Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 12:59"Tesla Model Y Norge" gruppe, så berre å be om medlemskap for så å forlata om det ikkje er for deg (om du er på facebook då ) Ein som har montert spyling av ryggekamera, med video.Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 12:21Lukket gruppe, så linken hjelper ikke oss uten FB-konto. Kanskje kan du legge ut posten i sin helhet?
Her er ein som har laga ei smart løysing
https://www.facebook.com/groups/729823007395335/?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=1807215509656074Sitat fra: Jambo på søndag 05. februar 2023, klokken 11:23
Er det ikke spyler til bakkameraet på Model Y?
Sitat fra: Jambo på søndag 05. februar 2023, klokken 11:23
Er det ikke spyler til bakkameraet på Model Y?
Sitat fra: Egil S på torsdag 26. januar 2023, klokken 22:12Sitat fra: Taben på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:52Sitat fra: Egil S på torsdag 26. januar 2023, klokken 16:46
Med forbehold om feil:
Y RWD liten batteripakke -120.000kr
Y 4WD Long Range -90.000kr
Y Performance -60.000kr
Men så var det vel pluss vektavgift, vrakpant, tesla "administrasjons gebyr" som totalt ble rundt 32.000kr som må trekkes fra tallene over.
Så Y RWD som var satt til 399.900, koster réelt 431.800kr, ned 90.000kr
4wd long range ligger til 469.900 koster i realiteten 502.700kr, ned 55.000kr og Performance ligger til 544.900 koster i realiteten 592.150kr, ned 25.000kr
Tesla ble vel beskyldt for villedende markedsføring i Norge, da bilen ikke kan kjøpes til annonsert pris på 399.900 og avgifter o.l legges på i konfiguratoren.
Når jeg bygger en rød 4wd Long Range så kom den på 660.000kr.
Bygger jeg en rød Enyaq 80X Sportline Ultra med 21" hjul og hengerfeste så kommer den på 694.000kr, går jeg for Max versjonen kommer jeg på 663.000kr.
Så de er ikke så ulike i pris, klart en RS blir endel dyrere.
Hei. Når du bygger en 4WD Tesla Y Long Range med rød lakk og vinterhjul så er prisen: 563.053, ikke 660.000,-
kr. 542.165 +Vrakpant 2.400 +Vektavgift 18.487,50 = Kjøpspris på 563.053 Inkludert MVA på ca. kr. 8.433
https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview
Jeg tok en Y "med alt" alle framtidige forberedelser o.l. for å få et utstyrsnivå som er sammenlignbart med en Skodas travel assist og parkerings assistent i Ultra pakken og delvis Max pakke. 20" sommerhjul og 19" piggfri vinterhjul pakke som motsvar til Skodas 21" pakke og 19" vinterhjul.
Skulle nok sakt at jeg prøvde å matche utstyrsnivået på bilene.
Da er prisen 660.678kr inkludert alle avgifter, moms osv på Y. ca 30.000kr mindre enn en topputstyrt 80X Sportline, fjerner jeg Sportline forsvinner 25.000 av de og forskjellen er 5000kr.
Men man kan gå for advanced autopilot uten fremtidige forberedelser på Y og da blir prisen 623.428kr, mens en Max pakke Skoda kommer på 675.000kr, da er forskjellen ca 50.000kr, eller 25.000kr hvis man ikke går for Sportline.
Uten noe utstyr blir prisen som du skriver 563.000kr, bygger jeg en strippet Enyaq 80X kommer den på 594.000kr og forskjellen er 30.000kr, men da har Skodaen travel assist (autopilot) som Y da ikke har.
Sitat fra: k1 på søndag 29. januar 2023, klokken 17:50
Blå er sist ute nå iht konfiguratoren...
Sitat fra: Oddaa på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:49
Disse testerne er ikke overbevist:
https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: advale på torsdag 26. januar 2023, klokken 19:35
Er allerede mange som har gått på smellen med å "vente litt til markedet blir bedre". Jeg kan ikke se noe særlig grunner til at markedet skal bli bedre.
Hvis man går etter kalkulatoren så er bruktprisene overpriset i dag og skal videre ned.
Sjansen for ytterligere prisnedgang for en helt ny TM3 er jeg 95 % sikker på vil komme i neste kvartal.
Egentlig overraskende at det er stort sett kun TM3 som faller kraftig, mens de andre holder seg greit. Men de andre faller nok ned etterhvert enn at TM3 går opp..
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. januar 2023, klokken 18:19Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 25. januar 2023, klokken 16:20Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 25. januar 2023, klokken 14:48Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:11Sitat fra: dundun på onsdag 25. januar 2023, klokken 08:38Enig der,men model Y er jo et annet alternativ i prisklassen. Og da ville jeg valgt model Y pga pris og hva man får for pengene.
Jeg hadde valgt PS2 over M3 hundre av hundre ganger også når den er dyrere.
Prøver du å si at Polestar 2 og Model Y er i samme klasse? For det er de ikke.
Er i samme prisklasse ihvertfall
Akkurat...og i mitt hode er det mer bil for pengene i Model Y vs Polestar 2 dual motor.
Jeg eier en Polestar 2 AWD og det er en fantastisk bil,men den er noe trang og egner seg ikke som f.eks familiebil for.alle. Vi har den som bil nr.2..Men hadde jeg handlet i dag hadde jeg heller kjøpt en Model Y og sittet med 2 store familebiler enn å fylle på med en Polestar 2. Mer bil som dekker flere områder til en lavere pris. At man går litt ned i opplevd kvalitet på Model Y er innenfor med tanke på pris.
Sitat fra: Asterix på mandag 23. januar 2023, klokken 23:35Sitat fra: MooCow på mandag 23. januar 2023, klokken 17:05På langt nær noko Teslafan, men når dei er såpass mykje billigare enn konkurrentane så vart det for fristandes å bestilla.
I tillegg får du jo en bil som i 2023 leveres uten parkeringssensorer... Det er det ikke mange av konkurrentene som kan skilte med!
Sitat fra: filtvet på lørdag 03. september 2022, klokken 09:06
Over 700 brukte m3 til salgs på finn nå. Må vel være en 3-dobling fra bunnen. Tipper at prisene skal ganske mye ned dessverre.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 14:59Sitat fra: RubberDucky på mandag 23. januar 2023, klokken 14:42Sitat fra: k1 på mandag 23. januar 2023, klokken 14:24Sannelig. For øyeblikket ligger det 5 stk MYP Quicksilver til salg på Finn. Marcusbil selger en demo-modell ser jeg.
Ligger mange Finn.no
Jeg har nemlig ikke sett den på veien i Oslo og Omegn ennå.
Er det noen som med to ord kan fortelle meg hvorfor Performence tilsynelatende er så mye mer populært enn LR i Norge? Jeg har selv bestilt LR.
Tja, Tesla endrer spec og priser på de forskjellige modellene, sånn at det varerier sikkert litt hva som føles mest attraktivt. Nå er det jo levert ut over 18500 LR og 7279 Performance, men nå i det siste har prisforskjellen mellom LR og P økt ganske mye (stor prisreduksjon på LR). For en måned siden var forskjellen mye mindre. Nå er forskjellen 90.000 inkl avgifter, så LR virker å være et kupp. Mange liker nok røde bremsekalippere og 0-100 på 3,7 sekunder. Men 0-100 på 5 sekunder er jo og sykt raskt.
Sitat fra: tklev på søndag 22. januar 2023, klokken 05:31
Regner med de setene ikke ble produsert for bruk i Giga Tyskland? Er vel såpass få som har fått hvite seter fra Tyskland, men ser de starter å komme nå. Er vel sikkert samme stoff, men uansett litt nysgjerrig.
Takk for tips 🙏🏻
Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:37
Jeg har 6 knapper, men ingen av de brukes til regen.
Årsaken er at jeg ikke trenger å justere regen, kjørte med det på max på 3P hvor ejg kunne justere også.
Det jeg derimot har, er bak på rattet: - og + på visker (i automodus).
Oppå rattstamme: 3 blink på nødblink (takk til folk som slipper deg inn)
På dashboard nær dør (under planken): rear demist
Bak på passasjersetets rygg, ved siden av mobilholder: toggle all interior lights (ungen får styre den)
Bak på førersetets rygg: Voice control (for samboeren, når hun sitter bak med ungen - så kan hun styre stemmefunksjoner som feks temperaturen).