Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kodax

#61
Model 3 / Sette opp nye nøkkelkort uten det originale?
torsdag 18. juni 2020, klokken 19:41
Mor har mistet begge nøkkelokortene. Hun og jeg har fortsatt tilgang med mobilen. Nå har hun kjøpt nye kort, men for å sette opp de så står det at man må ha et av de originale kortene.
Er det noen annen måte å gjøre dette på, eller må hun dra ned til Tesla?
#62
Tesla SW og AP / Feil med telefon-tilkobling og alarm
tirsdag 19. mai 2020, klokken 08:35
For litt siden kom det en oppdatering som skulle gjøre at telefonen ikke koblet seg til bilen hvis man ikke satt i setet. Jeg er på 2020.12.11.1 og hvis jeg er for nærme bilen slår samtalen inn i bilen, så dette fungerer i hvert fall ikke for meg.
Videre har jeg nå opplevd at hvis jeg sitter i bilen etter å ha parkert (med FOB-en i lomma) og har jobbet på pc-en (dvs ikke rørt bilens skjerm eller annet) så har alarmen slått seg på, dvs svært høy musikk osv.
Det siste kan kanskje skyldes dårlig batteri i FOB-en? Men det første skyldes kanskje feil med sensor i førersete, så kanskje begge tingene skyldes det?
Andre som har opplevd det samme?
TMX 2019 pre-Raven
#63
Stygg forbikjøring: https://elbilforum.no/index.php?topic=51529.0
Jeg vet ikke hvordan jeg sladder videoen, burde jeg allikevel legge den ut?
#64
Trafikk / Burde jeg anmelde denne idiotkjøringen?
fredag 24. april 2020, klokken 12:42
Da jeg kjørte for et par dager siden nedover en svingete lokalvei (Kongsveien i Oslo), kommer jeg til et sted der det først er en syklist, deretter en bil og så en taxi. Det er mange andre som sykler opp og ned denne veien, særlig nå i koronadagene. Den første bilen ser ut til å skulle kjøre forbi, men trekker seg. Da drar taxien på og kjører forbi både den første bilen og syklisten. Grunnen til at den først bilen trakk seg, var nok fordi det kom en syklist oppover. Taxien klarer såvidt å hive seg inn foran de han kjører forbi og freser videre.
Bilen min har kamera som tar opp automatisk, og jeg lagret dette klippet. Etter en stund ser jeg at jeg tar igjen taxien, og får kona til å ta bilde av sjåføren. (Det var tydeligvis ikke slik at han måtte komme til noe veldig fort siden vi tok han igjen i vanlig trafikk.)
Det er jo synd å potensielt ødelegge for folks levebrød, men jeg syns det er mye verre å skade/ta livet av folk, og en yrkessjåfør burde definitivt ikke kjøre på denne måten. Jeg, kona og andre i familien og venner sykler her jevnlig selv, og jeg vil i hvert fall ikke ha slik kjøring der. En anmeldelse fører kanskje uansett ikke til en direkte reaksjon, men jeg tenker at hvis det en annen gang stilles spørsmål om sjåførens kjøring, så vil dette være et viktig bidrag.
#66
Tesla / Vil Tesla overleve corona-utbruddet?
torsdag 19. mars 2020, klokken 09:55
Tesla har vel flere ganger tidligere vært på randen av konkurs, og når de nå endelig begynte å få ting skikkelig på plass, så kommer coronaviruset og kludrer det til. Siste nå er vel at Fremont-fabrikken reduserer bemanningen med 75%.
Det er jo umulig å vite hvor lenge en dette vil pågå, og det er vel ukjent ennå hvilke tiltak myndighetene vil gjøre for å hjelpe. Tesla vil garantert ikke være det eneste selskapet som vil oppleve problemer, men tror dere de er spesielt utsatt eller har de reserverer nok, erfaring med å kjempe, en robust businessmodell og/eller andre ting som gjør at de rir også dette av bedre en andre?
#67
Tesla / Hvorfor skal ikke Teslaen vaskes med varmt vann?
tirsdag 17. mars 2020, klokken 13:57
I manualene til de alle(?) Teslaene står det at bilen ikke skal vaskes med varmt vann. Hvorfor ikke?
#68
Model X 2014 - 2022 / Hvordan sikre en oppjekket Tesla?
tirsdag 17. mars 2020, klokken 13:56
Teslaene har ett punkt i hvert "hjørne" som er der bilen skal jekkes opp. En oppjekket bil skal sikres, feks med støttebukker før man jobber på den (i mitt tilfelle, hjulskift). Hvor skal jeg sette støttebukken når jekken allerede står der jekkepunktet er?
#69
Model Y / Tesla Model Y har varmepumpe
fredag 13. mars 2020, klokken 23:54
Som @z4rd vel var den første til å kommentere, så har TMY varmepumpe.
Det at dette er den første Teslaen med dette, (og nok et nederlag for Tesla-haterne:) fortjener vel en egen tråd.

Fra manualen https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_north_america_en.pdf side 131 nest siste punkt:
"Model Y uses a heat pump to maximize efficiency; therefore, your air conditioning compressor and external fan may run and make noise even when the outside temperature is cold and your vehicle is heating or supercharging."

Samt illustrasjonen på side 158:
#70
Bestilling og levering / Priser på Tesla i Norge vs USA
fredag 06. mars 2020, klokken 11:08
Jeg ser at for TMY og TM3 så blir prisene relativt billigere i Norge vs USA jo dyrere modell man velger. Performance-modellene for disse er en god del lavere enn dollarkursen skulle tilsi.
(Når det gjelder TMS og TMX så er de begge en god del dyrere i Norge enn dollarkursen tilsier, men også her koster Performance-versjonene prosentvis litt mindre enn vanlig sammenlignet med USA.)
Er det noen teknisk grunn til at det er slik, eller er det bare Tesla som setter prisene ut i fra hva de tror markedet er villig til å betale?

Eksempel på prosentvis prisøkning på modellene for TM3:

USA
22,5% - SR+ -> AWD
16,3% - AWD -> P
42,5% - SR+ -> P

Norge
19,5% - SR+ -> AWD
8,7% - AWD -> P
29,9% - SR+ -> P
#71
Volkswagen VW / ID Ruggdzz
torsdag 20. februar 2020, klokken 14:13
Artikkelen henviser ikke til en kilde, men det kan jo allikevel være hold i det:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-plots-rugged-electric-4x4-suv-2023
#73
Tesla SW og AP / 2020.4
fredag 24. januar 2020, klokken 22:39
Mye greier i den kinesiske versjonen, men kan se ut som det eneste nye på vår side avkloden er "Additional Vehicle Information".


https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2020-4-anything-new.182948/page-2
#74
Lading av Tesla / TWC Generation 3
onsdag 15. januar 2020, klokken 23:41
https://shop.tesla.com/product/wall-connector
https://www.teslarati.com/tesla-3rd-gen-wall-connector-charger-wifi-ota-updates/
https://electrek.co/2020/01/15/tesla-home-charging-station-wifi-connection-design/

Wi-Fi med appstyring(?), én kabellengde og ny front, men nok fortsatt ingen B-vern dessverre.
Som noen kommenterer, så kan vel kanskje Wi-Fi gi mulighet til å se tilgjengeligheten til destinasjonsladere.
#75
Så vidt jeg vet dette den nyeste offisielle videoen fra Tesla som er en teaser på FSD:

https://youtu.be/tlThdr3O5Qo

Mens Waymo allerede kjører førerløst rundt og testes av "uavhengige":

https://youtu.be/__EoOvVkEMo

Virker jo som at Google foreløpig leder ift hva som faktisk er levert.
På den andre siden er jo bilene overlesset med sensorer etc., så det er nok et stykke fram til at det kan  kommersialiseres, i motsetning til Tesla som i følge dem selv skal kunne gjøre dette med den hardwarene bilene allerede har, og det "Soon" iflg Elons melding på Twitter nylig.
#76
Tesla SW og AP / Hvordan starte spill på v2019.50.X?
tirsdag 07. januar 2020, klokken 14:47
Tidligere kom Arcade opp sammen med prompeputa, Mars-mode etc, men nå er den ikke der. Hvor finner man spillene nå?
#77
Tesla SW og AP / Sidekamera får ta-syklisten-med-døra-preventer
mandag 06. januar 2020, klokken 11:34
 [ You are not allowed to view this attachment ]
#78
Tesla SW og AP / Kommer "Automatisk kjøring i bygater" ila to uker?
onsdag 18. desember 2019, klokken 17:39
Det er bare to uker igjen av året, og når man kjøper ny Tesla, reklameres det fortsatt for:
SitatKommer senere i år:

Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.
Automatisk kjøring i bygater.
Forbedret Summon — den parkerte bilen vil finne deg på en parkeringsplass.
"Gjenkjenn og responder" trenger jo ikke bety mer enn at det vises noe på skjermen, og "Summon" er jo allerede svært begrenset av EU-regler. Det mest spennende er vel definitivt bykjøringen, og om Elon klarer å levere som lovet. Det kan jo selvfølgelig hende at det blir mulig å aktivere, men i praksis helt ubrukelig, evt ubrukelig i EU, men det blir et annet spørsmål. Noen mener jo at dagens autopilot er ubrukelig. Jeg har hatt stor glede av den på langtur i Europa, men forøvrig forsvarer den foreløpig ikke en utgift på 50K.
#79
Model X 2014 - 2022 / Tesla shop er fylt opp
torsdag 28. november 2019, klokken 23:32
Ser ut som Tesla shop er fylt opp med nye varer. Jeg bestilte meg telefondocking til 370,-: https://shop.tesla.com/en_no/product/model-s_x-quick-connection-phone-dock
#80
Lading av Tesla / "Tesla-montør" anbefaler Cenika Centech
tirsdag 26. november 2019, klokken 09:50
Mor skal få installert ny lader, og jeg vil gjerne at hun ikke blir lurt:)
Denne skal monteres på en vegg på en felles parkeringsplass, og må derfor være låsbar. Videre skal det trekkes utvendig kabel ca 30 meter fra sikringsskap (skapet er montert ute, så altså ingen gjennomføringer). I skapet må det monteres sikring og måler, der det må gjøres noe om for å få plass til dette. Sikringen må være 16A, og det er nok ikke plass til B-vern.
Hun har mottatt et tilbud fra en av de anbefalte Tesla-montørene (i Oslo) på ca. 3500,- for "ekstra kabelstrekk m/arbeid", 14000,- for "ladepakke elvil 1-fas, 16A, m/veggarbeid", og 1500,- for "måler for kurs elbil". Dvs totalt 19000,-.
Det er selvfølgelig litt vanskelig å vite hvor mye jobb elektrikeren mener dette er, men virker dette innafor eller burde hun vurdere annen ladeboks eller installatør?
(Montør sa visstnok at dette var boksen de solgte til de fleste med Tesla. Jeg tenker fort at dette er boksen de tjener best på, men det behøver jo ikke være tilfelle.)

Ekstraspørsmål: 30 meter 16A, da holder det vel med 2,5kvadrat kabel, eller hvor lang kan den være? (Hva er maks lengde for 16A på 2,5 kvadrat?) Det er vel uansett ikke snakk om de store kabel- og letti-utgiftene..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA