Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Biltesteren.no

#31
Nissan / Sv: Leaf 2018 Rapidgate søksmål mot Nissan
onsdag 27. mars 2019, klokken 15:04
Jeg har et stort problem om jeg er under 30% SOC før jeg lader, jeg får ikke ladet bilen!

#32
Hei

Jeg ønsker å få en oversikt over elbiler etter Størrelse, Bakkeklaring, Svingradius og rekkevidde minimum og maks.
Årsaken er at det står noe om bredde og lengde og høyde, men aldri om bakkeklaring, bagasjerom, plass til bikkjebur og svingradius. Rekkevidden jeg er på jakt etter er hva brukere selv har erfart med bilene. Og gjerne og ladehastigheter som faktisk er opplevd. Jeg veit at 100% av strømmen så går 94% inn til batteriet og resten er heatloss.
Fortell kort om merke og modell og årsmodell siden jeg prøver intens å lage en oversikt ut fra erfarne brukere og ikke WLTP eller NEDC rekkevidde som står i brosjyrer som forvirrer kjøpere. Og gjerne bilde av bil, regnr blir naturligvis sensurert bort.

Jeg prøver å lage en kjøperguide over elbiler. Ellers kan jeg jo nevne at jeg tester en del elbiler, men de har alltid vært under NDA slik at jeg ikke har kunne spare på data selv. Ellers ser jeg også fram til at man kunne kjørt en langtur fra Oslo området på en av rutene til Gol og Ål og tilbake og gjerne også tur Oslo til Trondheim og tilbake igjen. Dette utgjør en mer korrekt test av bilene enn såkalt pressetester som bare kjører bilen i knapt i 30 minutter.

Data kan sendes på min innboks spesielt der det er bilder.

Guiden vil komme på en ny webside som kommer opp i før 01.04.2019
#33
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Skikk og bruk på ladeplassen
lørdag 23. mars 2019, klokken 16:01
Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00
Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 14:13
Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.

Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.

Hvordan forenkler dette arbeidet når man skal dokumentere bruk, og hvordan skal volumrabatter fungere når man betaler med bankkort. Bankkort kan man ikke klare å lage identifisering hvem som lader egentlig.

#34
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Skikk og bruk på ladeplassen
lørdag 23. mars 2019, klokken 15:45
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 23. mars 2019, klokken 11:27
Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00
Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 14:13
Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.

Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.

Enda enklere: Bruke bilen som RFID slik Tesla gjør det. I en felles løsning som fungerer hos alle ladeoperatører i hele Europa. Registrere seg en gang et sted - lade overalt automatisk.

Her er det flere som bruker samme bilen i forskjellige ærender og man ønsker å betale separat selv. Og når jeg tester elbiler så blir det unfair at eieren blir belastet for ladinger.
#35
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Skikk og bruk på ladeplassen
fredag 22. mars 2019, klokken 14:13
Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.
#36
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Skikk og bruk på ladeplassen
fredag 22. mars 2019, klokken 12:34
Man trenger vesentlig mange flere hurtigladere og ikke minst AC ladere. For eksempel julehandelen så er jo folk timesvis borte fra bilen uansett og da ville det helt klart lønnet seg med AC ladere på hver eneste parkeringsplass. Framtida er jo elektrisk.

Men dessverre så kommer aldri laderne fort nok, men det er noen ting som trenerer for ladeoperatørene som helst ønsker ubegrenset med ladere på hver plass egentlig.

Hindringene er:

1. Trafo er for liten.
2. Grunneier hater elbil
3. Ikke mange nok kjører elbil og blir ordentlig tap for ladeoperatørene (utgiftene er større enn inntektene)
4. Økonomisk støtte ikke er mulig å få
5. Ladestasjonene er dyre. Typisk pris pr. ladestasjon med fundament prismessig 2 millioner kroner pr. hurtiglader.
6. Effekttariffen er skyhøy som gjør at ladeoperatørene har utgifter selv om ingen lader på dem.
7. NVE diktaturet hindrer ladeoperatørene å legge opp rettferdig prissetting på hurtigladere. Ønsket til operatørene er i kWh og ikke pr. minutt, men ønsket dems er å ha kWh opp til en viss batteriprosent og så pr. minutt etterpå slik at folk ikke bruker plassene som parkeringsplasser.
#37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Skikk og bruk på ladeplassen
fredag 22. mars 2019, klokken 03:22
Her er eksempel på ladeeffekt på en Nissan Leaf 24 kWh på vinterstid med kaldt batteri tross av 60 km kjørte kilometer før lading.

#38
Video Del 4.
Opptak gjort Onsdag 20.03.2019.

https://www.youtube.com/watch?v=FCBmr_8Dato
#39
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Skikk og bruk på ladeplassen
fredag 22. mars 2019, klokken 03:01
Jeg driver i disse dager å lager videoer som viser hva som skjer med ladehastigheten. Spesielt på Leaf 24 kWh så stuper ladefarten så kraftig etter 85% at det går raskere å lade over stikkontakt.
#40
Elbil og økonomi / Sv: Veddemål på totalkostnad
torsdag 14. mars 2019, klokken 11:58
Ja, alle stopp planlegges i den minste detalj og lading og det blir gjort ganske Heavy matematikk og ruta skal kjøres flere ganger med forskjellige dekk i forkant og forskjellig lufttrykk alt fra 2,5 bar til 2,8 bar. Og forskjellige felger også. Men tror muligens Volkswagen e-UP! gjør en bedre jobb, jeg klarte ikke slå den på #Ladetour2018 på grunn av god matematikk og god planlegging av alle ladetid på hvert stopp og hvor mange % den skulle lades til. Jeg planla dårlig Fortums Ladetour og stod lenger enn nødvendig for å lade vesentlig lengre enn nødvendig og havnet på en totalpris på 1788,- i lading, noe som automatisk sier at en fossilbil vinner. Men her skal alt av ladere og Heavy matematikk inn og planlegge alle ladere og avstander ned i minste detalj. Og når racet skjer mot fossilbil så er det ikke om å gjøre å komme først, så da skal det legges inn handicapp både av trafikksikkerhetsmessige årsaker og for å simulere hva man egentlig gjør på en langkjøring. Den gangen jeg kjørte fossilt som jeg aldri kommer til å ha en fossil igjen heller så stoppet jeg hver 10. mil "pissepauser" og strekke på beina setet i bilen var som å sitte på toalettsete.
#41
Elbil og økonomi / Sv: Veddemål på totalkostnad
torsdag 14. mars 2019, klokken 07:34
Det er ikke alle som har inntekt til å kjøpe og heller ikke lease en Tesla "Rikmanns bastard bil" (Selv innstegs Tesla Model 3 er i overklassen, selv om den er billigst å kjøre over tid med Supercharging til 1,70 pr. kWh). Jeg har selv årsinntekt under 200 000,- pr. år og vil kun fremheve billige elbiler hva dem er i stand å gjøre hva som gjør det billigst å kjøres med over tid.
#42
Jeg kjører med LeafSpy Pro og forholder meg til rest kWh og det er sjeldent jeg lader mer enn 70% selv på vinteren. På vinteren har jeg lada til 70% i Drammen og kommet til Skøyen med 19% igjen og dette med full varme i bilen og fulgt trafikken og farten til alle andre biler, men kjører man som typisk Leaf fører så ville jeg ha hatt igjen 49% og ikke hatt på varme noe særlig grad annet enn litt på og av. Men kan neve at man setter seg ofte ut av komfortsonen om man skal lenger og laderen er opptatt på Skøyen. Stort sett står Tesla Model S P100D som er drosjer å lader til 100% på Grønn Kontakt's ladere og så finner man BMW i3 førere som sier de er i hastverk og står å nilader sin BMW i3 til 100% og har plenty med rekkevidde. Altså holdninger til folk som kjører rundt i disse doningene har ofte hatt BMW, Audi, Merchedes, Porsche Cayenne hvor egotripp fortsatt henger godt igjen i stedetfor å lade kortere og kjøre til neste lader om man så absolutt må lade. At det er så få ladere i Oslo er temmelig håpløst og langt ute av takt med å få ned ladekøene. Ja, jeg har sittet noen ganger i 2 timer og 30 minutters ladekø på Skøyen strømtom på grunn av snøvær over Lierskogen som ble til slapseføre. Men det har skjedd noen få ganger, spesielt ettermiddagstider. Laderen til Fortum ved Høvik har jo stadig problemer med Veefil laderen og ABB laderen funker, men ofte står fossile kjøretøy å blokkerer når det egentlig er ledig fordi fossilfolket ikke orker å gå 30 meter for å komme seg bort til oblatautomaten for piggdekk... Og står gjerne der lang tid for å ta toalettbesøk og matpause uten å flytte seg.
#43
Elbil og økonomi / Sv: Veddemål på totalkostnad
torsdag 14. mars 2019, klokken 00:03
Poenget er få poengtert overfor elbilhatere at man kan fint kjøre en elbil med hurtigladerstøtte som ikke trenger å koste for mye. Det pågår hele tida tester og sammenligninger. Jeg har kjørt 800 km for 370,- og alt dette er gjort med hurtiglading og ingen AC lading overhodet. Og dette med utendørstemperatur på -5 og 21C i kupé.
#44
Den er riktig for iPhone ja.
Jeg bruker bare Android enheter :-) det har med prisen og kvaliteten å gjøre :-)
#45
Vik så er arbeid påbegynt, veit ikke når den blir operativ.
Rygge så er arbeid påbegynt, veit ikke når den blir operativ.
Lura så er arbeid påbegynt, veit ikke når den blir operativ.

Er status på 3 nye lokasjoner fra Ionity.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA