Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kodax

#1561
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
onsdag 09. september 2020, klokken 15:43
Sitat fra: geirci2 på onsdag 09. september 2020, klokken 15:32
Var 14 dager i Tyskland i sommer og skiltet for "Fri fart" på Autobahn var gjengitt korrekt på displayet iallefall - og da var det jo bare å trykke inn fartspedalen :-)
Forventer at AP nå bånner pedalen automatisk:)
#1562
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ville dere kjøpt TMX på nytt?
onsdag 09. september 2020, klokken 15:08
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 14:52
Klaging ja; bedre med hallejula kanskje? Slik er det ofte i religiøse sammenhenger.
Du mener at vi som ikke har opplevd problemer, ikke har gjort det fordi vi tror på Tesla? Eller at vi lyver, eller bagatelliserer store feil?
Det er riktig at det har vært diverse trøbbel med både Tesla-biler og serviceapparatet, men det gjelder alle merker. De fleste her har nok fått med seg at du er misfornøyd, det har du understreket mange ganger i mange tråder. Du er allikevel temmelig alene om å uttrykke slik sterk misnøye. Det er derfor naturlig å anta at du enten troller eller at du (og de du kjenner) har hatt maks uflaks.
#1563
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ville dere kjøpt TMX på nytt?
onsdag 09. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 09. september 2020, klokken 14:23
Bilene er ulike ja; men mange potensielle X kunder handler jo S50 etter at X75 forsvant og Y er i tåkeland enda.
Korfor selger E-tron som hakka møkk (20 ganger meir enn X i år) ?
Om X er eit svært godt kjøp burde den jo solgt bra; alle har behov for god plass, 4WD og kunne dra hanger.
Men obs; det kan viss ein bil til kr. 250 000 mindre også.
Dei fleste brukerene er uintresserte i dill-dall og fancy løsinger; dei vil ha ein enkel bil som fungerer til sitt bruk og da dekker S50 dette tilnærmet like godt som ein XLR.
Eg hadde glatt kjøpt X uten; FWD, elektriske dører/bakluke/frunk,elektriske stoler,panaromavindu,såpestykkeform,autopilot,ghostbremsing,MCU, alltid online,kameraer,autoviskere,autobeam, OTA oppdatering (om den orginale bilen hadde virka).

Og Tesla har eit litt dårlig omdømme etter kvart:
https://www.tu.no/artikler/tesla-stuper-pa-omdommebarometer-darligst-av-bilmerkene/464690
Seriøst, selg bilen og slutt med klagingen. Du har sikkert god grunn til å være misfornøyd, men det gjelder ikke de fleste. Og hvis du skal linke til undersøkelser, så er vel årets og ikke fjorårets mest relevarnt: https://www.tu.no/artikler/tesla-gjor-et-byks-i-kundetilfredshet/492177
#1564
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
onsdag 09. september 2020, klokken 13:36
Sitat fra: geirci2 på onsdag 09. september 2020, klokken 13:24
Iflg. TeslaFi har utrullingen av 2020.36 nå også begynt i Europa.
Versjonen er 2020.36.3.1 og TeslaFi har registrert 14 norsk-registrerte Tesla.

Venter på at noen kommer med info/erfaringer med denne versjonen, med bla. lesing av skilt, trafikklys, stoppskilt mm.
Det er det vi har diskutert nå på siste halvannen side ;)
(Installert hos meg også, men får ikke testet siden kjærringa har kjærra.)
#1565
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ville dere kjøpt TMX på nytt?
onsdag 09. september 2020, klokken 13:19
Jada, har ligget meg gjennom USA på tvers med en gammel Mercury Estate Wagon, men det er liksom ikke helt sammenlignbart når vi snakker om elbiler;)
#1566
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ville dere kjøpt TMX på nytt?
onsdag 09. september 2020, klokken 12:55
TMX (med 5/7-seter) er vel fortsatt eneste bilen som er ideell å campe i; god plass til ligging (der underlaget blir helt flatt) med god plass til bagasje i frunk og under "sengen", og egen "camp mode" i software.
Garantert ikke utslagsgivende for de fleste, men definitivt en bonus for noen.
#1567
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
onsdag 09. september 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. september 2020, klokken 09:24
Sitat fra: kodax på onsdag 09. september 2020, klokken 09:06
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. september 2020, klokken 08:44
Kjører nå. Virker også helt perfekt. Men reduserer ikke farten før skiltet er passert.
Er ikke det som forventet, da? Det er foreløpig bare for visualiseringen sin del, ikke for TACC/AP. Det tør de nok ikke før dette er testet en god stund.

Med korte 40-soner er man igjennom sonen før farten blir helt redusert. Hva du mener  med "Det er foreløpig bare for visualiseringen sin del, ikke for TACC/AP" skjønner jeg ikke,. På AP nå fungerer hastighet opp og ned automatisk. Opp bare hvis du har begynt med en høyere hastighet. Kjørte ID.3, og den reduserte farten slik at den hadde riktig hastighet da den passerte skiltet. Virker ikke på TACC, bare på AP.
Regulering av hastigheten med AP har vel alltid gått automatisk opp og ned, men da på bakgrunn av annen navigasjonsdata og ikke skiltlesing. (Med unntak av med AP1/Mobileye.)
Jeg trodde at det som gjaldt hastighetsassistenten i 2020.36 foreløpig ikke faktisk regulerte hastigheten?
I release notes står det jo: "...vises i kjørevisningen og blir brukt til å tilpasse fartsgrenseadvarselen".
Men hvis den informasjonen faktisk brukes til å regulere hastigheten, så er jo det strålende:)

(Glem at jeg skrev noe om TACC, den bruker jeg aldri og skal ikke uttale meg om hvordan den fungerer:)
#1568
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
onsdag 09. september 2020, klokken 09:06
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 09. september 2020, klokken 08:44
Kjører nå. Virker også helt perfekt. Men reduserer ikke farten før skiltet er passert.
Er ikke det som forventet, da? Det er foreløpig bare for visualiseringen sin del, ikke for TACC/AP. Det tør de nok ikke før dette er testet en god stund.
#1569
Model X 2014 - 2022 / Sv: Ville dere kjøpt TMX på nytt?
onsdag 09. september 2020, klokken 09:03
Har ikke angret ett sekund på kjøpet.
(Men siden jeg egentlig ikke liker å bruke så mye penger på bil, hadde jeg nok valgt en Model Y hvis den var tilgjengelig da, selv om jeg ikke hadde vært like fornøyd med den pga plass, kvalitet, funksjonalitet og luksus.)
#1570
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 17:49
Sitat fra: kodax på tirsdag 08. september 2020, klokken 15:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:13
...det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021...
Det er det vel altså ingen fra Tesla som har sagt, men derimot noen tyske delstats-politikere, så det må man vel ta med en klype salt
De sier det gjerne fordi det står i Teslas planer som de har levert inn.
Nja, det står på Electrec at det står i søknaden at Tesla er forventet å starte da. Det står ikke at de selv forventer å starte da.
Så det gjenstår fortsatt å se både når selv tror de startar, og når de faktisk gjør det:)
#1571
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 08. september 2020, klokken 16:46
Sitat fra: kodax på tirsdag 08. september 2020, klokken 15:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:13
...det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021...
Det er det vel altså ingen fra Tesla som har sagt, men derimot noen tyske delstats-politikere, så det må man vel ta med en klype salt

Hva mener du kodax? Når leverer Tesla Model Y i Norge, og når er fabrikken i Tyskland ferdig og produserer?
Uttalelsen "at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021" er ikke noe som har kommet fra Tesla. En uttalelse som ikke kommer fra Tesla ang når Tesla skal begynne produksjonen mener jeg man må ta med en klype salt.
#1572
ID.4 / Sv: ID4 vs Enyaq
tirsdag 08. september 2020, klokken 16:44
Sitat fra: daktari på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:14
Sitat fra: kodax på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:08
Sitat fra: s3xy på tirsdag 08. september 2020, klokken 10:56
Har ikke E-tron bare 1800 kg? Virker rart at ID4 får 100 kg mer
Hvorfor? eTron er jo bygd på en helt annen (ikke elbil-dedikert) platform.
Modifisert Q7-plattform som opprinnelig egentlig takler 3500kg henger.
Poenget var at det ikke var sammenlignbart. Om man syns det er merkelig at eTron ikke takler mer er et annet spørsmål.
#1573
Sitat fra: emphezis på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:40
AP er og blir ubrukelig med dagens nagging. Det er ikke avslappende og det er ikke bra mht. sikkerhet. Jeg blir mer oppmerksom på å huske å gi rattet motstand slik at AP holder seg aktivert enn å følge med på trafikken, fartsgrenser og andre mer vesentlige ting.

AP er pr. i dag bare brukanes i kombinasjon med *atsjooautopilotbuddyhost*
...
Uenig. Å ha hånden hengene løst på siden av rattet syns jeg fungerer helt ok med min TMX. Med mors TM3 derimot fungerer det dårligere, men jeg har bare testet autopilot én gang med den, så det kan ha vært fordi det var uvant. Mor syns det fungerer strålende.
(Det betyr derimot ikke at jeg syns det er en optimal løsning, så helt enig i at et kamera nok er løsningen.)
#1574
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 08. september 2020, klokken 14:13
...det har vært kjent i mange måneder at Berlin ikke skal produsere før tidligst i juli 2021...
Det er det vel altså ingen fra Tesla som har sagt, men derimot noen tyske delstats-politikere, så det må man vel ta med en klype salt
#1575
Model X 2014 - 2022 / Sv: Problemer med klimaanlegg?
tirsdag 08. september 2020, klokken 14:28
Det er jo også sånn at det er stor forskjell på klimaet i Norge, noen steder er det jo oftere fuktig vær og vil da være mer utsatt for dugg-problemer.
Men hvis det i de samme forholdene oppfører seg forskjellig avhengig av hvilken software-versjon som er installert, så er vel det forklaringen (og løsningen).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA