Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Emils

#31
Model Y / Sv: Model Y presentasjonen
mandag 04. mars 2019, klokken 09:16
Veldig spent på presentasjonen av denne. Er på vippet til å bestille en Model 3, men ønsker å se Model Y først, samt når denne kan leveres, spesifikasjoner og priser.
#32
Model 3 / Sv: Store endringer for Autopilot, EAP og FSD
fredag 01. mars 2019, klokken 12:58
Men FSD tilbyr jo også mer funksjonalitet, blant annet mulighet til å navigere automatisk på motorvei. Selvfølgelig er det veldig individuelt hvor mye en slik funksjon blir brukt, men mange pendler E18/E6 og de veiene blir ufattelig kjedelig etter noen turer. Så jeg ser noenlunde verdien i å bare "holde" i rattet og la bilen kjøre forbi og holde en god fart mot målet.

Jeg antar også at vi bare har fått en smakbit på hva som kommer til FSD de neste årene.
#33
Låst av software.
#34
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 lansert NÅ!
onsdag 27. februar 2019, klokken 14:16
Noe jeg kunne tenke meg på model 3 som Polestar 2 har, er automatisk bakluke. Ellers er vel plassen i begge bilen (i liter) tilsvarende lik.
#35
Model 3 / Sv: Første TM3 på finn.no
mandag 25. februar 2019, klokken 16:36
Selvfølgelig, men det er rimelig korttenkt å tøye strikken så langt økonomisk at man må kjøpe bilen uten «nødvendig» ekstrautstyr.
#36
Model 3 / Sv: Første TM3 på finn.no
mandag 25. februar 2019, klokken 14:46
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 25. februar 2019, klokken 14:12
Sitat fra: OlaM på mandag 25. februar 2019, klokken 14:06
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 25. februar 2019, klokken 14:03
Her roter du jo. Hvis ingen vil kjøpe min bil uten EAP til en pris som er 59.000 under tilsvarende bil med EAP, så kjøper jeg jo bare EAP.

Jeg roter ikke, da taper du jo nettopp 17 000 som er minste garanterte tap, ikke maksimale.

Jeg taper 17.000 hvis markedet ikke vil ha biler uten EAP (som selvfølgelig ikke er sant). Kan du forklare hvordan jeg skal kunne tape mer enn 17.000? Siden du sier det er minimumstap?

Tillegg: jeg ser du svarer på det over. Så da er vi bare uenig. EAP, som all annen ekstrautstyr, får man ikke igjen pengene for. Det sier seg selv at når bilen er verdt 100.000, så vil forskjellen mellom bil med og uten EAP være betydelig mindre enn 42.000. Men vi får selvfølgelig ikke fasiten før om noen år.. :)

Om du må bruke 59.000,- på ettermontere taper du pengene du kunne ha spart på å kjøpe EAP når du kjøpte bilen. Jeg tviler også på at bilen vil være verdt 42.000,- mer selv om den har EAP. Så du taper jo de 17.000,- + verditap på de 42.000,-.

Om du skulle solgt bilen i dag ville du nok fint solgt uten EAP, men jeg vil tro at om 3-4 år vil flere ha de funksjoner som kun leveres med EAP og derav være et "påkrevd" valg.

Personlig skjønner jeg ikke at noen kjøper en bil i 2019 uten acc, og velger også å spare de 42.000,- når man først tar seg råd til å bruke 500.000,- på en bil.
#37
Model 3 / Sv: Første TM3 på finn.no
mandag 25. februar 2019, klokken 08:51
Sitat fra: oyvind86 på søndag 24. februar 2019, klokken 13:52
Ser under konfigurasjon på Teslas norske sider at de estimerer med Mars leveranse om man bestiller idag.

Å betale 30 000-40 000,- Ekstra for en på finn.no, som du tillegg vil få 2 eiere på før bilen har begynt å "rulle", er ikke akkurat klokt.

Nei, de pengene du betaler over er penger kastet rett ut av vinduet.
Jeg vil anta at Model 3 vil ha et "normalt" verditap, dvs. at bilen synker noen tusenlapper i det du kjører den ut fra butikken. At det finnes folk som legger den ut til over ny pris OG folk som faktisk er villig til å betale dette er nærmere sinnssykt.

Overraskende mange som ikke har valgt EAP også. Vil tro man taper stort på å kjøpe en Model 3 uten dette valget.
#38
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser model 3
lørdag 23. februar 2019, klokken 16:21
Mulig dumt spørsmål, men ved moms på elbiler, burde ikke det drive bruktprisen opp? Altså i dag koster en Model 3 med vinterdekk og EAP ca 520 000,-. Om da man skal ha moms på denne om to års tid,vil vel prisen fort være 600 000,- til 650 000,- for en ny bil.
#39
Model 3 / Sv: Mine første timer i min egen Model 3
fredag 22. februar 2019, klokken 09:31
Bjørn skriver følgende i kommentar-feltet:
SitatResponse from Hypercharger:
"We are already working closely with Telsa Munich on this issue.
There is part of a fix in the new SW which we are going to roll out. But still it could happen that you would have to try several times,
until the charging session starts. That other half Tesla has to fix it on their side since they do not comply with ISO15118 (CCS communication specification).
We are still waiting on their answer, what they are going to do about it. I will let you know as soon we get an answer."
#40
Sitat fra: 18650 på onsdag 20. februar 2019, klokken 10:02
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. februar 2019, klokken 09:31

Andre ting kan også slå inn. Tidligere var sedaner sett på som "gamlisbiler", om du så f.eks en Focus sedan på veien var sjåføren nesten garantert over pensjonsalder. De yngre hadde gått over til å kjøpe små SUVer/crossovere. Etterhvert som de eldre også går over til å kjøpe små SUVer skal vi ikke se bort fra at sedanene mister "gamlisstempelet" og heller blir de yngres foretrukne valg. Man vil jo ikke kjøre samme type bil som besteforeldrene ;)

Hva mener du med «yngre»? Gjennomsnittsalderen på nybilkjøp i Norge i 2017 var fortsatt over 53 år. Jeg tolker det derfor at gamlinger allerede kjøper SUV'er.  ;) Statistikken viser videre at gjennomsnittsalderen for elbiler er en god del lavere enn for tradisjonelle ICE-biler. Kanskje ELBILEN generelt er biltypen «unge» kjøper for å distansere seg fra foreldre/besteforeldre?

Tesla er forøvrig i en særstilling med bare 44 år som gjennomsnittsalder for nybilkjøperen. Med det har de helt klart de yngste nybilkjøperne. Med milevis margin.

Listen sier ikke noe om Leasingkunder er inkludert. Jeg vil tippe leasingkunden er endel yngre enn de som kjøper.

Ikke overrasket. Man burde jo være etablert og ha penger nok til å kaste det bort på en ny bil før man faktisk velger å bruke 400-500k på dette. Det finnes jo de som leier leilighet, men allikevel påtar seg en gjeld på 500k, før de har kommet inn på boligmarkedet.
#41
Vi har per nå en crossover og helt ærlig synes jeg det er "oppskrytt". Ja, man sitter noe høyere, men ut fra prøvekjøringen av Model 3 synes jeg at jeg satt veldig godt i den også. God oversikt, ettersom man fjerner alt av instrumenter foran fører.
#42
Model 3 / Sv: Første TM3 på finn.no
tirsdag 19. februar 2019, klokken 09:07
Veldig spesielt at folk velger å "kaste" penger rett ut av vinduet for å slippe de få ukene man må vente ja.
Litt synd at de gjør det, siden de da bidrar til at folk faktisk kjøper bilen KUN med hensikt om videre salg.
#43
Da ser det ut til at Tesla har åpnet opp for å booke prøvekjøringer av Model 3 via nettsiden og da for 1 times kjøretur også.
#44
Model 3 / Sv: Prisutvikling Model 3
fredag 08. februar 2019, klokken 10:46
Den opprinnelige diskusjonen sporer nok litt av, men når man konfigurerer opp en Audi e-tron synes jeg Tesla Model 3 gir utrolig mye bil for pengene.
#45
Model 3 / Sv: Prisutvikling Model 3
fredag 08. februar 2019, klokken 10:41
Får jo en bil som begynner på 650 000kr som heller ikke har adaptiv som standard.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA