Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - kodax

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
31
Tesla / Hvorfor skal ikke Teslaen vaskes med varmt vann?
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 13:57 »
I manualene til de alle(?) Teslaene står det at bilen ikke skal vaskes med varmt vann. Hvorfor ikke?

32
Model X / Hvordan sikre en oppjekket Tesla?
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 13:56 »
Teslaene har ett punkt i hvert "hjørne" som er der bilen skal jekkes opp. En oppjekket bil skal sikres, feks med støttebukker før man jobber på den (i mitt tilfelle, hjulskift). Hvor skal jeg sette støttebukken når jekken allerede står der jekkepunktet er?

33
Model Y / Tesla Model Y har varmepumpe
« på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 23:54 »
Som @z4rd vel var den første til å kommentere, så har TMY varmepumpe.
Det at dette er den første Teslaen med dette, (og nok et nederlag for Tesla-haterne:) fortjener vel en egen tråd.

Fra manualen https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_north_america_en.pdf side 131 nest siste punkt:
"Model Y uses a heat pump to maximize efficiency; therefore, your air conditioning compressor and external fan may run and make noise even when the outside temperature is cold and your vehicle is heating or supercharging."

Samt illustrasjonen på side 158:

34
Bestilling og levering / Priser på Tesla i Norge vs USA
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 11:08 »
Jeg ser at for TMY og TM3 så blir prisene relativt billigere i Norge vs USA jo dyrere modell man velger. Performance-modellene for disse er en god del lavere enn dollarkursen skulle tilsi.
(Når det gjelder TMS og TMX så er de begge en god del dyrere i Norge enn dollarkursen tilsier, men også her koster Performance-versjonene prosentvis litt mindre enn vanlig sammenlignet med USA.)
Er det noen teknisk grunn til at det er slik, eller er det bare Tesla som setter prisene ut i fra hva de tror markedet er villig til å betale?

Eksempel på prosentvis prisøkning på modellene for TM3:

USA
22,5% - SR+ -> AWD
16,3% - AWD -> P
42,5% - SR+ -> P

Norge
19,5% - SR+ -> AWD
8,7% - AWD -> P
29,9% - SR+ -> P

35
Volkswagen VW / ID Ruggdzz
« på: Torsdag 20. Februar 2020, klokken 14:13 »
Artikkelen henviser ikke til en kilde, men det kan jo allikevel være hold i det:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-plots-rugged-electric-4x4-suv-2023

36
https://twitter.com/elonmusk/status/1224043531951583233

 [ You are not allowed to view attachments ]

37
Tesla SW og AP / 2020.4
« på: Fredag 24. Januar 2020, klokken 22:39 »
Mye greier i den kinesiske versjonen, men kan se ut som det eneste nye på vår side avkloden er "Additional Vehicle Information".


https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2020-4-anything-new.182948/page-2

38
Lading av Tesla / TWC Generation 3
« på: Onsdag 15. Januar 2020, klokken 23:41 »
https://shop.tesla.com/product/wall-connector
https://www.teslarati.com/tesla-3rd-gen-wall-connector-charger-wifi-ota-updates/
https://electrek.co/2020/01/15/tesla-home-charging-station-wifi-connection-design/

Wi-Fi med appstyring(?), én kabellengde og ny front, men nok fortsatt ingen B-vern dessverre.
Som noen kommenterer, så kan vel kanskje Wi-Fi gi mulighet til å se tilgjengeligheten til destinasjonsladere.

39
Så vidt jeg vet dette den nyeste offisielle videoen fra Tesla som er en teaser på FSD:
https://youtu.be/tlThdr3O5Qo

Mens Waymo allerede kjører førerløst rundt og testes av "uavhengige":
https://youtu.be/__EoOvVkEMo

Virker jo som at Google foreløpig leder ift hva som faktisk er levert.
På den andre siden er jo bilene overlesset med sensorer etc., så det er nok et stykke fram til at det kan  kommersialiseres, i motsetning til Tesla som i følge dem selv skal kunne gjøre dette med den hardwarene bilene allerede har, og det "Soon" iflg Elons melding på Twitter nylig.

40
Tesla SW og AP / Hvordan starte spill på v2019.50.X?
« på: Tirsdag 07. Januar 2020, klokken 14:47 »
Tidligere kom Arcade opp sammen med prompeputa, Mars-mode etc, men nå er den ikke der. Hvor finner man spillene nå?

41
Tesla SW og AP / Sidekamera får ta-syklisten-med-døra-preventer
« på: Mandag 06. Januar 2020, klokken 11:34 »
 [ You are not allowed to view attachments ]

42
Tesla SW og AP / Kommer "Automatisk kjøring i bygater" ila to uker?
« på: Onsdag 18. Desember 2019, klokken 17:39 »
Det er bare to uker igjen av året, og når man kjøper ny Tesla, reklameres det fortsatt for:
Sitat
Kommer senere i år:

Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.
Automatisk kjøring i bygater.
Forbedret Summon — den parkerte bilen vil finne deg på en parkeringsplass.
"Gjenkjenn og responder" trenger jo ikke bety mer enn at det vises noe på skjermen, og "Summon" er jo allerede svært begrenset av EU-regler. Det mest spennende er vel definitivt bykjøringen, og om Elon klarer å levere som lovet. Det kan jo selvfølgelig hende at det blir mulig å aktivere, men i praksis helt ubrukelig, evt ubrukelig i EU, men det blir et annet spørsmål. Noen mener jo at dagens autopilot er ubrukelig. Jeg har hatt stor glede av den på langtur i Europa, men forøvrig forsvarer den foreløpig ikke en utgift på 50K.

43
Model X / Tesla shop er fylt opp
« på: Torsdag 28. November 2019, klokken 23:32 »
Ser ut som Tesla shop er fylt opp med nye varer. Jeg bestilte meg telefondocking til 370,-: https://shop.tesla.com/en_no/product/model-s_x-quick-connection-phone-dock

44
Lading av Tesla / "Tesla-montør" anbefaler Cenika Centech
« på: Tirsdag 26. November 2019, klokken 09:50 »
Mor skal få installert ny lader, og jeg vil gjerne at hun ikke blir lurt:)
Denne skal monteres på en vegg på en felles parkeringsplass, og må derfor være låsbar. Videre skal det trekkes utvendig kabel ca 30 meter fra sikringsskap (skapet er montert ute, så altså ingen gjennomføringer). I skapet må det monteres sikring og måler, der det må gjøres noe om for å få plass til dette. Sikringen må være 16A, og det er nok ikke plass til B-vern.
Hun har mottatt et tilbud fra en av de anbefalte Tesla-montørene (i Oslo) på ca. 3500,- for "ekstra kabelstrekk m/arbeid", 14000,- for "ladepakke elvil 1-fas, 16A, m/veggarbeid", og 1500,- for "måler for kurs elbil". Dvs totalt 19000,-.
Det er selvfølgelig litt vanskelig å vite hvor mye jobb elektrikeren mener dette er, men virker dette innafor eller burde hun vurdere annen ladeboks eller installatør?
(Montør sa visstnok at dette var boksen de solgte til de fleste med Tesla. Jeg tenker fort at dette er boksen de tjener best på, men det behøver jo ikke være tilfelle.)

Ekstraspørsmål: 30 meter 16A, da holder det vel med 2,5kvadrat kabel, eller hvor lang kan den være? (Hva er maks lengde for 16A på 2,5 kvadrat?) Det er vel uansett ikke snakk om de store kabel- og letti-utgiftene..

45
Lading av Tesla / Bil med gen1 UMC/32A CEE, 16A CEE på veggen
« på: Onsdag 20. November 2019, klokken 21:32 »
Bilen min var vel en av de siste til å bli levert med generasjon 1 av UMC som har 32A CEE plugg.
På veggen har jeg et stikk med 16A CEE (som har en 16A sikring).
Jeg har ikke lyst på en sånn 32A-16A-CEE -overgang, så hva er alternativene mine?
1. Kan jeg få tak i en gen2 16A CEE som kan plugges rett i UMC-en min?
2. Kan jeg kjøpe en ny gen2 UMC som fungerer i min "gamle" bil?
3. Kan jeg få montert et 32A CEE-stikk på 16A-kursen, og så bare passe på å ikke lade mer?
Andre alternativer?

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7