Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MooCow

#32
Sitat fra: RJK på søndag 05. februar 2023, klokken 12:59
Sitat fra: MooCow på søndag 05. februar 2023, klokken 12:21
Her er ein som har laga ei smart løysing :)
https://www.facebook.com/groups/729823007395335/?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=1807215509656074

Sitat fra: Jambo på søndag 05. februar 2023, klokken 11:23
Er det ikke spyler til bakkameraet på Model Y?
Lukket gruppe, så linken hjelper ikke oss uten FB-konto. Kanskje kan du legge ut posten i sin helhet?
"Tesla Model Y Norge" gruppe, så berre å be om medlemskap for så å forlata om det ikkje er for deg (om du er på facebook då :) ) Ein som har montert spyling av ryggekamera, med video.
"Spylerdunk og dyse fra biltema, koplet med strøm fra 12v uttak bak, og signal fra ryggelys og tåkelys, slik at det aktiveres når du setter bilen i revers, og slår på tåkebaklys.😊"
"Den største tanken på Biltema, som skapt for å sette i brønnen på høyre side.😊 Ingen businessplaner nei, men antar det blir en montering til på vårparten, kan ta noen bilder av fremgangsmåten da om ønskelig 👍"
#34
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
fredag 03. februar 2023, klokken 23:09
Autopilot er standard på Model Y ja :)

Spørs jo alltids kva ein samenliknar med. Model Y har nokon sinnsjukt dyre fargar, (Dei to dyraste er Quicksilver kr 25000,- eks mva og Cherry Red kr 27000,- eks mva. Kvit er standard og kostar ikkje noko ekstra).

Har jo svært lite valg ein kan gjera på Model Y - fargevalg lakk, fargevalg seter - felgar.
Tillegga ein kan velja er vinterdekk, utvida autopilot, og framtidig sjølvkøyrande eigenskapar.

Ein får jo kvit Model Y LR til kr 502 000,- uten vinterdekk ferdig registrert på vegen.

Skoda er betre på noko, Tesla på andre ting. Omtrent kr 100 000,- i prisforskjell gjorde ihvertfall valget lett for meg (ikkje hatt Tesla før og ikkje noko Teslafan). Ser Ford har sett ned prisen på Mustang, reknar med Skoda og andre merka lyt gjera det og for å få noko volum på salget.

Sitat fra: Egil S på torsdag 26. januar 2023, klokken 22:12
Sitat fra: Taben på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:52
Sitat fra: Egil S på torsdag 26. januar 2023, klokken 16:46
Med forbehold om feil:
Y RWD liten batteripakke -120.000kr
Y 4WD Long Range -90.000kr
Y Performance -60.000kr

Men så var det vel pluss vektavgift, vrakpant, tesla "administrasjons gebyr" som totalt ble rundt 32.000kr som må trekkes fra tallene over.

Så Y RWD som var satt til 399.900, koster réelt 431.800kr, ned 90.000kr
4wd long range ligger til 469.900 koster i realiteten 502.700kr, ned 55.000kr og Performance ligger til 544.900 koster i realiteten 592.150kr, ned 25.000kr

Tesla ble vel beskyldt for villedende markedsføring i Norge, da bilen ikke kan kjøpes til annonsert pris på 399.900 og avgifter o.l legges på i konfiguratoren.

Når jeg bygger en rød 4wd Long Range så kom den på 660.000kr.
Bygger jeg en rød Enyaq 80X Sportline Ultra med 21" hjul og hengerfeste så kommer den på 694.000kr, går jeg for Max versjonen kommer jeg på 663.000kr.

Så de er ikke så ulike i pris, klart en RS blir endel dyrere.

Hei. Når du bygger en 4WD Tesla Y Long Range med rød lakk og vinterhjul så er prisen: 563.053, ikke 660.000,-
kr. 542.165 +Vrakpant 2.400 +Vektavgift 18.487,50 = Kjøpspris på 563.053 Inkludert MVA på ca. kr. 8.433

https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview

Jeg tok en Y "med alt" alle framtidige forberedelser o.l. for å få et utstyrsnivå som er sammenlignbart med en Skodas travel assist og parkerings assistent i Ultra pakken og delvis Max pakke. 20" sommerhjul og 19" piggfri vinterhjul pakke som motsvar til Skodas 21" pakke og 19" vinterhjul.
Skulle nok sakt at jeg prøvde å matche utstyrsnivået på bilene.

Da er prisen 660.678kr inkludert alle avgifter, moms osv på Y. ca 30.000kr mindre enn en topputstyrt 80X Sportline, fjerner jeg Sportline forsvinner 25.000 av de og forskjellen er 5000kr.

Men man kan gå for advanced autopilot uten fremtidige forberedelser på Y og da blir prisen 623.428kr, mens en Max pakke Skoda kommer på 675.000kr, da er forskjellen ca 50.000kr, eller 25.000kr hvis man ikke går for Sportline.

Uten noe utstyr blir prisen som du skriver 563.000kr, bygger jeg en strippet Enyaq 80X kommer den på 594.000kr og forskjellen er 30.000kr, men da har Skodaen travel assist (autopilot) som Y da ikke har.
#35
Reknar med at utleveringsplass antageleg har litt å sei og med hensyn på plass på skip osv.
#36
LR, Kvit bil, svart interiør, 19" felgar, ikkje vinterdekk, utlevering i Bergen, bestilt 17.januar.

TBD.
#37
Sitat fra: k1 på søndag 29. januar 2023, klokken 17:50
Blå er sist ute nå iht konfiguratoren...  :-\

Berre for P. For LR Og SR er det fortsatt februar - mars.
#38
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
lørdag 28. januar 2023, klokken 21:22
Skal seiast at eg ikkje har prøvt lysa på nokon av bilane, men overraska over at dei får lik karakter der med hensyn på at ID.4 har LED Matrix lys (har som sagt ikkje prøvt dei, berre tilsvarande (Pixel Led på Polestar 2, som er suverene)).

Sitat fra: Oddaa på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:49
Disse testerne er ikke overbevist:

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431


Sent from my iPhone using Tapatalk
#39
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
torsdag 26. januar 2023, klokken 21:59
Sitat fra: advale på torsdag 26. januar 2023, klokken 19:35
Er allerede mange som har gått på smellen med å "vente litt til markedet blir bedre". Jeg kan ikke se noe særlig grunner til at markedet skal bli bedre.

Hvis man går etter kalkulatoren så er bruktprisene overpriset i dag og skal videre ned.

Sjansen for ytterligere prisnedgang for en helt ny TM3 er jeg 95 % sikker på vil komme i neste kvartal.

Egentlig overraskende at det er stort sett kun TM3 som faller kraftig, mens de andre holder seg greit. Men de andre faller nok ned etterhvert enn at TM3 går opp..

Må sei meg einig her, vil heller tru at prisane på TM3 skal endå meir ned. Idag kostar jo ny TM3 KR berre kr 10 000,- mindre enn TMY LR. Higland faceliften på TM3 er vel rykta å vera for det meste å forenkla produksjonen som igjen antageleg vil føra til at nybilprisane vert lågare.
#40
Polestar 2 / Sv: Facelift og bakhjulsdrift
onsdag 25. januar 2023, klokken 20:24
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. januar 2023, klokken 18:19
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 25. januar 2023, klokken 16:20
Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 25. januar 2023, klokken 14:48
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:11
Sitat fra: dundun på onsdag 25. januar 2023, klokken 08:38
Jeg hadde valgt PS2 over M3 hundre av hundre ganger også når den er dyrere.
Enig der,men model Y er jo et annet alternativ i prisklassen. Og da ville jeg valgt model Y pga pris og hva man får for pengene.

Prøver du å si at Polestar 2 og Model Y er i samme klasse? For det er de ikke.

Er i samme prisklasse ihvertfall

Akkurat...og i mitt hode er det mer bil for pengene i Model Y vs Polestar 2 dual motor.

Jeg eier en Polestar 2 AWD og det er en fantastisk bil,men den er noe trang og egner seg ikke som f.eks familiebil for.alle. Vi har den som bil nr.2..Men hadde jeg handlet i dag hadde jeg heller kjøpt en Model Y og sittet med 2 store familebiler enn å fylle på med en Polestar 2.  Mer bil som dekker flere områder til en lavere pris. At man går litt ned i opplevd kvalitet på Model Y er innenfor med tanke på pris.

Enig, har Polestar 2 (first edition) som jobbil og likar han svært godt. Bil uten adaptiv cruisekontroll og varme i rattet er uaktuelt for meg, og då vert prisforskjellen i favør Model Y svært stor :-O Nemner Model Y istadenfor Model 3 avdi prisdifferansen der berre er kr. 10 000,- no, og vil eg sei at Model Y er eit betre kjøpe enn Model 3.
#41
Om det er svært viktig og dealbreaker så kjøper du sjølvsagt ikkje ;)


Sitat fra: Asterix på mandag 23. januar 2023, klokken 23:35
Sitat fra: MooCow på mandag 23. januar 2023, klokken 17:05På langt nær noko Teslafan, men når dei er såpass mykje billigare enn konkurrentane så vart det for fristandes å bestilla.

I tillegg får du jo en bil som i 2023 leveres uten parkeringssensorer... Det er det ikke mange av konkurrentene som kan skilte med!
#42
Over 700 i September, til 1400 idag....

Sitat fra: filtvet på lørdag 03. september 2022, klokken 09:06
Over 700 brukte m3 til salgs på finn nå. Må vel være en 3-dobling fra bunnen. Tipper at prisene skal ganske mye ned dessverre.
#43
Definitivt pris, for 40-50 k ekstra hadde eg teke P framfor LR, no når han er 90k dyrare er det heilt uaktuelt.
Bestilte LR kvit 17.januar, ikkje fått noko estimert leveringstid på profilen endå.
På langt nær noko Teslafan, men når dei er såpass mykje billigare enn konkurrentane så vart det for fristandes å bestilla.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 14:59
Sitat fra: RubberDucky på mandag 23. januar 2023, klokken 14:42
Sitat fra: k1 på mandag 23. januar 2023, klokken 14:24
Ligger mange Finn.no
Sannelig. For øyeblikket ligger det 5 stk MYP Quicksilver til salg på Finn. Marcusbil selger en demo-modell ser jeg.
Jeg har nemlig ikke sett den på veien i Oslo og Omegn ennå.

Er det noen som med to ord kan fortelle meg hvorfor Performence tilsynelatende er så mye mer populært enn LR i Norge? Jeg har selv bestilt LR.

Tja, Tesla endrer spec og priser på de forskjellige modellene, sånn at det varerier sikkert litt hva som føles mest attraktivt. Nå er det jo levert ut over 18500 LR og 7279 Performance, men nå i det siste har prisforskjellen mellom LR og P økt ganske mye (stor prisreduksjon på LR). For en måned siden var forskjellen mye mindre. Nå er forskjellen 90.000 inkl avgifter, så LR virker å være et kupp. Mange liker nok røde bremsekalippere og 0-100 på 3,7 sekunder. Men 0-100 på 5 sekunder er jo og sykt raskt.
#44
Model Y / Sv: Erfaring hvitt interiør?
søndag 22. januar 2023, klokken 18:05
Sitat fra: tklev på søndag 22. januar 2023, klokken 05:31
Regner med de setene ikke ble produsert for bruk i Giga Tyskland? Er vel såpass få som har fått hvite seter fra Tyskland, men ser de starter å komme nå. Er vel sikkert samme stoff, men uansett litt nysgjerrig.

Takk for tips 🙏🏻

Tidlegare i konfiguratoren til Model 3 så stod det at kvit var det mest beste og mest holdbare setestoffet, usikker når dei tok vekk denne teksten.
#45
Model Y / Sv: SEXY-buttons
onsdag 18. januar 2023, klokken 22:53
Blir nok kjøpt 4 stk av meg, reknar med at eg tek alle bak på rattet, to stk går definitivt til regen, og to siste er eg litt usikker på endå.

Sitat fra: olavxxx på onsdag 18. januar 2023, klokken 21:37
Jeg har 6 knapper, men ingen av de brukes til regen.
Årsaken er at jeg ikke trenger å justere regen, kjørte med det på max på 3P hvor ejg kunne justere også.

Det jeg derimot har, er bak på rattet: - og + på visker (i automodus).
Oppå rattstamme: 3 blink på nødblink (takk til folk som slipper deg inn)
På dashboard nær dør (under planken): rear demist
Bak på passasjersetets rygg, ved siden av mobilholder: toggle all interior lights (ungen får styre den)
Bak på førersetets rygg: Voice control (for samboeren, når hun sitter bak med ungen - så kan hun styre stemmefunksjoner som feks temperaturen).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA