Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vaduz

#121
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 29. november 2023, klokken 20:32
Problemet med fagforening er ikke lønn, men det er hvor stive organisasjonene blir. I GM og Ford samt tyske merker er det tydelig. Man må ha riktig kursing og sertifisering for å drive med noe, oppgaveglidning er forbudt, det er helt umulig å sparke noen, og man kan ikke bygge om en fabrikk fra ICE til batteri da det vil kunne føre til oppsigelse, øket automatisering etc.
Dette er motsatt av hva Elon vil at tesla skal være.
Det er bare en måte å øke velstand på, gjøre mer med mindre, og foreninger går i mot det (nå snakker jeg ikke lønn, lønn bør absolutt forhandles sentralt). Man sørger faktisk for å utkonkurrere seg selv på sikt om man konkluderer i internasjonale markeder (ikke et problem for lærere, håndtverkere med beskyttelse i særnorske krav eller statlige/helse etc).
#122
Problemet her er at oppskalering blir kjempedyrt. Å bygge ladestasjoner er billig og du kan bygge så mange du vil, mens den verkstedshallen de bytter batteriene i vil trenge vedlikehold, gå i stykker og må oppbevare mange kjempestore batteripakker og masse bevegelige deler.

Om man bor i en by uten lademulighet er det genialt, men på tur er det nesten dårligere enn hurtigladere, da man faktisk må oppholde seg i bilen under ladingen, i stedet for å gå på do, kjøpe en kaffe og reise når alle har fått strukket litt på beina (som man trenger etter 4 timer i bilen).
#123
Kjøpe elbil? / Sv: Blir EX30 RWD Core en Tesla 3 RWD killer?
onsdag 29. november 2023, klokken 19:49
Bare synd jeg ikke får plass i xc40 en gang, så dette blir vel helt uaktuelt selv som bil nummer to. Ellers hadde den vært høyt oppe på lista.
#124
Kjøpe elbil? / Sv: Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?
onsdag 29. november 2023, klokken 19:43
Du kommer nok til å få en baby til, sånn er det bare, så jeg ville ha tenkt på det. Ville ha sett på bmw i4, den er jo ganske kul om du liker litt «rånestuk». Ellers hadde jeg gått for nye model 3 std range og kjøpt sexy buttons for knapper du ikke kan leve uten.
Kanskje teste en EV6 også?

Ville ikke gått for folie selv, ser helt forferdelig ut etter litt steinsprut og slitasje, og skitt i skjøter og ulik farge i dørkarmen og dørlister enn resten av bilen. Ingen glans som lakk har heller.
#125
Kjøpe elbil? / Sv: TMY 2022 vs ID4 GTX 2022
mandag 13. november 2023, klokken 12:10
Model Y føles moderne, ID4 føles som en vanlig bil med små skjermer, treg software, lav oppløsning etc det er som blacberry vs iPhone i 2010. Med mindre det er noen ting du ikke kan leve med på teslaen ville jeg uten tvil gått for den. Ingen service utgifter heller, og sømløs hurtiglading til rimelig penge også.
#126
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av ny familiebil - Erfaringer
søndag 12. november 2023, klokken 09:28
Vi har akkurat samme dilemma. Er ikke noe fullgodt svar på det dessverre, annet en lang utgave av ID buzz som kommer om et år.

Problemet er at 7-setere har tredje rad i bagasjerommet, så om du trenger vogn kan man ikke bruke den raden, så da har du en femseter igjen.

Vi har model s, og har prøvd mange biler, men ingen er så bred i baksetet som model s/x. Model x utgår dessverre da det ikke er mulig å ha skiboks på taket, samt at falle dørene er kronglete i garasjen og det virker som om det er en del feil med de.

Tang/ES8/Hongqi frister ikke så veldig og har samme problem med bagasje og bredde i baksetet, samt forhandlere, service, software og litt usikker fremtid.

Har landet på å vare kjøre det jeg har til vi ikke trenger vogn lenger (1 år) og deretter vurdere syvseter eller buzz. Vet at s-Max er svaret, men det blir for tungt.
#127
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 08. november 2023, klokken 16:46
Det med at kun autoritære stater skal kunne forsyne verden med hydrokarboner er en dårlig ide, det er jeg enig i. At norske husholdninger har så voldsomt mye mer å gå på sparemessig er jeg usikker på. De fleste hus har vel byttet vinduer, isolert der det er mulig og installert varmepumpe. Utover det blir det veldig dyrt for lite.
#128
Hyundai Ioniq 5 / Sv: HVORFOR ?? Er det lov å stille spørsmål ??
søndag 05. november 2023, klokken 20:02
Dette gjøres for at Mobile AS skal gidde å selge elbiler, de må jo ha noe å leve av etter oljen de også;)
#129
Jeg har ikke en lyd på min bil, pleier å se på ryggekamera og speil før jeg rygger, funker bra det. Kan jo evt bare koble den inn igjen før eu kontroll feks. Om du greier å rygge ned noe så de kvestes alvorlig eller til og med omkommet så rygger du fortere enn meg i alle fall.
#130
G9 / Sv: G9
lørdag 04. november 2023, klokken 20:20
Ja men det var vel på 800V lader som er relativt sjeldne? På de fleste ladere er blir det ca 100kW max, noe som ikke er krise om den holder farten til 80%, men det er ikke kjempebra.
Mer bekymret for dårlig software, pling og autopilot.
#131
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 04. november 2023, klokken 20:06
Sitat fra: daktari på lørdag 04. november 2023, klokken 19:39
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. november 2023, klokken 15:44
Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. november 2023, klokken 15:28I EU så varmer man seg også mye med Gass uten at den er konvertert til Elektristet - mao. her får man nyttgjort seg gassen direkte og man slipper billigere unna med sin energiregning.

Billigere unna? Med gass får man i beste fall 85% effektivitet. Varmepumpa mi ligger på over 500% om dagen (COP på 5,21 akkurat nå), ned mot 400% når det blir kaldere. Det betyr mye dyrere oppvarming for tyskeren.

Lager vi strøm av gass får vi ut ca. 50% av energien som strøm. Gitt varmepumpe med COP på 4 så er det fortsatt 200% effektivitet mot tyskerens 85%.
Hva kostet den i investering (brønn er vel kjapt 200-250.000 pluss evnt ombygging inne til vannbåren varme i gulv etc.), og når, forventet levetid?

Har sett på det selv, ca 500k minimum må du regne med. Lønner seg aldri.
#132
KIA / Sv: Kia EV9
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 19:50
Denne blir nok tungsolgt ja. Du skal være ganske ihuga KIA fan for å velge denne over en EX90, eller for å betale en million for en KIA generelt. Ser jo også litt gammeldags og boksete ut, tviler på at rekkevidde på motorvei blir særlig bra når den har formen til en starcraft, men vi får se.
#133
EQC / Sv: RAN av BOS
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 19:43
Elbiler trenger ikke service, men de som har tredjeparts distribusjon/salg som møller og BOS vil ikke selge biler uten service, så da blir luftfilter bytte på 20min til 7k et kompromiss for dem.
#134
Veldig interessant, takk, det hadde jeg ikke fått med meg!
Bjørn Nuland har vel også målt ganske lite degradering fra hurtiglading på en bil såvidt jeg husker. De nye batteriene er vel bra på å holde lav temp selv ved hurtiglading.
Da er det kun antall ladesykluser og SOC ved lagring/hverdag, samt temp i omgivelsene som teller?

Uansett, skulle hatt godt betalt for å måtte begynne å dra til «bensinstasjonen» igjen for å lade bil, så allikevel ikke særlig aktuelt å betale mer for synes jeg.
#135
Model X 2023 - / Sv: Oppgradering av bremser
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 07:00
Ja, men at du bruker de så mye at de fader pga varme fordi du har kjørt «inspirert» fra oslo til Bergen, da har du dratt på noe helt ekstremt. Selv ned til Rjukan fra Gaustatoppen med iskaldt batteri uten regen har jeg ikke opplevd fade av bremser, men da tok jeg det med ro selvfølgelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA