Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodax

#2611
Model Y / Sv: Blir Model Y Teslas Passat?
torsdag 31. januar 2019, klokken 10:28
Er det noen grunn til å tro at den får lukket bagasjerom, annet enn at M3 har det? Er det mye dyrere?
#2612
Model Y / Blir Model Y Teslas Passat?
torsdag 31. januar 2019, klokken 09:30
Dersom denne kommer med omtrent samme rekkevidde og ikke så veldig mye dyrere, men bedre plass og kanskje bedre bakkeklaring enn M3, samt skikkelig bakluke, og mulighet for både takstativ, hengerfeste og 4WD, så burde alt ligge til rette for at dette er en bil svært mange i Norge vil ha. Spørsmålet blir vel kanskje hvor mange konkurrenter som har kommet på banen med tilsvarende biler (som feks VW ID Crozz), hvor mye Tesla klarer å levere, og kanskje hvordan service-situasjonen til Tesla oppfattes da.

(PS. Ikke bruk denne tråden til å diskutere eventuelle serviceproblemer ang Tesla, poenget mitt er at salget kan bli påvirket av hvordan folk tror det forholder seg, og ikke nødvendigvis hva som er realiteten.)
#2613
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
onsdag 30. januar 2019, klokken 11:40
Benny er på fjelltur, så kanskje vi får litt mer data snart:
https://www.tv2.no/a/10378657/
#2614
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
onsdag 30. januar 2019, klokken 10:19
Ja, lavere hastighet gir jo lavere forbruk. Og en takboks påvirker jo også mindre ved lavere hastighet.
Nettavisen brukte 3/4 av kapasiteten til Dagali på ca 900 m.o.h. Klimaanlegget står på 20 grader. Vi kan kanskje gå ut i fra at start var i Oslo, dvs +200km. Han holdt vel kanskje høy fart til Drammen. Kanskje ikke-forvarmet bil. Med takboks og full bil hadde det kanskje ikke gått, eller?
#2615
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
onsdag 30. januar 2019, klokken 09:11
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:54
Mtp. test av forbruk synes jeg Bjørn gjorde det best. Han viser hvor han kjører og hvilken hastighet. Før. 120kmt testen har han også hatt på varme en stund samt hurtigladet slik at det ikke skal gå bort mye batterivarmer og kupé.
Resultat med snittfart på ca 110 (mye 125 men går ned pga. div tregere kjøring, snu, aks etc) ble ca 320Wh/km. Dvs ca 26 mil fra 100% til tom.
26 mil uten noe last og tilbake til der han startet.
Det blir fort snaut for de som ser for seg å bruke denne på vinteren til hytta på fjellet med full bil og kanskje takboks...
#2616
Audi e-tron / Sv: Matrix-lys dimmer ikke ned for trailere/busser?
tirsdag 29. januar 2019, klokken 19:14
Sitat fra: cyber på tirsdag 29. januar 2019, klokken 19:06
Matrix-lys dimmer ikke ned fra fjernlys ; det er det som er vitsen - kun lyset fra de LED-elementene som ville blendet
møtende trafikk frakoples.
Det er jo korrekt, så jeg burde vel egentlig skrevet "avblendes" eller noe i den duren i emnetittelen..
#2617
Sitat fra: Pneg på tirsdag 29. januar 2019, klokken 18:28
Har reservasjons nr 65xx selger antydet levering november. Men trodde at den kunne bli levert tidligere.
De er livredde for og skuffe med forsinkelse på levering.
Du har reservasjonsnummer 65XX og er blitt oppringt for å skrive kontrakt med levering i november? Hva binder man seg egentlig til da? Når november kommer, kan det jo hende at det har kommet andre alternativer som er mer interessante, kan man da bare hoppe av?
#2618
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
tirsdag 29. januar 2019, klokken 17:36
Kanskje de skal fikse det at DC-ladestøpselet noen ganger sitter fast, ref bla testen til Teslabjørn m.fl. Blir jo endel støy hvis mange opplever å bli ladefast..
#2619
Niro er ikke stor nok for oss i hvert fall.
#2620
Audi e-tron / Matrix-lys dimmer ikke ned for trailere/busser?
tirsdag 29. januar 2019, klokken 17:03

https://youtu.be/ucPJy0JnNLo?t=360
Kan det virkelig stemme?
#2621
Det ble sagt i en tråd at Møller var veldig ivrige på å få kunder til å skrive under på kontrakt.
Får alle som skriver kontrakt beskjed om forventet leveringstidspunkt?
Eller har noen skrevet kontrakt med en fluffy beskjed om at man feks kan forvente å få den til sommeren e.l.?
#2622
Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 22:44
Hadde aldri kjøpt en så dyr diesel, 400.000kr diesel blir jo veldig dyr å eie jfr en dyr elbil.
Men jeg hadde ikke kjøpt 800.000kr elbil for å kjøre 8000km i året heller.

Så et eller annet sted midt mellom ville jeg prøvd å lande, kjøpe en elbil med nok rekkevidde og nok plass.
8000 Km er såpass lite at man nesten kunne tatt taxi hele tiden :P
Hadde det vært en annen elbil med nok rekkevidde, plass, hengerfeste og takboks-mulighet til en bedre pris, så hadde jeg nok kjøpt den, men av mangel på andre alternativer så ser det ut som det blir en e-tron.
#2623
Audi e-tron / Sv: Serviceintervaller E-tron
søndag 27. januar 2019, klokken 15:22
I konfiguratoren kan man velge 3 år/X km. Hva betyr egentlig dette/hva er det man betaler for? Én service når en av disse slår inn? I så fall er jo ikke service akkurat billig (9000,- for korteste km uten lånebil.)
#2624
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
søndag 27. januar 2019, klokken 11:11
Sitat fra: cyber på søndag 27. januar 2019, klokken 10:58
Sitat fra: kodax på søndag 27. januar 2019, klokken 10:01
Ja, de mangler jo autopilot, og har vel heller ikke OTA-oppgradering? Må man da innom et merkeverksted for å få fikset bug/få ny funksjonalitet?
Jeg har mindre problemer med å kjøre med bind for øynene ( men med med hånden på rattet ) i høy hastighet i en ny Audi e-tron med ACC,  Line Assist og kamerastyrt hastighetsovervåking enn i en Tesla med såkalt autopilot ( med Teslas ansvarsfraskrivelse  =  " beta- funksjon " for mindre konservativ softwarebegrensning enn Audi ).
Audi har hatt " autopilot " fra 2010 og jeg har aldri hørt om ulykker forbundet med dette hos Audi.
OTA-oppgradering virker som kan være greit å slippe hvis man vet man kjøper til å begynne med - og får det man forventer funksjons- og kvalitetsmessig  8)
Jeg føler meg ikke supekomf med Teslas autopilot i dag, men når softwaren blir bra nok vil den kunne fungere tilfredsstillende. Den muligheten vil nok ikke e-tron kunne levere uten å installere mer hardware. Så ja, ingen dealbreaker for meg heller nå, men potensielt et minus om noen år.
Det meste av det som leveres med e-tron er vel noe Audi allerede leverer på andre biler, så veldig ille blir det nok ikke. Men det er tross alt en ny type bil de nå har laget og å tro at Audi klarer å gjøre alt riktig første gang er vel lovlig optimistisk. Jeg tror nok også at vi kan regne med at også Audi kommer til å finne ut diverse måter å effektivisere og forbedre disse bilene, samt kombinasjonen av montert utstyr, så det å ha OTA syns jeg hadde vært helt naturlig.
#2625
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
søndag 27. januar 2019, klokken 10:01
Ja, de mangler jo autopilot, og har vel heller ikke OTA-oppgradering? Må man da innom et merkeverksted for å få fikset bug/få ny funksjonalitet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA