Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Skagget

#1
Jag har 2st Think Classic, en röd och en svart.
Den svarta är svenskregistrerad, och den röda är importerad från Norge, men är ej registrerad i Sverige. Papper för ursprungskontroll medföljer.

Den svarta lithium-konverterade jag för några år sedan, och körde med i drygt ett år. Sedan blev den stående och DC/DC:n laddade ur lithium-packet och dödade flera celler. Hade bara byggt in skydd som var aktivt under färd och laddning.
Utöver detta så har den haft problem med park-lock som är vanligt på dessa bilar. Det har också varit något glapp med värmaren så att den inte startat ordentligt. Har några skönhetsfel utöver detta också, men har varit besiktat och körd i närtid.
Batterilådan är tom och är utmonterad ur bilen.

Den röda köpte jag som den är för drygt ett år sedan. Den har bensinvärmare, och har ett original batteri-pack. Även denna kan ha problem med park-lock, men jag har aldrig kört den, så det är oklart.
Jag har monterat ut batteri-lådan, och testat att ladda upp modulerna individuellt, och kan konstatera att några håller spänning, och några är heldöda. Jag har utöver detta ca 25st lösa batterimoduler, där de flesta i varje fall håller spänning. Jag kan inte lämna några garantier kring hur stor effekt som kvarstår i batterierna. Det som behöver göras är att cykla-batterierna och pussla ihop ett batteri-paket med likvärdiga batterimoduler.

Jag har även en iCharge-laddare för ändamålet, som kan följa med om så önskas.

Pris: Kom med ett bud.
#2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Airbag Programmet
mandag 05. juli 2021, klokken 14:25
Hi OneMore, I sent you a PM about this software and the interface. Got no response from you...

Do someone else have this software and a wiring instruction so that I can fix the airbag lamp on my Th!nk?
#3
Tack för tipsen!
Jag ska testa att blanda ut med aceton...


Caspar:

Har du exempel på bild på hur du/någon har gjort en sådan modifikation?
Har tänkt byta till typ2 för att kunna ladda på stan, men har inte kommit på en bra och snygg lösning.
#4
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Ladduttag Th!nk Classic
tirsdag 20. april 2021, klokken 11:03
Ibland har man otur..
Har någon plast-delen under rutan att sälja?

Jag behöver också svart tröskel på förarsidan ifall någon även har den.

#5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Halvljusautomatik?
onsdag 22. april 2020, klokken 09:05
Den är ju förhållandevis enkel att konvertera, och bra mycket modernare än Clio Electrique, så att exportera några Th!nk-lik från Norge till Sverige och konvertera kanske hade varit en bra idé!

Tack för svaret, vad kan vara fel när automatiken inte fungerar?
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Halvljusautomatik?
fredag 17. april 2020, klokken 08:42
Har PIV 4 halvljusautmatik? Har för mig att jag sett det någonstans, men det är ingen halvljusautomatik på min.
Så funderar på om den inte finns eller om den är trasig.

För övrigt gick min lithiumkonverterade Th!nk genom besiktningen här i Sverige igår! Vi har inga krav på specialbesiktning med byte av batterikemi, så det är mycket enklare att konvertera här.

#7
Vakumpumpen som går igång så fort man bromsar på min Th!nk, låter väldigt mycket. Är det så på alla Th!nk-bilar, eller är det något fel på just min?

I en annars så tyst bil som en elbil är, så är det ett väldans oljud från denna pump. Ska det verkligen vara så?
#8
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Justering av dörrar
mandag 06. januar 2020, klokken 00:59
Tack för svaret!

Nu har jag iallafall löst det på min bil. Det slutade med att jag flyttade kroken som låser ska haka ihop med i karossen.

De två skruvarna(TX30) sitter fast i en bricka med gängor i, som passar in i två fyrkantiga hål. Om man vänder på den brickan, så kan man flytta kroken några millimeter längre utåt.
Man måste ta bort plasten vid stolpen med säkerhetsbältet på (eller lossa skruvarna och känna sig fram med handen som jag gjorde) för att komma åt att hålla i brickan bakom.

Efter att jag flyttat kroken var det bara att smörja upp och motionera upp låset ordentligt så började det funka mycket bättre.
#9
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Justering av dörrar
mandag 23. desember 2019, klokken 09:13
Min Th!nk har färdats 1km!

Har fått in 17kwh litium i batterilådan, och tagit en snabb provtur.

Jag har massor att fixa, t.ex. att dörrarna inte går att stänga. De bara studsar upp igen. Ger man bilen en hockeytackling utifrån brukar de dock stängas.
Hur och var justerar jag detta? Nån som haft samma problem som vill peka mig i rätt riktning?
#11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Plastpaneler
tirsdag 26. november 2019, klokken 10:31
Jag har ett stort hål i min "sparklåda" nedanför förardörren. Är det någon med ett reservdelsobjekt som kan sälja en sån panel i bra skick? Helst svart.

Något tips på hur man annars kan laga detta i plast?
#12
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Ni-Cd batterier
tirsdag 01. oktober 2019, klokken 09:40
Har du dessa kvar?

Är det samma SAFT-moduler som i Th!nk eller Clio Electrique?
#13
Sitat fra: Caspar på torsdag 19. september 2019, klokken 18:06
Har du kommet noe lenger her med dine konverteringsplaner basert på Thinkdeler?

De planerna ligger i vila, så att säga :)

Jag fick tag på en Think Classic jag tänkt plocka delar från för att konvertera min vw 1303s, men jag blev lite förtjust i Thinken, så jag vill hellre laga den och köra med den som den är istället.

Att konvertera bubblan får jag göra nån annan gång.
#14
Jag kom på ett enkelt tips du kan kolla på din bil när jag skruvade på min egen igår.
Kolla så att luckan under förarstolen där nipplarna till vattenpåfyllningen finns är ordentligt fastsatt.
Det finns en brytare där som ska se till så att luckan är på när man kör bilen, kolla även så att den brytaren funkar som den ska.

I och med att du skriver att meddelandet kommer och går, så kan det vara glapp här, då det ger det felmeddelandet när luckan inte är på.

#15
Du behöver en Nikometer för att läsa av felkoderna via OBDII.
Du hittar länk på wikin!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA