. Teslabjørn mente at det var veldig lite vind. Strekket med våt asfalt var vel ikke så alt for langt?  :)
#20
Får 20% forskjell i forbruk i en 90km/t test med egen bil (21"). Samme strekning og tilsvarende vær/vind/temp. Har prøvd flere ganger å oppnå samme tall som Teslabjørn, uten hell.
#21
Sier noe der.  På slutten av videoen med E-tron har Teslabjørn satt opp en tabell som viser forbruk.
Det står Model X Raven med 258Wh/km, og E-tron med 291Wh/km.
Dette tilsvarer 12-13% forskjell. Hadde kanskje vært 15-20% hvis bilene hadde blitt kjørt på samme dag?
#22
Testet ikke Teslabjørn lading på forhånd, uten Range Mode?
Hvor han opplevde samme ladehastighet som under 1000km turen.
Mener han snakker om dette under livesendingen, hvis jeg ikke husker feil.
#23
Han ladet vel en gang mindre med X. Trengte kun 1 ladestopp før han ladet ved snupunktet, hvor E-tron måtte stoppe to ganger. Så på det tidspunktet var fordelen med større batteri 'brukt opp'.
#24
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 23. september 2019, klokken 08:24
Sitat fra: PF på mandag 23. september 2019, klokken 06:13
Men ennå så brukte de akkurat like lang tid på 1000km.
Ok, Audien ble slått med tre minutter.
For de som ikke har fått dem med seg, Bjørn kjørte samme rute dagen etterpå med en e-tron.

Vel, X`en startet vel med "kun" 92%. Hadde treg lading på flere plasser. Så her ligger det nok en del forbedringspotensial i bilen og laderene.

Men det hele viser at ladehastighet ikke er alt, da X`en ladet betydelig tregere enn hva E-tron gjorde. Tidsmessig var det dødt løp da 3 min på over 10 timer er småtteri

Kan like så godt si at lavt forbruk ikke er alt heller :)
To forskjellige måter "å løse det på". Det optimale er selvfølgelig lavt forbruk og høy ladehastighet, som Model 3 har bevist :+1:
#25
Sitat fra: JorEl på lørdag 21. september 2019, klokken 22:31
Denne bør vel legges her, slik at forbrukere kan gjøre et godt valg. Model X Raven(nyeste modell)

https://youtu.be/Wu48rQ2vJms
Pent forbruk med Raven 8) Skulle helst sett at Teslabjørn testet E-tron igjen. For tallene han har på E-tron sliter jeg med å gjenskape, selv med 21". De er for høye:)
Regner med at det kommer en Model X Raven vs E-tron 55 (1000km challenge) video fra Teslabjørn i morgen :+1:
#26
Audi e-tron / Sv: Wifi i bilen
søndag 22. september 2019, klokken 23:01
Ikke mulig, så vidt jeg vet. Dessverre.
#27
Audi e-tron / Sv: Hvorfor velge/betale ekstra for sort taktrekk?
torsdag 12. september 2019, klokken 22:49
Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 12. september 2019, klokken 22:42
Da krysser jeg fingrene 🤪
Jepp! Er litt merkelig det der ???
#28
Audi e-tron / Sv: Hvorfor velge/betale ekstra for sort taktrekk?
torsdag 12. september 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Kåre Knatten på torsdag 12. september 2019, klokken 20:23
Det står moon silver

Mener å huske at det stod det hos meg også (noe jeg reagerte på), men taktrekket er sort :)
#29
Audi e-tron / Sv: Hvorfor velge/betale ekstra for sort taktrekk?
torsdag 12. september 2019, klokken 16:18
Står det midnight silver (eller noe i den dur)?
#30
EQC / Sv: Tester og medieomtaler av EQC
onsdag 11. september 2019, klokken 09:15
Sitat fra: Håvar på onsdag 11. september 2019, klokken 07:56
Sitat fra: el-sprell på onsdag 11. september 2019, klokken 00:00
De kjørte til bilen viste 0%.

Aha, takk. Da er det ikke så rart bilenes oppgitte forbruk i testen avviker fra det som ble regnet ut over her.

Nåja, virker som det er en del kjørecomputere som underrapporterer forbruket.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA