Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Eladdin - Elbilfareren

#16
Er det ikke mulig å dytte inn låsesplinten til luka med tommelen, og så skyve luka inntil uten å trykke den inn? Det gjorde jeg med min 20-mod Kona når det var fare for frysninger. Funka fint det.
#17
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
torsdag 09. januar 2025, klokken 11:39
Sitat fra: automat på torsdag 09. januar 2025, klokken 10:34
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:51
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Bilens BMS beskytter batteriet fra å bli ødelagt når det er kaldt. Det er derfor ladehastigheten reduseres i kulde, og når batteriet er kaldt nok vil ladingen stoppe helt. Batterivarmeren er der for at man skal oppnå mer normal ladehastighet, eller i ytterste konsekvens få ladet i det heletatt.

Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Dersom et iskaldt batteri kan ta imot en ladeeffekt på, la oss si 15-20-30 kW på hurtiglader ved ladestart, så skulle det vel fint kunne ta imot 3-4 kW ladeeffekt hjemme?

Er batteriet iskaldt når det det kan ta i mot 15-20-30kW? Man har jo normalt ikke parkert i flere døgn i kulda rett ved siden av en hurtiglader. Selv en kort kjøretur vil starte prosessen med å varme batteriet fra bunnfrosset. Og batterivarmeren vil også ta av disse 15-20-30 kilowattene.
Ioniqene mine fra 2019 og 2021 gjør det, Ioniq 5'n gjorde det, Kona'n fra 2020 gjorde det, og de andre jeg har hatt. LFP-batterier sliter nok. Tror du er en smule optimistisk om hvor fort et batteri varmes opp av å kjøre. Hvorfor tror du muligheten til å aktivt forvarme batteriet har oppstått? Jeg har 1,8 km til hurtiglader og har prøvd (bare for egne undersøkelser) ved rundt 20 kuldegrader.
I denne tråden handler det om stor sløsing med strøm allerede ved 4-6 plussgrader på saktelading.
Om en elbil ikke klarer å ta imot 3-4 kW ved 6 plussgrader, som nye min nye Kona, men er ubetinget avhengig av å oppvarmes først før oppladningen av batteriet i det hele tatt starter, da er det ikke annet enn komisk.
#18
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
torsdag 09. januar 2025, klokken 09:19
Sitat fra: Martinschei på onsdag 08. januar 2025, klokken 21:56
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Fordi jeg har mer informasjon enn bilens BMS. Jeg vet for eksempel at jeg bare skal lade i 1 time, eller at jeg heller kan lade 4 timer i strekk i morgen.

Med det sagt, ja BMS beskytter batteriet i ekstreme situasjoner, men det er ikke ekstreme situasjoner jeg har nevnt til nå.
Godt argument.
Kanskje det er en løsning å programmere inn én times lading? Da vil/bør jo bilens bms vite(?)
Jeg skal prøve det når jeg får anl.
#19
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
onsdag 08. januar 2025, klokken 20:51
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Bilens BMS beskytter batteriet fra å bli ødelagt når det er kaldt. Det er derfor ladehastigheten reduseres i kulde, og når batteriet er kaldt nok vil ladingen stoppe helt. Batterivarmeren er der for at man skal oppnå mer normal ladehastighet, eller i ytterste konsekvens få ladet i det heletatt.

Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Dersom et iskaldt batteri kan ta imot en ladeeffekt på, la oss si 15-20-30 kW på hurtiglader ved ladestart, så skulle det vel fint kunne ta imot 3-4 kW ladeeffekt hjemme?
#20
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
onsdag 08. januar 2025, klokken 20:46
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 16:19Hvorfor ønsker du å deaktivere batterivarme? Et batteri som er for kaldt tar ikke imot lading.
Jeg er på min 10. elbil nå, hvor siste tilskudd er 2024 Kona. Den gjør akkurat det samme, varmer opp batteriet på saktelading, som medfører at batteriet tappes og rekkevidden går ned de første 45-50 min selv på 16A ladestrøm.
Dette medfører at små top-ups, feks lading mens en handler, komme hjem-lade en times tid-kjøre videre ol fort blir meningsløst.
Nattlading når strømmen er billigst medfører også at batteriet forbruker 4-5 kwt på å varmes før det lades, for så å kjøles ned igjen i timene frem til bruk. Altså ingen fordel av varmt batteri ved oppstart.
Ingen av de andre elbilene mine har holdt på sånn, og selv i 20 kalde har batteriene hatt stigende soc og økende rekkevidde fra første stund.
#21
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
tirsdag 07. januar 2025, klokken 22:37
Sitat fra: Martinschei på tirsdag 07. januar 2025, klokken 21:39Fikk 21% fra 38 til 59% på 15,7kwh over to totimers ladeøkter i går og forrigårs. Så det er tydeligvis et stort tap til ett eller annet.

En anbefaling kan være å lade sjeldent og mye når det først lades, samt å lade når batteriet er varmest mulig om vinteren.

Kan sjekke om bilen rapporterer annen ladeeffekt enn laderen når det blir litt kaldere igjen.

Kan det tenkes at bilen din også driver med denne oppvarmingen av batteriet når den blir satt til saktelading?
#22
Kjøpe elbil? / Sv: Beste bruktkjøp til 400 000 kroner?
tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:44
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:17Er du usikker på om du trenger 4WD, så hold deg unna de som er FWD ihvertfall. Vektfordelingen tilsier at RWD er langt å foretrekke, og det er og grunnen til at jeg har svært lite lyst på en FWD som neste bil.

Skulle ut av et garasjeanlegg i går kveld med min 19mod Kona med nye Hakka 5 for sesongen.

Våt og bløt snø som på deler av stigningen hadde pakka seg tykk, og stigning i spiralform. Kom ikke opp før jeg fikk vaska dekkene og måkt vekk snøen der det var lagt seg som tykkest, så jeg kunne nå ned til asfalt. Det var ca midt i bakken/svingen, så da fikk jeg bakkekontakt og moment til å komme meg opp.
Er det gjort skikkelige forsøk på dette fwd vs rwd?
Jeg hadde aldri problemer på snø med en 2020 Kona jeg hadde, men du verden for en slede Ioniq 5 rwd jeg hadde etterpå, var. Jeg ble ikke imponert av bakkestart i løssnø med den, de samme bakkene som med 2020 Kona'n.
Nå har jeg en 2024-Kona/Flodhest, og har ennå ikke opplevd problemer med start i nysnøen.

PS, TS: Kona fikk trekk fordi den har utgaver som ikke har alt stæsj en kan ha av sikkerhetssystemer.
#23
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:04
Hva er hensikten med en ladeavtale der kilowatt'n koster mer enn den gjør uten avtalen?? Jeg hadde CMH/Ionity-avtale en gang der man liksom skulle spare pe-eng fremfor de uten ladeavtale.
#24
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
tirsdag 07. januar 2025, klokken 10:22
Sitat fra: chargedup på mandag 06. januar 2025, klokken 17:14Men hadde du 97% på bilen din da ladingen startet?
Hos Mercedes "charge" har flere og flere hurtigladeleverandører "autocharge" som starter lading automatisk idet man kobler til. Feks https://no.mer.eco/om-mer/faq/hva-er-autocharge/ eller https://elbil.no/autocharge-cirkle-k-na-ruller-de-ut-automatisk-lading-over-nesten-hele-landet/. Dvs ladestasjonen gjenkjenner bilen idet man kobler til og man får ikke brukt brikke/app/bankkort. Da må jeg stoppe lading inne på skjermen eller under tanklokket, det fungerer ikke med brikke/app/bankkort (muligens Mercedes appen, men ikke MER appen osv) da den ikke er brukt til å starte ladingen med.
Har BMW autocharge? Har uno x autocharge? Her spør jeg av uvitenhet. Sist jeg ladet på uno x måtte jeg starte lading manuelt (Mercedes brikken eller bankkort), men det er 9 mnd siden jeg ladet på uno x sist.

På den spesifikke Uno x stasjonen nevnt her betaler jeg 6,88 kr kWh igjennom Mercedes charge. Med autocharge kan man da ikke benytte en av sine 5-10 andre ladeapper evt bankkort for å starte ladingen til "pumpepris". Autcharge er ekstremt lettvint i kombinasjon med Mercedes charge, men for de ivrigste gjerrigknarkene burde man si opp gratisabo hos Mercedes (eller ta et betalt abo) og laste ned en 5-10 apper og sette seg godt inn i hva som er billigst osv. Selv om uno x skulle vinne en etappe i TDF og prisen skulle settes til 0 kr pr Kwh, må man betale 6,88 kr pr kWh med Mercedes gratis abo. Jeg betaler gladelig 3-500 ekstra i året (litt forskjellig påslag fra lev til lev) for komforten med å slippe å ha massevis av apper og vite hvilke som er billigst i dag osv, men jeg hurtiglader forholdsvis lite.

6,88 kr/kwt med Merce-avtale?
Koster ikke strømmen 4,8 på Uno-X lenger?
#25
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ettermontering hengerfeste
mandag 06. januar 2025, klokken 20:03
Sitat fra: Gogs på mandag 06. januar 2025, klokken 18:46Har nå funnet ut at det er en importert bil fra Tysland 2022. Vil det si at det er null garanti igjen? Leste et sted at man måtte betale ekstra for 5 års garanti ved bruktimport?

Er fryktelig redd for at 12v tilbakekallingen og andre feil ikke blir dekket da.  :-[
Kan du trekke deg, så gjør det, er mitt råd. Det er ikke sikkert at garantien er dårligere, kanskje er den bedre også med 8 år på alt, men når du skal selge den en dag vil du selv måtte svare for evt usikkerhet hos potensiell(e) kjøper(e).
Jeg ville påberopt meg at selger har unnlatt en essensiell opplysning, og kompromissløst krevd heving av kontrakten.
#26
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 06. januar 2025, klokken 00:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. januar 2025, klokken 22:48
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 19:01
Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2025, klokken 18:31
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 18:17Men har Frp spurt seg selv om det er gjennomførbart nå som Norge er så påkoblet England, Tyskland og Danmark som betaler langt mer enn 50 øre/kwt for vår strøm? Har Norge anledning til å favorisere sine egne med billig makspris samtidig som utlandet betaler langt mer?

Er det i prinsippet noen forskjell mellom 90% strømstøtte over 75 øre eks. mva. og 100% strømstøtte over 40 øre eks. mva da?
Vet ikke? Prisen folk betaler påvirker jo forbruket til folk også, og knapphet reduseres dersom prisen øker, og folk sparer på strømmen, som igjen medfører sparte kWh-kroner.


Tyskerne har favorisert sine bedrifter med makspris på strøm, har jeg forstått det riktig. De har vel og "ulovlig hel-lands-pris-sone". I tillegg gir jo allerede norske strømprodusenter tilbud om ganske lave fastprisavtaler til bedrifter. 50 øre FrP foreslår er ekskl mva. Tidligere, som i 2022, var det inkl mva.

Største forskjellen fra dagens ordning er at det og innbefatter 500.000 hytter (opp til 1000 kWh i mnd) og hjelper bedrifter.

Vet ikke om dette er sikre kilder:
https://radioh.no/makspris-pa-strom-og-gass-i-tyskland/

Hm. Interessant. Nå lærte jeg litt mer om strøm-komikken her i Noreg. Takk. 🙂👍
#27
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
søndag 05. januar 2025, klokken 19:03
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:58
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 18:56
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 17:58Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
Det er søndag i dag, så da er det vel ikke 35,- per time, men 13,- per time nå?

Vet ikke gata det er i, så blir litt vanskelig å verifisere uten å vite hvilken sone den går under! Ser skiltet i bildet, men det er for dårlig oppløsning/bildekvalitet til at jeg ser dette selv om jeg forsøker å zoome inn.
Mekanikerveien.
Takstgruppe 3054.
Takker!

Ja, om jeg oppfatter det rett, så er det dyr pris 9-20 selv på søndager for den sonen. Håper bildet er fra før 9 om morgenen! ;)
Zoom inn nederst til venstre. ☺️
#28
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 05. januar 2025, klokken 19:01
Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2025, klokken 18:31
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 18:17Men har Frp spurt seg selv om det er gjennomførbart nå som Norge er så påkoblet England, Tyskland og Danmark som betaler langt mer enn 50 øre/kwt for vår strøm? Har Norge anledning til å favorisere sine egne med billig makspris samtidig som utlandet betaler langt mer?

Er det i prinsippet noen forskjell mellom 90% strømstøtte over 75 øre eks. mva. og 100% strømstøtte over 40 øre eks. mva da?
Vet ikke? Prisen folk betaler påvirker jo forbruket til folk også, og knapphet reduseres dersom prisen øker, og folk sparer på strømmen, som igjen medfører sparte kWh-kroner.
#29
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
søndag 05. januar 2025, klokken 18:56
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 17:58Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
Det er søndag i dag, så da er det vel ikke 35,- per time, men 13,- per time nå?

Vet ikke gata det er i, så blir litt vanskelig å verifisere uten å vite hvilken sone den går under! Ser skiltet i bildet, men det er for dårlig oppløsning/bildekvalitet til at jeg ser dette selv om jeg forsøker å zoome inn.
Mekanikerveien.
Takstgruppe 3054.
#30
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 05. januar 2025, klokken 18:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. januar 2025, klokken 14:19
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 12:27
Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. januar 2025, klokken 11:43Det som forundrer meg er at de som synes Jonas er lite villig til å innrømme feil, de foretrekker Erna. Som heller kastet sin egen mann under bussen enn å innrømme det åpenbare.


Mange folk trenger å klage, tror jeg, og er lite villige til å se etter årsakssammenheng til at mye ikke alltid blir som ønsket.
Når de blå-blå etter all sannsynlighet overtar roret til høsten vil nok Erna og Sylvi bli halshugget på samme måte som Jonas og Trygve.

Jeg tror egentlig litt motsatt. FrP legger ikke så mye vekt på hvorfor ting har gått i dass, men finner en løsning på å fikse det med å si makspris på strøm på 50 øre. Så lett.

Alle regjeringer opplever en viss slitasje, og når dagens har vært totalt handlingslammet, så dobles slitasjen.
FrP og Høyre kommer på mange måter til dekket bord - renten skal ned med 0,5 - 1 prosentpoeng i 2025, sannsynligvis vil de bedre strømstøtten for alle, og redusere skatter. Er vel større sjanse for at fans trekker til gatene i takke-tog.
Men har Frp spurt seg selv om det er gjennomførbart nå som Norge er så påkoblet England, Tyskland og Danmark som betaler langt mer enn 50 øre/kwt for vår strøm? Har Norge anledning til å favorisere sine egne med billig makspris samtidig som utlandet betaler langt mer?
Vil Frp samtidig akseptere eksport til 50 øre/kwt i som makspris til Tyskland når de enkelte dager uten sol og vind er villig til å betale 3 kr/kwt?
Hva sier ACER om dette? Jeg vet ikke... -men jeg vet at Frp er et populistisk parti, og slike partier lover deilig, varm skinnfell før de har tenkt grundig gjennom saken, og funnet børsa.
Vi så jo hvordan det gikk når de lovet lavere bensinpriser. Siw ble ganske 'østers' om den saken i sin finansminister-tid.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA