Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - kodax

#101
Jeg skal hente en inventory Tesla om et par uker.
Det er mulig jeg ombestemmer meg før den tid, evt innen 7 dager etter at jeg har mottatt den.
Er det noen utgifter i forbindelse med dette, før eller etter utlevering?
Feks vil jeg synes det er litt rart hvis jeg får refundert klargjøringsgebyr og registreringsavgift dersom jeg returnerer den like før eller etter utlevering.
#102
Lading av Tesla / Hvordan sette opp frittstående lader?
lørdag 13. juli 2019, klokken 18:11
Jeg får en X snart, men får ikke bygget garasje før om et år eller to.
Jeg tenkte derfor å sette opp en frittstående lader på biloppstillingsplassen, som jeg senere kan få montert på garasjen.
Det er ca. 10 meter fra husveggen til der laderen skal stå, og jeg tenkte jeg skulle gjøre selv det jeg har lov til, dvs grave kabelgrøft og lage fundament og stativ til laderen.
Er det noen som vet hvor dypt det skal graves, hva som evt skal ligge under kablene (for drenering?), hva som skal fylles rundt?
Er det noen regler ift fundamentet?
#103
Gjøres det typisk når det kommer en ny versjon, så dvs kanskje til høsten dersom X kommer med refresh da?
Det skjer kanskje også når det nærmer seg kvartalsslutt, så de skal få gode tall?
Skjer det utenom det også, kanskje?

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har det jeg mener er et godt tilbud nå, men jeg får ikke hentet den før i august. Da kan det jo hende at det tilbudet ikke er like godt lenger, og at jeg heller burde vente litt til dersom noe bedre burde dukke opp like etter.
#104
Model X 2014 - 2022 / Hva er denne konfigen på min inventory?
tirsdag 18. juni 2019, klokken 14:43
Selger listet ut hva som lå i konfig på inventoryen jeg skal motta. Er dette noe alle X-ene har kommet med i det siste?

High Amperage Charger Upgrade...15
Range Upgrade...3
Subzero Weather Package...16
#105
Fikk denne nå, hva er det de egentlig har problemer med, mener de at det er noe jeg ikke har gjort på nettsiden deres (ikke mer for meg å gjre deg), eller er det de som sliter med sine eller andres systemer kanskje? Trodde jeg skulle få bilen i morgen, men det blir det nok ikke noe av..
SitatKjære kunde, pga IT-utfordringer forbundet med registrering av din Model X, har du foreløpig blitt booket inn til levering tidspunkt fjernet av meg, for å sikre at du har en plass i kalenderen vår. Vi vil ta kontakt med deg så fort utfordringen er løst og gi deg en tidligere leveringsdato dersom det blir mulig. Vennligst gå inn på din Tesla-konto og oppdater utestående detaljer, slik at alt er klart før utlevering. Ønsker du ikke å motta SMS, svar STOPP.
#106
I ferien blir vår nye X75D sannsynligvis stående ubrukt i 30 dager.
Jeg har lest at den taper seg ca 1% i døgnet forutsatt at den står på sparemodus.
Hvis dette stemmer og den er ladet opp til ca 80% når vi drar, så vil den da ha ca 50% når vi kommer hjem.
Er dette ok for bilen?
#107
Model X 2014 - 2022 / Overtagelse av ny X, hva burde jeg sjekke?
søndag 26. mai 2019, klokken 21:06
Tar over en ny bil om et par uker, hva burde jeg sjekke? (Regner med at jeg skal skrive under på at den ser on ut?kr
#108
Jeg har bestilt en inventory Tesla med AP 2.5 Hardware som jeg vel får om et par uker.
Da jeg var hos selger tenkte jeg at jeg ikke ville ha autopilot (vi kjører generelt lite og pendler ikke), men etter å ha lest litt på forumet her så tenker jeg at det kanskje kan være lurt allikevel.
1. Stemmer det at det koster ca 40K for å bestille dette nå før bilen er levert?
2. Inkluderer det da FSD, og blir hardware gratis oppdatert til v3, eller er det noe annet som jeg må betale ekstra for? (Eller kan jeg ikke få HW v3?)
3. Hva koster det å bestille autopilot i prøvepereioden? "Under din prøveperiode kan du oppgradere til en Autopilot-pakke til en redusert kostnad" https://www.tesla.com/no_NO/support/autopilot-trial

Edit: Jeg skjønner at jeg ikke helt har skjønt dette med autopilot og FSD. Det selges jo nå som én pakke, men før ble det vel solgt som to, så det er kanskje denne "gamle" oppdelingen jeg må forholde meg til?
#109
På noen av dem står det i hvilken by, men på de fleste står det ingenting. Betyr det kanskje at de er i Oslo?
#110
Vi vurderer å kjøpe en brukt 2013 S60 som har gått 65Kkm. (I følge denne så skal batteriet ha tapt seg ca 5%, men det spørs vel hvordan den har blitt ladet: https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964)
Vil denne kunne ta oss Oslo-Golsfjellet på vinteren uten lading med stappfull bil og takboks?
Hvis ikke, vil en 2014 S85 (som har gått 85Kkm) kanskje kunne gjøre det?
#111
Vi tenkte å vente med å bytte bil til enten TMY, VW ID Crozz eller Skoda Vision-E kommer i 2020/2021 (forutsatt at disse har både hengerfeste og takstativmulighet), eller aller helst vente på VW ID Buzz, men nå frykter jeg at vi blir nødt til å skaffe oss en ventebil fram til da.
Luksus er vi ikke opptatt av, bakhjulstrekk fungerer bra nok for oss, rekkevidde er ikke noe stort problem, superhurtiglading er ikke viktig, heller ikke autopilot, og absolutt ikke akselerasjon. Innvendig plass og hengerfeste gjør TMX mest attraktiv. (TM3 er uaktuell pga hund.) Vi kjører maks 8000 i året, og er ikke avhengig av bil i det daglige, så ingen krise om bilen må på service noen dager.
Om vi må ut med 300K eller 800K er egentlig ikke så nøye, selv om 300K kan vi betale kontant mens mer krever at vi refinansierer til ca 2% rente. Men jeg misliker rett og slett å bruke mer penger enn nødvendig på en ventebil (og egentlig mer penger enn nødvendig på bil i det hele tatt:).
Det er selvfølgelig umulig å si noe sikkert om hvor godt bruktprisen på de forskjellige modellene vil holde seg framover, særlig nå når nettopp nye konkurrerende modeller kommer (men med uviss tilgjengelighet/antall) og elbilfordelene kanskje trappes ned, men det er kanskje uansett noen som har lyst til å prøve seg med et forslag til hva vi burde kjøpe?
#112
Model X 2014 - 2022 / Ok å kjøpe demo-bil?
fredag 22. mars 2019, klokken 20:42
Jeg ser at Tesla selger demo-biler. Dette er vel da biler som har vært prøvekjørt av alle mulige folk, som gjerne vil teste hva bilen er god for.
All hard bruk/akselerasjon sliter på en bil, noe Tesla også skriver om sine.
Kjøper man en demo-bil, så risikerer man vel da å få en bil som er en god del mer slitt enn normalt for samme kilometerstand?
#113
ID. Buzz / Bilder
søndag 17. mars 2019, klokken 11:09
I følge denne artikkelen er det utvendige designet nå klart.
https://www.bild.de/auto/auto-news/auto-news/vw-i-d-buzz-der-legendaere-bulli-kehrt-zurueck-60701254.bild.html
Med unntak av støtfangerne (og dertil mangelen på det futuristiske diodelysene), er dette temmelig likt konseptbilen. Forøvrig skimter man et normalt ratt.

#114
Model 3 / 18'' eller 19'' hjul ift rekkevidde og støy?
fredag 15. mars 2019, klokken 07:40
Blir det stor forskjell på rekkevidde og støy med 18'' vs 19''?
Han her anbefaler 19'' på M3: https://insideevs.com/watch-tesla-model-3-track-tested-18-19-inch-wheels/ Teslabjørn hadde vel en test der 20 støyet veldig mye mer enn 19, men ikke sikkert det er overførbart ned til 18'' vs 19''..

(Jada, jeg regner med at noen syns 18'' ser døllt ut, men det er ikke spørsmålet her;)
#115
ID. Buzz / Pris på ID Buzz
fredag 01. mars 2019, klokken 13:12
Dagens Caravelle starter i Norge på ca 580K, mens Multivan på ca 745K før mva.
Hvor tror dere Buzzen havner i pris?
#116
Audi e-tron / Ha det, og takk for all fisken
torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44
Da trakk jeg min reservasjon.
Bilen var litt for liten og har litt for dårlig rekkevidde, men mest av alt syns jeg den alt for dyr ift hva man fikk av utstyr. Når man videre må ut av byen for å få et par prosent rabatt uten storkundefordel på fullspekka bil (og de ikke tør gi det skriftlig før jeg møter opp av frykt for hva Møller skal si), så er min tålmodighet over.
Så, lykke til med dere som har bestilt, dere får en super bil som kommer til å glede dere mye.
Jeg gleder meg over å ikke ha kjøpt den, og til alt det spennende som snart kommer:)
#117
Audi e-tron / Hvorfor bestiller så mange med reservehjul?
mandag 25. februar 2019, klokken 17:30
Reservehjul blir jo noe ekstra vekt/rekkevidde, mindre lagringsplass, og sannsynligheten er vel temmelig liten for at man noen gang får bruk for det hvis man ikke driver med seriøs offroad.
Er det gammel vane som gjør at folk bestiller det, eller er det grunner jeg ikke har tenkt på?
#118
Sportssetene på bildet i den norske konfiguratoren er de samme uansett hvilken modell man velger, men på Exclusive (en del av All inclusive-pakka: "S line interiørpakke med sportsseter..") er det innfelt en "S" i disse "vanlige" sportssetene:


I den tyske konfiguratoren er det forskjell på "vanlige" sportsseter og S-sportsseter. De "vanlige" er like de "norske" og har ingen "S" brodert, " S-sportsseter" er dyrere, ser helt annerledes ut og har en "S" innfelt:


Edit: Ser at S-en kommer i den tyske konfiguratoren også, så ingenting spesielt med den norske!
#119
Audi e-tron / Er sports-setene bedre å sitte i enn normal-setene?
lørdag 16. februar 2019, klokken 21:46
Det står at sports-setene har "kraftige sidevanger for bedre støtte ved kurvekjøring", meg jeg kjører aldri slik at dette vil være noe behov. Videre har de "Uttrekkbar lårstøtte og 4-veis elektrisk korsryggstøtte". Ekstra lårstøtte er kanskje nødvendig for de med ekstra lange ben, men jeg har aldri kjent behovet i min bil, og elektrisk korsryggstøtte følger jo med vinterpakken.
Er det andre forskjeller på komforten på sports-seter kontra normal-seter?
Inkludert nødvendig setetrekk så blir det jo temmelig mye dyrere...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA