Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Biltesteren.no

#61
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
onsdag 06. mars 2019, klokken 09:41
Har registrert profil. Det var enkelt å knytte til RFID brikka til Elbilforeningen og for øvrig så kunne man også bruke Grønn Kontakt ladebrikka ved å knytte til denne også :-) Håper Circle K gjør det mulig å bruke mot Plugsurfing også slik at turister på tur til Norge slipper å stuke. Fortums ladere tar jo Plugsurfing ladebrikka og appen så det gjør det lettere.
#62
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:47
Ladebrikka må vel også leveres tilbake rett etter lading. Etter det jeg får opp på ladere via e.On appen så kommer opp Circle K stasjoner hvor ikke de har avtale med Grønn Kontakt opp, men det kommer ikke noe med pris eller noe annet.
#63
Har vært en ny tur til Prestfoss i dag for å se utviklinga siden sist Tirsdag.

https://www.youtube.com/watch?v=rwpelypP8ss
#64
Elbil og økonomi / Sv: Veddemål på totalkostnad
søndag 03. mars 2019, klokken 16:01
Jeg deltok på Fortums Ladetour i sommer å brukte lading for totalt 1720,- men da var all lading til 80% hver gang, jeg hadde snitt på 8 kW siden ladekø for å få ladet gjorde at batteriet ble kaldt igjen ganske fort.  Men det er relevant fordi man skal få elbilhaterne til å bli overbevist på at elbil er billigere enn fossilbil selv med hurtigladinger. De som starter med elbil starter enten med Trillingene Citroën C-Zero, Peugeot iON, Mitsubishi i-MiEV eller første generasjons Leaf. Herunder barnefamilier, folk på trygd, men da som bruktbil. De med dårlig råd kjører rundt i 1500 kroners biler. Når man kan få tak kort rekkevidde elbil med hurtigladestøtte for 50 000 kroner, så må det være relevant test uansett. Skal man lykkes med det grønne skiftet så må man bevise at elbil med kort rekkevidde også holder mål og ikke nødvendigvis er dyrere i snittet vs utrangert drivstoff les Diesel og bensin.
#65
Elbil og økonomi / Veddemål på totalkostnad
søndag 03. mars 2019, klokken 04:37
Til sommeren tester jeg Elbil vs Fossilbil.
Årsaken er å bevise totalkostnadene på Elbil er lavere enn Fossilbil selv om elbil må lades mange ganger. Typisk testrute: Oslo til Trondheim og tilbake igjen. (via Østerdalen)
Testbil Elbil: Nissan Leaf 24 kWh 2015 model.
Testbil Fossil: Ikke bestemt ennå, trolig Skoda Superb Diesel

Hvem bil tror du kan vinne totalmessig kostnad herunder drivstoff/EL, bompenger? Målet er ikke å komme først fram, men å vise hvor lavt man kan ligge på kostnadene, selv om hurtigladere fra Elverum og opp er priset til 4,- pr. minutt.  Tesla blir for enkelt og for billig uansett, men elbil som folk flest har råd til av elbil blir da testet opp mot fossilbil.
#66
De skal være ferdige i år 2019 :-)
Men det tar sin tid, kommunearbeidere jobber ikke akkurat raskt.

Men tipper på at de satser på en pris pr. minutt på 5,- eller 10,- pr. minutt på hurtiglading, siden de skal bruke nettverket til Lade i Norge og ikke Fortum eller Grønn Kontakt og dermed så kan de prise seg annerledes på markedet. Strømmen i bygda er ikke rimelig fra før av, men jeg har bedt dem ikke ta over 2,5 pr. minutt slik at folk faktisk vil bruke laderne, men at de heller kan ha lav takst i 10-15 minutters lading og så høyere rate for å unngå at folk "bor" på laderne.
#67
Har vært en på en ny tur for å se hvor langt de har kommet siden sist. Altså det er en uke siden sist jeg var der. Men 26.02.2019 var jeg der igjen og så hva dem har gjort.

I følge kraftselskapet så skal de være i rute i "påske" når det er.


https://www.youtube.com/watch?v=t7dx8UC9Rvg
#68
Borettslaget her skal gå inn for en løsning, de har ikke innhentet tilbud fra verken Grønn Kontakt og heller ikke Fortum.

Hva syns dere om dette?

#69
Nissan / Sv: Leaf 2018 Rapidgate søksmål mot Nissan
onsdag 20. februar 2019, klokken 02:50
Har erfart at man kommer bedre fram å være udmyk med problemet.

Spørre forhandler i snill tone: Jeg lurer på hvorfor bilen min lader så sakte, finnes det en software dere kan legge inn?

Ellers finner jo Elbilmek i Asker som kun mekker og skrur på elbiler som har software for elbiler. Ville hørt med dem, det er for dem kanskje 10 minutters jobb.
#70
I Sigdal nærmere bestemt Prestfoss kommer hurtigladere snart.

En video på lokasjonen:
https://www.youtube.com/watch?v=jcIn_n35CcM
#71
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Opel Ampera-E -Hvor lang leveringstid?
lørdag 16. februar 2019, klokken 13:36
Hvor lang leveringstid er det på Opel Ampera-E om man bestiller i dag? Er det noen her inne som har bestilt bilen da dem åpnet for dette igjen og fått vite ca leveringstid på bilen?
#72
Nissan / Sv: Leaf 2018 Rapidgate søksmål mot Nissan
tirsdag 12. februar 2019, klokken 01:47
Jeg mener jeg har flyvebladet fra Nissan om 40 kWh Leafen liggende, skal studere denne og den tekst jeg har. Veit ikke helt om jeg har vært på rydderen og kasta det eller tatt vare på det.
#73
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Skal en bare beholde Leaf da?
mandag 11. februar 2019, klokken 22:51
Personlig ville jeg av hensyn til miljøet faktisk beholdt den man har, tross av dårlig rekkevidde, men skulle det falle seg for fristelsen å kjøpe eller lease en ny en så er det ganske enkelt å leie ut elbilen sin og tjene penger på at den er leid ut. Mange gjør dette siden mange har såkalt oppgraderingssyken at man vil ha det nyeste hele tida. Men om du er opptatt av miljøet så ville jeg ha beholdt den man har. Batteribytte er ikke hele batteripakken men enkeltmoduler om man føler man sitter med rekkeviddeangst. Og prisen for modulbytte og jobb hos en som kun skrur elbiler koster ca 12 000,- inkludert all jobb og materiale vs å levere bilen til en Nissan forhandler og bli flådd for over 139 000,- for samme jobben. Altså servicepriser på alle biler er rådyre overalt når det er merkeverksted, er bilen utenfor garanti og reklamasjonsretten (5 års reklamasjonsrett fra næringsdrivende og forhandlere selv på brukt bil, og 2 års reklamasjonsrett fra en privatperson), så spiller det ingen rolle at man bruker bilen. Som oftest så klarer man seg fint selv på vinteren. Men det er smak og behag. På annen side så skjer det så mye på elbilfronten nå at det er ikke lenge til engang en Tesla med 100 kWh batteripakke er ut av dato, nå som dem har kjøpt opp en batterifabrikk som kan produsere koboltfritt batteri med lavere pris, og dobbel kapasitet og halv vekt og at batteriet kan ta i mot vesentlig mer strøm også og forkorte ladetida betydelig ved ladere som kan gi skikkelig mye strøm. Dette statuerer et eksempel på at teknologien utvikles kraftig og nye biler kommer som skal knive om å være best. Jeg vil heller anbefale at man har is i magen, siden man i utgangspunktet får mindre igjen for bilen uansett, bil er en forbruksvare og man kan ikke bli rik av å kjøpe en bil og selge den. En bekjent av meg har en elbil som ble kjøpt i Februar for 2 år sida for 239 900,- etter bare 1 år så ville dem ha 40 kWh Leafen men fikk et innbyttepris på sin Leaf på bare 59 900,- selv om bilen bare hadde gått 3000 km på det året. Og ettersom man fikk dårlig pris så beholdte de bilen istedetfor og aldri kjøpe Nissan mer som resultat. De beholder bilen til den ikke funker lengre og så går dem til noen andre istedetfor.
#74
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
mandag 11. februar 2019, klokken 14:58
Jeg pleier å hurtiglade til et sted mellom 60-70% og sjeldent til 80%. Tror dette er en av faktorene til at batteriet er bra, og at jeg har middels høyt forbruk 233 Wh/km i snitt. Saktelading skjer stort sett til 60-80% og sjeldent til 100%. Men bilen kjøres samme dag som bilen får lading til 100%. Og parkerer stort sett når jeg har 29% igjen og lader fra 00:00 etter ladetimer. Jeg har fått forklart at SoH skal man ta med en bøtte salt, det er hva LeafSpy rapporterer ved fullading hvor mange kWh som man har tilgjengelig. Normalen på 24 kWh Leaf er 21,6 kWh. 24 kWh er Bruttokapasiteten og 21,6 kWh er Nettokapasiteten. Om man ligger på 21,6 kWh og SoH viser noe helt annet så skal man ikke uroe seg siden SoH går opp og ned som jojo, det er hva du har som Remain capasity som avgjør at du faktisk har en degradering eller ikke. Noen Leafer har større bruttokapasitet enn normalen, dette har med produksjonen å gjøre.
#75
Nissan / Sv: Leaf 2018 Rapidgate søksmål mot Nissan
mandag 11. februar 2019, klokken 09:40
Ny software er tilgjengelig som har fikset #Rapidgate men løsningen tillater at bilen kan ta i mot mer strøm selv om batteripakka er varm. Husk at man får shitty speed når batteripakken er kald, jeg kjører 24 kWh Leaf og den har heller problemer å oppnå driftstemperatur. Men Nissan har #Rapidgate også i e-NV200 40 kWh versjonen også, men offisielle data så står det at den er utstyrt med sikkerhetsanordninger ved gjentatte hurtigladinger innenfor korte tidsintervaller. Samme tekst står også offisielt på Leaf 40 kWh også. Og jeg er ikke sikker på at du og andre kan vinne overfor Nissan da det står med liten tekst under rekkevidde og lading.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA