Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vaduz

#16
Model Y / Sv: Bakovervendt bilstol til eldre barn
torsdag 04. april 2024, klokken 20:14
Sett eldstemann bak passasjersetet og snu han når det er neste sin tur, slik måtte vi gjøre det i alle fall i model s og den er litt større.
#17
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
torsdag 04. april 2024, klokken 20:04
En mikroskopisk nedgradering.
#18
KIA / Sv: Kia EV9
torsdag 04. april 2024, klokken 20:00
Var vel jeep avenger som ble årets bil i fjor, er det noen som har kjøpt den? En liten, dyr forhjulstrekker med halvdårlig rekkevidde og meh infotainment.
#19
Flertallet går for diesel fordi nesten alle bruktbiler er diesel. Bensin er fra før 2008 og er nå for gamle for folk flest, elbiler er for nye så de selges det færre av.
#20
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 02. april 2024, klokken 16:47
Sitat fra: Counterpointer på søndag 31. mars 2024, klokken 12:31
Sitat fra: Vaduz på søndag 31. mars 2024, klokken 11:01Hva har det med nybilkjøp å gjøre?
Elon Musk knyttes fremdeles sterkt til Tesla og deres produkter.

Tidligere var Musk og oppfatningen av han en ekstra grunn til å kjøpe en Tesla, nå er han blitt en grunn til å ikke gjøre det.
Jeg tenker litt sånn selv, da vi har to stk Tesla og er mer i tvil enn noengang om jeg vil bytte dem i nye. Folk jeg generelt snakker med om elbil tenker nå i stor grad at Musk er blitt temmelig ekstrem og ikke noe de ønsker å forbindes med 🤷🏻

Men det er mange ting som avgjør bilkjøp så det trenger ikke være avgjørende.

Personlig vil jeg ikke pt kjøpe Toyota av flere grunner, en av dem er at CEO virker ekstremt reaksjonær i forhold til bærekraft.

Litt fjernt for meg å velge bil basert på en aksjonær, CEO eller ideologi. Jeg kjøper beste bilen for pengene, men jeg ser enkelte tenker annerledes om biler feks laget i Kina eller av mr Musk.
#21
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 31. mars 2024, klokken 11:01
Hva har det med nybilkjøp å gjøre?
#22
Hva med plassen under setene? I gamle caravelle var jo det gull for ski, men det er ikke mulig lenger?9
#23
Elbiler i media / Sv: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
tirsdag 19. mars 2024, klokken 20:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 17. mars 2024, klokken 22:21
Sitat fra: Vaduz på søndag 17. mars 2024, klokken 17:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. mars 2024, klokken 06:18
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 21:11
SitatVaduz: Og selv med det svært ekstreme eksempelet med en 2270km lang tur med kun hurtiglading, så var forskjellen lommerusk målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. Ta heller flyet.
Høres ut som en god ide med fly i det tilfellet og så kan man jo gjerne selv også betale litt ekstra for å få god samvittighet. Det kan enkelt betales her basert på flyturen
https://www.myclimate.org/en/

Jeg har kjørt 67.000 km med min Model Y LR. Hvis jeg skulle brukt Vaduz sin avskrivningsrate på 6 kroner per km så har jeg brukt opp 402.000 kroner på 2,5 år. Jeg kjøpte bilen ny for 492.000, så da er bilen verdt 90.000 kroner? Tror reellt den er verdt over 400.000. Høres mer som en million-e-tron avskrivningstakt.

Veldig mange bruker Tesla til ferie i Europa. Er egen Facebookgruppe "Teslaferie i Europa" med 9728 norske medlemmer.   https://www.facebook.com/groups/679372512508025/?ref=share .

Men jeg kommer nok aldri til å bli en av dem. Er mange timer i bil, ja!

Har du regnet med forsikring, service, kapitalkostnad, dekk/slitedeler og strøm? Bare kapitalkostnaden for 500k er konservativt 50k i året. Si strøm 2500, dekk/div 2500, forsikring 12k, verditap ca 50k, så blir det raskt ekstremt dyrt.

Bare å se på dine penger sin kalkulator (eller var det IF?), nesten umulig å komme under 120k i året for bil, og da snakker vi billigste sort. Nesten ingen som regner riktig på kostnaden av bil.

Jeg svarte bare på DIN påstand:
"målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. "

Du sa altså "avskrivning". Og at "avskrivning" var 5-7 kroner/km.

Så du får nok bare lese det du selv skrev, så vil du se at det jeg skrev gir mening, hvor jeg skriver om "avskrivning".



Ja jeg skrev feil, skulle vært kostnad per km. Men tror kostnaden per km egentlig er en del høyere enn det også for de fleste, kanskje opp mot 10kr km, eller i snitt 150k kr per år for de som kjører nye eller nyrer litt mellomdyre+ biler som elbiler ofte er.

Selve avskrivningen er kanskje mer 2-3kr/km.
#24
Elbiler i media / Sv: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
tirsdag 19. mars 2024, klokken 20:20
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2024, klokken 06:24
Sitat fra: Vaduz på søndag 17. mars 2024, klokken 17:59Bare kapitalkostnaden for 500k er konservativt 50k i året. Si strøm 2500, dekk/div 2500, forsikring 12k, verditap ca 50k, så blir det raskt ekstremt dyrt.

10% i kapitalkostnad hvert år? Den må du forklare.

Jeg skrev feil, mente egentlig 25k kr. Men totalsummen burde bli lik da jeg var vel forsiktig med verditapet årlig, som nok burde være 75k kr.

Bil koster nok stort sett ca 150k i året for de fleste, særlig de som kjøper nye biler, men det er nok dyrere enn vi liker å tro selv for de med billigere bruktbiler.
#25
Må jo sette opp prisene av og til slik at man kan sette dem ned igjen;)
#26
Det er ingen tvil om at batteribytte er bedre enn vanlig lading per nå (gitt at det er åpent døgnet rundt, og ikke lang kø, og mange nok av dem), men spørsmålet er om det lønner seg å drive med for nio. Det er jo langt mer kostbart og sårbart. Spørsmålet er også om man er villig til å betale feks dobbelt så mye per kwt for å kompensere for det? Kanskje for noen av og til? Jeg tror ikke det blir en avgjørende greie, men kan bli et supplement på langtur lang europaveier feks.
#27
Elbiler i media / Sv: Disse elbilene gir deg lavere strømutgifter
søndag 17. mars 2024, klokken 17:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. mars 2024, klokken 06:18
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. mars 2024, klokken 21:11
SitatVaduz: Og selv med det svært ekstreme eksempelet med en 2270km lang tur med kun hurtiglading, så var forskjellen lommerusk målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. Ta heller flyet.
Høres ut som en god ide med fly i det tilfellet og så kan man jo gjerne selv også betale litt ekstra for å få god samvittighet. Det kan enkelt betales her basert på flyturen
https://www.myclimate.org/en/

Jeg har kjørt 67.000 km med min Model Y LR. Hvis jeg skulle brukt Vaduz sin avskrivningsrate på 6 kroner per km så har jeg brukt opp 402.000 kroner på 2,5 år. Jeg kjøpte bilen ny for 492.000, så da er bilen verdt 90.000 kroner? Tror reellt den er verdt over 400.000. Høres mer som en million-e-tron avskrivningstakt.

Veldig mange bruker Tesla til ferie i Europa. Er egen Facebookgruppe "Teslaferie i Europa" med 9728 norske medlemmer.   https://www.facebook.com/groups/679372512508025/?ref=share .

Men jeg kommer nok aldri til å bli en av dem. Er mange timer i bil, ja!

Har du regnet med forsikring, service, kapitalkostnad, dekk/slitedeler og strøm? Bare kapitalkostnaden for 500k er konservativt 50k i året. Si strøm 2500, dekk/div 2500, forsikring 12k, verditap ca 50k, så blir det raskt ekstremt dyrt.

Bare å se på dine penger sin kalkulator (eller var det IF?), nesten umulig å komme under 120k i året for bil, og da snakker vi billigste sort. Nesten ingen som regner riktig på kostnaden av bil.
#28
Kjøpe elbil? / Sv: El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 13:59
Hadde ikke vært redd for akselerasjon, verre med gamle gubber og reaksjonstid enn ungdommen. Det er for høy fart som er farlig uansett, og det får du til med alle biler i verden.
#29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 12. mars 2024, klokken 13:10Kan gjerne bli noen kroner på tur, hvor ladeprisen er høy, om en kjører mange laaaange turer, men selv der er det jo ikke enorm forskjell. Men med 2 kroner per kWh har du jo allerede tatt høyde for en del hurtiglading, elektro.

Dersom en kjører ned slottstrappene i Oslo og kjører til San Marino så er det ca 227 mil. Dersom en regner 6 kroner per kWh (er det litt høyt?) så vil det koste 2452 for en elbil per vei som bruker 1,8 kWh per mil, mens det koster 3133 per vei for en bil som bruker 2,3 kWh. Da blir det det 681 kroner i differanse hver vei, eller 1362 til sammen i besparelse tur/retur.

Vil tro at det som betyr mest på langtur er at praktisk ladefart går opp med mindre forbruk. Du kommer flere kilometer per kWh ladet. Men e-tron f.eks. har gjerne høyere forbruk enn mange delvis pga høy vekt pga 40 meter kjølerør osv, sånn at de tar inn en del tid med bedre ladekurve, siden den holder batteritemperaturen lettere.

Og selv med det svært ekstreme eksempelet med en 2270km lang tur med kun hurtiglading, så var forskjellen lommerusk målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. Ta heller flyet.
#30
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 11. mars 2024, klokken 14:21
Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. mars 2024, klokken 21:55
Sitat fra: Vaduz på søndag 10. mars 2024, klokken 18:13
Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. mars 2024, klokken 13:25
Sitat fra: Grosor på søndag 10. mars 2024, klokken 10:47Post hoc ergo propter hoc...
Logiske feilsluttninger blomstrer som aldri før. Støttes av bias og cherry picking.

Komplekse problemstillinger gis enkle svar på.

I spørsmålet om Elon, blir feilen å si at det er binært (ja/nei). Han har bidratt både positivt og negativt, men alt vektes ut fra egen oppfattning 🤷🏻 Det som er positivt for noen er negativt for andre.

Om EM ikke har bidratt positivt til verden selv i den mest binære fremstilling, står det ekstremt dårlig til med resten av oss.
Et regnestykke som det består av både plusser og minuser.

Tar en litt betent sammenligning. Hitler sørget for verdens beste motorveisystem (autobahn), men uansett hvor bra det er var andre ting så dårlige at totalen blir kraftig minus.

Med Musk så er mye bra med elektrifisering, men om han aktivt bidrar til at Trump velges og dermed starter (hypotetisk) 3. verdenskrig så nuller det ut.

Hvor dårlig det står til kommer jo ann på hvem du er og hva du har gjort. Kanskje oljefondssjef Tangen har gjort mer, eller kanskje hun som jobbet hele livet i hjemmesykepleien? Kommer ann på ståstedet og verdi en tillegger handlinger og livsverk.

At Elon har bidratt kraftig til bilproduksjon er utvilsomt. Der er det få som kan konkurere. Men det hadde kanskje vært bedre om tog eller sykkel hadde vært satsningen 🤷🏻


Om du må sammenligne med hitler, samt ha som forutsetning at EM starter 3. verdenskrig for å skape nyanse i spørsmålet, så var det et ganske binært ja der. I alle fall såpass biært som du får det i politikk og samfunnsfag!

Jeg vil tro de aller fleste mennesker bidrar positivt enten ved arbeid, vennskap, familie eller nærmiljø på noen måte for noen. Så om grunnleggeren av space x, paypal, tesla, open AI, solar city, etc havner på minussiden så ser det ikke bra ut for resten av oss.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA