Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vaduz

#31
Model Y / Sv: Y-priser øker
lørdag 09. mars 2024, klokken 13:36
Sitat fra: Handyman på lørdag 09. mars 2024, klokken 01:30Pris og kostnad er to forskjellige ting.

For en bedrift ja, men ikke for en privatperson. Om du betaler mer for en vare, eller om varen blir dyrere å finansiere er tilnærmet det samme for oss, så det blir flisespikkeri, da du uansett ikke kan unngå den økte kostnaden ved eierskapet.
#32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 09. mars 2024, klokken 13:27
Er ikke hele denne tråden hva som er best for egen lommebok da? Det jo åpenbart en gullgruve for staten.
#33
Jeg er ikke helt sikker på om det er republikanerne/trymp som er mest ivrig på overvåkning og regulering av individer, men jeg kan ta feil.

Helt greit med en «black box» slik jeg ser det, men er ikke noe fan av at bilen selv skal regulere farten. Det funker stort sett dårlig på alle biler jeg har prøvd og det føles unødvendig overformyndende.
#34
Model Y / Sv: Y-priser øker
fredag 08. mars 2024, klokken 16:48
Bare for de som ikke regner med kapitalkostnad ved lån og alternativkostnad til egenkapital:)
#35
Den bilen ser ut som om den har fått sånn tannlege greie i munnen som skyver leppene til siden:p
#36
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
fredag 08. mars 2024, klokken 16:40
Sitat fra: Skogs på søndag 03. mars 2024, klokken 08:41
Sitat fra: Trond.m på søndag 03. mars 2024, klokken 08:13Og fargen bør helst være mørk så ikke bevertennene foran blir for dominerende

Hate it or love it er det noe som heter.
Bestilte i fargen Blue Ridge Mountain. Ene og alene for «different makes special». Skal det være annerledes får det være gjennomført. IX har et spesielt design mtp. På nyskaping. Da får man stå i det og gjøre det skikkelig mener nå jeg.

Det er vel ikke nyskapning som gjør designet spesielt, det er heller gammeldags fake-grill av plast som er gjort enorm da det i gamle dager signaliserte stor motor. Akkurat som en påfugl.
#37
Model X 2014 - 2022 / Sv: Erfaring med utvidet garanti
fredag 08. mars 2024, klokken 16:30
Litt artig å lese hva de ikke dekker, da har man en anelse om hva som kommer til å ryke de neste tre årene. Pakninger på falkedørene, frontlykter og luftfjæring er vel det som koster litt og som har en ganske stor sjanse for å ryke. Tror jeg ville droppet forsikring og heller kjøpt litt tredjepartsdeler for pengene ved behov.
#38
Model Y / Sv: Y-priser øker
fredag 08. mars 2024, klokken 16:25
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 05. mars 2024, klokken 14:37
Sitat fra: vartli på fredag 01. mars 2024, klokken 19:03Da gikk prisen opp litt til ved at renta økte fra 0,99% til 1,99%.
Prisen går ikke opp fordi om renten går opp.

Jo, kapitalkostnaden øker.
#39
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 08. mars 2024, klokken 14:55
Elon har selvfølgelig gjort enormt mye for verden, innen fornybar energi, elbiler, romfart, KI (open AI), og som visjonær. Å si noe annet enn det blir meningsløst.

Når det kommer til hans nåværende standpunkt på en del saker, så er jo de særlig i norsk sammenheng veldig ytterliggående. Men om det er galt å være i mot/skeptisk til ESG (spesielt kvoter basert på hudfarge og etnisitet høres fremfor ferdighet feks) eller gå vekk fra avkastning for investor som primært mål for en bedrift er jo ikke helt sikkert at tiden vil vise var rett. Slik må man kunne debattere.

At det er galt å engste seg for Google AI monopol når Larry Ellison hevdet Elon var «speciest» for å ønske bevare menneskeheten fremfor KI og når vi ser hvordan Google AI ble, er jo heller ikke «feil».

Men så er det ting som å være ambivalent til Putin og krigen i Ukraina, eller det å komme med antisemittiske uttalelser (dog, sistnevnte er virkelig i vinden siste halvåret i en enorm del av verden, også i Norge). Der han tråkker mer i salaten.

Til sist er det en ekstrem optimisme, forvridning av sannheten, og kanskje direkte løgn/svindel som selvfølgelig ikke er bra.

Det er nok dessverre slik at veldig visjonære, kreative og ikke-konforme mennesker kan provosere noe enormt fordi de går så til de grader mot etablerte sannheter. Men Elon har nå i flere år vært preget av å være omringet av «yes-men» og hans dømmekraft virker å ha blitt tydelig svekket.

Kanskje er tesla nå så stort at de trenger en «vanlig» CEO, men jeg tror det vil kunne gå utover innovasjon på sikt, selv om det vil forbedre omdømme nå. Se bare på Apple, helt ukontroversielt, helt ufarlig og svært lite innovativt etter Jobs død.
#40
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
onsdag 06. mars 2024, klokken 17:55
Tar bare fire år med ny elbil på amerikansk energimiks før det lønner seg karbonavtrykksmessig å ha skrotet den gamle fossilbilen. Produksjon og alt inkludert.
#41
ID. Buzz / Sv: Bestilling av lang variant / 4x4
onsdag 06. mars 2024, klokken 10:28
Noen som har hørt noe mer her? VW bruker lang tid, kanskje den kommer med ny software/infotainment som id7?
Den gamle er jo fryktelig dårlig, men Bjørn nyland var ekstremt fornøyd med id7, så en buss med id7 infotainment, 4wd og 7-8 seter blir jo en innertier for storfamilien!
#42
Bilen virker ekstremt lovende, men de kommer ikke til å selge i det hele tatt.

650k for en sedan med bakhjulstrekk er ikke noen innertier i Norge for å si det mildt.
Om dette hadde vært versjonen med 4wd og stasjonsvogn så hadde det vært innafor, men den kan du sikkert plusse på 100k til, og da er du oppe og konkurrerer med premium SUV-ene i pris.
#43
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
onsdag 06. mars 2024, klokken 06:16
Veldig interessant regneark! Du har med alt virker det som, inkludert kapitalkostnaden. Hadde definitivt gått for elbil her.
#44
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 03. mars 2024, klokken 21:32
Ville definitivt kjøpt elbil. Det å kjøpe fossilbil etter el er ganske fælt, lukter, bråker og går grusomt dårlig. I tillegg er det dyrt med bensin og bom.
Folk snakker om at fossilbil er så fryktelig pålitelige, men det er en helt utrolig mengde ting som kan gå galt på de, alt fra automatkasse, klutch, eksospotter/katalysator, turbo, reg reim, div sensorer som ruster og soter i stykker, toppakning, kjølevæske og oljebruk i eldre motorer, rådebank, skade i sylinder/stempel, listen er lang.
I tillegg er det stort sett rust som tar livet av alle biler.
Batterier i eldre elbiler kan være skummelt, men det meste av moderne biler etter 2016 ca for tesla, så vil nok batteriet vare lenger enn bilen.

De fleste elbiler har garanti på drivlinje 8 år/200k km, hvor lang er garantien på den turbo/kompressor matede 2 litere i en Volvo? Og hva koster en ny slik?
#45
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 02. mars 2024, klokken 10:44
Sitat fra: Exit elbil på onsdag 28. februar 2024, klokken 17:31Er ikke de fleste desperate etter å selge noen skarve elbiler nå om dagen?
Tesla-driten selger av selg selv (leser ikke folk bilartikler?), men det er vel ikke uten grunn at Merce, Audi og andre gjenåpner satsning på fossilbiler.
Det virker som om de fleste norske importører har flust av biler på lager, som færre folk vil ha. Er vel ikke uten grunn at finn melder om sterkt økende omsetning av nyere fossilbiler: folk har begynt å verdsette pålitelighet igjen.

Ja de gamle produsentene sliter med å matche tesla både på pris, brukeropplevelse, og ytelse/rekkevidde/lading, så det ser ut til at de gir litt opp. Håper de tyske og japanske klarer seg så det ikke bare blir tesla og kinesiske merker. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA