Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HvemPrompa

#31
Model 3 / Sv: Bråkebremser
onsdag 10. april 2019, klokken 12:40
En gang uken burde du i alle fall i en litt lengre nedoverbakke sette den i N (opphever regenerering) og bruke bremsene. Jeg gjør det, samt at jeg får den opp i "litt" høyere hastigheter og legger foten godt på bremsen (få opp temperaturen på skiva) etter grundig vask av bilen. Naboen gjør ingen av disse tingene på sin, og der har det lagt seg fint med overflaterust. Overflaterust og lite brukte bremser er ikke nødvendigvis farlig, men bremsene har godt av å bevege litt på seg, og få opp temperaturen en gang i blant, spesielt etter vask.
#32
Model 3 / Sv: Rekkeviddeerfaringer Model 3
søndag 07. april 2019, klokken 12:23
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 12:08
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 10. mars 2019, klokken 20:44
Kjørte vår Model 3 LR Lommedalen-Hamar (Furnes) t/r i helga. Rundt -1 grad, blanding av våte og tørre veier, fire i bilen og godt oppvarmet. 34 mil gikk greit uten å lade - hadde 10 % gjenstående etter turen.

Noen andre erfaringer fra praktisk langkjøring?

Jøss, det var kortere rekkevidde enn jeg hadde trodd.

Har forsøkt å anbefale Model 3 til min mor. Hun sier at når den går tur-retur hytta uten at jeg må lade og uten at jeg må lade på hytta så kan jeg vurdere elbil.
Spørsmålet er - er det noen elbil som takler slikt:

Kjøre Oslo-Kragerø - hun ligger i 140 på motorveien. Parkere på hytta uten å plugge den inn, stå i 3-4 uker. Deretter kjøre hjem igjen og ha 20%. Ønskedrøm eller går dette med en Model 3? Model 3 mister vel dessuten kanskje litt strøm når den står stille uten å være plugget inn?

Går muligens med et nødskrik i ideelle temperaturer, men da må minimum fartsgrensa holdes. Håper det kommer en "hibernation" funksjon til bilen OTA etterhvert - for sånn som nå vil den miste 15 - 20% ved å stå stille i 20 dager.
#33
Model 3 / Sv: Følge med på forbruk
søndag 07. april 2019, klokken 00:21
Sitat fra: olavxxx på søndag 07. april 2019, klokken 00:10
Jeg lå på ca 118 i forbruk i 82km/t i dag, rimelig flatt, tørt og "varmt" (over +12C).
Bilen var ikke forvarmet og jeg har fremdeles vinterhjul på, men jeg har ikke Tesla originale 20" vinterhjul på min 3 Performance, jeg har TSW Nurbergring 19" som veier 3,74kg mindre per felg enn OEM Tesla 20". Dekktrykk er 46 PSI.

Når jeg kjørte et annet strekke med hastigheter 50-80, med mye rundkjøringer osv, havnet jeg på ca 130.
Men forbruket var latterlig lavt i dag, når det var minusgrader ute var jeg til tider oppe i 150 +- i forbruk.

Når jeg da senere lå å cruiset i 82km/t, sank forbruket jevnt og trutt, det er jo pga jeg da ikke sløste energi på å komme meg opp i fart :-)

PS. de tallene her er da "normal kjøring", typisk slik jeg kjører hvis damen/ungen sitter i bilen.
SÅ det er på en måte "effektiv kjøring", men ikke sykt sakte/hypermiling.
Samtidig er det selvsagt da ikke maks pedal kjøring, med 0-100 på 3,4 sekunder :P

Jeg gleder meg veldig til å teste skikkelig langtur, særlig når jeg skal ha på sommerhjul, men jeg mistenker kanskje sommerhjul vil bruke mer enn R3, siden jeg har veldig mye lettere ettermarkeds vinterfelger.

Jeg tror nok jeg hadde greid å komme meg et sted mellom 100 og 105 Wh/km hvis jeg kunne kjørt konstant i samme hastighet...man taper som sagt litt på å komme seg opp i hastighet, selv om batteriet fikk regenerert en god del når hastigheten måtte senkes.

Dekktrykk har nok også noe å si, jeg kjører rundt med ca 47 psi nå (liker faktisk høyfrekvent støy bedre en lavfrekvent rumling fra dekk - da dette i mindre grad penetrerer lyd fra anlegget).
#34
Model 3 / Sv: Følge med på forbruk
lørdag 06. april 2019, klokken 23:59
Sitat fra: ladov på lørdag 06. april 2019, klokken 23:36
122 er sykt lavt. Da kommer vi greit over 60 mil. :D

Hvis du kan lade på supercharger kan du trygt kjøre fortere på motorvei. Tror youtube-kanalen nowyouknow(?) kom frem til at 190km/h var ideell hastighet forutsatt fri fart og tilgang til superlader. Det var før supercharger v3 ble publisert, tallene er nok annerledes nå. ;)

Ja, hvis man tar sikte på Supercharging, så kan man nok ofre litt Wh/km og heller kalkulere inn en ekstra 20-30 min pause.

Men V3 så skulle det bli spennende å se hvor effektivt det vill være å lade på 5% SoC opp til 60%, og deretter bånn pinne og repetere på neste 5% Soc. Det blir i praksis bare 10 - 12 minutters stopp hver 200 km eller noe...men igjen, det er ikke alltid en supercharger tilgjengelig når det er mest optimalt å lade opp.

Uansett, helt sinnsykt rå bil - denne blir nok en slager i en god stund fremover. Vanlige folk må bare få øynene opp for hvor imponerende denne bilen egentlig er.
#35
Model 3 / Sv: Følge med på forbruk
lørdag 06. april 2019, klokken 23:13
Sitat fra: RuneW på lørdag 06. april 2019, klokken 22:14
Du fikk jo veldig lavt forbruk da. Jeg fikk 152 Wh/km på min "langtur" Horten-Grimstad (startet fra Sarpsborg, men triptelleren resatte seg i Horten), men det er jo snakk om noe høyere hastighet vil jeg tro.

Ja, du har nok litt høyere hastigheter på den strekka. Skal prøve å kjøre litt statistikk på dette, men virker som om Wh/km forbruk er nesten lineært (vel vel, svakt aksellererende) opp til ca 80 km/t. Deretter virker det nesten eksponensielt opp mot bilens toppfart. Sweetspot ligger nok mellom 70 og 80 km/t med tanke på forbruk sett i forhold til praktisk hastighet...ingen gidder å kjøre i 50 km/t hele veien for å redusere Wh/km med 5% kontra 80 km/t.

Motorvei i 110 - 120 km/t straffer deg nok litt, men er ikke så mye motorvei å oppdrive i dette landet uansett :p
#36
Model 3 / Sv: Følge med på forbruk
lørdag 06. april 2019, klokken 20:53
Sitat fra: RuneW på lørdag 06. april 2019, klokken 20:48

Jeg bare ser på tallene på trip-telleren jeg. Snitthastigheten er ofte lavere enn man skulle tro.

Jupp, med mindre man kjører motorvei 95% av tiden så blir tallet ofte mye lavere enn man skulle tro :) Dette var riksvei med mange kryss/rundkjøringer og mye vekslende fartsgrenser (inkludert tettsteder med 50-soner)
#37
Model 3 / Sv: Følge med på forbruk
lørdag 06. april 2019, klokken 20:39
Sitat fra: RuneW på lørdag 06. april 2019, klokken 20:30
Snitthastighet på 62 km/t?

Tja, spørs hvordan man ser på det, å stå stille i et kryss kalkulerer jeg egentlig ikke inn i snitthastighet. Reell snitthastighet ligger nok nærmere 70km/t (altså 90% av tiden jeg faktisk ligger på fartsgrensen)...lå på fartsgrensen og fulgte trafikken hele veien egentlig.
#38
Model 3 / Sv: Følge med på forbruk
lørdag 06. april 2019, klokken 20:16
Tok en tur over til söta bror, startet med 89% fra oppvarmet garasjeanlegg.
På parkeringsplassen i Charlottenberg (107km, 1:44timer senere), så har jeg 71%. Skal sies at jeg kjørte omtrent helt perfekt, bremsen ble brukt svakt 2 ganger (ett kryss + stopp på parkering). 116Wh/km  :o

[ You are not allowed to view this attachment ]

Etter handelen veier bilen 100kg mer, og det blir et par friske pådrag her og der mot slutten som gjør at estimert distanse på resterende batteri faller litt. Men havner likevel ikke på mer enn 128 Wh/km på tilbaketuren.

[ You are not allowed to view this attachment ]

Gjennomsnittet blir uansett godt med 122 Wh/km, denne turen kostet meg rett i underkant av 30 kroner (37% brukt av 75kWt, det er mildt sagt imponerende. Utetemperatur varierte mellom 6 og 8 C på vei til, og 9 til 12 på vei fra. Fartsgrensene varierte jevnt mellom 60, 70 og 80 km/t.

[ You are not allowed to view this attachment ]

Dette er virkelig kongen av energieffektivitet!

#39
Model 3 / Sv: Smeller under bilen når man lader på 65kW
torsdag 04. april 2019, klokken 14:58
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. april 2019, klokken 14:51
Sitat fra: Amoss på torsdag 04. april 2019, klokken 14:20
Sitat fra: stig2019 på torsdag 04. april 2019, klokken 08:23
Denne plata som lager lyden, er den av stål eller annet rustfritt materiale ?

Fri gjetting fra min side:
Kjøkkenvasken som Bjørn brukte i sin film var nesten helt sikkert av aluminium. Siden han sa at den lager akkurat den samme lyden gjetter jeg på at lyden kommer fra en tilsvarende plate i samme materiale og tilsvarende tykkelse.
Tviler sterkt på at en vasken er i alu, alu egner seg svært dårlig til vasker.
Det er nok rustfritt eller syrefast stål.

Litt lesekos på senga:
https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/
#40
Model 3 / Sv: Snøflugg i Tesla-appen
onsdag 03. april 2019, klokken 12:02
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 02. april 2019, klokken 18:07
Sitat fra: RuneW på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:13
Hmm.... trodde det skulle litt mer til før det ble markert som kaldt, men jeg har kanskje bare oversett symbolet før... Ville ikke ha vært første gang jeg har oversett noe... :laugh:
Tror dette symbolet dukket opp etter siste firmwareoppdateringer som kom nå forrige uke. 2019.8.3 og senere 2019.8.4

Mener bestemt jeg fikk den mens jeg hadde 2019.5.25 også...
#41
Sitat fra: geirci2 på mandag 01. april 2019, klokken 19:01
Sitat fra: ladov på mandag 01. april 2019, klokken 17:25
Antagelig er det sånn at det lønner seg mer å levere 5000 biler med "95% kvalitet" i løpet av en måned, enn å levere 1500 biler med "99% kvalitet".

Rart du ikke nevnte "100% kvalitet" - noe en fabrikkny bil SKAL være!

Ingen biler er 100%, med mindre du kjøper Rolls Royce. Leter man etter feil så finner man feil...Audi, BMW og Mercedes-eiere leter aldri etter feil fordi de rett og slett ikke har noen som helst mistanker om at noe ikke skulle være på stell. Tesla har også blant de mest ivrige forum-brukerene, og da sprer ild seg som i tørt gress.
Helt ærlig tror jeg faktisk ikke at Tesla er så forbanna mye dårligere på finish av biler enn andre merker i tilsvarende segment. Noen er uheldige, det er normalt - men det avdekkes langt hyppigere hos Tesla-kunder, garantert!
#42
Model 3 / Sv: AWD LR rekkevidde måler
mandag 01. april 2019, klokken 12:13
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 01. april 2019, klokken 07:20
Men det endrer seg derimot hvis man går inn på energivisning. Det tallet baserer seg på de sist kjørte 10, 25 eller 50 kilometerne.

Riktig...jeg kjørte superpent i ca 65 - 70 km/t i rundt 25 km (flat mark, 13 grader i lufta og AC av)...med 85% på batteriet så regnet energimåleren at det skulle rekke til 850 km før batteriet var tomt...jeg vil tippe at det hadde rukket til 750 km. Men da beveger vi oss inn i hypermiling-territorium.

Det er i alle fall ikke tvil om at dette er en svært energieffektiv bil - gitt at omstendighetene, trafikken, og føreren tillater det.
#43
Sitat fra: Tom på fredag 22. mars 2019, klokken 22:30
Sitat fra: Nicky777 på fredag 22. mars 2019, klokken 18:42
Sitat fra: RogerT på torsdag 21. mars 2019, klokken 22:24
42 psi. Står i dørstolpen på førersiden  :)
42 PSI skal tilsvar 2,9 Bar? Er det foran eller bak? Det høres mye ut. Min forrige bil skulle ha 2,4 bar. Noen som kan forklare meg noe om dette? Kjenner jeg er ganske grønn når det gjelder lufttrykk!
Du skal ha 42 psi bak og fremme..
Husk at TM3 er en tung bil..i forhold til tilsvarende størrelse bensin bil.

Jeg kjører 3.1 bar foran og bak (kalde dekk ved ca 5C)...litt stivere kjørefølelse og noe mer høyfrekvent støy fra dekk, men positivt med litt mindre lavfrekvent rumling som penetrerer gjennom all annen lyd (lydanlegget f.eks.). Har dessuten forbedret rekkevidde med ca 5% (ikke 100% vitenskapelig testet).
#44
Model 3 / Sv: Model 3 er finere enn Y
søndag 17. mars 2019, klokken 16:35
Sitat fra: JPM på søndag 17. mars 2019, klokken 09:26
Er vel ikke verre enn at man kjøper en model 3 i dag, og evt bytter den til en model Y om to år.

Det er det jeg tenker...bare lurer på hvor økonomisk gunstig det er...hadde egentlig sett for meg å kjøre 3ern i minimum 3 år, helst 4.
#45
Model Y / Sv: Model Y reservasjon.
lørdag 16. mars 2019, klokken 13:54
Sitat fra: Elkjell på lørdag 16. mars 2019, klokken 12:55
Noen som har fått sin Y inn på Din Side med administrer-knapp ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA