Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Biltesteren.no

#1
Zoe / Ladekart
onsdag 10. august 2022, klokken 20:30
Ladekart for Renault Zoe finner man nå som alltid er under utvikling.
Kartet tar av seg av alle plasser der Zoe kan lade uten bruk av tilleggsutstyr, slik at man kommer langt med Type 2 kabelen. Mange ladeoperatører er der ute som færreste var klar over eksisterer.

Zoeladekart er et fint utgangspunkt å vite hvor du kan lade Zoe.
Nettstedet inneholder også info om ladeoperatørene som finnes og kommer man over flere så får man info om de.

Hjemmesiden til Zoeladekart.no finner du her:
http://zoeladekart.no/

Facebooksiden finner du her hvor du tipser enkelt om endringer og hvor du fikk ladet uten problemer:
https://www.facebook.com/ZoeLadekart

Husk å sende bilder i vannrett format når du tar bilder og sender inn.
#2
Bilen låser seg opp av og til av seg selv når man nærmer seg bilen, men den låser seg aldri automatisk.
Og andre greier er dette.

Får alltid meldingen: Plasser kort på sonen + Start
Noen som veit hvordan man løser dette. Forhandler veit ikke hvordan man skal løse dette.

#3
Hvor dyrt blir dette tro? Og hvor vanskelig blir det å bruke. Og hvem kan bruke det? Kun bilens eier?
#4
Jeg kjører mye, men det er sjeldent at jeg kjører så dypt mellom hver lading, men hver gang jeg gjør det har jeg trøbbel å få starta lading.

Bildet viser hvor mange % jeg har når jeg skal starte lading.

Og ladestasjonen viser meldinger som:

"Feil med elbilen"
"Sjekk tenningen er avslått"
"Ikke kommunikasjon mellom bil og lader"

Men LeafSpy Pro kommer med denne rapporten.
Bilen viser "Feil med HV" lampa hver gang jeg har trøbbel.
12V batteriet er byttet og har 12,8V.
#5
Hei

Jeg ønsker å få en oversikt over elbiler etter Størrelse, Bakkeklaring, Svingradius og rekkevidde minimum og maks.
Årsaken er at det står noe om bredde og lengde og høyde, men aldri om bakkeklaring, bagasjerom, plass til bikkjebur og svingradius. Rekkevidden jeg er på jakt etter er hva brukere selv har erfart med bilene. Og gjerne og ladehastigheter som faktisk er opplevd. Jeg veit at 100% av strømmen så går 94% inn til batteriet og resten er heatloss.
Fortell kort om merke og modell og årsmodell siden jeg prøver intens å lage en oversikt ut fra erfarne brukere og ikke WLTP eller NEDC rekkevidde som står i brosjyrer som forvirrer kjøpere. Og gjerne bilde av bil, regnr blir naturligvis sensurert bort.

Jeg prøver å lage en kjøperguide over elbiler. Ellers kan jeg jo nevne at jeg tester en del elbiler, men de har alltid vært under NDA slik at jeg ikke har kunne spare på data selv. Ellers ser jeg også fram til at man kunne kjørt en langtur fra Oslo området på en av rutene til Gol og Ål og tilbake og gjerne også tur Oslo til Trondheim og tilbake igjen. Dette utgjør en mer korrekt test av bilene enn såkalt pressetester som bare kjører bilen i knapt i 30 minutter.

Data kan sendes på min innboks spesielt der det er bilder.

Guiden vil komme på en ny webside som kommer opp i før 01.04.2019
#6
Jeg driver med et stort prosjekt å prøver å få oversikt over når man får best mulig ladefart.

Noen som har noen tall og data, så bare skriv :-)

#7
Elbil og økonomi / Veddemål på totalkostnad
søndag 03. mars 2019, klokken 04:37
Til sommeren tester jeg Elbil vs Fossilbil.
Årsaken er å bevise totalkostnadene på Elbil er lavere enn Fossilbil selv om elbil må lades mange ganger. Typisk testrute: Oslo til Trondheim og tilbake igjen. (via Østerdalen)
Testbil Elbil: Nissan Leaf 24 kWh 2015 model.
Testbil Fossil: Ikke bestemt ennå, trolig Skoda Superb Diesel

Hvem bil tror du kan vinne totalmessig kostnad herunder drivstoff/EL, bompenger? Målet er ikke å komme først fram, men å vise hvor lavt man kan ligge på kostnadene, selv om hurtigladere fra Elverum og opp er priset til 4,- pr. minutt.  Tesla blir for enkelt og for billig uansett, men elbil som folk flest har råd til av elbil blir da testet opp mot fossilbil.
#8
I Sigdal nærmere bestemt Prestfoss kommer hurtigladere snart.

En video på lokasjonen: https://www.youtube.com/watch?v=jcIn_n35CcM
#9
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Opel Ampera-E -Hvor lang leveringstid?
lørdag 16. februar 2019, klokken 13:36
Hvor lang leveringstid er det på Opel Ampera-E om man bestiller i dag? Er det noen her inne som har bestilt bilen da dem åpnet for dette igjen og fått vite ca leveringstid på bilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA