Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodax

#1636
Sitat fra: daktari på fredag 21. august 2020, klokken 13:42Tipper som for Audi:
-kønummeret angir hvem som blir kontaktet. De kontakter en større gruppe, som så farter inn/ut av butikken en stund. Hver selger kan ikke håndtere flere 1000 kjøpere samtidig, så de må dele litt opp i grupper.
-forsinkelse knyttet til sendrektighet fra kjøper, du kan være så treg med beslutning at allerede neste "kohort" er i gang med sine bestillinger før du får ut fingern.
-bestillinger legges inn fortløpende i Møllers system som sender direkte til fabrikken?
-leveransene bestemmes av fabrikken til slutt; bestiller man noe som ikke produseres blir bilen forsinket. Lang reisevei fra havnen til forhandler forsinker. Hvis du bestilte "først" men bilen rullet sist av ferga, og står bakerst i klargjøringskøen på Bækkelaget havn får du den sist i den kohorten...

Og "slippes inn i løsningen" betyr vel enten at bare de i gruppen får tilgang til konfiguratoren eller en "Bestill"-knapp, og at selger da tar kontakt etter at man har lagt inn bestilling? (Forøvrig har i hvert fall "min" selger vært mye mer "pågående" med flere telefonoppringinger enn Audi-selgeren var, som først tok kontakt etter at jeg la inn bestillingen.)
#1637
Signere en kontrakt som det koster penger å komme seg ut av uten å ha prøvd bilen først og på en bil som er helt ny/kan ha mange barnesykdommer...da skal man ha bra lyst på bilen syns jeg.
#1638
Dette sto i mailen fra Skoda i dag
"KØ- OG GRUPPEORDNING
Da du forhåndsbestilte din ENYAQ iV, fikk du et kønummer. Selve kønummeret ser du øverst i denne mailen, samt på din forhåndsbestilling i Bilhold. Det er kønummeret ditt som gir grunnlag for hvilken gruppe du tilhører.
Når kan du bestille?
Du tilhører gruppe 1 og vi forventer å åpne bestillingsløsningen for deg i løpet av uke 36.
Når din gruppe får tilgang er det én uke til neste gruppe får tilgang og flere slippes inn i løsningen. Med forhåndsbestillingen har du da én uke til å benytte fordelen av tidlig bestilling. Vi varsler deg før neste gruppe får tilgang til løsningen, og om du ønsker lenger betekningstid kan du fortsatt bestille bilen din selv når flere har fått tilgang.

Om vi ser at pågangen blir så stor at du, eller andre kunder, opplever å ikke få tilstrekkelig hjelp underveis, forbeholder vi oss retten til å justere størrelsen på hver nye gruppe som får tilgang til løsningen."

Jeg har nummer 192 og er altså i gruppe 1, hva med dere andre?
(Jeg kommer nok ikke til å bestille, men det er en liten mulighet for at svigers vil.)
#1639
ID.4 / Sv: Bilder
fredag 21. august 2020, klokken 11:18
Siden de sier at  Skoda Enyaq 4x4 blir levert først ca et halvt år etter, så tar det vel sannsynligvis like lenge med ID4
#1640
Mener min X75 brukte ca 7% på 16 timer med sentry nå og 4 hendelser som ble registrert. Dvs nærmere 8kWh i døgnet, og i snitt litt under 500W (hvis jeg klarte å regne riktig denne gang:)
#1641
Takker:)
#1642
Model X 2014 - 2022 / Hva er denne kabelen til som lå i ladeposen?
onsdag 19. august 2020, klokken 12:11
  [ You are not allowed to view this attachment ]  
#1643
At Tesla måtte innskrenke tiden mellom nag var jo ikke så rart etter diverse medieoppslag med folk sovende bak rattet etc.
#1644
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
mandag 17. august 2020, klokken 23:15
Med disse bestillingene må man vel regne med å betale noe dersom man vil trekke seg fra avtalen?
#1645
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
mandag 17. august 2020, klokken 17:33
Jeg syns forøvrig også at det skulle endel mer til å hindre autopiloten å nage med TM3, med X-en holder jeg veldig løst i rattet uten å bli plaget. (Hadde samme normale setting på styre-funksjonen.)
#1646
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
mandag 17. august 2020, klokken 16:11
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. august 2020, klokken 15:14
Morsomt at vi har så forskjellige oppfatninger av bilene ;) Vi eier jo både en X75D og en Model 3 SR+ og begge to synes at TM3 er den beste bilen å kjøre av disse to. Bedre sittekomfort/sittestilling, bedre fjæring/kjøreegenskaper (750kg lavere vekt merkes), bedre styring og mye bedre ratt (mindre, X'en har jo rene bussrattet i forhold). Vi har 19" på X og 18" på TM3, merker ikke noe forskjell i støy. Betjening/skjermsystem synes jeg er bedre på TM3, bortsett fra løsningen for aktivering av ACC.

Sove i bilen er ikke en aktuell problemstilling for oss, bruker hotell eller AirBnB.

Trenger vi mye plass, må trekke henger eller skal kjøre på dårlige eller glatte veier så velger vi X'en, ellers vil begge helst kjøre TM3. Så når vi nylig var på en liten norgesferie på 190 mil ble det Model 3 siden vi bare var to. Mye raskere ladehastighet og lavere forbruk gjør den også til en bedre langturbil.
Artig:) Kan det hende at 2017-versjonen av TMX oppleves anderledes enn min 2019 (pre-raven)? Jeg er forøvrig null opptatt av "aktiv" kjøring, så de som ønsker sportslig følelse kan sikkert oppleve TM3 som mer moro. Jeg liker også å sette meg rett inn, i stedet for å krabbe ned i TM3-setene, men der vet jeg også at meningene er delte.
Bedre rekkevidde og raskere ladehastighet er jo helt klart pluss for TM3/TMY på langkjøring. Der er 75-en helt grei for oss, men med de andre så man får jo mer frihet ift å stoppe der man vil og ikke bare der det er ladestasjoner  (som jo sjeldent er de mest spennende stedene). En annen ting vi misunner TM3 er at den ikke har sotet glass bak. Det gjør at det blir en for innelukket følelse i baksete, noe kona har klaget over når andre har fått sittet foran. (I tillegg til at jeg syns det ser harry ut:)
#1647
Model X 2014 - 2022 / Sv: Mulig å beholde Model X i 10 år?
mandag 17. august 2020, klokken 10:05
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 17. august 2020, klokken 08:52
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 17. august 2020, klokken 08:44
Har planer om å beholde min 2017 X til den er ca ti år. Er vel egentlig alltid mye mer lønnsomt å beholde en bil lenge selv om større service kostnader oppstår etter 5 år, sånn i forhold til  å bytte inn til nyere bil ofte.

Dine Penger regnet nøye på det (riktig nok for en del år siden) og kom frem til at det var hipp som happ på fossilbiler. Model X er jo ikke en billig bil (slitedeler og dekk) så jeg tipper den ligger høyere enn snittet i servicekostander.
På den andre siden er det jo mer med motor, eksosanlegg etc. som må byttes på fossilbiler. Sammenlignet med fossile millionbiler vil jeg tro at en TMX vil være vesentlig billigere å beholde i lang tid.
#1648
Model Y / Sv: Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?
mandag 17. august 2020, klokken 09:56
Vil salgs-tallene til Y gå ut over TMX?
Vi hadde opprinnelig tenkt å vente med å bytte ut fossilbilen med elbil til TMY kom, men da vi ble nødt til å skrote fossilen kjøpte vi en TMX.
Jeg har lurt en stund på om vi skal selge X-en når Y-en kommer, men etter å ha lånt en TM3 til langtur i helgen tviler jeg på at vi gjør det. Jeg syns X-en er mye mer behagelig å kjøre; styringen er mykere, sittekomfort og -stilling er bedre og mer oversiktlig, panoramaglasset i fronrutengir en fantastisk åpen opplevelse kontra bunkersfølelsen i alle andre biler, mindre støy fra hjul/vel/omgivelser (20" på min X, 18" på 3-ern), navigasjon på egen skjerm foran rattet, automatiske dører, mye bedre/tykkere lakk (noe jeg så tydelig da jeg vasket 3-ern etterpå), mye bedre å sove i bak (X-en får helt flatt gulv og er svært romslig/god plass til to, 3-ern sine bakseter er noe skrå når de er lagt ned, noe som gjorde at jeg ikke sov veldig godt, og to hadde blitt trangt) og en generell følelse av bedre kvalitet.
Noe av dette er jo personlige preferanser, og noe blir bedre i TMY enn TM3 (høyere sittestilling og mer vertikal plass bak), og det skulle jo bare mangle at en bil til mange hundre tusen kroner oppleves bedre. Y-en vil jo ha bedre rekkevidde, men etter å ha vært på flere langturer både i Norge og utlandet, så er erfaringen at vår 75 holder fint, og når den i tillegg har god plass til flere og stort hundebur, så tror jeg at jeg har blitt overbevist om at vi beholder X-en.

(Jeg syns forøvrig at også autopiloten virker bedre på X-en enn 3-ern, 3-ern vinglet mer/tok svinger dårligere på samme veier som jeg har kjørt endel med X-en på. Begge bilene er 2019-modell og har samme software, dvs jeg har ikke kjørt på de samme veiene med siste software på X-en. Det kan jo være en software-endring, men kanskje høyere plassering av kameraene på X-en har noe å si?)
#1649
Tesla SW og AP / Sv: 2020.28.x
mandag 17. august 2020, klokken 07:27
Ah, takker. Pussig at det skal være motsatt.
#1650
Tesla SW og AP / Sv: 2020.28.x
søndag 16. august 2020, klokken 13:53
Jeg lånte mor sin TM3 nå med 2020.28.6 (og FSD), og bilen skiftet ikke fil av seg selv når jeg ga blinkeren en dytt tilsvarende som jeg gjør med min TMX. Fungerer dette annerledes på TM3, eller støtter ikke denne sw-versjonen lenger automatisk filskifte?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA