Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vaduz

#1
KIA / Sv: Kia EV9
I dag kl. 06:36
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 21:35
Sitat fra: Vaduz på I går kl. 21:14
Sitat fra: Radial på I går kl. 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.

Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.

Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.

Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.

Id.Buzz GTX kommer vel rett rundt hjørnet nå. Antar den får alle oppdateringer fra id 7 osv


Ja den blir perfekt om den får de oppgraderingene. 
#2
KIA / Sv: Kia EV9
I går kl. 21:14
Sitat fra: Radial på I går kl. 21:02Neida, men i 6/7 seter klassen er det blitt fortreffelig mye å velge i til betydelig lavere priser enn dette.

De store plussene jeg ser virkelig skiller EV9 fra de andre i denne litt større klassen er spesielt hengervekta på 2500kg, og de 22,5cm med bakkeklaring.
De to tallene appellerer godt til mange praktiske formål.

Det er faktisk nesten ingenting annet å velge i. EQB ubrukelig 3. rad, model x ingen taklast og trangt baki, Tang ubrukelig 3. rad, buzz dårlig rekkevidde, software, batterivarme og bakhjulstrekk, nio es8 baas er dyrt, usikker fremtid, hongqi uaktuell på så mange plan, EQS suv liten inni, dyr.

Også er det stellantis greier som er elendig og noe mifa/maxus/euniq greier som er dyrt eller dårlig.

Før var det bare å kjøpe en sharan eller smak om man hadde tre barn, nå finnes det ingenting under 6-700k.
#3
KIA / Sv: Kia EV9
I går kl. 16:23
Jeg har samme inntrykk som deg etter prøvekjøring, helt perfekt familiebil, med litt pragmatisk interiør og mye knapper. Blir ikke redd for at ungene skal sparke litt i setene eller ripe opp ting som i mange andre store SUVer.

Jeg hadde definitivt kjøpt denne hadde den kostet 200k mindre. 1 mill for en GT Line er mer enn jeg ønsker å bruke. Blir fort 900k for den «billige» versjonen.

Tenker å sitte litt på gjerde, se an buzz gtx, ex90 og rentesituasjonen som jeg tror muligens skal opp enda et hakk. Bør komme noen gode tilbud på denne etterhvert, selges nesten ikke til tross for at den er innertier for barnefamilier.
#4
BYD prøver jo fremdeles å selge lagerbiler fra 2022 til kostpris. Det er jo kommet en facelift Tang i resten av verden for et år siden som vi ikke får før vi kjøper alle bilene som ble bestilt i 2021.
#5
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
lørdag 20. april 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 19. april 2024, klokken 17:45Kanskje ikke andre merker trenger slik ordning  :) . Min Jaguar har vært på 2 service etter boka og en tilbakekalling på 5 år..

Nylig hørt om to stk med defekt HV batteri på kun 4-5 år gamle biler. Kan ikke helt se for meg at jaguar scorer veldig høyt på pålitelighet, mens tesla i alle fall i usa scorer midt på treet.
Registrerer også at jaguar nesten ikke har forhandlere/verksted igjen i Norge så du må reise land og strand rundt om noe ryker.
#6
Elbiler i media / Sv: Tesla endrer prisen på TMY sr igjen
søndag 07. april 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 06. april 2024, klokken 20:38
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på lørdag 06. april 2024, klokken 16:32-

Det er noe med det nikk'et der👄🫦jeg blir så gla hver hver gang jeg ser det

Og det er så sant så sant

#EVporn

Du skjønner at han bruker det sarkastisk ikke sant? Det er bare Exit elbil som ble full en lørdagskveld, skrev masse piss og byttet navn.
#7
Kanskje en kurs justering? Blir vel ikke rentekutt i usa, og kanskje renteøkning i Norge etterhvert slik det ser ut.
#8
Sitat fra: suverin på fredag 05. april 2024, klokken 20:03
Sitat fra: Vaduz på fredag 05. april 2024, klokken 19:49Det er helt umulig at Tang tar 50% mer bagasje enn en Y. Du må ha sett på kolonnen med baksetet nede. Tang er enorm utenpå men ikke inni.

15 stemmer. 28 med setene nede:

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview?pli=1#gid=0

Må pakke i bag, ikke banankoffert skal du få plass til noe i Y.

Så feil kan man ta! Men har ikke fått følelsen av at forskjellen er så enorm i praksis de jeg har sett på, kanskje mest innvendig passasjer plass som føles trangt i tang. Bagasjerommet må være større enn jeg husker.
#9
Sitat fra: edyrli på onsdag 03. april 2024, klokken 15:41Maxus Equniq5 har jo også god plass til prisen, men da har man igjen begrenset med rekkevidde og comfort.
Om vi kikker litt på banabox testen til teslabjørn så er det heller ikke noe magisk med Modell Y. Den klarer 9 bankasser baki og en i frunken. Dersom du går opp en klasse til f.eks. BYD Tang da får du 15 kasser baki. Jeg klarer meg veldig fint med denne plassen og når jeg putter på takboks i tillegg er egentlig aldri plass et problem lenger.
Men da havner man dessverre langt over prisen på disse kompakte familie suv'ene.

Det er helt umulig at Tang tar 50% mer bagasje enn en Y. Du må ha sett på kolonnen med baksetet nede. Tang er enorm utenpå men ikke inni.
#10
Model Y / Sv: Bakovervendt bilstol til eldre barn
fredag 05. april 2024, klokken 13:51
Ja, du får bare stikke innom en butikk og teste, ellers må du bare være litt bøyd i knærne noen år, det går greit deg også;)
#11
Model Y / Sv: Bakovervendt bilstol til eldre barn
fredag 05. april 2024, klokken 12:57
Ett minutt ja, nei da blir det Ford s-max!
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 05. april 2024, klokken 10:56
Jeg tror faktisk ikke Musk har så mye å si, du skal være litt spesielt i terrassert for å få med deg det. Tipper det er generelt marked/makro. Bare se på Norge, selges 20% færre biler 1. kvartal vs i fjor, tesla er eneste som gjør det bra, BOS fører ti merker og selger halvparten av i fjor.
Tipper Europa og usa selger billig ICE eller ingenting om dagen, pluss at mange late adopters går for mer tradisjonelle merker som nå alle kan levere elbil som er helt ok.
#13
Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. april 2024, klokken 18:17Postet denne for noen dager siden. Her er dagens tall fra finn.no:


Veldig mange elbiler er ukurante for folk flest, om du sorterer på WLTP 400km som jeg anser som et minimum for å erstatte fossil for de fleste, så er det 7800 biler igjen, hvorav 7100 har gjenværende garanti, altså under fem år gamle.
Dieselbilene regjerer i lavere sjiktet av bruktbiler 5-12 år gamle biler.

Elbiler har også veldig gunstige vilkår for nybil så vil tro mange sliter med å selge.

Men du har absolutt et poeng i at veldig mye elbiler ligger ute og diesel virker å holde seg svært godt i pris mens PHEV og BEV sliter på bruktmarkedet.
#14
Model Y / Sv: Bakovervendt bilstol til eldre barn
torsdag 04. april 2024, klokken 20:14
Sett eldstemann bak passasjersetet og snu han når det er neste sin tur, slik måtte vi gjøre det i alle fall i model s og den er litt større.
#15
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
torsdag 04. april 2024, klokken 20:04
En mikroskopisk nedgradering.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA