Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MooCow

#226
Model 3 / Sv: Model 3 er finere enn Y
fredag 15. mars 2019, klokken 17:40
Hmm skal ikkje vera lett å finna bil ein blir heilt fornøygd med :P

Model Y ser bedre ut enn frykta, men skuffa over at det ikkje er varme i rattet, noko som tyder på at Model 3 heller ikkje vil få det med det første.

Er vel Polestar 2 som er bilen som fristar mest for augeblikket for min del, største ulempen med den er at han berre har 135 mm bakkeklaring.

Fordelen i forhold til 3 og Y for min del er:
- varme i rattet
- skiluke
- elektrisk bagasjerom
- Matrix lys
- Ein skjerm der det er vanlige instrument i bilar idag, samt meir knappar på rattet for "betjening i blinde".
- tilhengarfeste (går jo rykter om tilhengarfeste til 3 og Y, men ingenting er ihvertfall skrevet offisielt endå)
- Reknar med at seta er topp, 3'aren har ok seter, men har betre seter i 9-5'n min idag

Fordelar Tesla
- Ladenettverk

Pris startar antageleg rett under kr 500 000,-

Basert på at
Model 3 performance kostar € 63 000,- i Tyskland
Model 3 performance kostar kr 521 100,- i Norge

Pris frå Polestar 2: Målprisen fra € 59,900
#227
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 er lansert
onsdag 13. mars 2019, klokken 22:19
Redd Y blir mindre pen (som Model X).
#228
Sitat fra: kirky på tirsdag 12. mars 2019, klokken 22:27
Jeg tipper at Model 3 blir en ganske viral bil, dvs at folk gjerne blir smittet av prøvekjøring av andres Model 3 og dermed bestiller en selv. Tror den er litt unik på den måten. Hva tror dere?

Kanskje det er kult med en tråd hvor man dele at man har fått folk entusiastisk rundt bilen og dens ytelse/teknologi, og i beste fall fått de til å bestille en egen?!  :D

Tja nokon vil det vel vera, spørs jo og kva bil dei har idag.
Eg reserverte dag ein, og har prøvekøyrt men avventar kjøp og ser kva konkurrentane kjem opp med. Om eg hadde kjøpt hadde eg uansett vore litt tilbakeholden med å anbefala til venner og kjente pga. serviceproblema Tesla har hatt her i Norge.
#229
Model 3 / Sv: EU biler med US lykter
tirsdag 12. mars 2019, klokken 22:55
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 12. mars 2019, klokken 20:54
Btw: Er det slik at TM3 har automatisk fjernlys? Typen autodim eller maskering av motgående trafikk?

Dessverre berre autodim, men sånn som eg har skjønt det funkar ikkje autodim før neste oppdatering heller?
#230
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 er lansert
tirsdag 12. mars 2019, klokken 17:26
Slengte av gårde ein mail for sikkerheitsskyld og her er dessverre svaret :(

"Takk for din henvendelse.
Bakkeklaringen/ ground clearence på Polestar 2 er på 135 mm.
Hvis du har noen føere spørsmål så er det bare å ta kontakt igjen."

Eg skulle gjerne hatt minimum 15 cm og helst luftfjøring for å kunne køyra på litt skogsvegar og slikt uten å ha hjertet i halsen :(
#231
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 er lansert
mandag 11. mars 2019, klokken 22:35
Sitat fra: Chimp på mandag 11. mars 2019, klokken 21:30
28feb, en video som har ca 170 kommentarer. Ganske langt ned.

Prøver med en link dit.
https://www.facebook.com/107798052582413/posts/2702981313064061/?sfnsn=mo

Takker! Der var det ja. Merkelige greier. Virkar jo å vera ei offisiell facebooksida. 13,5 var ikkje mykje å jubla over :-/
#232
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 er lansert
mandag 11. mars 2019, klokken 21:23
Sitat fra: Chimp på mandag 11. mars 2019, klokken 20:40
Fant det på facebooken deres nå:

Yes, it's 135 mm.

Denne sida? Under kva innlegg hadde dei svart?
#233
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 er lansert
mandag 11. mars 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Chimp på mandag 11. mars 2019, klokken 14:29
Jeg spurte om det er heat pump og mulighet for å kjøre "offroad-modus" (eksempelvis ubrøytet vei, dårlig hyttevei, over brøytekant - heve bil). Svaret vedrørende heat pump av batteriet synes jeg ble diffust så her får vi evt vente på mer info. Ikke helt enig ang konklusjonen vedr høydejustering av bil, mener å ha lest omtrent 14 cm ground clearance og det kunne vært fint å ha muligheten  til å justere. MEN jeg innser jo også at dette er polestar 2 og ikke 3, altså ikke ønskelig at dette er en bil med SUV-egenskaper.

The effective driving range is very much dependent on drive pattern and preconditioning of the car. For many daily commutes, the impact will be small if the car is preconditioned. In cabin preconditioning, a heat pump improves the efficiency of the climate system significantly under many driving conditions and reduces the need to draw energy from the battery.

You can not change the height of the car. You can only adjust the stiffness of the dampers. The PS2 does have really good groundclearance, no need to get it higher.

Blir overraska om det berre er 14 cm bakkeklaring, det er jo likt med Model 3. I tillegg når dei svarar "really good ground clearance", samt at designet heller meir mot litt høgare enn snittet bakkeklaring.
#234
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Aero-hjulkapsler: Smak eller vane?
onsdag 06. mars 2019, klokken 17:50
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:56
Sitat fra: MooCow på onsdag 06. mars 2019, klokken 08:01
Sitat fra: Supersvein på søndag 03. februar 2019, klokken 09:37
Jeg er ikke ute etter en elbil som prøver å se ut som en bensinbil. Av alle tilgjengelige alternativene så synes jeg det er aero-kapslene som gir det kuleste uttrykket. Alt er smak og behag selvfølgelig.

Ikkje for å vera frekk (OK, litt då  ;) ), er du fan av første leaf og i3 og då fordi dei ikkje ser ut som bensinbilar flest? :)

Det er jeg ihvertfall. Liker begge to veldig godt mhp. utseende. Nyeste Leaf har blitt en kjedelig generisk japse-bil uten særpreg. i3 er den desidert kuleste BMWen ved siden av i8.

Smaken er forskjellig heldigvis, ellers hadde alle køyrt same bil  :)
#235
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Aero-hjulkapsler: Smak eller vane?
onsdag 06. mars 2019, klokken 08:01
Sitat fra: Supersvein på søndag 03. februar 2019, klokken 09:37
Jeg er ikke ute etter en elbil som prøver å se ut som en bensinbil. Av alle tilgjengelige alternativene så synes jeg det er aero-kapslene som gir det kuleste uttrykket. Alt er smak og behag selvfølgelig.

Ikkje for å vera frekk (OK, litt då  ;) ), er du fan av første leaf og i3 og då fordi dei ikkje ser ut som bensinbilar flest? :)
#236
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:16
Sitat fra: MooCow på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:35
Skjermen var nærmare og meir vinkla mot førar, så savnet av vanlege instrument var ikkje noko problem.
Hæ, var den vinklet mot føreren?
Var bilen modifisert?

Følte han var ørlite vinkla mot førar, men kan henda eg tek feil :)
#237
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:57
Sitat fra: MooCow på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:35
Då har eg og testa modell 3.

Trudde akselerasjonen skulle følast endå råare ut enn han gjorde, men ja det flyttar seg. Bilen var meir komfortabel enn eg trudde, regenereringa på low var heldigvis ikkje så aggressiv som eg frykta. Skjermen var nærmare og meir vinkla mot førar, så savnet av vanlege instrument var ikkje noko problem. Fleire fysiske knappar spesielt på rattet (som ein kan manøvrera i blinde hadde vore ein fordel).

Avventar å ser kva norsk pris på Polestar 2 vert. Matrixlys, skiluke og varme i rattet fristar. Hengarfeste skadar ikkje det heller.
Polestar-prisen er 400.000-600.000.

For 600.000 får du da samme ytelse som Model 3 LR og ca 60 KM kortere WLTP-rekkevidde.
Hva forskjell i rekkevidde (litt over 10%) vil utgjøre i virkelig verdne må man vente å se.

Modellene til Polestar som koster ned mot 400.000, vil jo da ikke lanseres i starten, de vil også ha lavere effekt.
Men Polestar er jo en lovende elbil synes jeg da, men selv endte jeg på 3P, som jeg mener er utrolig bra deal.

3 LR er jo også sykt bra deal, koster jo fra litt over 400.000 og gir veldig mye for pengene.
Så kommer jo 3 MR rundt mai ryktes det for ca 350.000.

Det jeg liker med Polestar er kanskje mest interiørdetaljer som at man kan få orange belter osv., samt jeg liker flere matrialevalg og stitching på interiøret osv. Liker også at de har gått for Google, så de blir vel første bilprodusent som kan konkurrere med Tesla på medieskjermen tror jeg.

Men klart ulempen er jo at det er en bil du ikke kan kjøpe før om tidligst ett år.
Så er jo sikkert Model 3 endret før Polestar kommer i produksjon også :-P

I 2020 blir det antageligvis også begynt innført delvis moms på elbiler, vil jeg tro.

Prisen er ikkje differensiert, men oppgitt likt for alle land, så ikkje vær overraska om ein kan trekka frå momsen ;) Difor eg seier at eg ventar og ser kva norsk pris bli. Ja 600' er uaktuelt for min del. Time will show! Sit fortsatt og rugar på model 3 reservasjonen i tilfelle regjeringa plutseleg byrjar å rasla med momssabelen og det vert trangare i elbildøra :p
#238
Då har eg og testa modell 3.

Trudde akselerasjonen skulle følast endå råare ut enn han gjorde, men ja det flyttar seg. Bilen var meir komfortabel enn eg trudde, regenereringa på low var heldigvis ikkje så aggressiv som eg frykta. Skjermen var nærmare og meir vinkla mot førar, så savnet av vanlege instrument var ikkje noko problem. Fleire fysiske knappar spesielt på rattet (som ein kan manøvrera i blinde hadde vore ein fordel).

Avventar å ser kva norsk pris på Polestar 2 vert. Matrixlys, skiluke og varme i rattet fristar. Hengarfeste skadar ikkje det heller.
#239
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 er lansert
lørdag 02. mars 2019, klokken 18:18
Sendte ein mail til Polestar der eg spurte om ein kunne trekka frå moms på oppgitt pris, her er svaret eg fekk, ikkje heilt eintydig:

"59.000 euro er bare et riktpris for bilen, slik at kundene får en estimert pris på
hva Polestar 2 vil koste. På et senere tidspunk vil vi presentere prisen per marked,
og vi vil også følge alle lokale regler og lover når det gjelder eventuelle
redusjoner av pris på elbiler."
#240
Model 3 / Sv: Nyhet kl 23.00 28. februar
torsdag 28. februar 2019, klokken 23:33
Tesla på twitter angåande model 3 standard range
https://www.tesla.com/blog/35000-tesla-model-3-available-now
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA