Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbil er bedre enn sex

#61
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg trenger hjelp!! 😅
lørdag 20. januar 2024, klokken 09:28
Sitat fra: Vaduz på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:10Ja da kan jo du betale din lokale leverandør for å skifte ut komponenter som kanskje kan bli dårlige en gang i fremtiden til deres egen berikelse, og stole på deres vurdering, også kan resten av oss bytte det som faktisk ikke virker lenger på et uavhengig verksted.

Mange har ikke helt forstått at «service» på  på elbiler, er en avtale mellom leverandør og distributør for at de skal gidde å selge elbil, for ellers er det ikke noe å tjene penger på. 

Du har jo åpenbart ikke skjønt at feks bremseskiver som så vidt er ok for pk-godkjennelse den ene dagen på pk-kontroll faktisk ikke blir kontrollert før om 2 år. Mye kan skje på den tiden. Hvordan står det til med bremsevæske på en tesla med eiere som tror at pk-kontroll er det samme som vedlikehold? Hvilke rutiner har du for å unngå for høy fukt-andel i bremsevæske du, da?
Når du skal selge teslaen din etter 5 år og 9 mnd, og kjøper spør om hvordan den er vedlikeholdt, så svarer du "den gikk igjennom EU for 21 mnd siden. Her er alt i skjønneste orden"? Jeg håper teslafolk har generelt har mer omsorg for bilen sin enn det du tilsynelatende har...

Ps: jeg bytter bremseskiver og br.væske, og smører glkdebolter selv. Da koster servicen vesentlig mindre.
#62
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg trenger hjelp!! 😅
fredag 19. januar 2024, klokken 22:47
Sitat fra: Vaduz på fredag 19. januar 2024, klokken 21:07
Sitat fra: Exit elbil på fredag 19. januar 2024, klokken 20:13
Sitat fra: Vaduz på fredag 19. januar 2024, klokken 16:17Trenger ingen service noengang. Går ikke utover garanti. Man må bytte luftfilter og vindusvisker av og til da.
Du har peiling på bil, skjønner jeg. "Luftfilter"  :D  :D På en elbil...

Elbiler har fint lite servicearbeid som oljer og filtre, men de bruker tid på å inspisere bilen, som understell, foringer og bremser og å smøre glidebolter på kalipperne. Kupéfilter er aksepteret at en bytter selv uten garantikonsekvenser.
Bremsene på Tesla er på ingen måte forskånet fra all driten på vinterveier, og en service på bukk kunne kanskje avdekket sprukne bærebjelker der bak før bilen kneler helt der bak, som Tesla ikke er helt ukjent med?

"Samma det vel. Bil er bil, og starter den er alt i orden."



Du tenker kanskje luften fra utsiden går rett inn i kupeen? Nei det er nok luftfilter i elbil også:)

Kontroll av resten av bilen gjøres på eu kontroll og koster ikke 9000kr, men så lenge du er fornøyd med den årlige avlaten til din lokale leverandør så er jo det bra:)



Du vet ikke at en PKkontroll kun er en her-og-nå-kontroll, og at selv om alt tyder på at feks en tesla-bærearm knekker ved første fortauskant så blir den godkjent og ubemerket? Akkurat som eksosanlegg som så vidt henger sammen blir godkjent, selv når det åpenbart knekker ila en uke eller to.
#63
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg trenger hjelp!! 😅
fredag 19. januar 2024, klokken 20:13
Sitat fra: Vaduz på fredag 19. januar 2024, klokken 16:17Trenger ingen service noengang. Går ikke utover garanti. Man må bytte luftfilter og vindusvisker av og til da.
Du har peiling på bil, skjønner jeg. "Luftfilter"  :D  :D På en elbil...

Elbiler har fint lite servicearbeid som oljer og filtre, men de bruker tid på å inspisere bilen, som understell, foringer og bremser og å smøre glidebolter på kalipperne. Kupéfilter er aksepteret at en bytter selv uten garantikonsekvenser.
Bremsene på Tesla er på ingen måte forskånet fra all driten på vinterveier, og en service på bukk kunne kanskje avdekket sprukne bærebjelker der bak før bilen kneler helt der bak, som Tesla ikke er helt ukjent med?

"Samma det vel. Bil er bil, og starter den er alt i orden."
#64
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg trenger hjelp!! 😅
fredag 19. januar 2024, klokken 11:14
Tesla har vel ikke serviceintervaller, eller? Er det ikke valgfritt?
#65
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg trenger hjelp!! 😅
fredag 19. januar 2024, klokken 10:36
Sitat fra: arthur på fredag 19. januar 2024, klokken 09:22Kan noen liste opp alle de bilene hvor man IKKE bytter denne kjølevæsken som man åpenbart bytter på Kia/Hyundai hvert fjerde år?

Kan noen bekrefte/dokumentere at dette byttet koster 9000/13000 eller hva som påstås her og at det IKKE er beløpet som gjelder hele servicen inkludert bytte av denne kjølevæsken?

Tror det er mye feil informasjon og misforståelser her?

Det litt vanskelig, i alle fall for meg, å dokumentere en tlf-samtale jeg hadde med Mobile i april 2023, men jeg regner med at kundeveilederen snakket sant.
Trenger du skriftlig dokumentasjon eller muntlig bekreftelse så kan du jo ringe Mobile du også? 11.500 spenn sa den hyggelige damen på Mobile Kjeller, og at det var full pakke inkl 4.årlig service.
#66
Kjøpe elbil? / Sv: Familie/pendlebil
torsdag 18. januar 2024, klokken 22:29
Hvorfor er det så mye ståhei om hurtigst mulig hurtiglading når en helst ikke skal hurtiglade mer enn en må pga øket degradering av batteriet?
Om man hurtiglader én gang i måneden eller 4-5 ggr i året, spiller det noen rolle om en må vente 10-12 min ekstra dersom det er sunnere for batteriet?
#67
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg trenger hjelp!! 😅
torsdag 18. januar 2024, klokken 21:32
Kjølevæske-bytte-prisen er inkl resten av servicen også. På Ioniq 5 koster det 11.500,- for væskebytte med km-service (4 år 60k km) for den utgaven som rommer mest kjølevæske, og det er bilene med 481 km rekkevidde, ettersom kjølesystemet på disse har samme kapasitet som den planlagte og senere Ioniq 5N skulle få.
Er vel ikke noen grunn til at Kona eller Soul skal koste mer når disse rommer mindre av den kostbare ikke-ledende kjølevæska?
#68
Kjøpe elbil? / Sv: Familie/pendlebil
torsdag 18. januar 2024, klokken 21:13
Musky setter ned prisen over nyttår, øker den litt og litt gjennom året, og dumper prisen neste nyttår, og er ikke rimeligste mod Y ganske ribbet og uten vinterhjul til 20k-ish?

Har sett noen Ioniq 5 på finn som er kjørt 250k++ km som taxi, og ikke spesielt redusert rekkevidde på GOM (GjettO'Meter) Tror batteriene i disse er bra.

Det er ikke snakk om at Toyote er redd for NAF-testen. Ingen grunn til å tillegge dem holdninger etter egen spekulering. Folk kjøper bz4x likevel. Toyota mener testen har utspilt sin rolle, da testen har noen elementer ved seg som er irrelevant og som gir feilaktige slutninger.
NAF vintertest sammenligner oppnådd kjørelengde på testene mot WLTP, noe som er meningsløst da WLTP-har helt andre betingelser og forutsetninger enn å kjøre fra Oslo og nordover, både sommer og vinter.
Hvorfor ikke kjøre opp Himalaya eller bare motbakker (kjøre opp-trille ned uten regen-kjøre opp-trille ned uten... osv osv osv), slik at de kan bjeffe enda mer om enda kortere rekkevidde målt mot wltp? Hvorfor starter de ikke på Dombås og kjører sørover mot Lindesnes?
Det eneste NAF sin test er egnet til, er å sammenligne bilene mot hverandre, og heldig er de bilene som kommer over kneika og kan regenerere mange gratis km/mil av den grunn, når den ruller på seg enda fler km nedover.

Men, Toyotaen er visst en lite gjennomført bil mtp å utnytte energi. Derfor dårlig rekkevidde ift batteristr.
#69
Høres ut som en veldig dyr adaptiv CC og app. Seaten ligger vel på 130-140k nå, gjør dem ikke? Hva koster 500'n av den nye?
#70
Kjøpe elbil? / Sv: Jeg trenger hjelp!! 😅
onsdag 17. januar 2024, klokken 19:49
Leaf 2023 er i bunn og grunn en Leaf 2013 med større batteri, nytt dashbord, karosseri og kraftigere motor, har jeg både lest og hørt fra noen som sier at de vet. Ex-Broom-Benny ville valgt en 1. generasjon Ioniq fremfor dagens Leaf...

Men, det vil være fordeler/ulemper med alle elbiler. Du får ikke i pose, sekk og serk.
Nå har jo Musky senket prisen betydelig på de mest populære teslaene igjen, og dette får konsekvenser for det meste av elbiler nyere enn 3 år, vil jeg tro, så enda bedre bruktbilkjøp ila våren vil kanskje kunne komme?
Hva med en Mitsubishi Imiev som ventebil? Den har fjernkontroll med uttrekkbar antenne for fjernstyrt forvarming.
#71
Kjøpe elbil? / Sv: Ikke leiebil ved verkstedbesøk fra 2024
mandag 15. januar 2024, klokken 22:22
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 15. januar 2024, klokken 18:38
Sitat fra: Exit elbil på mandag 15. januar 2024, klokken 14:35Kunde kan ikke kreve lånebil, nei, men verksted kan fortsatt tilby lånebil.


Kan se ut som du har rett. Tidligere sto det i §30 at selger skulle stille erstatningsgjenstand til rådighet for kjøper om reparasjonen tok mer enn 1 uke. Det som står nå er meget diffust for å si det mildt...

Men kjøper skal ikke ha noen ulemper så da spørs det hva som skal dekkes. Det er vel her man tidligere har vurdert å levere ut en lånebil for å slippe en masse annet. La oss si at man dobler reisetid ved å reise kollektivt - er det da ok å ta taxi for å ikke få noen ulemper mm.

Om man har ordnet seg med leiebil i forsikring har vel ikke noe med dette å gjøre og er vel en ulempe man ikke skal måtte ha om man er avhengig av bilen.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Hadde Ioniq 5'n på verksted sist uke for å bytte en bolt som holder plast'pynten' i framdøra og som ruster.
De bare ga meg nøkkel til lånebil og vær så god, kjør dit du skal.  :) Jeg spurte ikke om lånebil engang.
#72
Kjøpe elbil? / Sv: Ikke leiebil ved verkstedbesøk fra 2024
mandag 15. januar 2024, klokken 14:35
Kunde kan ikke kreve lånebil, nei, men verksted kan fortsatt tilby lånebil.
#73
Kjøpe elbil? / Sv: Ny eller brukt elbil? Første elbil
søndag 14. januar 2024, klokken 21:41
1- opprett bluelink-konto. BrukerID er epostadresse. Passord må ha minst 8 tegn inneholdende bokstaver, tall og 1 spesialtegn, mener jeg å huske. Gå inn på myhyundai.com/no, velg opprett konto. Du får tilsendt verifiseringskode på eposten du oppgir som brukerID. Så logger du inn på myhyundai.com.

2- Last ned bluelink fra app store/google play. Logg inn her med samme brukerID og passord.

3- gå inn i bilen og trykk bluelink i skjermmenyen. Derfra er det intuitivt hvilke knapper en skal trykke på for å koble bilen til tlf.


PS: min første elbil var en Leaf med app. Var ikke helt enkelt å opprette appforbindelse der heller, og en er/var avhengig av brukserservice som gjorde jobben. I en hyundai kan en i det minste ordne det hele selv uten å involvere kundeservice.

Edit: ser at det finnes en app for myhyundai. Det er kanskje lettere, og gjør det samme.
#74
Kjøpe elbil? / Sv: Ny eller brukt elbil? Første elbil
søndag 14. januar 2024, klokken 19:36
Sitat fra: Lolle på søndag 14. januar 2024, klokken 19:25
Sitat fra: Exit elbil på søndag 14. januar 2024, klokken 19:14Appen til Hyundai virker bra den, og har blitt rimelig stabil siste året. Du kan parre tlf til ioniqen ved å scanne en qr-kode på skjermen i bilen og det kommer opp en kode på skjermen som skal skrives inn i appen for tilkobling. Som eier av bilen kan en sende invitasjon til annen bruker, slik at flere brukere har tilgang på bilen via app.

Takk for svar! Har du Ioniq? 😃

Ja, både Ioniq 5 og gamle ioniq uten app som skal brukes i jobb på km-godtgjørelse. Bruker ikke opp I 5 på tjenestereiser, gitt... 🙂
Bluelink-appen er bra.
Hva er det du ikke får til? Å laste den ned? Opprette en brukerkonto?
Min Bluelink-app fungerte fint på en 4 år gammel Samsung Note 8 fra 2020, så jeg tror ikke den trenger siste skrik av mobtel.
#75
Kjøpe elbil? / Sv: Ny eller brukt elbil? Første elbil
søndag 14. januar 2024, klokken 19:14
Appen til Hyundai virker bra den, og har blitt rimelig stabil siste året. Du kan parre tlf til ioniqen ved å scanne en qr-kode på skjermen i bilen og det kommer opp en kode på skjermen som skal skrives inn i appen for tilkobling. Som eier av bilen kan en sende invitasjon til annen bruker, slik at flere brukere har tilgang på bilen via app.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA