Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TheKid

#1
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:59
Høres veldig dyrt ut. Hva med å se på vanlige takintegrerte paneler isteden? F.eks IRFTS sitt system, som selges av Solcellespesialisten her i landet:

https://youtu.be/5bFC4lbSOGs

Jeg ville nok også vurdert å dekke mer enn 30% med paneler om mulig. Panelene i seg selv er billige, 1399,- for 300W sorte.

Absolutt et alternativ, men bør være adskillig billigere sammenlignet med soltakstein hvis jeg skulle velge et slik alternativ... Kan enhver taktekker legge dette? Må innrømme at jeg er en Apple-bruker som er fan av plug-and-play


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Sitat fra: VagaStorm på torsdag 09. mai 2019, klokken 08:48
Det hørtes stivt ut i forhold til: https://sun-net.no/soltak-kalkulator/ som holder på med en vanlig flat betong takstein med integrert solcelle. På Sun-net kommer jo arbeid i tillegg, men det hjelper sikkert en del på prisen at resten av taket blir belagt med en vanlig flat betong stein som er produsert i Norge i stede for en importert Sveitsisk glassplate :P Begge deler ser jo uansett mye penere ut enn sånn utenpåliggende ræl.

Skal sjekke dem ut, selv om de har en nettside som rett og slett er særdeles lite tiltalende
Billigere er bra, norskprodusert enda bedre. Verdt å høre hva tilsvarende spec koster hos dem (og så må jo arbeid legges på toppen som du sier)...


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 08. mai 2019, klokken 07:59
Noen som har sjekket prisen på Tesla Solar roof?
https://www.tesla.com/no_NO/solarroof?redirect=no

Er det foreløpig kun på utviklingsstadiet?

Så på dette først, men kun reservasjon pr nå. Pluss det virker som du lagrer et døgns forbruk i Powerwall framfor å selge det der og da...
#4
Sitat fra: z4rd på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:54
@TheKid

Et eksempel jeg fant etter et kjapt søk: https://solcellespesialisten.no/solcelleanlegg/solcelleanlegg-for-enebolig-5kwp.html

Det finnes flere aktører på markedet. Her en oversikt over de bedriftene som er medlemmer i Norsk solenergiforening: https://www.solenergi.no/medlemsbedrifter

Jeg skjønner godt motivasjonen din :)
Vært der selv og undersøkt pris og størrelse på anlegg. Fant ut for min egen del at jeg hadde gått break-even etter 11 år med et system jeg "designet". Men mye av motivasjonen er basert på "fordi det er kult" - på samme tid jeg har stor tro på solenergi. Tror bare at det kommer til å bli mye bedre og billigere om noen år, derfor avventer jeg litt til.

Tusen takk for tips og lenker!
Med litt kjapt regning tror jeg at jeg er break-even etter 21 (!) år. Nå er jo dette en familiehytte som skal bli i familien i uoverskuelig fremtid, så da er det kanskje ikke så altfor ille. En annen fordel er at taket vel skal vare i 50 år vs vanlig taksten som kanskje holder i 30 år. Dessuten syns jeg at det er fint å kunne bidra til å avlaste nettet på en eller annen måte. Blir jo et kraftig trøkk når "alle" nå skal legge inn varmekabler, nytt kjøkken, elbillading osv. i hyttene...

Enig i at utviklingen her snart går like fort som med elbilbatterier. Men en gang må jeg vel hoppe på toget uansett, tenkte jeg. Derfor jeg nylig kjøpte meg elbil, til tross for alt som kommer i 2020/21 :)  Siden taket ikke MÅ byttes før om et par år, kanskje jeg skal avvente litt og sette meg mer inn i det.
#5
Sitat fra: z4rd på tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:57
Hørtes litt stivt ut. Jeg hadde hentet inn flere tilbud slik at jeg hadde fått et bedre sammenligningsgrunnlag.

Fornuften sier at jeg burde gjøre det ja :-)
Kom bare over Otovo via Elbilforeningens sider.
Tips på noen andre aktører?
#6
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:08
Hvor stor del av taket skal være aktivt?

Det høres råflott ut, men hvis du ikke orker alternativet (vanlig sten med paneler over) er det jo ikke så dumt. Har du innhentet pris på vanlige stener også -hva er isåfall differansen?

30% av taket skal være aktivt.
Pris på vanlige stener ligger mellom 150-200.000.
65.685 for 7 solcellepaneler. Produserer da 1.900 kWh pr år.
#7
Vurderer nå om jeg skal gå for et komplett solcelletak fra Otovo. Fersk på området så setter pris på tilbakemeldinger fra folk som har efaring med Otovo eller kunnskap om solcelletak generelt.

Vi har en hytte i Bamble som takareal på rundt 100 kvm. Takstein må byttes i løpet av et par år. Har fått tilbud mellom 150-200.000. Siden taket allikevel må byttes, vurderer jeg solcelletak i samme slengen, mest fordi det er litt gøy. Så lenge jeg kan forsvare investeringen, har jeg egentlig lyst til å gå for dette.

Har fått tilbud om komplett klargjøring for 400.000. Systemstørrelsen er da 4.75 kWp, noe som gir estimert årlig produksjon på 3.777 kWh. Dette inkluderer da både aktive og passive takstein. Er allerede kunde hos Tibber så overskuddsstrøm kan jo selges. Sikkert greit siden vi ikke er på hytta hele tiden.

Så: GO eller NOGO?
#8
Model 3 / Sv: Er det lurt/nødvendig å foliere bilen?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:21
Sitat fra: Virelli på tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:18
Med en gang jeg får ut bilen kommer jeg til å ta keramisk coating hos noen som gjør det. Ikke for dyrt (8k ish), og skal visstnok være ganske slitesterkt og gi litt ekstra glans.

Har vurdert dette selv, framfor å måtte foliere...
#9
Sitat fra: romeoS på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:36
Tja, du har et poeng, men det drukner desverre i kategorisk og dårlig begrunnet argumentasjon. Mest solgte bil også i Norge, de siste år er Golf, før Leaf tok over ifjor. Sjansen er svært stor for at det i 2019 blir Tesla model 3. Alle vil ha SUV blir litt feil utgangspunkt for debatten, alle vil ha en bil som dekker sitt behov, og som er tilgjengelig for levering. Sikkert riktig at Tesla kunne solgt enda flere modell Y i Norge, og det kommer. Inntil da er alternativet Kona og Rio, med planlagt årsproduksjon tilsvarende 1-2 måneders produksjon av Tesla 3. Poenget er at trad. bilindustri ikke er oppe i tilstrekkelige volumer før langt inn på 2020 tallet. Jeg personlig er mest enig med sjefen for VW gruppen, Tesla har 50% av elbilmarkedet i lang tid, og VW posisjonerer seg for å være hovedaktør for resterende 50%. For redelighetens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg er posisjonert i Tesla aksjer basert på denne analysen.

Well said.
#10
Model 3 / Sv: Er det lurt/nødvendig å foliere bilen?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Klykken på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:51
Det holder i lange baner med vanlig vask av bilen, og evt legge en OK voks én gang i året.
Finnes ellers bilpleiere som kan gjøre jobben for deg, alt etter som. F.eks via detailersclub.no og forumdelen "jobb ønskes utført".

Folie er absolutt ikke nødvendig. Lakken er metallets "folie" og forhindrer større skader på metallet. Er billigere å benytte micropaint-verksted hvis du får en steinsprut som går gjennom klarlakk og inn til metall. Er MYE DYRERE å reparere folie som har fått samme skade.

EDIT:
Fordelen med folie er at du kan få en annen farge enn det du kan bestille fra Tesla. Men du ville ikke ha noe "pimp my ride-greier", så da antar jeg beskyttelse er det du er på utkikk etter. :)

Ahhh, dette høres egentlig ut som en herlig enkel løsning. Bare vanlig vasking og voksing en gang i blant, kanskje til og med sette bort voksingen noen ganger til proffe folk. Ellers bare kjøre bilen og krysse fingrene for at det ikke blir for ille. Bror har tross alt ikke gjort noe på TMS og overlevd greit. Noen andre venner med S har heller ikke gjort noe. Blir bare litt stressa når jeg leser rundt og ser hva folk skal gjøre med bilen sin...

PS: Stemmer ja, jeg vil bare ta best vare på bilen. Liker egentlig fargen jeg har tenkt å bestille (Midnight Silver).

#11
Model 3 / Sv: Er det lurt/nødvendig å foliere bilen?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 15:04
Sitat fra: OlaM på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:47
Folien som beskytter mot steinsprut er gjennomsiktig blank eller matt. Den som har farge beskytter ikke like godt.

Beskyttelsesfolie på snuten og bak hjulbuene er ikke så kjempedyrt, 4-5 tusen kanskje. Men hele bilen blir fort 50+ lapper. Fargefolie på hele bilen er vel rundt 20. Søk på "xpel" her på forumet så får du mange treff på folk som sier de har tatt beskyttelsesfolie på hele bilen og deretter ikke svarer når noen spør hva det kostet.  :)

Siden metallic lakk koster endel så går disse regnestykkene noenlunde opp mot hverandre:

Kjøp metallic + litt beskyttelsesfolie
Kjøp metallic + fiks steinsprut
Dropp metallic + helfolier med farge

Hvis du helfolierer med farge kan en stein likevel slå gjennom, du kan få steinsprut på mindre utsatte steder, osv osv. Det er ikke noe riktig svar, det beror mest på hvor svett du blir i håndflatene av tanken på steinsprut og hvor dype lommene er. Er de veldig dype er det jo bare å kjøpe metallic og helfoliere med xpel. :D

Takk for nyttige innspill!
Høres ut som jeg bare skal ta Midnight Silver Metallic i grunn, liker jo fargen.
Siden hovedargumentet mitt er å beskytte, så fremstår ikke fargefolie som det smarteste...
Får så vurdere om jeg skal gjøre noe overhodet eller delfoliere etterpå.
Xpel hadde vært digg, men vet ikke om peace-of-mind er verdt 50 lapper.
Vil gjøre det som er fornuftig, men ønsker ikke å bruke en formue på bilen heller.
For min del er det snakk om en bruksgjenstand og et transportmiddel, ikke hobbyen min lissom :-D
Men kanskje kjøre en lakkforsegling for litt enklere vedlikehold?

#12
Model 3 / Sv: Er det lurt/nødvendig å foliere bilen?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:49
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:38
Etter å ha hørt den sure lyden av steinsprut på E18 500 meter fra utleveringen av Model 3 lurer jeg på det samme: Priser/kvalitet - hvem gir hvilke tilbud på foliering av Model 3? Gjerne vindusfilm også.

Akkurat den E18-strekningen kommer jeg til å kjøre veldig ofte også, til hytta ved Kragerø  ::)
#13
Model 3 / Er det lurt/nødvendig å foliere bilen?
tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:32
Hei.
Går til anskaffelse av ny bil nå straks. Blir første bilen, så jeg lurer på om jeg burde burde gjøre noe for beskytte lakken eller generelt mot steinsprut. Er ikke en sånn autofil type, så jeg er egentlig bare på jakt etter å gjøre det smarteste og ikke sånn go crazy pimp-my-ride style :-P

Er det f.eks. smart å kjøre steinsprutfolie på utsatte steder bare og ellers ta lakkforsegling for enklere vedlikehold? Er selvfølgelig innstilt på å ta vare på bilen og håndvaske den med jevne mellomrom, men er nok ikke typen som koser meg med bilvask og voksing og slik.

Og en annen ting: Hvis jeg først bestemmer meg for å foliere, er det like greit å kjøpe en svart bil og ta kosten i samme slengen med å foliere den om til en gråfarge?

Kanskje også verdt å nevne at jeg ser for meg å bytte bilen om 2-3 år...
Tilbakemeldinger mottas med stor takk, da jeg er greit forvirret og ikke klarer å bestemme meg :-D
#14
Tesla / Sv: Ny TM3 eller gammel TMS 85?
mandag 11. februar 2019, klokken 16:22
Sitat fra: P85TMS på mandag 11. februar 2019, klokken 07:43
Brukt S fra Tesla med 2års utvidet garanti blir nok det billigste hvis du likevel skal bytte til Y/Byton.
Tipper verdifallet på Model 3 er høyere over de neste 2år enn på pent brukt S.
Men siden du liker tech og Apple, så er det eneste riktige flett ny 3.  ;D

Hjertet sier 3, men prøver å tenke litt fornuftig da jeg har tenkt å bytte bil igjen så fort Y/Byton er leveringsklar. Føler selv at mange kvier seg for å kjøpe min gamle brukte S om 2 år når både nybilgaranti og batteri/DU er utgått. Klart at bagasjerommet til S'en frister, samtidig tror jeg ikke at kona setter pris på å håndtere en så stor bil heller...
#15
Tesla / Ny TM3 eller gammel TMS 85?
søndag 10. februar 2019, klokken 23:09
Ok, opprinnelig stod det mellom Kia e-Niro eller gammel Tesla S 85. Nå har jeg bestemt meg for Tesla, da jeg jo er en techie og Apple-fan – og egentlig ikke burde fornekte meg selv :-P
Spørsmålet blir dermed: Ny Model 3 (LR med autopilot) eller gammel S til samme pris (ca 530.000)?

TMS er sikkert det mest fornuftige mtp bagasjerom, men TM3 frister mer pga lenger garanti og nyere tech. Pluss at jeg elsker det minimalistiske interiøret. Tror kanskje også at det er lettere å selge 3'ern om et par år når idealbilen for oss, Tesla Y/Byton, kommer. Fram til da kommer det også en del biler med rundt 450 km i rekkevidde, så da er kanskje 100 km ekstra med firehjulstrekk mer tiltalende for flere? På toppen av det hele lukter det vel også en stor oppgradering av S'en om ikke så lenge slik at en 2015-modell kanskje blir vanskelig å selge? Spesielt når den er utenfor garanti (tenkte å kjøpe utvidet garanti hvis jeg kjøper en gammel S nå), går mot slutten av batteri- og DU-garanti og i tillegg kan være vel utdatert.

Hva mener dere?
Kjøper tross alt min første bil, så jeg er fersk på området.
Noen stikkord mtp behov:
* Familiebil for 4.
* Plass til en barnevogn.
* Mest by og nærområde (Oslo) til hverdag.
* I snitt månedlige turer til hytta (Kragerø, 370 km tur/retur).
* Samme gjelder til Tønsberg (220 km tur/retur).
* Vet at turer med småbarn vanligvis innebærer stopp underveis, men hadde vært fint om dette ikke var et must.
* Sikker og bekymringsfritt bildrift hadde også vært ok :-D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA