Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TheKid

#1
Vurderer nå om jeg skal gå for et komplett solcelletak fra Otovo. Fersk på området så setter pris på tilbakemeldinger fra folk som har efaring med Otovo eller kunnskap om solcelletak generelt.

Vi har en hytte i Bamble som takareal på rundt 100 kvm. Takstein må byttes i løpet av et par år. Har fått tilbud mellom 150-200.000. Siden taket allikevel må byttes, vurderer jeg solcelletak i samme slengen, mest fordi det er litt gøy. Så lenge jeg kan forsvare investeringen, har jeg egentlig lyst til å gå for dette.

Har fått tilbud om komplett klargjøring for 400.000. Systemstørrelsen er da 4.75 kWp, noe som gir estimert årlig produksjon på 3.777 kWh. Dette inkluderer da både aktive og passive takstein. Er allerede kunde hos Tibber så overskuddsstrøm kan jo selges. Sikkert greit siden vi ikke er på hytta hele tiden.

Så: GO eller NOGO?
#2
Model 3 / Er det lurt/nødvendig å foliere bilen?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:32
Hei.
Går til anskaffelse av ny bil nå straks. Blir første bilen, så jeg lurer på om jeg burde burde gjøre noe for beskytte lakken eller generelt mot steinsprut. Er ikke en sånn autofil type, så jeg er egentlig bare på jakt etter å gjøre det smarteste og ikke sånn go crazy pimp-my-ride style :-P

Er det f.eks. smart å kjøre steinsprutfolie på utsatte steder bare og ellers ta lakkforsegling for enklere vedlikehold? Er selvfølgelig innstilt på å ta vare på bilen og håndvaske den med jevne mellomrom, men er nok ikke typen som koser meg med bilvask og voksing og slik.

Og en annen ting: Hvis jeg først bestemmer meg for å foliere, er det like greit å kjøpe en svart bil og ta kosten i samme slengen med å foliere den om til en gråfarge?

Kanskje også verdt å nevne at jeg ser for meg å bytte bilen om 2-3 år...
Tilbakemeldinger mottas med stor takk, da jeg er greit forvirret og ikke klarer å bestemme meg :-D
#3
Tesla / Ny TM3 eller gammel TMS 85?
søndag 10. februar 2019, klokken 23:09
Ok, opprinnelig stod det mellom Kia e-Niro eller gammel Tesla S 85. Nå har jeg bestemt meg for Tesla, da jeg jo er en techie og Apple-fan – og egentlig ikke burde fornekte meg selv :-P
Spørsmålet blir dermed: Ny Model 3 (LR med autopilot) eller gammel S til samme pris (ca 530.000)?

TMS er sikkert det mest fornuftige mtp bagasjerom, men TM3 frister mer pga lenger garanti og nyere tech. Pluss at jeg elsker det minimalistiske interiøret. Tror kanskje også at det er lettere å selge 3'ern om et par år når idealbilen for oss, Tesla Y/Byton, kommer. Fram til da kommer det også en del biler med rundt 450 km i rekkevidde, så da er kanskje 100 km ekstra med firehjulstrekk mer tiltalende for flere? På toppen av det hele lukter det vel også en stor oppgradering av S'en om ikke så lenge slik at en 2015-modell kanskje blir vanskelig å selge? Spesielt når den er utenfor garanti (tenkte å kjøpe utvidet garanti hvis jeg kjøper en gammel S nå), går mot slutten av batteri- og DU-garanti og i tillegg kan være vel utdatert.

Hva mener dere?
Kjøper tross alt min første bil, så jeg er fersk på området.
Noen stikkord mtp behov:
* Familiebil for 4.
* Plass til en barnevogn.
* Mest by og nærområde (Oslo) til hverdag.
* I snitt månedlige turer til hytta (Kragerø, 370 km tur/retur).
* Samme gjelder til Tønsberg (220 km tur/retur).
* Vet at turer med småbarn vanligvis innebærer stopp underveis, men hadde vært fint om dette ikke var et must.
* Sikker og bekymringsfritt bildrift hadde også vært ok :-D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA